3669
Sök

BlueScreen's V70R awd -98 - [Det eviga sliparbetet]

Har alltid gillat R, och nu kom ett tillfälle att köpa en billigt, fast med knackande motor så fick bara lov att lägga fingrarna på den. Motor ska renoveras då en stake troligtvis är krökt. Sedan blir de en uppfräschning med... Visa mer

321 999 Visningar
Uppdaterades senast 14 februari 2018
10 163 Inlägg
27 februari 2015
#41
BlueScreeen skrev:
Haha perfekt att kasta ut penningar på bilen om man är arbetslös wink
Men det är ju roligt att köpa delar också roll

Var faktiskt sådant som behövdes tyvärr men en sak vart uppgradering mot original men tröttnat på att bytta bussningar  Så fick bli polyeruthan. Det andra var nya skivor och belägg runt om bra och ha bromsar även som arbetslös wink

Men ska erkänna att jag råkade köpa mig en Turbo och började bygga grenrör till det till pv jag håller på att bygga om.

Men ja det är mina ända utgifter så då får det kosta om man har råd.

Trevligt det går framåt med ditt bygge smile
Senast redigerat av Djo (27 februari 2015)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 030 Inlägg
28 februari 2015
Trådstartare
#42
Ja oavsett om man är arbetslös eller tjänar hur mkt som helst så finns det faktiskt saker man måste köpa!
På tal om bromsskivor så ska jag köpa nya framskivor till denna wink Kommer att bli slitsade skivor, främst för utseendet men även för att bromsarna kanske blir att nypa lite bättre smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 030 Inlägg
28 februari 2015
Trådstartare
#43
Skulle köra pappa till tåget nu på morgonen då han och en kompis ska utomlands så tänkte passa på att ta bort överfallet men kunde gått bättre..
Hylsan var antingen för lite elr för stor! Det är samma sats som vi använda när vi tog ur stakar/kolvar ur en Saab 9-3 så trodde det skulle funka, men icke!

Så nu min fråga till er, vad är de för storlek på hylsan??
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … -12-10476/ tror det är denna sats jag har hemma, den minsta (10mm är för liten och 11mm är för stor)

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

996 Inlägg
28 februari 2015
#44
Kult med lite R-bilar, följer... smile


222 Inlägg
28 februari 2015
#45
BlueScreeen skrev:
Skulle köra pappa till tåget nu på morgonen då han och en kompis ska utomlands så tänkte passa på att ta bort överfallet men kunde gått bättre..
Hylsan var antingen för lite elr för stor! Det är samma sats som vi använda när vi tog ur stakar/kolvar ur en Saab 9-3 så trodde det skulle funka, men icke!

Så nu min fråga till er, vad är de för storlek på hylsan??
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … -12-10476/ tror det är denna sats jag har hemma, den minsta (10mm är för liten och 11mm är för stor)

jag har hylsa du kan få låna om du behöver, kommer inte ihåg storlek på den men kan kolla upp det imorgon om du vill smile


2 030 Inlägg
1 mars 2015
Trådstartare
#46
Det är lugnt Micke, hittade på Swedols hemsida så ska in där i veckan smile Men tack ändå!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 030 Inlägg
1 mars 2015
Trådstartare
#47
Då blev det ett pass i garaget idag!
Gick väll bra tycker jag, men lite överraskningar.
Blev lite fler bilder idag än normalt också, det brukar ju gillas wink


För att få bort insuget så måste en slang från oljefällan till ventilkåpan lossas i en ända, och det blir ju överst där den är bast åtkomlig. Och när man lossat kåpan får man syn på att slangen sitter fast med ett buntband(?!)
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-04193becaed16ccd432a44efe1295a30.jpg

Så var insuget löst! Sitter fast ganska lätt, lite piller att komma ut bultarna bara, sitter en bult under insuget i ett stag och sedan syns resten och man kollar mot blocket. De undre skruvarna behöver dock bara lossas lite och inte skruvas ut helt! Detta såg jag när jag tog ur den första av de undre bultarna och då blev jag påmind om att så var de ju! Tog bort insuget för att byta oljefällan på min V40, också en vitmotor och lika där när man ska bort med insuget. Dock lade jag bara insuget åt sidan då utan att ta bort vacuumslangarna, men nu fick slangarna loc att lossas också, inget större problem dock wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-2584089905713d43430922d9848bf4f8.jpg

Här syns de ju då som jag berättade att man bara lossar de undre lite. Så Volvo har faktiskt tänkt här!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-450e888b6e9b09d53974c57a408fad22.jpg

Detta var ju dock en överraskning! Ngt skumliknande mellan topp och block, och det är ju då kylarvattnet som bildar detta klet när det dunstar. Så jag tror att toppackningen är lite sådär(?) Så kan ju blivit så att lite vatten kommit in i cylindern och sedan en krökt stake av för högt komp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-c97b0924c5808cf18ed253b21eb2cc76.jpg

Gick bra att skruva bort downpipen wink Men nu rostar inte hylsan och förlängaren iaf lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-292bca936e2b67005cf9cbd08d6546cf.jpg

Downpipen ville ju dock inte släppa turbon så då blev det spännband! Verkar vara standard på denna årsgång att ta hjälp av spännband wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-9edd0da95a7af4065dda34d7437df125.jpg

Jag lade märke till att när jag var och kollade på bilen innan köp så syntes det en avgasläcka bakifrån turbon nånstans, och förklaring kan mycket väl ha varit att bultarna mellan downpipe och turbo satt väldigt löst!

Främst en dokumentationsbild för mig själv för att ha koll på hur det satt innan jag tog isär. Men ni kan se strax ovanför handtaget till slangklämsavdragaren att en vacuumslang gått av, så som sagt dock är i riktigt dåligt skick! och NYA i silikon ska inköpas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-e80cb9653d45cf9cf89c3b0dc0c4a06b.jpg

Hur får man bort skvalpplåtarna? Tänkte nämligen ta och göra rent detta när det ändå är av motorn!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-d82f1e8727c84ac366828e5b2240f8f6.jpg

Såhär såg det nu ut när jag lämnade bilen för idag, det minskar dag för dag! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-64c1b395b8c46aa81a1f9d9264c57c02.jpg[

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

Forummoderator
26 340 Inlägg
1 mars 2015
#48
Nu när du ändå har ner insuget så kan du ju polera upp det, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

10 163 Inlägg
1 mars 2015
#49
Riva riva riva cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 030 Inlägg
1 mars 2015
Trådstartare
#50
Mack skrev:
Nu när du ändå har ner insuget så kan du ju polera upp det, hehe.

Haha nej så blir det definitivt inte! Det tålamodet att slippa och gnugga har jag inte wink
Men det kommer att komma färg på det iaf så det ser fräschare ut!

Djo skrev:
Riva riva riva cool

Ja de tar sin tid wink men de är ganska kul för den delen
Men sen ska vi ju komma ihåg att allt ska ihop igen lol

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

1 702 Inlägg
2 mars 2015
#51
BlueScreeen skrev:
Skulle köra pappa till tåget nu på morgonen då han och en kompis ska utomlands så tänkte passa på att ta bort överfallet men kunde gått bättre..
Hylsan var antingen för lite elr för stor! Det är samma sats som vi använda när vi tog ur stakar/kolvar ur en Saab 9-3 så trodde det skulle funka, men icke!

Så nu min fråga till er, vad är de för storlek på hylsan??
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … -12-10476/ tror det är denna sats jag har hemma, den minsta (10mm är för liten och 11mm är för stor)

Brukar det inte vara 12-kants hylsor som ska användas på överfallsmuttrarna?
Jag vet att på saab kan man använda 13 mm vanlig hylsa på ramlageröverfallen men det är inte helt rätt även om det går tills den är minsta runddragen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 030 Inlägg
2 mars 2015
Trådstartare
#52
jopp det är har du så rätt i! Grabbarna i NordicR fick skriva det till mig och medans jag sprang runt på Jula och letade!
Men varken Jula/Clas Ohlson/Biltema hade.. Men lyckades hitta på Swedols hemsida så ska kasta mig in där på onsdag så ska vi se om man kan få en.
För att vara mer exakt så var det en 11mm 12-kantshylsa. en 7/16" var ännu bättre om man hade smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 030 Inlägg
2 mars 2015
Trådstartare
#53
Kunde inte hålla mig borta från garaget idag! så fick bli en sväng efter jobbet innan jag åkte upp till morsan, vi ska åka Halvvasan imorn så därför blir det till å sova  här wink

Men nu till bilen!
Hade som plan att turbon skulle väck, och vet ni vad?! Jag höll den planen också! cool Men lite pyssel är de ju att ta bort den, är några vattenrör och ett oljerör som ska bort för och downpipen ska bort (dock var den borttagen sen igår) men sen ska turbon lossas från grenröret osv.
Dock gick denna bättre att få bort än när jag tog bort V40ns i höstas smile Bultarna och muttrarna satt inte fullt lika hårt denna gång, och jag fick känslan av mer utrymme(?!) men det gick i vilket fall bra!
Downpipen fick jag loss från turbon genom spännband, tror det beror på awd'n hur röret är draget och att det då sitter i lite spänn. Annars är det bara skruva loss vattenrören och oljetillförseln. Varför tar jag då inte bort oljereturen? Jo det är så enkelt att det inte behövs, ni kan ta av turbon utan att lossa röret, utan den går att lirka upp ändå med lite kraft smile
Och lika så fotade jag hur vacuumslangar och dylikt sitter fat så jag vet hur det ska vara när allt ska ihop igen.

Tror nog det var dags att denna byts! även slangen från oljefällan till insugsslangen precis innan turbon måste bytas då den tydligen gått av på mitten i skumgummihöljet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-c43c449d29b675e19d54718ca27682c1.jpg
Hur det ser ut i nedersta slangen in i blocket vill jag nog förmodligen inte ens veta!!
Men vad behövs mer göras rent i vevhusvent förutom slangarna och byta av fällan? smile Vill göra rent detta ordentligt med tanke på hur det såg ut!

Ett stycke turbo loss!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-ca28dfc298aa9203cfefbdeb9c45a9e9.jpg

Och där bakom var det numera tomt. Behöver jag ta bort grenröret för att lyfta av toppen?? Eller blir de bara extra tungt med grenröret på?
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-3590fb5ea24f24820aba9311267355ac.jpg

Fördelarlock och tändkablage borta! Nytt fördelarlock blir det och med största sannolikhet även kablarna och ev rotorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-dfda5d8a471ea9e1d67d06f2af4b4261.jpg

Det var allt för idag, nästa mektillfälle blir på onsdag eftersom det var Halvvasa imorn smile Så toppen kan nog vara av i helgen om allt går som jag vill smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

45 Inlägg
2 mars 2015
#54
Bytte topplockspackning på min v70 me 2,4turbo motor o de e ingen fara alls att lyfta ur toppen me grenröret på smile

2 030 Inlägg
2 mars 2015
Trådstartare
#55
GurraLastbil skrev:
Bytte topplockspackning på min v70 me 2,4turbo motor o de e ingen fara alls att lyfta ur toppen me grenröret på smile

Bra bra! Misstänkte det, men frågar så man kan va säker, spar ju lite jobb iaf smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 030 Inlägg
2 mars 2015
Trådstartare
#56
Kom att tänka på vevhusventen nu och att jag fick senaste bes protokoll från SBP på mail då jag bad om dom, och vevhusventen är nog inte tät då avgas värdena är så gott som perfekta, utan det är nog bara att den ser allmänt äcklig ut!
För när jag bytte oljefälla och gjorde rent slangarna på min V40 så syntes det skillnad på avgasvärdena på bes efter det! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

10 163 Inlägg
3 mars 2015
#57
Men nog är det bra om du gör rent den nu när den är loss ju renare desto bättre.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 030 Inlägg
3 mars 2015
Trådstartare
#58
japp visst ska den göras rent!  Lite slangar ska göras rent och fällan ska bytas, vad mer jag kan göra vet jag inte, så den som vet får gärna berätta smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

45 Inlägg
3 mars 2015
#59
BlueScreeen skrev:
GurraLastbil skrev:
Bytte topplockspackning på min v70 me 2,4turbo motor o de e ingen fara alls att lyfta ur toppen me grenröret på smile

Bra bra! Misstänkte det, men frågar så man kan va säker, spar ju lite jobb iaf smile

Alltid bra att va säker big_smile Jo de sparar en del för de e inte gott om plats där bakom smile

2 030 Inlägg
3 mars 2015
Trådstartare
#60
Nej de är det sista det är wink och man ser ju inte muttrarna heller som de sitter i!
Men det var som jag skrev förut en avgasläcka där bakom som jag såg när jag köpte den, så ska kolla om de syns nå spår om packningen är trasig, för isåfall är de ju bara byta den när toppen är av smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.


Sök