4391
Sök

Motorstark sedan (köpråd?)

1 194 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#1
Eftersom A3an åkte i diket häromveckan, är jag lite ute efter att ersätta den med något vassare denna gången. Än så länge är det bara spekulering, eftersom mycket kommer behöva göras innan bilköp blir aktuellt. Det verkar som att jag landat i att det blir en sedan denna gången, eftersom jag vill ha ett sportigare utseende, men praktikalitet som en coupe inte kan erbjuda. Det första som dök upp i tanken var ju då självklart Saab. Tittar just nu på en Saab 9-3 Aero '04 med 12 000 mil mätaren som jag fastnat hårt för. Den har kraft så det räcker, plats finns så det räcker och utseendet är helt 5-stjärnigt, enligt mig.
http://www.blocket.se/eslov/Saab_93_Aer … 21&w=2

Den verkar ha riktigt bra bränsleförbrukning också sett till effekten (ganska viktigt, då den ska gå som mer eller mindre bruksbil). Kanske rent av ska kolla på en med gamla karossen? Om det är mer prisvärt så är jag villig titta närmare på en sån. Vad är nackdelarna med Aero av gamla och nya utseendet? Har förstått att just Aero ska vara rejälare än de vanliga 2.0T och därav bättre hållbarhet sett till slitdelar och även motorkomponeneter? Hur är väghållningen i den gamla gentemot den nya?


Sedan är jag inte helt insnöad på Saab heller, utan ge gärna förslag om det finns något som uppfyller följande krav;
Motorstark, ca 200hk
Praktisk (ej coupe)
Mellan 50-70 000kr
Bränsleförbrukning på högst 0,9 blandat


31 Inlägg
31 januari 2015
#2
Tjena, har haft en precis sådan som du länka i tråden. Priset i min mening ligger en aningen högt, sålde min för 50 med ca 14000 mil på mätaren min var i riktigt bra skick. Kör nu än s60 t5 och kan säga att saaben har bättre körglädje. Ska du köra manuell rekommenderar jag 6 petade lådan. Jag åkte på 0.67 på riksvägarna med min Aero inte dåligt alls tycker jag. Den Aero motorn sitter i den Aeron är samma motor som sitter i 2.0T av samma modell men det finns också 2.0t med 175 hk och en 1.8t på 150 hk men 1.8t är ingen 1.8 liters utan en 2.0 den med.

Kanske hjälper lite med beslutet

1 194 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#3
Rollon_ skrev:
Tjena, har haft en precis sådan som du länka i tråden. Priset i min mening ligger en aningen högt, sålde min för 50 med ca 14000 mil på mätaren min var i riktigt bra skick. Kör nu än s60 t5 och kan säga att saaben har bättre körglädje. Ska du köra manuell rekommenderar jag 6 petade lådan. Jag åkte på 0.67 på riksvägarna med min Aero inte dåligt alls tycker jag. Den Aero motorn sitter i den Aeron är samma motor som sitter i 2.0T av samma modell men det finns också 2.0t med 175 hk och en 1.8t på 150 hk men 1.8t är ingen 1.8 liters utan en 2.0 den med.

Kanske hjälper lite med beslutet

Det är absolut acceptabelt. Ungefär där A3an låg, som då är en mycket mindre bil med mycket mindre motor.
Nu när du ändå nämner volvo s60 T5, vad var det som fick dig att byta till Volvo? Nöjd med bytet? Den skulle mycket väl kunna stå på listan för intressanta bilar också.

I vilket fall så lutar det åt en av de större motormodellerna i alla fall. Finns det fler fördelar med Aeron jämfört med 2.0t utöver den högre effekten?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
31 januari 2015
#4
Cracksoup skrev:
Eftersom A3an åkte i diket häromveckan, är jag lite ute efter att ersätta den med något vassare denna gången. Än så länge är det bara spekulering, eftersom mycket kommer behöva göras innan bilköp blir aktuellt. Det verkar som att jag landat i att det blir en sedan denna gången, eftersom jag vill ha ett sportigare utseende, men praktikalitet som en coupe inte kan erbjuda. Det första som dök upp i tanken var ju då självklart Saab. Tittar just nu på en Saab 9-3 Aero '04 med 12 000 mil mätaren som jag fastnat hårt för. Den har kraft så det räcker, plats finns så det räcker och utseendet är helt 5-stjärnigt, enligt mig.
http://www.blocket.se/eslov/Saab_93_Aer … 21&w=2

Den verkar ha riktigt bra bränsleförbrukning också sett till effekten (ganska viktigt, då den ska gå som mer eller mindre bruksbil). Kanske rent av ska kolla på en med gamla karossen? Om det är mer prisvärt så är jag villig titta närmare på en sån. Vad är nackdelarna med Aero av gamla och nya utseendet? Har förstått att just Aero ska vara rejälare än de vanliga 2.0T och därav bättre hållbarhet sett till slitdelar och även motorkomponeneter? Hur är väghållningen i den gamla gentemot den nya?


Sedan är jag inte helt insnöad på Saab heller, utan ge gärna förslag om det finns något som uppfyller följande krav;
Motorstark, ca 200hk
Praktisk (ej coupe)
Mellan 50-70 000kr
Bränsleförbrukning på högst 0,9 blandat

Inte för vasst så den också åker i diket! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 194 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#5
Vettemannen skrev:
Cracksoup skrev:
Eftersom A3an åkte i diket häromveckan, är jag lite ute efter att ersätta den med något vassare denna gången. Än så länge är det bara spekulering, eftersom mycket kommer behöva göras innan bilköp blir aktuellt. Det verkar som att jag landat i att det blir en sedan denna gången, eftersom jag vill ha ett sportigare utseende, men praktikalitet som en coupe inte kan erbjuda. Det första som dök upp i tanken var ju då självklart Saab. Tittar just nu på en Saab 9-3 Aero '04 med 12 000 mil mätaren som jag fastnat hårt för. Den har kraft så det räcker, plats finns så det räcker och utseendet är helt 5-stjärnigt, enligt mig.
http://www.blocket.se/eslov/Saab_93_Aer … 21&w=2

Den verkar ha riktigt bra bränsleförbrukning också sett till effekten (ganska viktigt, då den ska gå som mer eller mindre bruksbil). Kanske rent av ska kolla på en med gamla karossen? Om det är mer prisvärt så är jag villig titta närmare på en sån. Vad är nackdelarna med Aero av gamla och nya utseendet? Har förstått att just Aero ska vara rejälare än de vanliga 2.0T och därav bättre hållbarhet sett till slitdelar och även motorkomponeneter? Hur är väghållningen i den gamla gentemot den nya?


Sedan är jag inte helt insnöad på Saab heller, utan ge gärna förslag om det finns något som uppfyller följande krav;
Motorstark, ca 200hk
Praktisk (ej coupe)
Mellan 50-70 000kr
Bränsleförbrukning på högst 0,9 blandat

Inte för vasst så den också åker i diket! wink

/Benny

Nja, lånade ut den till farsans sambo så tro det eller ej, men det var inte jag som åkte dit wink


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
31 januari 2015
#6
Cracksoup skrev:
Vettemannen skrev:
Cracksoup skrev:
Eftersom A3an åkte i diket häromveckan, är jag lite ute efter att ersätta den med något vassare denna gången. Än så länge är det bara spekulering, eftersom mycket kommer behöva göras innan bilköp blir aktuellt. Det verkar som att jag landat i att det blir en sedan denna gången, eftersom jag vill ha ett sportigare utseende, men praktikalitet som en coupe inte kan erbjuda. Det första som dök upp i tanken var ju då självklart Saab. Tittar just nu på en Saab 9-3 Aero '04 med 12 000 mil mätaren som jag fastnat hårt för. Den har kraft så det räcker, plats finns så det räcker och utseendet är helt 5-stjärnigt, enligt mig.
http://www.blocket.se/eslov/Saab_93_Aer … 21&w=2

Den verkar ha riktigt bra bränsleförbrukning också sett till effekten (ganska viktigt, då den ska gå som mer eller mindre bruksbil). Kanske rent av ska kolla på en med gamla karossen? Om det är mer prisvärt så är jag villig titta närmare på en sån. Vad är nackdelarna med Aero av gamla och nya utseendet? Har förstått att just Aero ska vara rejälare än de vanliga 2.0T och därav bättre hållbarhet sett till slitdelar och även motorkomponeneter? Hur är väghållningen i den gamla gentemot den nya?


Sedan är jag inte helt insnöad på Saab heller, utan ge gärna förslag om det finns något som uppfyller följande krav;
Motorstark, ca 200hk
Praktisk (ej coupe)
Mellan 50-70 000kr
Bränsleförbrukning på högst 0,9 blandat

Inte för vasst så den också åker i diket! wink

/Benny

Nja, lånade ut den till farsans sambo så tro det eller ej, men det var inte jag som åkte dit wink

Haha! Hoppas du förstod skämtet! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

398 Inlägg
31 januari 2015
#7
Om 70k är okej kan du ju titta på en facelift från 2008, även om det kanske kan vara svårt att få ett bra exemplar för de pengarna. Jag stod själv i samma sits som dig och la till några tusenlappar för att få en nyare som jag är toknöjd med för övrigt!

2006 kom Saabs biopower motorer, som kan vara något att överväga. 200 hk på etanol och med en mycket piggare karaktär. Billigare skatt och oftast försäkring, iaf när jag jämförde. Nu ska väl inte den här heller stå på dig, men ändå. Hur lönsam E85 är beror såklart på bensinpriset, men säg att den drar lite drygt litern etanol i snitt och 0.8 bensin. Mitsubishi-turbo som ska vara riktigt hållbar (precis som äldre  Aero hade). Många av de nya har samma 6-växlade låda som gamla Aero (F40), vilken jag för övrigt tycker är obligatorisk eftersom den sänker varvtal och förbrukning så mycket. Många Vector 2008+ har för övrigt paketet "Vector active" där samma chassidetaljer som Aeros kunde ingå om man ville.

Hur som helst tycker jag att du är inne på helt rätt spår! http://m.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_ … 11&w=1 nåt sånt tänker jag mig för övrigt. Den hade dessutom Aerons dubbla synliga blås!

1 194 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#8
AX3L skrev:
Om 70k är okej kan du ju titta på en facelift från 2008, även om det kanske kan vara svårt att få ett bra exemplar för de pengarna. Jag stod själv i samma sits som dig och la till några tusenlappar för att få en nyare som jag är toknöjd med för övrigt!

2006 kom Saabs biopower motorer, som kan vara något att överväga. 200 hk på etanol och med en mycket piggare karaktär. Billigare skatt och oftast försäkring, iaf när jag jämförde. Nu ska väl inte den här heller stå på dig, men ändå. Hur lönsam E85 är beror såklart på bensinpriset, men säg att den drar lite drygt litern etanol i snitt och 0.8 bensin. Mitsubishi-turbo som ska vara riktigt hållbar (precis som äldre  Aero hade). Många av de nya har samma 6-växlade låda som gamla Aero (F40), vilken jag för övrigt tycker är obligatorisk eftersom den sänker varvtal och förbrukning så mycket. Många Vector 2008+ har för övrigt paketet "Vector active" där samma chassidetaljer som Aeros kunde ingå om man ville.

Hur som helst tycker jag att du är inne på helt rätt spår! http://m.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_ … 11&w=1 nåt sånt tänker jag mig för övrigt. Den hade dessutom Aerons dubbla synliga blås!

Lite högt pris till miltalet kanske? Annars verkar den bra utrustad och just dubbla utblås gör så mycket mer till utseendet smile tål att funderas på!


Evildan
1 194 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#10

Som leksak finns det nog inte mycket bättre, men som användbar bruksbil krävs något med mer plats och gärna mer motorvägskomfort.


Evildan
31 januari 2015
#11
Cracksoup skrev:

Som leksak finns det nog inte mycket bättre, men som användbar bruksbil krävs något med mer plats och gärna mer motorvägskomfort.

En sådan här då?

http://www.blocket.se/dalarna/Honda_Acc … 12&w=3

Evildan
398 Inlägg
31 januari 2015
#13
Cracksoup skrev:
AX3L skrev:
Om 70k är okej kan du ju titta på en facelift från 2008, även om det kanske kan vara svårt att få ett bra exemplar för de pengarna. Jag stod själv i samma sits som dig och la till några tusenlappar för att få en nyare som jag är toknöjd med för övrigt!

2006 kom Saabs biopower motorer, som kan vara något att överväga. 200 hk på etanol och med en mycket piggare karaktär. Billigare skatt och oftast försäkring, iaf när jag jämförde. Nu ska väl inte den här heller stå på dig, men ändå. Hur lönsam E85 är beror såklart på bensinpriset, men säg att den drar lite drygt litern etanol i snitt och 0.8 bensin. Mitsubishi-turbo som ska vara riktigt hållbar (precis som äldre  Aero hade). Många av de nya har samma 6-växlade låda som gamla Aero (F40), vilken jag för övrigt tycker är obligatorisk eftersom den sänker varvtal och förbrukning så mycket. Många Vector 2008+ har för övrigt paketet "Vector active" där samma chassidetaljer som Aeros kunde ingå om man ville.

Hur som helst tycker jag att du är inne på helt rätt spår! http://m.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_ … 11&w=1 nåt sånt tänker jag mig för övrigt. Den hade dessutom Aerons dubbla synliga blås!

Lite högt pris till miltalet kanske? Annars verkar den bra utrustad och just dubbla utblås gör så mycket mer till utseendet smile tål att funderas på!

Å andra sidan är den några år nyare och det är mer värt än fyra tusen mil extra enligt min åsikt. Den du länkade tycker jag däremot var väldigt dyr som någon också påpekade, och 12k mil är mycket i min värld även om det bara är 1k mil per år.

Har du inte hittat dit än är ju ett par timmar på saabturboclub obligatoriskt innan köp.

Evildan
31 januari 2015
#14

131 Inlägg
31 januari 2015
#15
Då jag är bmw 330 frälst så röstar jag på en sådan! smile du hittar lätt en manuell faceliftad sedan ( efter -02) som dessutom uppgraderats till 6växlad låda för dom pengarna, att jämföra så ligger min 5växlade automat på 0.9 blandat = mindre förbrukning på en 6växlad manuell smile


1 194 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#16
Evildan skrev:
Cracksoup skrev:

Som leksak finns det nog inte mycket bättre, men som användbar bruksbil krävs något med mer plats och gärna mer motorvägskomfort.

En sådan här då?

http://www.blocket.se/dalarna/Honda_Acc … 12&w=3


Där har vi mer lockande alternativ. Accorden och Vectran är riktigt snygga bilar. Dock är jag lite orolig för kvalitékänslan i bägge. Åkte en Honda CRV ('08 eller något) nu i vinter och på de sandade svenska vägarna smattrade det upp under bilen och det lät som att sitta i en plåtburk. Dörrarna var "för lätta" och kändes som luft och plåt. Vet inte om Accorden har detta problemet, men annars har jag bara hört bra kritik angående Honda som märke.

V6 i Vectra= dyr service? Rekommenderar du dessa bilar för att du vet att det är bra grejer? Opel har dragit på sig ett dåligt rykte som jag inte riktigt vet var (när) det kommer ifrån.

AX3L skrev:
Cracksoup skrev:
AX3L skrev:
Om 70k är okej kan du ju titta på en facelift från 2008, även om det kanske kan vara svårt att få ett bra exemplar för de pengarna. Jag stod själv i samma sits som dig och la till några tusenlappar för att få en nyare som jag är toknöjd med för övrigt!

2006 kom Saabs biopower motorer, som kan vara något att överväga. 200 hk på etanol och med en mycket piggare karaktär. Billigare skatt och oftast försäkring, iaf när jag jämförde. Nu ska väl inte den här heller stå på dig, men ändå. Hur lönsam E85 är beror såklart på bensinpriset, men säg att den drar lite drygt litern etanol i snitt och 0.8 bensin. Mitsubishi-turbo som ska vara riktigt hållbar (precis som äldre  Aero hade). Många av de nya har samma 6-växlade låda som gamla Aero (F40), vilken jag för övrigt tycker är obligatorisk eftersom den sänker varvtal och förbrukning så mycket. Många Vector 2008+ har för övrigt paketet "Vector active" där samma chassidetaljer som Aeros kunde ingå om man ville.

Hur som helst tycker jag att du är inne på helt rätt spår! http://m.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_ … 11&w=1 nåt sånt tänker jag mig för övrigt. Den hade dessutom Aerons dubbla synliga blås!

Lite högt pris till miltalet kanske? Annars verkar den bra utrustad och just dubbla utblås gör så mycket mer till utseendet smile tål att funderas på!

Å andra sidan är den några år nyare och det är mer värt än fyra tusen mil extra enligt min åsikt. Den du länkade tycker jag däremot var väldigt dyr som någon också påpekade, och 12k mil är mycket i min värld även om det bara är 1k mil per år.

Har du inte hittat dit än är ju ett par timmar på saabturboclub obligatoriskt innan köp.

Såg nu att det finns motsvarande Aero för 45 000kr och dylikt.
Däremot Saabar med karossen från 08 och framåt känns som ett steg i rätt riktning. Gäller bara att det steget rättfärdigar en prishöjning på ca 20 000kr. Tänker mest att man kan få en extremt fin 9-3 '04-05 för 50 000 med kanske bara 10 000 mil på mätaren i stället.

Dentar skrev:
Då jag är bmw 330 frälst så röstar jag på en sådan! smile du hittar lätt en manuell faceliftad sedan ( efter -02) som dessutom uppgraderats till 6växlad låda för dom pengarna, att jämföra så ligger min 5växlade automat på 0.9 blandat = mindre förbrukning på en 6växlad manuell smile

BMW ser jag som ett säkert kort. Antar att jag kan få en riktigt fin 330 för runt 60 000kr, men vad är det som talar emot en 330? Dyr service, försäkring?
Senast redigerat av Cracksoup (31 januari 2015)


131 Inlägg
31 januari 2015
#17
Betalade 7200:- för inspektion 2 på min för ca 1 år sedan (den mest omfattande samt dyraste), då lades det på ca 1500:- för jag uppdaterade mjukvaran samt bytte bromsvätska, serviceintervallet ser ut som: vid 2.5 mil oljebyte, 5k mil Inspektion 1, 7.5k mil oljebyte, 10k mil inspektion 2 sedan börjar det om, dessa bilar har egentligen inget bestämt serviceschema utan bilen räknar ut när det är dags själv(efter 2500liter bensin förbrukats om jag inte missminner mig) betalar 700:- /månad i försäkring hos IF, då är det helförsäkring ''+'' vilket ger mer än vad en vanlig helförs. gör. Vad som talar emot en bmw 330 får någon annan svara på, för det kan inte jag smile akta dig bara för sent importerade med många ägare
Edit'' betalade under 60k för min, hade väll ganska tur då jag letade länge efter rätt exemplar för mig, då endast en ägare vilket var ett gammalt par som sålde den pga ålder samt att det inte snålats 1 krona på den, hade gått under 17k mil när jag tog över den, så guldkorn finns om man är tålmodig smile
Senast redigerat av Dentar (1 februari 2015)


1 194 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#18
Dentar skrev:
Betalade 7200:- för inspektion 2 på min för ca 1 år sedan (den mest omfattande samt dyraste), då lades det på ca 1500:- för jag uppdaterade mjukvaran samt bytte bromsvätska, serviceintervallet ser ut som: vid 2.5 mil oljebyte, 5k mil Inspektion 1, 7.5k mil oljebyte, 10k mil inspektion 2 sedan börjar det om, dessa bilar har egentligen inget bestämt serviceschema utan bilen räknar ut när det är dags själv(efter 2500liter bensin förbrukats om jag inte missminner mig) betalar 700:- /månad i försäkring hos IF, då är det helförsäkring ''+'' vilket ger mer än vad en vanlig helförs. gör. Vad som talar emot en bmw 330 får någon annan svara på, för det kan inte jag smile akta dig bara för sent importerade med många ägare
Edit'' betalade under 60k för min, hade väll ganska tur då jag letade länge efter rätt exemplar för mig, då endast en ägare vilket var ett gammalt par som sålde den pga ålder samt att det inte snålats 1 krona på den, hade gått under 17k mil när jag tog över den, så guldkorn finns om man är tålmodig smile

Är det kamkedja i den rackarn? Inspektion 2 är ju lite dyr, men sånt är livet om man vill ha lite motor smile
320 är väl i minsta laget, men vad är egentligen skillnaden mellan 325 och 330? Får jag något mer i 330 annat än några fler kusar?


398 Inlägg
1 februari 2015
#19
Cracksoup skrev:
Såg nu att det finns motsvarande Aero för 45 000kr och dylikt.
Däremot Saabar med karossen från 08 och framåt känns som ett steg i rätt riktning. Gäller bara att det steget rättfärdigar en prishöjning på ca 20 000kr. Tänker mest att man kan få en extremt fin 9-3 '04-05 för 50 000 med kanske bara 10 000 mil på mätaren i stället.

Ja precis, ungefär det hade jag också värderat den till. 20' räcker nog inte riktigt för att du ska få två jämförbara bilar före och efter facelift, dvs inte jämföra en Aero 2004 med en Linear (tomhylsa) 2008 med 10 resp 16k mil tex. Men jag skulle kolla på båda alternativen om jag vore dig, att köpa en lite nyare bil för lite mer pengar kan ju löna sig i längden om man inte är väldigt duktig och intresserad av att skruva själv.

Försök titta på båda alternativen hos någon handlare så du ser vad du har att jämföra med. Det är rätt mycket som skiljer både exteriört och interiört och om det är värt det vet ju bara du. En del föredrar ju pre-facelift också, och då är ju valet väldigt enkelt.

131 Inlägg
1 februari 2015
#20
Cracksoup skrev:
Dentar skrev:
Betalade 7200:- för inspektion 2 på min för ca 1 år sedan (den mest omfattande samt dyraste), då lades det på ca 1500:- för jag uppdaterade mjukvaran samt bytte bromsvätska, serviceintervallet ser ut som: vid 2.5 mil oljebyte, 5k mil Inspektion 1, 7.5k mil oljebyte, 10k mil inspektion 2 sedan börjar det om, dessa bilar har egentligen inget bestämt serviceschema utan bilen räknar ut när det är dags själv(efter 2500liter bensin förbrukats om jag inte missminner mig) betalar 700:- /månad i försäkring hos IF, då är det helförsäkring ''+'' vilket ger mer än vad en vanlig helförs. gör. Vad som talar emot en bmw 330 får någon annan svara på, för det kan inte jag smile akta dig bara för sent importerade med många ägare
Edit'' betalade under 60k för min, hade väll ganska tur då jag letade länge efter rätt exemplar för mig, då endast en ägare vilket var ett gammalt par som sålde den pga ålder samt att det inte snålats 1 krona på den, hade gått under 17k mil när jag tog över den, så guldkorn finns om man är tålmodig smile

Är det kamkedja i den rackarn? Inspektion 2 är ju lite dyr, men sånt är livet om man vill ha lite motor smile
320 är väl i minsta laget, men vad är egentligen skillnaden mellan 325 och 330? Får jag något mer i 330 annat än några fler kusar?

320 har jag aldrig åkt i så det kan jag inte svara på, men har kört 325 & ägt både manuell & automat 330, ja du får som sagt mer kusar & skillnaden mellan 325 / 330 väger mycket mer än vad ökat ägandekostnad gör i min mening, förbrukningen & försäkring skiljer sig inte jättemycket, surfa in på autopower så kan du jämföra modellerna samt även läsa begagnatguide vad som är bra att kolla på, sen finns det lite olika utrustningspaket, kan du så satsa på att få en med M-sport II. Sitter kamkedja i dessa ja smile



Sök