Nissan bygger enligt mig bra bilar och försäljningssiffrorna antyder att Qashqai är ett vettigt val, jag kan hålla med om att Nissan har sämre nivå på interiören och mer vägljud än många konkurrenter men skillnaden är inte stor. Vantrivs man i en Qashqai har man förmodligen högre krav än genomsnittet och då tror jag inte att man nöjer sig med någon av konkurrenterna heller utan får sikta mot t.ex Audi som spelar i en annan liga.
Jag har aldrig upplevt en Qashqai som instabil utan tycker tvärt om att bilen har ett spänstigt chassi och tryggt beteende men det är inte förarens bil, modellen har för övrigt fått mycket god kritik för sitt uppförande i tester. Dieselmotorerna är inte roliga utan stämmer in väl på många av fördomarna kring motortypen, bensinmotorerna är egentligen inte dumma alls men det går och hävda att karaktären inte passar i en stadsjeep. De kräver högre varv för att vakna och i en liten lätt bil hade de nog varit roliga men i en SUV med tillbakalutad karaktär är inte alla nöjda med att behöva pressa motorn för att få ut måttliga 140Hk.
Det finns ett fiffigt system för fyrhjulsdrift som tillval, ett okej system men poängen ligger i att det går att koppla ur så att du har fyrhjulsdriftens fördelar när du behöver dem men sparar en hel bränsle på att koppla ur det i alla lägen det inte behövs. Framhjulsdrift fungerar men hör det inte till att en stadsjeep driver på alla fyra?
Med din budget borde du för övrigt kunna hitta en klart nyare bil än 2007-2008, jag förstår om du inte vill utnyttja hela din budget men betala inte någon större summa extra för en låg mätarställning. Jag tror inte att det lönar sig, få mil på mätaren indikerar ofta mycket korta sträckor körda och en bil som levt på det viset kan vid 10.000mil vara betydligt mer sliten än en bil körd längre sträckor med 25.000mil på mätaren. Du kan hitta QQ för en bra bit under 100' och jag hade lagt vikten på bilens skick istället för 8, 10 eller 15.000mil på mätaren men det är min uppfattning.
Lycka till med köpet!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.