ConnysSvetsOTaxi skrev:
Rquired skrev:
ConnysSvetsOTaxi skrev:
Att en bil inte är felfri är som sagt omöjligt att säga. Låter som den nyare 184HK dieseln eller bensin 6:an skulle passa mig. Och eftersom jag är ute efter 4x4 så är det inget annat än en xDrive som gäller. 3-serien verkar vara mycket mera ekonomisk än 5-serien. Personligen hade jag en skillnad på månadskostnaden av försäkringen på 400kr. Men går det att få ut samma grad av utrustning i en 3-serie? Jag har blivit förtjust i deras sportstolar då jag inte är speciellt kär i skinn interiörer. Samt att xenon strålkastare, navigation och ett ordentligt stereosystem inte vore fel.
Nej 5-serie erbjöds med en annan nivå av möjliga tillval men få bilar fylldes till bredden och där fanns i mina ögon mer än tillräckligt till 3-serie E91. Navigation, sportstolar, xenonstrålkastare, blåtand och mer därtill är relativt vanliga tillbehör men trean fanns även med godsaker som aktiv farthållare med mera. De mysiga komfortstolarna fanns (finns) däremot inte under 5-serien.
Stereo finns i tre olika nivåer till trean (standard, Hi-fi och Harman Kardon) men i ärlighetens namn är ljud i standardmodeller inte BMW´s starka sida, så länge du undviker standardanläggningen låter det helt okej men är man kräsen går det att komma med anmärkningar. Jag har upplevt de större alternativen som lite andfådda när man höjer ordentligt, det låter bra upp till en viss nivå sedan tror man att volymratten är trasig. Man upplever inte att ljudet blir högre bara något mer grötigt som om det saknas lite krut.
Standard duger gott till vanlig radio, och jag har för mig att den är relativt enkelt att uppgradera till motsvarande nivå som Hi-Fi med färdiga kit men skall kontrollera om jag minns rätt när jag har lite mer tid.
Verkar som utrustningen jag själv är ute efter finns även i 3-serien. Sportstolar som ser sköna ut att sitta i och xenonstrålkastare som lätt går att uppgradera till svetslågs styrka inför mörka vinterkvällar. Även navigation som kan vara hjälpsam vid långa resor in i okänt territorium.
Då låter det som att man inte behöver lägga så pass stor tyngd på att leta rätt på en bil med värsta ljudanläggningen i utan istället köpa den bil man vill ha och uppgradera ljudanläggningen efter eget tycke. Då finns dessutom en chans att välja en stereo med navigation om det inte reda finns monterat. Men skriv gärna mer när du som sagt får tid!
Men vart är det bästa stället att få tag på dessa bilar? Är det verkligen blocket.se som gäller? Och hur pass mycket pallar dessa bilars generatorer med? Undrar då jag själv har en liten extraljus fetish plus att om en ljudanläggning ska bytas ut så behövs det ju ström därefter.
Billjud, extraljus och generatorer är inte min starka sida så jag är inte till någon större hjälp tyvärr. Vilka delar eller vilken generator som sitter i vilken bil kan du kanske hitta här:
http://realoem.com/bmw/select.do?kind=P … amp;arch=0Välj en modell och tillverkningsår/månad, det är inte hela världen vad du väljer för om delarna skiljer sig åt så står det 'Från' och 'Upp till' (tillverkningsår/månad) längre in i systemet när du plockat fram en specifik del. Välj sedan huvudgrupp 'Motor Elsystem' så har du generatorn där.
Det paket jag tänkte på är följande:
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod … &fg=95Som går att hitta via Schmiedmann, en oberoende butik för delar och tillbehör till BMW:
http://www.schmiedmann.se/sv/bmw-e91lci … -0-445-684Jag kan även rekommendera Autopower forum för mer information om BMW, du har nog själv koll på vilka frågor kring stereo du har och svaren kanske finns där? Ett tips, använd 'Sök inlägg' i ovankant:
http://www.autopower.se/forum/forum.asp?id=10Det finns även färdiga lösningar att montera i efterhand, Dynavin är en snygg lösning men den är dyr och jag vet inte vilka möjligheter för att bygga ut ljudet den erbjuder. Det du bör tänka på är att i teorin kan du montera lite var som helst, problemet i praktiken är att det skall samspela med bilens elektronik och mycket går via stereon (t.ex Färddator/Check Control och PDC parkeringsassistans) men bilen övervakar även batteri och laddning så du kan inte peta i vad som helst utan att berätta för bilen vad du gör. Det låter värre än vad det är och lösningar finns men man sparar mycket tid och frustation på att tänka efter före.
Och på tal om PDC så tänk på att det finns två varianter (endast bak och fram/bak) men det är endast i det senare fallet du får med en strömbrytare, PDC bak är aktivt så fort du lägger i backen och kör du mycket med släp är det ett irritationsmoment när du skall backa.
Jag sitter personligen bra i sportstolarna och kan rekommendera dem men en del klagar på att de är trånga vilket var korrekt förr men från och med E9x finns en finess som många missar, sidostödet går att justera med en knapp i vänster framkant. Därmed får de flesta kroppshyddor plats men om en spinkig typ körde bilen senast och en lite grövre tar plats utan att känna till den knappen kan det bli problem. Svankstöd är tyvärr inte standard men ett tillbehör värt att titta efter, jag har tyvärr missat det på två bilar i rad nu och på riktigt långa resor saknar jag det.
Jag tror Blocket är det som gäller men du kan alltid ta en titt på Autopower och deras Powerbörsen men det brukar inte vara något större liv där och de flesta bilarna känner man ändå igen från just Blocket. Import är alltid ett alternativ men utbudet brister knappast i Sverige så det kan tyckas vara att gå över ån efter vatten.
Om kvalitén råder olika åsikter men jag hade inte varit ett dugg orolig över en vettigt skött BMW, det är förmodligen ingen slump att man ofta hör talas om bilar med skruvade mätare utan det beror på att kvalitén gör att de kommer undan med det. Men just därför bör du göra en noggrann kontroll innan köp, det är ett problem med både svensksålda bilar och importer, så verifiera historiken bakåt: Hör med BMW och be om ett utdrag ur deras databas men kontrollera även stämplarna i serviceboken och slå en signal till de verkstäder bilen har besökt så att bilen verkligen varit där vid uppgivet tillfälle. Du kan även ta hjälp av besiktningen och beställa hem protokoll bakåt i tiden via respektive bolag och varför inte slå tidigare ägare en signal? Man får hoppas att en med rent mjöl i påsen orkar lägga några minuter på att hjälpa till.