Då blev det ett pass i garaget idag!
Gick väll bra tycker jag, men lite överraskningar.
Blev lite fler bilder idag än normalt också, det brukar ju gillas
För att få bort insuget så måste en slang från oljefällan till ventilkåpan lossas i en ända, och det blir ju överst där den är bast åtkomlig. Och när man lossat kåpan får man syn på att slangen sitter fast med ett buntband(?!)
Så var insuget löst! Sitter fast ganska lätt, lite piller att komma ut bultarna bara, sitter en bult under insuget i ett stag och sedan syns resten och man kollar mot blocket. De undre skruvarna behöver dock bara lossas lite och inte skruvas ut helt! Detta såg jag när jag tog ur den första av de undre bultarna och då blev jag påmind om att så var de ju! Tog bort insuget för att byta oljefällan på min V40, också en vitmotor och lika där när man ska bort med insuget. Dock lade jag bara insuget åt sidan då utan att ta bort vacuumslangarna, men nu fick slangarna loc att lossas också, inget större problem dock
Här syns de ju då som jag berättade att man bara lossar de undre lite. Så Volvo har faktiskt tänkt här!!
Detta var ju dock en överraskning! Ngt skumliknande mellan topp och block, och det är ju då kylarvattnet som bildar detta klet när det dunstar. Så jag tror att toppackningen är lite sådär(?) Så kan ju blivit så att lite vatten kommit in i cylindern och sedan en krökt stake av för högt komp.
Gick bra att skruva bort downpipen
Men nu rostar inte hylsan och förlängaren iaf
Downpipen ville ju dock inte släppa turbon så då blev det spännband! Verkar vara standard på denna årsgång att ta hjälp av spännband
Jag lade märke till att när jag var och kollade på bilen innan köp så syntes det en avgasläcka bakifrån turbon nånstans, och förklaring kan mycket väl ha varit att bultarna mellan downpipe och turbo satt väldigt löst!
Främst en dokumentationsbild för mig själv för att ha koll på hur det satt innan jag tog isär. Men ni kan se strax ovanför handtaget till slangklämsavdragaren att en vacuumslang gått av, så som sagt dock är i riktigt dåligt skick! och NYA i silikon ska inköpas.
Hur får man bort skvalpplåtarna? Tänkte nämligen ta och göra rent detta när det ändå är av motorn!
Såhär såg det nu ut när jag lämnade bilen för idag, det minskar dag för dag!
[