AUDI A3 DTM - 3.2L VR6 - Turbokonvertering och massiv ombyggnation

SENAST; Provmontage av fälg bak!
  • 208 Följare
  • 147 664 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 mars 2017
beppizh
5 oktober 2016 · 328 Inlägg

Fy satan vad fin! 5p! big_smile

TomBjorklund VAGIS Car Club
5 oktober 2016 · 1 093 Inlägg

Konsten att skära lim

Taket från donatorbilen har som sagt fått hamna under kniven senaste veckan. Ramen för panoramataket sitter med en enda tvärbalk på mitten och limmad i övrigt, så det har tagit sina timmar att lista ut hur man enklast kommer åt att såga/skära genom limmet.

Nu kvarstår bara en kortare sträcka längst fram för att få bort den stora ramen, där efter blir det att borra loss och kapa loss de få metalldelarna som behövs flyttas över (det lilla som måste svetsas).

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-d7e5657a0efbaae22e8cb033ccff729e.jpg

beppizh skrev:
Fy satan vad fin! 5p! big_smile

Tackar, jag hoppas du lagt den rösten på bilen här på garaget med, många som följer och få som röstar wink

//Tom

Senast redigerat av TomBjorklund (5 oktober 2016)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
beppizh
5 oktober 2016 · 328 Inlägg

beppizh skrev:
Fy satan vad fin! 5p! big_smile
Tackar, jag hoppas du lagt den rösten på bilen här på garaget med, många som följer och få som röstar wink

//Tom

Oj, det har jag lömt, men det är ju givet! smile

Allusion
5 oktober 2016 · 33 Inlägg

Haha Tom du är ju sjuk som ska kapa taket! Men fan va najs det kommer bli! Funderat själv på att göra det på b7an (fast bara taklucka)  men känns som väldigt mycket arbete! Självklart blir det en 5p på sidan!

tubijas
5 oktober 2016 · 179 Inlägg

kul när de spårar ur! ska bli kul o följa takbygget big_smile

Threefifty
5 oktober 2016 · 168 Inlägg

Härligt att se bygget! Blir mer sugen att behålla min när jag läste hur det går för dig!

You've got to live it!
mangeSBR
5 oktober 2016 · 162 Inlägg

Tack för smidig affär Tom.

Börjar falla på plats här med, fick de sista till motorn nu,så den åker ihop inom kort, sen börjar de roliga med att bygga om alla tryckrör,dp mm smile

TomBjorklund VAGIS Car Club
10 oktober 2016 · 1 093 Inlägg

Lite att borra kvar...

Nu är det stora partiet demonterat ur donatortaket men det kvarstår någon bak och plåten längst bak att flytta över. Det går åt en hel del tid till att göra iordning och flytta över till en bostad från två (inför flytten till hus i vår) så bilen står för tillfället i godan ro och väntar på en något lättare kalender...

Ser verkligen fram emot att få plocka fram kapen big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-58ceaa713abbbea0206af1ffdc216471.jpg

//Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
22 november 2016 · 1 093 Inlägg

En fetare uppdatering

Länge sedan sist nu men det har hänt en del ändå smile

Taket är snart helt urkapat och jag har börjat plocka bort de gamla förstärkningsbalkarna ur bilen.
Seda n återstår att ta loss de som sitter i panoramataket och flytta över dem till bilen innan själva ramen kan provmonteras på plats. Karosserna skiljer sig INTE åt mellan med och utan panoramataket, utan det är enbart förstärkningarna fram och bak samt en skruvad balk på mitten. Själva takplåten hålls i luften under tillverkningen av bilen och lasersvetsas på plats vilket ger en otroligt fin svets som dessutom är trevlig att kapa bort big_smile

Vidare har jag provmonterat fälgarna både farm och bak samt även hängt dit en av framskärmarna för att se om det ryms som det är tänkt, det är på håret wink

Dock kommer jag vilja köra bilen lägre än original utan att få så pass mycket camber som det automatiskt blir vid sänkning. Så lösningen på problemet fick The Suspension Company stå för; ställbara Camber- & toe-armar/stag från Silver Project.

De förväntas landa hemma som idag och förhoppningsvis sitter de på bilen innan dagens slut.
Turligt nog har jag en vän som lånar ut två däck för att kunna påbörja breddningen bak.
19/235/35 på 9" breda Speedlines, det blir något att utgå ifrån även om det kanske skiljer lite med däck från en annan tillverkare. Förhoppningen är att breddningen ska påbörjas i helgen, det närmar sig nämligen lackering; Mellandagarna...

Det är en tajt tidsplan men det finns inte så många alternativ om det ska gå att få ihop allt i lugn och ro inför både en resa till Elmia men även se att allt fungerar 100% tills det är dags för Wörthersee i slutet av maj.

Som oftast bjuds det på en rejäl bunt bilder nu smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-624b2916623dfaa7c97477b7433ca37e.jpg
Panoramataket rensat på alla godsaker, bara förstärningar och plåt kvar nu

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-f27d23769662d2da1d65e116942d6586.jpg
SRS-tech +30mm framskärm på plats provisoriskt

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-2cfcbc491b429914d5c20112e98c3c8a.jpg
9" och det ser tajt ut, dock med original camber och 10mm spacer bakom bromsskivan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-4a4d75c872254fc48abbc0c3f85869ee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-b84074174f218ce0d1d60920a13e2dfa.jpg
Första kapningen i taket, jag ljuger om jag säger att det var enkelt att göra första snittet big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-ded2bc062a1a7fefb2c9043c81b5341b.jpg
Man får påminna sig själv vart man siktar för att fortsätta frammåt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-8c2f4f107104f73711c12b4642a427aa.jpg
95% av taket är nu borta!

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-dd21b7bfc743980c58380f936c04d72b.jpg
Lasersvetsen lyser kopparfärgad där jag gått fram med vinkelharry big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-b9bab727a1597f3d41f12a3e3bf70990.jpg
Förstärkningarna kvar nu som ska bort...

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-0403d550ec17fdc94b4c1aaf0622bc29.jpg
Bak ligger fälg mot skärmkant och då behöver cambern justeras åt "fel" håll

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-23deabb3a14877e89a116b4d3ace1490.jpg
Jag gillar inte att fälgen får så pass mycket utstick mot tröskeln sett, så där av ställbara camber-stag för att kunna justera tillbaka mot en originalvinkel istället smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-75b2124b5dd26933a9d5ec23f572bd5e.jpg
Luftigt blir det, minst sagt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-e32df33cd1c1881bfc65c6e4d8f5b3db.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-a352973929d38ecf0665f239ea741524.jpg
Slipar bort punkterna på de gamla förstärkningarna för att få bort dem ur bilen

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-5f936b9d623e634f93491898e49200b4.jpg
Mittenbalken i taket är skruvad på vardera sida av bilen, lätt att byta ut smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-119196866da5354bf532c9a1e6e0234c.jpg
Främre förstärkningens bakkant får smaka på våld, kommer kräva någon timmes jobb till innan den är borta och det finns plats att svetsa i den nya!


Allt för denna update!
Jag uppmanar er att följa projektet på Facebook då jag uppdaterar där lite oftare än här smile

Facebook: A3 DTM

//Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Stol3n_Identity så äre!
22 november 2016 · 872 Inlägg

jävlar vad du ligger! Jag kommer vara o gästa i västerås i 3 veckor från slutet på Januari.  Måste fan springa förbi erat garage och titta på lite kul! wink

Senast redigerat av SpendeX (22 november 2016)

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
TomBjorklund VAGIS Car Club
28 november 2016 · 1 093 Inlägg

Ytterligare en order och lite sponsring

Efter att jag nu börjat riva lite i bakvagnen så har jag hittat ett gäng bussningar som är trötta och behöver bytas ut och original i gummi sjunger inte rätt när stora delar av bilen nu specas om.

Så efter lite letande kom jag fram till att Styling4u (som har lager i Västerås) kunde beställa hem Strongfles-bussningar i polyurethan. Så efter lite snack kunde de tänka sig att rabattera kittet lite.

Så nu är ett kitt med bussningar för hela bilen på väg; 80Sha i hårdhet för bärarmarna fram (något hårdare än original) och 90ShA för i princip hela bakvagnen. Eftersom bilen kommer att användas som daily så vill jag inte få den för stum fram när motorn väger så pass mycker som den gör.

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-9624f397d968e8f2dcbee306816e58e9.jpg


SpendeX skrev:
jävlar vad du ligger! Jag kommer vara o gästa i västerås i 3 veckor från slutet på Januari.  Måste fan springa förbi erat garage och titta på lite kul! wink

I januari är bilen lackerad och plockas ihop igen, dock skall maskin tas ur men det sker parallellt smile
Du är varmt välkommen förbi!

//Tom

Senast redigerat av TomBjorklund (28 november 2016)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
2 december 2016 · 1 093 Inlägg

Receptet på en rolig bakvagn

Efter lite bollande med grabbarna på The Suspension Company så blev det att beställa krängningshämmare från KW. Deras främre är bland de grövsta som går att få tag på till 8P/MK5-platformen som fortfarande har olika justeringsmöjligheter. Så ordern innefattar en främre krängningshämmare på 26mm samt en bakre på 24mm samt anpassade bussningar till dem i polyurethan.

Nu är det i alla fall klart vad receptet blir på bakvagnen:

Audi TT-spindlar (aluminium)
SilverProject camber-stag (ställbara)
SilverProject toe-stag (ställbara)
Strongflex bussningar (Polyurethan 90ShA)
KW Clubsport krängningshämmare (24mm, justerbar)
Whiteline länkar till krängningshämmare (justerbar längd)
RS5 330mm Wave bromsskivor
Porsche Boxster 4kolvs ok med custom-adapter
Handbromsok
Modifierade bälgar (för att få lägre högsta höjd och lägre lägsta)

En del av grejerna finns redan på hyllan men jag saknar ännu bussningar, krängningshämmare och länkar. Men det blir att göra i ordning bit för bit och montera samma det mesta efter nyår.

Efter helgen kommer det liger bilder på helgens plåtjobb som ligger inplanerat i garaget.

//Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
mangeSBR
2 december 2016 · 162 Inlägg

Jag körde med silverprojects topplagringar, vilket jävla skräp, det sitter ett ledlager stumt å det verkar vara lite sådär med toleranserna för leden glappade i aluminiumet, så du kan tänka dej hur det lät, nån tiondel glapp gjorde att det lät som hela framvagnen satt lös, så dom åkte åt helvete, men för priset kan man inte räkna med stordåd....fifaan

Har du ett bra recept på bakre bromsarna får du gärna dela med dej, vad för okfästen osv

Senast redigerat av mangeSBR (2 december 2016)

TomBjorklund VAGIS Car Club
2 december 2016 · 1 093 Inlägg

mangeSBR skrev:
Jag körde med silverprojects topplagringar, vilket jävla skräp, det sitter ett ledlager stumt å det verkar vara lite sådär med toleranserna för leden glappade i aluminiumet, så du kan tänka dej hur det lät, nån tiondel glapp gjorde att det lät som hela framvagnen satt lös, så dom åkte åt helvete, men för priset kan man inte räkna med stordåd....fifaan

Har du ett bra recept på bakre bromsarna får du gärna dela med dej, vad för okfästen osv

Nej det lutar inte åt att åka SilverProject fram, en lite för simpel konstruktion för mig, jag kommer troligen att koka ihop en annorlunda framvagn mot original med.

Ett tips om du vill göra det enkelt är att kika hos BKS-Tuning.com och köra deras adapter till originalok och sedan RS6 C5 330mm skivor.
Då får du lätt vikt fortfarande och en bra uppdatering för en rimlig peng. Har för mig att Zimmerman gör dessa skivor med. Allt hänger väl på vad du åker fram nu?

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
mangeSBR
2 december 2016 · 162 Inlägg

TomBjorklund skrev:

mangeSBR skrev:
Jag körde med silverprojects topplagringar, vilket jävla skräp, det sitter ett ledlager stumt å det verkar vara lite sådär med toleranserna för leden glappade i aluminiumet, så du kan tänka dej hur det lät, nån tiondel glapp gjorde att det lät som hela framvagnen satt lös, så dom åkte åt helvete, men för priset kan man inte räkna med stordåd....fifaan

Har du ett bra recept på bakre bromsarna får du gärna dela med dej, vad för okfästen osv

Nej det lutar inte åt att åka SilverProject fram, en lite för simpel konstruktion för mig, jag kommer troligen att koka ihop en annorlunda framvagn mot original med.

Ett tips om du vill göra det enkelt är att kika hos BKS-Tuning.com och köra deras adapter till originalok och sedan RS6 C5 330mm skivor.
Då får du lätt vikt fortfarande och en bra uppdatering för en rimlig peng. Har för mig att Zimmerman gör dessa skivor med. Allt hänger väl på vad du åker fram nu?

Jag tänker ICKE betala nån för okfästen när jag jobbar med att fräsa hela dagarna, jaja har ju byggt några kit så jag ska nog kunna snida ihop ett kit bak smile

Allusion
3 december 2016 · 33 Inlägg

Ny spännande titel på projektet! Spännande!  big_smile

TomBjorklund VAGIS Car Club
3 december 2016 · 1 093 Inlägg

Allusion skrev:
Ny spännande titel på projektet! Spännande!  big_smile

Mer rättvisande i och med att det enda som är original i karossväg numera är dörrarna som bara är omlackade och bytta lister på smile

Nu kapas det för fullt i bakskärmarna och taket närmar sig färdigställande, så förhoppningen är att hinna riva ur maskinen med innan säsongen är igång smile

//Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Stol3n_Identity så äre!
3 december 2016 · 872 Inlägg

Lika bra jobbat som vanligt! En av dom bästa projekt och min personlig favorit här på gorg! Stor tumme upp Tom!

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Rickard-v
3 december 2016 · 2 665 Inlägg

TomBjorklund skrev:
Receptet på en rolig bakvagn

Så ordern innefattar en främre krängningshämmare på 26mm samt en bakre på 24mm samt anpassade bussningar till dem i polyurethan.

//Tom

Wow det blir styvt o bra!

Blir luftfjädring mjukare när den är låg eller hur funkar det?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Stol3n_Identity så äre!
3 december 2016 · 872 Inlägg

Rickard-v skrev:

TomBjorklund skrev:
Receptet på en rolig bakvagn

Så ordern innefattar en främre krängningshämmare på 26mm samt en bakre på 24mm samt anpassade bussningar till dem i polyurethan.

//Tom

Wow det blir styvt o bra!

Blir luftfjädring mjukare när den är låg eller hur funkar det?

har för mig att luft gör bilen något svajigare än vanliga fjädrar. iofs kör man lågt som fan så spelar det nog inge större roll men det kan ändå vara trevligt att ha lite extra stag för att styva upp karossen smile

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang