Happ, efter att i något år ha klassats som volvoraggare, iallafall enligt de som dömer folk efter deras bil, har man alltså gått och blivit med BMW. En mörkblå E39 523i blev det, med ljusgrå skinninredning. Bilen har sina små fel och brister, men är välskött och, framför allt, underbar att köra. Visserligen är det långt ifrån en M5, men det kanske kommer såsmåningom...
Nåväl, bilen alltså. En mörkblå (Biarritzblau) -98 års E39 523i (pre-facelift alltså) som gått 22.000 mil. Bilen har grå helskinnsinredning med grafitliknande lister ("Stahlgrau"), en av de finare inredningarna i mitt tycke, med undantag för
denna, som var ett av inredningsalternativen för M5:orna.
Jag köpte den till ett mycket överkomligt pris av en familj jag känner som skulle byta upp sig till något nyare, så jag känner till bilens historia väl. Den är regelbundet servad med en fullstämplad servicebok och har blivit väl omhändertagen rent generellt, vilket märks på skicket. Invändigt är den nästan som ny, och även utvändigt är den mycket fin. Det enda jag har hittat i rostväg är någon liten bubbla på ena bakskärmen och bagageluckan, som kommer åtgärdas så fort det blir finare väder.
Så här såg bilen ut vid inköp! Inga roliga fälgar tyvärr, vinterdäcken sitter på original 16" plåtisar och sommarsulorna är även de original, 16" alu denna gång. Är dock på jakt efter något lite snyggare, vi får se vad framtiden erbjuder.
När det gäller framtidsplaner får vi väl se, för närvarande kommer den betraktas som en brukis, men ska fixas till lite grann. Tanken är att lära sig meka lite E39 inför eventuellt M5-köp i framtiden.
Detta leder oss alltså till de fel och brister som jag köpte bilen med, och som ska fixas:
- Låter som om man spolar en toalett vid gaspådrag - Katten som sjunger sista versen. Detta bekräftas delvis av tidigare besiktningspapper - de är visserligen allihop blanka, men det senaste visar rätt så höga avgasvärden. Kommer dock köra med den så tills vidare om den går igenom besiktningen även i år.
- Airbag-lampan lyser. Tidigare ägare hade läst ut felkoden och fått på det klassiska; mattan under passagerarstolen. Dock passade han då på att släcka lampan (inför förra besiktningen), och det hade dröjt några månader innan den började lysa igen. Ska kollas upp, felkodsläsare är beställd.
- Bagageluckan går bara att öppna med nyckel. Återigen ett klassiskt fel på e39, förmodligen kabelbrott mellan kaross och baklucka. Relät klickar både när man trycker på knappen i kupén och på nyckeln.
- Efter att man släpper på gasen/frikopplar hoppar varvräknaren upp några hundra varv innan den går ner. Hur mycket beror på hur kraftigt gaspådraget var. Gissar på vakuumläckage, ska kolla diverse packningar.
Så det är alltså en gammal tysk premiumbil med lite småfix, dock inget jag anser vara speciellt allvarligt. Ska lagas, rekondas, fräschas upp lite och piffas upp lite smått utseendemässigt. Tips och råd mottages tacksamt, då detta är första gången som jag pillar med BMW överhuvudtaget.