3080
Sök

Golf V -04 hög co.

Snygg
113 Inlägg
27 januari 2015
Trådstartare
#1
Hej, har en golf v -04 1,6 fsi (Matilda) besiktades bilen igår och fick ej godkänt pga för höga co värden. Lambda var också hög enligt mätning men ingen felkod hittades.
Har tidigare haft en lampa som lyst med felkod (se bild) https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207116/207116-17e1b315ed2e96090261101a360e1510.jpg
Vad tror ni, är det lambdasonden som krånglar?
Skulle köpa en lambdasond, men tydligen finns det 2 st i min bil. Vilken är det i så fall?

Sen tur i oturen, så la torkarna fram av, dom stannade halvvägs när jag körde ur bilen ur garaget.
Tur var att dom la av idag och inte igår, men va kan felet vara?
Har kollat säkringar jag misstänkt det kunnat vara men inte sett något fel. Vågar man ta bort alla säkringar (en åt gången), eller riskeras något att bli förstört?

//Tony
Senast redigerat av Twoodblue (30 januari 2015)

Forummoderator
26 339 Inlägg
27 januari 2015
#2

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
17 996 Inlägg
27 januari 2015
#3
Matilda? Jag ändrar din rubrik men tänk på rubrikerna i fortsättningen!

Hoppas Matilda blir frisk...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Snygg
113 Inlägg
27 januari 2015
Trådstartare
#4
Mack skrev:
http://engine-codes.com/p2270_volkswagen.html

Tack, men säger inte mig så mycket

Snygg
113 Inlägg
27 januari 2015
Trådstartare
#5
Hybridsmurfen skrev:
Matilda? Jag ändrar din rubrik men tänk på rubrikerna i fortsättningen!

Hoppas Matilda blir frisk...

Hehe okey smile
Tack!

Snygg
113 Inlägg
28 januari 2015
Trådstartare
#6
Hittade koden nu i gammalt forum tongue

Lambdasond 2, cylinderrad 1 - signalen fastnat i magert läge    Ledningar, lambdasond, bränsletryck, insprutare, insugsläcka

Vad tror ni det kan vara? någon som har erfarenhet eller råkat ut för det?


Behöver också hjälp med vindrutetorkarna.

Forummoderator
26 339 Inlägg
28 januari 2015
#7
Kan vara nåt så enkelt som en sprucken vakumslang.
Spreja med startgas och se om det blir någon skillnad i tomgången.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Snygg
113 Inlägg
28 januari 2015
Trådstartare
#8
Mack skrev:
Kan vara nåt så enkelt som en sprucken vakumslang.
Spreja med startgas och se om det blir någon skillnad i tomgången.

Borde inte va det, går ju inte ojämnt eller nått sånt.

4 137 Inlägg
28 januari 2015
#9
Det finns bara en lambdasond på denna motor (gäller BAG)
det är en bredbandslambdasond som ser ut såhär:
http://racestuff.se/index.php?route=pro … search=lsu

den bakre "lambdan"  är ingen lambdasond utan en NOX-sensor (dyr som guld)

hur löd avgasvärderna ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

mopar300
28 januari 2015
#10
ja har med en golf5 -04 å fick en del 2:or på bla co
bytte stift,luftfilter,olja m filter,tändlägesgivare...sen gick de vägen.....lycka till.....

Snygg
113 Inlägg
29 januari 2015
Trådstartare
#11
spillolja skrev:
Det finns bara en lambdasond på denna motor (gäller BAG)
det är en bredbandslambdasond som ser ut såhär:
http://racestuff.se/index.php?route=pro … search=lsu

den bakre "lambdan"  är ingen lambdasond utan en NOX-sensor (dyr som guld)

hur löd avgasvärderna ?

A, har hört att det kan va nox-sensor (ber till gudarna att det inte är det, pga att jag är fattig som en luffare).
Kunde även vara flexrör också.

Värde pendlade upp och ner. låg mellan 0.6 - 1.0.

Snygg
113 Inlägg
29 januari 2015
Trådstartare
#12
mopar300 skrev:
ja har med en golf5 -04 å fick en del 2:or på bla co
bytte stift,luftfilter,olja m filter,tändlägesgivare...sen gick de vägen.....lycka till.....

Hmm, ska prova detta.
Ska mäta lambda sonden och nox sensorn, för att se om de håller rätt värden.

Snygg
113 Inlägg
29 januari 2015
Trådstartare
#13
Tack för alla tips, ni är änglar!
Jag är inte så haj på bilar, men försöker och farsan kan en del.

Nu har vi plockat bort vindrutetorkarna, plus motor och axlar.
Köpte en begagnad motor på bildemonteringen, men ändå får vi det inte att fungera.
Kan det vara givaren som känner om huven är stängd som krånglar, nån som vet var denna sitter (i och med att torkarna inte funkar om inte huven är stängd)?

Annars har en kabel gått vid spaken i värsta fall. Säkringarna är ju hela..

Varför ska allt komma samtidigt, och speciellt när man är luspank?
Finns ju någon oskriven regel, att när något krånglar, så gör det de flera gånger.

25 Inlägg
29 januari 2015
#14
Twoodblue skrev:
Tack för alla tips, ni är änglar!
Jag är inte så haj på bilar, men försöker och farsan kan en del.

Nu har vi plockat bort vindrutetorkarna, plus motor och axlar.
Köpte en begagnad motor på bildemonteringen, men ändå får vi det inte att fungera.
Kan det vara givaren som känner om huven är stängd som krånglar, nån som vet var denna sitter (i och med att torkarna inte funkar om inte huven är stängd)?

Annars har en kabel gått vid spaken i värsta fall. Säkringarna är ju hela..

Varför ska allt komma samtidigt, och speciellt när man är luspank?
Finns ju någon oskriven regel, att när något krånglar, så gör det de flera gånger.

De kan inte finnas nåt relä som har gått då?

Snygg
113 Inlägg
29 januari 2015
Trådstartare
#15
Plikten skrev:
Twoodblue skrev:
Tack för alla tips, ni är änglar!
Jag är inte så haj på bilar, men försöker och farsan kan en del.

Nu har vi plockat bort vindrutetorkarna, plus motor och axlar.
Köpte en begagnad motor på bildemonteringen, men ändå får vi det inte att fungera.
Kan det vara givaren som känner om huven är stängd som krånglar, nån som vet var denna sitter (i och med att torkarna inte funkar om inte huven är stängd)?

Annars har en kabel gått vid spaken i värsta fall. Säkringarna är ju hela..

Varför ska allt komma samtidigt, och speciellt när man är luspank?
Finns ju någon oskriven regel, att när något krånglar, så gör det de flera gånger.

De kan inte finnas nåt relä som har gått då?

Kan det mycket väl vara. Sitter det vid säkringarna/ratten tror du?

25 Inlägg
29 januari 2015
#16
Twoodblue skrev:
Plikten skrev:
Twoodblue skrev:
Tack för alla tips, ni är änglar!
Jag är inte så haj på bilar, men försöker och farsan kan en del.

Nu har vi plockat bort vindrutetorkarna, plus motor och axlar.
Köpte en begagnad motor på bildemonteringen, men ändå får vi det inte att fungera.
Kan det vara givaren som känner om huven är stängd som krånglar, nån som vet var denna sitter (i och med att torkarna inte funkar om inte huven är stängd)?

Annars har en kabel gått vid spaken i värsta fall. Säkringarna är ju hela..

Varför ska allt komma samtidigt, och speciellt när man är luspank?
Finns ju någon oskriven regel, att när något krånglar, så gör det de flera gånger.

De kan inte finnas nåt relä som har gått då?

Kan det mycket väl vara. Sitter det vid säkringarna/ratten tror du?

Jag har ingen aning men på min passat har ja ett lock under huven med ett till relä så de du skulle behöva göra är att hitta ett kopplingsschema till den o se vart allt sitter till torkarna,jobbigt problem hmm

4 137 Inlägg
29 januari 2015
#17
Twoodblue skrev:
A, har hört att det kan va nox-sensor (ber till gudarna att det inte är det, pga att jag är fattig som en luffare).
Kunde även vara flexrör också.

Värde pendlade upp och ner. låg mellan 0.6 - 1.0.

Alla 4 värderna behövs för att kunna göra en bedömning

lambdaspänningen kan man följa om man har ett ELM32x interface  som då ska växla mellan ca 50-900mV

fel på Nox-sensorn  skylls på att man kör 95 oktan  (värmen tar knäcken på den)
finns fel på den har man oftast fel/felkoder på den
finns inte 98 oktan kan man ta E85 för en hundring resten bensin, detta sänker avgastempen lite

ev kan man sätta en distans på denna sensor för att skona den
http://www.ebay.com/itm/LAMBDA-O2-OXYGE … 23405d19fa
Senast redigerat av spillolja (29 januari 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
17 996 Inlägg
29 januari 2015
#18
Torkarna: Styrs av relä. Mät om torkarmotorn får ström. Tvångskör nya och gamla motorn med ren 12v. I viloläge behöver det en impuls från annan kabel om jag inte minns fel?

Går det och tvinga runt torkarmotor ngr cm så prova det och lägg på spänning. Då bör den återgå till viloläge.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Snygg
113 Inlägg
30 januari 2015
Trådstartare
#19
Jag har ingen aning men på min passat har ja ett lock under huven med ett till relä så de du skulle behöva göra är att hitta ett kopplingsschema till den o se vart allt sitter till torkarna,jobbigt problem hmm

Okaj, ska kolla på det imorgon smile tack för hjälpen!

Snygg
113 Inlägg
30 januari 2015
Trådstartare
#20
spillolja skrev:
Twoodblue skrev:
A, har hört att det kan va nox-sensor (ber till gudarna att det inte är det, pga att jag är fattig som en luffare).
Kunde även vara flexrör också.

Värde pendlade upp och ner. låg mellan 0.6 - 1.0.

Alla 4 värderna behövs för att kunna göra en bedömning

lambdaspänningen kan man följa om man har ett ELM32x interface  som då ska växla mellan ca 50-900mV

fel på Nox-sensorn  skylls på att man kör 95 oktan  (värmen tar knäcken på den)
finns fel på den har man oftast fel/felkoder på den
finns inte 98 oktan kan man ta E85 för en hundring resten bensin, detta sänker avgastempen lite

ev kan man sätta en distans på denna sensor för att skona den
http://www.ebay.com/itm/LAMBDA-O2-OXYGE … 23405d19fa

var dessa värden jag fick.
Co 2500 (0.8)
HC 100
Lambda 0.97

måste man ha ett ELM32x interface, kan man inte mäta med vanlig elmätare och se om man får rätt utslag?
Okej, kan man läsa felkoder direkt från nox-sensorn då? en distans lät inte fel smile  Tackar! smile


Sök