En fetare uppdateringLänge sedan sist nu men det har hänt en del ändå

Taket är snart helt urkapat och jag har börjat plocka bort de gamla förstärkningsbalkarna ur bilen.
Seda n återstår att ta loss de som sitter i panoramataket och flytta över dem till bilen innan själva ramen kan provmonteras på plats. Karosserna skiljer sig INTE åt mellan med och utan panoramataket, utan det är enbart förstärkningarna fram och bak samt en skruvad balk på mitten. Själva takplåten hålls i luften under tillverkningen av bilen och lasersvetsas på plats vilket ger en otroligt fin svets som dessutom är trevlig att kapa bort

Vidare har jag provmonterat fälgarna både farm och bak samt även hängt dit en av framskärmarna för att se om det ryms som det är tänkt, det är på håret

Dock kommer jag vilja köra bilen lägre än original utan att få så pass mycket camber som det automatiskt blir vid sänkning. Så lösningen på problemet fick The Suspension Company stå för; ställbara Camber- & toe-armar/stag från Silver Project.
De förväntas landa hemma som idag och förhoppningsvis sitter de på bilen innan dagens slut.
Turligt nog har jag en vän som lånar ut två däck för att kunna påbörja breddningen bak.
19/235/35 på 9" breda Speedlines, det blir något att utgå ifrån även om det kanske skiljer lite med däck från en annan tillverkare. Förhoppningen är att breddningen ska påbörjas i helgen, det närmar sig nämligen lackering; Mellandagarna...
Det är en tajt tidsplan men det finns inte så många alternativ om det ska gå att få ihop allt i lugn och ro inför både en resa till Elmia men även se att allt fungerar 100% tills det är dags för Wörthersee i slutet av maj.
Som oftast bjuds det på en rejäl bunt bilder nu

![https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-624b2916623dfaa7c97477b7433ca37e.jpg]()
Panoramataket rensat på alla godsaker, bara förstärningar och plåt kvar nu
![https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-f27d23769662d2da1d65e116942d6586.jpg]()
SRS-tech +30mm framskärm på plats provisoriskt
![https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-2cfcbc491b429914d5c20112e98c3c8a.jpg]()
9" och det ser tajt ut, dock med original camber och 10mm spacer bakom bromsskivan...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-4a4d75c872254fc48abbc0c3f85869ee.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-b84074174f218ce0d1d60920a13e2dfa.jpg]()
Första kapningen i taket, jag ljuger om jag säger att det var enkelt att göra första snittet

![https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-ded2bc062a1a7fefb2c9043c81b5341b.jpg]()
Man får påminna sig själv vart man siktar för att fortsätta frammåt!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-8c2f4f107104f73711c12b4642a427aa.jpg]()
95% av taket är nu borta!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-dd21b7bfc743980c58380f936c04d72b.jpg]()
Lasersvetsen lyser kopparfärgad där jag gått fram med vinkelharry

![https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-b9bab727a1597f3d41f12a3e3bf70990.jpg]()
Förstärkningarna kvar nu som ska bort...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-0403d550ec17fdc94b4c1aaf0622bc29.jpg]()
Bak ligger fälg mot skärmkant och då behöver cambern justeras åt "fel" håll
![https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-23deabb3a14877e89a116b4d3ace1490.jpg]()
Jag gillar inte att fälgen får så pass mycket utstick mot tröskeln sett, så där av ställbara camber-stag för att kunna justera tillbaka mot en originalvinkel istället

![https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-75b2124b5dd26933a9d5ec23f572bd5e.jpg]()
Luftigt blir det, minst sagt...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-e32df33cd1c1881bfc65c6e4d8f5b3db.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-a352973929d38ecf0665f239ea741524.jpg]()
Slipar bort punkterna på de gamla förstärkningarna för att få bort dem ur bilen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-5f936b9d623e634f93491898e49200b4.jpg]()
Mittenbalken i taket är skruvad på vardera sida av bilen, lätt att byta ut

![https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-119196866da5354bf532c9a1e6e0234c.jpg]()
Främre förstärkningens bakkant får smaka på våld, kommer kräva någon timmes jobb till innan den är borta och det finns plats att svetsa i den nya!
Allt för denna update!
Jag uppmanar er att följa projektet på Facebook då jag uppdaterar där lite oftare än här
Facebook: A3 DTM//Tom