3348
Sök

Golf V -04 hög co.

Snygg
113 Inlägg
30 januari 2015
Trådstartare
#21
Hybridsmurfen skrev:
Torkarna: Styrs av relä. Mät om torkarmotorn får ström. Tvångskör nya och gamla motorn med ren 12v. I viloläge behöver det en impuls från annan kabel om jag inte minns fel?

Går det och tvinga runt torkarmotor ngr cm så prova det och lägg på spänning. Då bör den återgå till viloläge.

Får 9 v från snabbkopplingen som är kopplad till motorn.

Ska prova detta med, tack ska du ha! smile

4 139 Inlägg
30 januari 2015
#22
Dom nämnda värderna tyder på dålig lambdasond, om nu inte motorn får lite för mycket soppa pga. av någon taskig givare, man kan ta E85/etanol för 100dring resten bensin för att putsa till främst felaktig lamdavärde men fås samma värde på lamdan trots detta så är lambdasonden en kandidat

en bredbandslambda kan man inte mäta med en mutlimeter utan vidare utan den diagnostiseras bäst genom nämda interface


har kärran gått många mil ?

torkarmotorn har 3 anslutningar  -jord, +12volt , samt en databuss
kolla att åtminstonde ca 11-12 volt finnes när den ska jobba, kolla resistans ledare mellan torkare och säkringshållare samt jordförbnindning
läs av felkoder för torkarsystemet  (vagcom krävs för detta)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Snygg
113 Inlägg
30 januari 2015
Trådstartare
#23
spillolja skrev:
Dom nämnda värderna tyder på dålig lambdasond, om nu inte motorn får lite för mycket soppa pga. av någon taskig givare, man kan ta E85/etanol för 100dring resten bensin för att putsa till främst felaktig lamdavärde men fås samma värde på lamdan trots detta så är lambdasonden en kandidat

en bredbandslambda kan man inte mäta med en mutlimeter utan vidare utan den diagnostiseras bäst genom nämda interface


har kärran gått många mil ?

torkarmotorn har 3 anslutningar  -jord, +12volt , samt en databuss
kolla att åtminstonde ca 11-12 volt finnes när den ska jobba, kolla resistans ledare mellan torkare och säkringshållare samt jordförbnindning
läs av felkoder för torkarsystemet  (vagcom krävs för detta)

Okej, hoppas det är lambdan då smile

Den har inte gått så farligt mycket 14.700.


Tack, ska prova att testa motorn manuellt direkt, och sen kolla ledare, kablage mm. kan ev vara styrenheten som krånglar oxå.

Tack för alla tips, jätte snällt! smile

Ha en fin dag!

Snygg
113 Inlägg
30 januari 2015
Trådstartare
#24
En liten uppdatering.

Efter mycket meck och borttagning av motor och axlar, så visade det sig att en säkring hade gått ändå, så har tagit bort allt i onödan.
Eller helt i onödan var det inte faktiskt, lederna hade fastnat i ett läge (förmodligen därför säkringen gått), så nu är den smörjad, och ska installeras imorgon.

Hahaha, jag skrattar, för att vi inte kollade säkringarna en gång till. ><

Snygg
113 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
#25
har nu införskaffat mig ett mätinstrument, hade felkod P2096 nu.
Dessutom så låg lambdasonden på ca 0.2 - 0.3 v enligt mätresultaten från varm motor på 2000- 3000 varv.
Så tydligen är det lambdasonden. eller va tror ni?

4 139 Inlägg
24 februari 2015
#26

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Snygg
113 Inlägg
20 juni 2015
Trådstartare
#27
Hej, besiktade min bil igen förra månaden efter att jag bytt lambdasond och tankade 50kr etanol för att nu slippa åka dit på för högt co-värde.

Hade fortfarande för höga värden och nu hade jag dessutom för högt hc-värde. 
Vad kan det vara för fel på min pärla?

Sen är det någon som känner en bra verkstad i väsby?

// Tony

Snygg
113 Inlägg
22 juni 2015
Trådstartare
#28
Ingen?

6 632 Inlägg
22 juni 2015
#29
Har du helt identiska värden som innan eller vad är dina nya avgasvärden?

De/Dem

Snygg
113 Inlägg
22 juni 2015
Trådstartare
#30
Malheus skrev:
Har du helt identiska värden som innan eller vad är dina nya avgasvärden?

hej,  var lika.  fick:

Co 0,5 (0,3) hc 124 (100)
co 2500 0,8 (0,2) lambda 0,97 (0,97 -1,03)

6 632 Inlägg
22 juni 2015
#31
Bytte du/ni någonsin tändstiften? Vissa motorer är griniga över original delar så köp ett par VW Tändstift
Kör HÅRT med bilen innan besiktning, kan sitta sot i insuget eftersom den är direktinsprutad.

Är Lambdavärdet bra sen så kan katalysatorn vara dålig. (Om CO & HC fortfarande är högt)
Senast redigerat av Malheus (22 juni 2015)

De/Dem

Snygg
113 Inlägg
22 juni 2015
Trådstartare
#32
Malheus skrev:
Bytte du/ni någonsin tändstiften? Vissa motorer är griniga över original delar så köp ett par VW Tändstift
Kör HÅRT med bilen innan besiktning, kan sitta sot i insuget eftersom den är direktinsprutad.

Är Lambdavärdet bra sen så kan katalysatorn vara dålig. (Om CO & HC fortfarande är högt)

bytte aldrig stiften, kanske borde göra det. 

Körde hårt, men man kanske borde ligga en 20-30 min på motorväg?

tack! smile

4 139 Inlägg
27 juni 2015
#33
Värderna tyder på frisk misse, bara att koppla in ELM 327 och titta på följa lambdavärdet

motorerna är känsliga för igensotning, en redig grogg med E85 för 100:- vid varje tankning mtoverkar sotbildning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 632 Inlägg
27 juni 2015
#34
spillolja skrev:
Värderna tyder på frisk misse, bara att koppla in ELM 327 och titta på följa lambdavärdet

motorerna är känsliga för igensotning, en redig grogg med E85 för 100:- vid varje tankning mtoverkar sotbildning

Inte för oss som har direktinsprutade motorer, finns inget bränsle som tvättar av inloppsventilerna.

Hårdkörning eller plocka isär och rengöra är det som gäller då.

De/Dem

4 139 Inlägg
28 juni 2015
#35
Malheus skrev:
spillolja skrev:
Värderna tyder på frisk misse, bara att koppla in ELM 327 och titta på följa lambdavärdet

motorerna är känsliga för igensotning, en redig grogg med E85 för 100:- vid varje tankning mtoverkar sotbildning

Inte för oss som har direktinsprutade motorer, finns inget bränsle som tvättar av inloppsventilerna.

Hårdkörning eller plocka isär och rengöra är det som gäller då.

jo förvisso

men en redig sup motverkar sotbildningen till en viss del, det återcirkuleras en del via agasåterförningen på dessa lite äldre Fsi spisar

man kan konvertera dessa spisar till att köra på enbart E85, på den jag har, Golf tsi 2009

i detta fall ett motstånd på 220 ohm i serie med högtrycksgivaren G247  5 voltmatning  så spänningen sänks till ca 4,1 volt, man får prova sig fram till lämpligt motståndsvärde så LTFT-banken hamnar några steg under +25%

genom att lägga en omkopplare över motståndet ställer man lätt om den till bensindrift igen

big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 632 Inlägg
28 juni 2015
#36
Lättare att bara gasa som fan wink

De/Dem

Snygg
113 Inlägg
7 augusti 2015
Trådstartare
#38
Hej, vill få företaget jag köpte bilen av att stå för kostnaden av reparationen på nox-sensorn som förmodligen är orsaken till varför den släpper ut för höga värden.
De nämnde inte vid köpet att man ska köra på 98 oktan för att undvika att nox-sensorn pajar.

Frågan är, kan man tanka både oktan 95 och 98? verkar som det på instruktionsboken och tanklocket.
Ni som är kunniga i frågan. vad menas med: Med minskad effekt, något ökad förbrukning och lätta spikningar tills knackningsregleringen aktiveras?

Bifogar bilder hur det står på tanklocket och i instruktionsboken.



https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207116/207116-c4e796ec1d68d8dd4421f7929a940731_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207116/207116-3c1cac62b3bb7093333cec1f85f74b6b_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207116/207116-a42ba203845106b4210c44d067aff0d2_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207116/207116-b763dbbe2b2722979d6481ce2484c8f9_tn.jpg

Forummoderator
18 004 Inlägg
7 augusti 2015
#39
Twoodblue skrev:
Hej, vill få företaget jag köpte bilen av att stå för kostnaden av reparationen på nox-sensorn som förmodligen är orsaken till varför den släpper ut för höga värden.
De nämnde inte vid köpet att man ska köra på 98 oktan för att undvika att nox-sensorn pajar.

Frågan är, kan man tanka både oktan 95 och 98? verkar som det på instruktionsboken och tanklocket.
Ni som är kunniga i frågan. vad menas med: Med minskad effekt, något ökad förbrukning och lätta spikningar tills knackningsregleringen aktiveras?

Bifogar bilder hur det står på tanklocket och i instruktionsboken.



http://www1.garaget.org/gallery/images/208/207116/207116-c4e796ec1d68d8dd4421f7929a940731_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/208/207116/207116-3c1cac62b3bb7093333cec1f85f74b6b_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/208/207116/207116-a42ba203845106b4210c44d067aff0d2_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/208/207116/207116-b763dbbe2b2722979d6481ce2484c8f9_tn.jpg

Helt otroligt! En bil som "kräver" 98 oktan i dagens läge? Läs här:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … noxsensorn

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Snygg
113 Inlägg
7 augusti 2015
Trådstartare
#40
så den är godkänd för 95 då?   vw borås hävdade att det står att den ska tankas med 98 i instruktionsboken.
Men jag har svårt att tolka boken,


Sök