bosaso skrev:
Vi pratade med besiktningsmannen om detta och bad honom kolla ifall den drar olja vilket den inte gjorde sa han och bilen gick igenom UA.
Hur ska han kunna "kolla" om din bil förbrukar olja på de 20-30 minuter en besiktning pågår? Var han kanske lite efterbliven eftersom han påstod att den inte drog olja helt taget ur luften?
Det enda jag möjligen kan komma på, är att han ansåg att eftersom avgasvärdena såg bra ut, kan inte motorn dra olja. Då var han efterbliven och du kan bortse från hans uttalande.
Olja försvinner, nedan har du möjligheterna som finns i normala fall.
1. Antingen läcker oljan ut någonstans och då syns det att det läcker.
2. Den åker med in i cylindrarna av någon anledning (dåliga ventiltätningar, kolvringar, defekt vevhusventilation osv.) och förbränns.
3. Den blandas med kylvätskan p.g.a. något inre läckage där systemen möts (t.ex. oljekylare)
4. Den åker ut i avgassystemet pga defekta turbotätningar, om turbo nu finnes på bilen.
Sju månader är för övrigt ganska lång tid att vänta med att kolla oljestickan... du vet när oljekannan (a.k.a. Idiot Light) väl tänder sig är det färdigåkt efter några sekunder. Nu vet jag inte hur många mil du kör med din bil på 7 mån, men till exempel kan jag nämna att min gamla E36 vid ett tillfälle hade trasig vevhusventilation och då sög i sig 1 Liter motorolja på 60 mil (2 dagar). Den gick igenom bilprovningen på avgasvärdena med ganska fina värden, i det skicket så det säger egentligen inte ett smack.
Jag gissar att det faktiskt inte är något fel på din bil om den drar en liter på 7 månader, då jag utgår från att du kör som normalsvensson. Kolla instruktionsboken vad tillverkaren anger för gräns för "normalt" när det gäller oljeförbrukning. Du kanske blir förvånad...