efta skrev:
Hej!
Nu är det så att jag letar efter en bil att köpa då jag ska flytta ut till landsbygden. Problemet är bara att jag är ganska dålig på bilar generellt sett, och detta blir då mitt första bilköp.
Vad jag vill ha:
*Billig i inköp (låt oss sätta en gräns på 20k, gärna under)*Billig i drift, både vad gäller drivmedel, försäkring och reparationer (detta är ju relativt)
*Gärna kombi, dock inget krav.
*Ska klara att köra längre sträckor regelbundet, och ska alltså brukas. Funktion över form, alltså. Inget som vägrar startar kalla morgnar, då blir jag sur.
*Bekväm att köra, självfallet får det gärna vara lite drag i den, men i första rummet ska det vara en bruksbil.
Prioriterar lädersäten ganska högt. Just nu drar jag mig mot en volvo s80/v70 (alt. SAAB) från millennieskiftet, känns som man kan få ganska mycket för pengarna om man prickar in rätt exemplar. Antar dock att dessa springer iväg i pris när man räknar ihop skatt, försäkring, soppa och reparationer (hur är S80 generellt om man undviker automatlåderna och elektroniken funkar? Viktiga miltal?).
Det viktigaste är alltså: pålitlig, bekväm och billig. Vad finns för alternativ?