4024
Sök

Passat 1.9tdi -04 motorlampa p0102

20 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
Tjena!

Lossade kabeln tills lmm igår och märkte sedan att motorlampan börjat lysa.
Felkoden är p0102 Mass Air Flow (MAF) Circuit Low Input.

Har varit på skroten och hämtat 2st luftmassemätare och blir ingen skillnad på någon utav dom.

Laddtrycket är helt borta efter 2000 varv ungefär. Om jag har kabeln till lmm urkopplad så drar bilen ungefär 1l/milen men med kabeln på så drar den ca 0.5l/milen.

Jag har testat ta bort felkoden och det går tills jag trycker på gasen.
Har använt mig utav ELM327 och en app som visar 2.86g/s på MAF sensor men den nollas direkt jag trycker på gasen.

Kan det räcka att åka till VW och låta dom släcka med vag com? Att det ligger kvar i minnet som inte appen vill ta bort?

Tacksam för svar.

Mvh

Avstängd
10 388 Inlägg
11 februari 2015
printern skrev:
Tjena!

Lossade kabeln tills lmm igår och märkte sedan att motorlampan börjat lysa.
Felkoden är p0102 Mass Air Flow (MAF) Circuit Low Input.

Har varit på skroten och hämtat 2st luftmassemätare och blir ingen skillnad på någon utav dom.

Laddtrycket är helt borta efter 2000 varv ungefär. Om jag har kabeln till lmm urkopplad så drar bilen ungefär 1l/milen men med kabeln på så drar den ca 0.5l/milen.

Jag har testat ta bort felkoden och det går tills jag trycker på gasen.
Har använt mig utav ELM327 och en app som visar 2.86g/s på MAF sensor men den nollas direkt jag trycker på gasen.

Kan det räcka att åka till VW och låta dom släcka med vag com? Att det ligger kvar i minnet som inte appen vill ta bort?

Tacksam för svar.

Mvh

Tror väl iofs inte vag använder vagcom/vcds, men iaf. Tar du bort felkoden så tar du ju bort felkoden. Slocknar din motorlampa när du raderat felkoden, så  är den ju borta, då gör det ingen skillnad vad du raderar den med i övrigt.

Men, har du kollat kontakten för att börja i en "enkel ände"? Alltså så att det inte är ärgat o helt enkelt dålig kontakt?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

20 Inlägg
12 februari 2015
Trådstartare
it_mutt skrev:
Tror väl iofs inte vag använder vagcom/vcds, men iaf. Tar du bort felkoden så tar du ju bort felkoden. Slocknar din motorlampa när du raderat felkoden, så  är den ju borta, då gör det ingen skillnad vad du raderar den med i övrigt.

Men, har du kollat kontakten för att börja i en "enkel ände"? Alltså så att det inte är ärgat o helt enkelt dålig kontakt?

Jaså? För att allt verkar fungera som den ska och kontakten ser ut som ny.
Likaså lmm som såg väldigt fin ut. Då jag bara hade ut kontakten till lmm och en annan slang som hade hoppat ut som jag märkte efter 1 mils körning så sitter allt som den nu ska och den reagerar på alla grejor förutom att lampan lyser och den är 0 laddtryck efter 2000 varv typ. Toppfart 130.

Mvh

20 Inlägg
12 februari 2015
Trådstartare
Har även sprayat alla kontakter runt omkring med elektronik rengöring.

20 Inlägg
12 februari 2015
Trådstartare
Hittade felet. En av sladdarna i kontaktdosan till lmm hade hoppat ut så nu fungerar det! 👍

Avstängd
10 388 Inlägg
12 februari 2015
printern skrev:
Hittade felet. En av sladdarna i kontaktdosan till lmm hade hoppat ut så nu fungerar det! 👍

Det om något ger ju dålig kontakt...gott att det löste sig iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök