3396
Sök

Montage av chevy 250

14 Inlägg
2 februari 2015
Trådstartare
Har kommit över en chevy 250. Isärplockad i delar. Allt är uppmärkt 1-6 och rengjort.

Kan inte så värst mycket om motorer men är av den åsikt att plockar man inte själv så lär man sig inte. Förstår att några här vill komma med dryga kommentarer att de inte är någon idee eller att jag ska lämna in den. Då åker den hellre till tippen. Detta är i utbildningssyfte för mig.

Är iallafall inte helt handfallen då jag haft citroen och andra skitbilar så har man fått lära sig att meka både när man vill och inte vill.

Har iallafall ett rent motorblock som är monterat på en motorbock som jag vart iväg o inhandlat.

Egentligen är jag på jakt efter en bok som borde heta "såhär plockar du ihop en gammal motor" har tyvärr inte hittat någon med den titeln.

Så frågan är i vilken ände börjar man att montera?

137 Inlägg
14 februari 2015
Du börjar med ett tomt block..installerar nya lager..provmonterar vevaxeln med plastigauge..momentdrar när du har rätt spel..sedan stakar..kolvar..rätt inmätta kolvringar. Har du installerat nya kamlager? Kamaxel..kamdrivning etc. Eg är processen densamma för alla motorer. Se bara till att ha koll på toleranser..vridmoment etc. Och ta allt i rätt ordning.

Sök