3062
Sök

Köpråd: Fyrhjulsdriven Kombi.

196 Inlägg
20 februari 2015
Trådstartare
#21
En 3-serie är inte dum men tyvärr är ingen bilmodell helt felfri, om du köper en med den nyare bensinsexan så kontrollera att ovanstående är gjort och även här kan bakluckan bli skavd så att det rostar. Men i det här fallet är det inte rutan utan själva ramen som skaver mot sidan. Öppna bakluckan och ta en titt där gasdämparen är fäst, lyft plastbiten och kontrollera efter rost, BMW känner till problemet och garantin (12år) täcker det.

En fördel rent ekonomiskt är att 3-serie finns med den lilla dieselfyran och xDrive, 2900:- i skatt och strax över halvlitern per mil enligt de officiella siffrorna för 177Hk men något lägre för de nyare med 184Hk. De officiella siffrorna brukar sällan stämma överens med verkligheten oavsett bilmodell, men snål är den och värd en titt om du kör mycket.

Men motorn är en viktig del av en bil och 320d är en helt okej bruksmotor men BMW kan göra mycket mer väluppfostrade motorer än så och bilen kommer mer till sin rätt med dem, om inte den bensindrivna sexan blir markant dyrare i drift så hade jag personligen föredragit en 325/30i xDrive.

Två exempel:
http://www.blocket.se/halland/BMW_320_D … 20&w=3
http://www.blocket.se/malmo/BMW_325i_X_ … 20&w=3

Att en bil inte är felfri är som sagt omöjligt att säga. Låter som den nyare 184HK dieseln eller bensin 6:an skulle passa mig. Och eftersom jag är ute efter 4x4 så är det inget annat än en xDrive som gäller. 3-serien verkar vara mycket mera ekonomisk än 5-serien. Personligen hade jag en skillnad på månadskostnaden av försäkringen på 400kr. Men går det att få ut samma grad av utrustning i en 3-serie? Jag har blivit förtjust i deras sportstolar då jag inte är speciellt kär i skinn interiörer. Samt att xenon strålkastare, navigation och ett ordentligt stereosystem inte vore fel.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 februari 2015
#22
ConnysSvetsOTaxi skrev:
En 3-serie är inte dum men tyvärr är ingen bilmodell helt felfri, om du köper en med den nyare bensinsexan så kontrollera att ovanstående är gjort och även här kan bakluckan bli skavd så att det rostar. Men i det här fallet är det inte rutan utan själva ramen som skaver mot sidan. Öppna bakluckan och ta en titt där gasdämparen är fäst, lyft plastbiten och kontrollera efter rost, BMW känner till problemet och garantin (12år) täcker det.

En fördel rent ekonomiskt är att 3-serie finns med den lilla dieselfyran och xDrive, 2900:- i skatt och strax över halvlitern per mil enligt de officiella siffrorna för 177Hk men något lägre för de nyare med 184Hk. De officiella siffrorna brukar sällan stämma överens med verkligheten oavsett bilmodell, men snål är den och värd en titt om du kör mycket.

Men motorn är en viktig del av en bil och 320d är en helt okej bruksmotor men BMW kan göra mycket mer väluppfostrade motorer än så och bilen kommer mer till sin rätt med dem, om inte den bensindrivna sexan blir markant dyrare i drift så hade jag personligen föredragit en 325/30i xDrive.

Två exempel:
http://www.blocket.se/halland/BMW_320_D … 20&w=3
http://www.blocket.se/malmo/BMW_325i_X_ … 20&w=3

Att en bil inte är felfri är som sagt omöjligt att säga. Låter som den nyare 184HK dieseln eller bensin 6:an skulle passa mig. Och eftersom jag är ute efter 4x4 så är det inget annat än en xDrive som gäller. 3-serien verkar vara mycket mera ekonomisk än 5-serien. Personligen hade jag en skillnad på månadskostnaden av försäkringen på 400kr. Men går det att få ut samma grad av utrustning i en 3-serie? Jag har blivit förtjust i deras sportstolar då jag inte är speciellt kär i skinn interiörer. Samt att xenon strålkastare, navigation och ett ordentligt stereosystem inte vore fel.

Nej 5-serie erbjöds med en annan nivå av möjliga tillval men få bilar fylldes till bredden och där fanns i mina ögon mer än tillräckligt till 3-serie E91. Navigation, sportstolar, xenonstrålkastare, blåtand och mer därtill är relativt vanliga tillbehör men trean fanns även med godsaker som aktiv farthållare med mera. De mysiga komfortstolarna fanns (finns) däremot inte under 5-serien.

Stereo finns i tre olika nivåer till trean (standard, Hi-fi och Harman Kardon) men i ärlighetens namn är ljud i standardmodeller inte BMW´s starka sida, så länge du undviker standardanläggningen låter det helt okej men är man kräsen går det att komma med anmärkningar. Jag har upplevt de större alternativen som lite andfådda när man höjer ordentligt, det låter bra upp till en viss nivå sedan tror man att volymratten är trasig. Man upplever inte att ljudet blir högre bara något mer grötigt som om det saknas lite krut.

Standard duger gott till vanlig radio, och jag har för mig att den är relativt enkelt att uppgradera till motsvarande nivå som Hi-Fi med färdiga kit men skall kontrollera om jag minns rätt när jag har lite mer tid.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

196 Inlägg
21 februari 2015
Trådstartare
#23
Rquired skrev:
ConnysSvetsOTaxi skrev:
En 3-serie är inte dum men tyvärr är ingen bilmodell helt felfri, om du köper en med den nyare bensinsexan så kontrollera att ovanstående är gjort och även här kan bakluckan bli skavd så att det rostar. Men i det här fallet är det inte rutan utan själva ramen som skaver mot sidan. Öppna bakluckan och ta en titt där gasdämparen är fäst, lyft plastbiten och kontrollera efter rost, BMW känner till problemet och garantin (12år) täcker det.

En fördel rent ekonomiskt är att 3-serie finns med den lilla dieselfyran och xDrive, 2900:- i skatt och strax över halvlitern per mil enligt de officiella siffrorna för 177Hk men något lägre för de nyare med 184Hk. De officiella siffrorna brukar sällan stämma överens med verkligheten oavsett bilmodell, men snål är den och värd en titt om du kör mycket.

Men motorn är en viktig del av en bil och 320d är en helt okej bruksmotor men BMW kan göra mycket mer väluppfostrade motorer än så och bilen kommer mer till sin rätt med dem, om inte den bensindrivna sexan blir markant dyrare i drift så hade jag personligen föredragit en 325/30i xDrive.

Två exempel:
http://www.blocket.se/halland/BMW_320_D … 20&w=3
http://www.blocket.se/malmo/BMW_325i_X_ … 20&w=3

Att en bil inte är felfri är som sagt omöjligt att säga. Låter som den nyare 184HK dieseln eller bensin 6:an skulle passa mig. Och eftersom jag är ute efter 4x4 så är det inget annat än en xDrive som gäller. 3-serien verkar vara mycket mera ekonomisk än 5-serien. Personligen hade jag en skillnad på månadskostnaden av försäkringen på 400kr. Men går det att få ut samma grad av utrustning i en 3-serie? Jag har blivit förtjust i deras sportstolar då jag inte är speciellt kär i skinn interiörer. Samt att xenon strålkastare, navigation och ett ordentligt stereosystem inte vore fel.

Nej 5-serie erbjöds med en annan nivå av möjliga tillval men få bilar fylldes till bredden och där fanns i mina ögon mer än tillräckligt till 3-serie E91. Navigation, sportstolar, xenonstrålkastare, blåtand och mer därtill är relativt vanliga tillbehör men trean fanns även med godsaker som aktiv farthållare med mera. De mysiga komfortstolarna fanns (finns) däremot inte under 5-serien.

Stereo finns i tre olika nivåer till trean (standard, Hi-fi och Harman Kardon) men i ärlighetens namn är ljud i standardmodeller inte BMW´s starka sida, så länge du undviker standardanläggningen låter det helt okej men är man kräsen går det att komma med anmärkningar. Jag har upplevt de större alternativen som lite andfådda när man höjer ordentligt, det låter bra upp till en viss nivå sedan tror man att volymratten är trasig. Man upplever inte att ljudet blir högre bara något mer grötigt som om det saknas lite krut.

Standard duger gott till vanlig radio, och jag har för mig att den är relativt enkelt att uppgradera till motsvarande nivå som Hi-Fi med färdiga kit men skall kontrollera om jag minns rätt när jag har lite mer tid.

Verkar som utrustningen jag själv är ute efter finns även i 3-serien. Sportstolar som ser sköna ut att sitta i och xenonstrålkastare som lätt går att uppgradera till svetslågs styrka inför mörka vinterkvällar. Även navigation som kan vara hjälpsam vid långa resor in i okänt territorium.

Då låter det som att man inte behöver lägga så pass stor tyngd på att leta rätt på en bil med värsta ljudanläggningen i utan istället köpa den bil man vill ha och uppgradera ljudanläggningen efter eget tycke. Då finns dessutom en chans att välja en stereo med navigation om det inte reda finns monterat. Men skriv gärna mer när du som sagt får tid!

Men vart är det bästa stället att få tag på dessa bilar? Är det verkligen blocket.se som gäller? Och hur pass mycket pallar dessa bilars generatorer med? Undrar då jag själv har en liten extraljus fetish plus att om en ljudanläggning ska bytas ut så behövs det ju ström därefter.

Evildan
21 februari 2015
#24
ConnysSvetsOTaxi skrev:
Rquired skrev:
ConnysSvetsOTaxi skrev:

Att en bil inte är felfri är som sagt omöjligt att säga. Låter som den nyare 184HK dieseln eller bensin 6:an skulle passa mig. Och eftersom jag är ute efter 4x4 så är det inget annat än en xDrive som gäller. 3-serien verkar vara mycket mera ekonomisk än 5-serien. Personligen hade jag en skillnad på månadskostnaden av försäkringen på 400kr. Men går det att få ut samma grad av utrustning i en 3-serie? Jag har blivit förtjust i deras sportstolar då jag inte är speciellt kär i skinn interiörer. Samt att xenon strålkastare, navigation och ett ordentligt stereosystem inte vore fel.

Nej 5-serie erbjöds med en annan nivå av möjliga tillval men få bilar fylldes till bredden och där fanns i mina ögon mer än tillräckligt till 3-serie E91. Navigation, sportstolar, xenonstrålkastare, blåtand och mer därtill är relativt vanliga tillbehör men trean fanns även med godsaker som aktiv farthållare med mera. De mysiga komfortstolarna fanns (finns) däremot inte under 5-serien.

Stereo finns i tre olika nivåer till trean (standard, Hi-fi och Harman Kardon) men i ärlighetens namn är ljud i standardmodeller inte BMW´s starka sida, så länge du undviker standardanläggningen låter det helt okej men är man kräsen går det att komma med anmärkningar. Jag har upplevt de större alternativen som lite andfådda när man höjer ordentligt, det låter bra upp till en viss nivå sedan tror man att volymratten är trasig. Man upplever inte att ljudet blir högre bara något mer grötigt som om det saknas lite krut.

Standard duger gott till vanlig radio, och jag har för mig att den är relativt enkelt att uppgradera till motsvarande nivå som Hi-Fi med färdiga kit men skall kontrollera om jag minns rätt när jag har lite mer tid.

Verkar som utrustningen jag själv är ute efter finns även i 3-serien. Sportstolar som ser sköna ut att sitta i och xenonstrålkastare som lätt går att uppgradera till svetslågs styrka inför mörka vinterkvällar. Även navigation som kan vara hjälpsam vid långa resor in i okänt territorium.

Då låter det som att man inte behöver lägga så pass stor tyngd på att leta rätt på en bil med värsta ljudanläggningen i utan istället köpa den bil man vill ha och uppgradera ljudanläggningen efter eget tycke. Då finns dessutom en chans att välja en stereo med navigation om det inte reda finns monterat. Men skriv gärna mer när du som sagt får tid!

Men vart är det bästa stället att få tag på dessa bilar? Är det verkligen blocket.se som gäller? Och hur pass mycket pallar dessa bilars generatorer med? Undrar då jag själv har en liten extraljus fetish plus att om en ljudanläggning ska bytas ut så behövs det ju ström därefter.

Ovanlig text för att komma ifrån mig, men en 3-serie verkar locka dig och det är inte någon dålig bil då ett sådant nytt exemplar ännu inte hunnit spöas utan för Våffel och korvmojjen.

Åk och provsitt/provkör ett exemplar hos någon handlare nära dig innan du börjar leta ytterligare för att känna om det är något för dig, den är inte någon stor kombi men räcker förmodligen till om du tyckte A4 är tillräcklig stor.

Blocket är ett ställe, men mycket säljs på andra vägar direkt från handlare till deras uppköpare för att sedan hamna på blocket hos någon mindre firma. Finns även andra annonstorg liknande huddingetorget.se däremot har du störst utbud på just blocket.

Generatorstorleken har inte jag en aning om.
Rq har gissningsvis god koll även på det.

7 394 Inlägg
21 februari 2015
#25
caromania skrev:
Subaru Legacy/outback etc? Är väl betydligt mer pålitliga i statistiken än annat elände som radas upp.

joo den gillar jag,, mkt roligare än de andra nämda, samt har ju PERMANENT 4wd, dessutom är esp mkt lätt att koppla ur smile

hatar vag,, tråkiga å jag hittade då ej att koppla ur esp,, antispinn gick att koppla ur,, men inte esp, skittråkigt,, biljäveln gick ju bara rakt fram, och så fort man fick ett LITET ställ,, ryck å slit,, nää skräp,, en 4 motion golf jag körde


10 163 Inlägg
21 februari 2015
#26
Volvo är sköna stabila bilar likaså Toyota och Subaru kanske även finns lämpliga Lexus med 4x4.

Tysk bils hysterin är jag ingen följare av.
Senast redigerat av Djo (21 februari 2015)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Evildan
21 februari 2015
#27
Djo skrev:
Volvo är sköna stabila bilar likaså Toyota och Subaru kanske även finns lämpliga Lexus med 4x4.

Tysk bils hysterin är jag ingen följare av.

Lexus tillverkar inga personbilar med 4WD, bara SUV. sad
Annars hade förslagen regnat in från mitt håll. big_smile

10 163 Inlägg
21 februari 2015
#28
Evildan skrev:
Djo skrev:
Volvo är sköna stabila bilar likaså Toyota och Subaru kanske även finns lämpliga Lexus med 4x4.

Tysk bils hysterin är jag ingen följare av.

Lexus tillverkar inga personbilar med 4WD, bara SUV. sad
Annars hade förslagen regnat in från mitt håll. big_smile

Hittade personbilar dock enbart sedaner så det gick ju tyvärr bort dock är ju deras SUV snygga något jag skulle kunna tänka mig smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Evildan
21 februari 2015
#29
Djo skrev:
Evildan skrev:
Djo skrev:
Volvo är sköna stabila bilar likaså Toyota och Subaru kanske även finns lämpliga Lexus med 4x4.

Tysk bils hysterin är jag ingen följare av.

Lexus tillverkar inga personbilar med 4WD, bara SUV. sad
Annars hade förslagen regnat in från mitt håll. big_smile

Hittade personbilar dock enbart sedaner så det gick ju tyvärr bort dock är ju deras SUV snygga något jag skulle kunna tänka mig smile

My bad, menade Touring, kombibilar, Lexus LS 600h är 4WD fast en sedan.
Dock är dom orimligt långt utanför budget.

RX modellen särskilt 400h/450h är annars just en trevlig SUV inom budget eller varför inte en GX470 eller den nyare GW460, fast då är vi väldigt långt ifrån en 3-serie touring.

196 Inlägg
21 februari 2015
Trådstartare
#30
Ovanlig text för att komma ifrån mig, men en 3-serie verkar locka dig och det är inte någon dålig bil då ett sådant nytt exemplar ännu inte hunnit spöas utan för Våffel och korvmojjen.

Åk och provsitt/provkör ett exemplar hos någon handlare nära dig innan du börjar leta ytterligare för att känna om det är något för dig, den är inte någon stor kombi men räcker förmodligen till om du tyckte A4 är tillräcklig stor.

Blocket är ett ställe, men mycket säljs på andra vägar direkt från handlare till deras uppköpare för att sedan hamna på blocket hos någon mindre firma. Finns även andra annonstorg liknande huddingetorget.se däremot har du störst utbud på just blocket.

Generatorstorleken har inte jag en aning om.
Rq har gissningsvis god koll även på det.

Härligt! Då låter det som att tillgängligheten är stor så ska kolla runt lite och se om det finns något att provköra. Jag tackar inte nej till något större men bilar som A4 och 3-serien är helt klart inom min budget när det kommer till saker som skatt- och försäkringskostnader. Just nu kör jag småbil så allt utrymme utöver en genomsnittlig småbil är kanon. Och ser fram emot nästa inlägg från Rquired. Har för mig att bilar som BMW och Audi har rätt kraftiga generatorer men samtidigt är det väldigt mycket elektronik i dessa bilar så frågan är ju hur mycket man ändå har att röra sig med.

Sen är en liten huvudkliare är hur länge håller dessa bilar egentligen? Om man nu utgår ifrån att service är skött och delar byts ut efter slitage. Är inte en person som köper ny bil stup i kvarten. (Exempelvis har jag haft bilen jag har nu i ca 7år och kört omkring 10000mil.) Hur långt vågar man släppa i väg mil mätaren utan att behöva vara allt för orolig? Skulle vara väldigt roligt om man kunde få mer info om Audi's motsvarighet nu när det varit mycket prat om BMW. Det går ju helt enkelt inte att utesluta deras utbud då det är mycket liknande.

Sen så är permanent 4x4 inte ett krav eller något som jag direkt letar efter. Huvudsaken är att bilen kan driva på extrahjulen när det väl behövs. Och SUV är inte ett alternativ.....
Senast redigerat av ConnysSvetsOTaxi (21 februari 2015)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 februari 2015
#31
ConnysSvetsOTaxi skrev:
Rquired skrev:
ConnysSvetsOTaxi skrev:
Att en bil inte är felfri är som sagt omöjligt att säga. Låter som den nyare 184HK dieseln eller bensin 6:an skulle passa mig. Och eftersom jag är ute efter 4x4 så är det inget annat än en xDrive som gäller. 3-serien verkar vara mycket mera ekonomisk än 5-serien. Personligen hade jag en skillnad på månadskostnaden av försäkringen på 400kr. Men går det att få ut samma grad av utrustning i en 3-serie? Jag har blivit förtjust i deras sportstolar då jag inte är speciellt kär i skinn interiörer. Samt att xenon strålkastare, navigation och ett ordentligt stereosystem inte vore fel.

Nej 5-serie erbjöds med en annan nivå av möjliga tillval men få bilar fylldes till bredden och där fanns i mina ögon mer än tillräckligt till 3-serie E91. Navigation, sportstolar, xenonstrålkastare, blåtand och mer därtill är relativt vanliga tillbehör men trean fanns även med godsaker som aktiv farthållare med mera. De mysiga komfortstolarna fanns (finns) däremot inte under 5-serien.

Stereo finns i tre olika nivåer till trean (standard, Hi-fi och Harman Kardon) men i ärlighetens namn är ljud i standardmodeller inte BMW´s starka sida, så länge du undviker standardanläggningen låter det helt okej men är man kräsen går det att komma med anmärkningar. Jag har upplevt de större alternativen som lite andfådda när man höjer ordentligt, det låter bra upp till en viss nivå sedan tror man att volymratten är trasig. Man upplever inte att ljudet blir högre bara något mer grötigt som om det saknas lite krut.

Standard duger gott till vanlig radio, och jag har för mig att den är relativt enkelt att uppgradera till motsvarande nivå som Hi-Fi med färdiga kit men skall kontrollera om jag minns rätt när jag har lite mer tid.

Verkar som utrustningen jag själv är ute efter finns även i 3-serien. Sportstolar som ser sköna ut att sitta i och xenonstrålkastare som lätt går att uppgradera till svetslågs styrka inför mörka vinterkvällar. Även navigation som kan vara hjälpsam vid långa resor in i okänt territorium.

Då låter det som att man inte behöver lägga så pass stor tyngd på att leta rätt på en bil med värsta ljudanläggningen i utan istället köpa den bil man vill ha och uppgradera ljudanläggningen efter eget tycke. Då finns dessutom en chans att välja en stereo med navigation om det inte reda finns monterat. Men skriv gärna mer när du som sagt får tid!

Men vart är det bästa stället att få tag på dessa bilar? Är det verkligen blocket.se som gäller? Och hur pass mycket pallar dessa bilars generatorer med? Undrar då jag själv har en liten extraljus fetish plus att om en ljudanläggning ska bytas ut så behövs det ju ström därefter.

Billjud, extraljus och generatorer är inte min starka sida så jag är inte till någon större hjälp tyvärr. Vilka delar eller vilken generator som sitter i vilken bil kan du kanske hitta här:
http://realoem.com/bmw/select.do?kind=P … amp;arch=0
Välj en modell och tillverkningsår/månad, det är inte hela världen vad du väljer för om delarna skiljer sig åt så står det 'Från' och 'Upp till' (tillverkningsår/månad) längre in i systemet när du plockat fram en specifik del. Välj sedan huvudgrupp 'Motor Elsystem' så har du generatorn där.

Det paket jag tänkte på är följande:
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod … &fg=95
Som går att hitta via Schmiedmann, en oberoende butik för delar och tillbehör till BMW:
http://www.schmiedmann.se/sv/bmw-e91lci … -0-445-684

Jag kan även rekommendera Autopower forum för mer information om BMW, du har nog själv koll på vilka frågor kring stereo du har och svaren kanske finns där? Ett tips, använd 'Sök inlägg' i ovankant: http://www.autopower.se/forum/forum.asp?id=10

Det finns även färdiga lösningar att montera i efterhand, Dynavin är en snygg lösning men den är dyr och jag vet inte vilka möjligheter för att bygga ut ljudet den erbjuder. Det du bör tänka på är att i teorin kan du montera lite var som helst, problemet i praktiken är att det skall samspela med bilens elektronik och mycket går via stereon (t.ex Färddator/Check Control och PDC parkeringsassistans) men bilen övervakar även batteri och laddning så du kan inte peta i vad som helst utan att berätta för bilen vad du gör. Det låter värre än vad det är och lösningar finns men man sparar mycket tid och frustation på att tänka efter före.

Och på tal om PDC så tänk på att det finns två varianter (endast bak och fram/bak) men det är endast i det senare fallet du får med en strömbrytare, PDC bak är aktivt så fort du lägger i backen och kör du mycket med släp är det ett irritationsmoment när du skall backa.

Jag sitter personligen bra i sportstolarna och kan rekommendera dem men en del klagar på att de är trånga vilket var korrekt förr men från och med E9x finns en finess som många missar, sidostödet går att justera med en knapp i vänster framkant. Därmed får de flesta kroppshyddor plats men om en spinkig typ körde bilen senast och en lite grövre tar plats utan att känna till den knappen kan det bli problem. Svankstöd är tyvärr inte standard men ett tillbehör värt att titta efter, jag har tyvärr missat det på två bilar i rad nu och på riktigt långa resor saknar jag det.

Jag tror Blocket är det som gäller men du kan alltid ta en titt på Autopower och deras Powerbörsen men det brukar inte vara något större liv där och de flesta bilarna känner man ändå igen från just Blocket. Import är alltid ett alternativ men utbudet brister knappast i Sverige så det kan tyckas vara att gå över ån efter vatten.

Om kvalitén råder olika åsikter men jag hade inte varit ett dugg orolig över en vettigt skött BMW, det är förmodligen ingen slump att man ofta hör talas om bilar med skruvade mätare utan det beror på att kvalitén gör att de kommer undan med det. Men just därför bör du göra en noggrann kontroll innan köp, det är ett problem med både svensksålda bilar och importer, så verifiera historiken bakåt: Hör med BMW och be om ett utdrag ur deras databas men kontrollera även stämplarna i serviceboken och slå en signal till de verkstäder bilen har besökt så att bilen verkligen varit där vid uppgivet tillfälle. Du kan även ta hjälp av besiktningen och beställa hem protokoll bakåt i tiden via respektive bolag och varför inte slå tidigare ägare en signal? Man får hoppas att en med rent mjöl i påsen orkar lägga några minuter på att hjälpa till.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

10 163 Inlägg
21 februari 2015
#32
Evildan skrev:
Djo skrev:
Evildan skrev:

Lexus tillverkar inga personbilar med 4WD, bara SUV. sad
Annars hade förslagen regnat in från mitt håll. big_smile

Hittade personbilar dock enbart sedaner så det gick ju tyvärr bort dock är ju deras SUV snygga något jag skulle kunna tänka mig smile

My bad, menade Touring, kombibilar, Lexus LS 600h är 4WD fast en sedan.
Dock är dom orimligt långt utanför budget.

RX modellen särskilt 400h/450h är annars just en trevlig SUV inom budget eller varför inte en GX470 eller den nyare GW460, fast då är vi väldigt långt ifrån en 3-serie touring.

finns även Ls 460 men som sagt sedaner. Annars är ju en SUV inte något dumt om dom är snygga.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

196 Inlägg
22 februari 2015
Trådstartare
#33
Billjud, extraljus och generatorer är inte min starka sida så jag är inte till någon större hjälp tyvärr. Vilka delar eller vilken generator som sitter i vilken bil kan du kanske hitta här:
http://realoem.com/bmw/select.do?kind=P … amp;arch=0
Välj en modell och tillverkningsår/månad, det är inte hela världen vad du väljer för om delarna skiljer sig åt så står det 'Från' och 'Upp till' (tillverkningsår/månad) längre in i systemet när du plockat fram en specifik del. Välj sedan huvudgrupp 'Motor Elsystem' så har du generatorn där.

Det paket jag tänkte på är följande:
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod … &fg=95
Som går att hitta via Schmiedmann, en oberoende butik för delar och tillbehör till BMW:
http://www.schmiedmann.se/sv/bmw-e91lci … -0-445-684

Jag kan även rekommendera Autopower forum för mer information om BMW, du har nog själv koll på vilka frågor kring stereo du har och svaren kanske finns där? Ett tips, använd 'Sök inlägg' i ovankant: http://www.autopower.se/forum/forum.asp?id=10

Det finns även färdiga lösningar att montera i efterhand, Dynavin är en snygg lösning men den är dyr och jag vet inte vilka möjligheter för att bygga ut ljudet den erbjuder. Det du bör tänka på är att i teorin kan du montera lite var som helst, problemet i praktiken är att det skall samspela med bilens elektronik och mycket går via stereon (t.ex Färddator/Check Control och PDC parkeringsassistans) men bilen övervakar även batteri och laddning så du kan inte peta i vad som helst utan att berätta för bilen vad du gör. Det låter värre än vad det är och lösningar finns men man sparar mycket tid och frustation på att tänka efter före.

Och på tal om PDC så tänk på att det finns två varianter (endast bak och fram/bak) men det är endast i det senare fallet du får med en strömbrytare, PDC bak är aktivt så fort du lägger i backen och kör du mycket med släp är det ett irritationsmoment när du skall backa.

Jag sitter personligen bra i sportstolarna och kan rekommendera dem men en del klagar på att de är trånga vilket var korrekt förr men från och med E9x finns en finess som många missar, sidostödet går att justera med en knapp i vänster framkant. Därmed får de flesta kroppshyddor plats men om en spinkig typ körde bilen senast och en lite grövre tar plats utan att känna till den knappen kan det bli problem. Svankstöd är tyvärr inte standard men ett tillbehör värt att titta efter, jag har tyvärr missat det på två bilar i rad nu och på riktigt långa resor saknar jag det.

Jag tror Blocket är det som gäller men du kan alltid ta en titt på Autopower och deras Powerbörsen men det brukar inte vara något större liv där och de flesta bilarna känner man ändå igen från just Blocket. Import är alltid ett alternativ men utbudet brister knappast i Sverige så det kan tyckas vara att gå över ån efter vatten.

Om kvalitén råder olika åsikter men jag hade inte varit ett dugg orolig över en vettigt skött BMW, det är förmodligen ingen slump att man ofta hör talas om bilar med skruvade mätare utan det beror på att kvalitén gör att de kommer undan med det. Men just därför bör du göra en noggrann kontroll innan köp, det är ett problem med både svensksålda bilar och importer, så verifiera historiken bakåt: Hör med BMW och be om ett utdrag ur deras databas men kontrollera även stämplarna i serviceboken och slå en signal till de verkstäder bilen har besökt så att bilen verkligen varit där vid uppgivet tillfälle. Du kan även ta hjälp av besiktningen och beställa hem protokoll bakåt i tiden via respektive bolag och varför inte slå tidigare ägare en signal? Man får hoppas att en med rent mjöl i påsen orkar lägga några minuter på att hjälpa till.

Har kollat runt lite nu och det Hifi system du tipsar om är det någon form av original kit som sitter i vissa bilar? För så länge det bara handlar om högtalare och slutsteg så kan man nog trycka i vad som helst. Det ända är det där med huvudenheten som du pratade om att den gör så mycket mer än bara spelar musik när man säger till den. Då var ju faktiskt den där Dynavin enheten riktigt läcker! Det är ju bara frågan hur mycket den klara av. Jag är samtidigt inte i behov av någon form av tävlingsljud men lite värre grejer än original måste det nog i.

Ang. Stolarna så låter det toppen att dom är justerbara på det viset då jag själv är ganska bred över axlarna. Men det kanske bara är justerbart i den nedre delen av stolen? Har även noterat svank stödet du tipsade om så ett sådant lär jag skaffa mig om det inte redan finns monterat.

Verkar som jag får hålla mig till blocket.se men inget fel med det! Har kollat runt lite och hittat ett par alternativ.
(Se länkar nedan.) Men det vore som sagt kul om även någon Audi kunnig kunde ansluta sig och ge några goda tips o råd. Man vill ju höra av från båda parter innan man bestämmer sig.

http://www.blocket.se/gallivare/Audi_A4 … 14&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_ … 14&w=3

Och åter igen... SUV är inget alternativ....

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 februari 2015
#34
ConnysSvetsOTaxi skrev:
Billjud, extraljus och generatorer är inte min starka sida så jag är inte till någon större hjälp tyvärr. Vilka delar eller vilken generator som sitter i vilken bil kan du kanske hitta här:
http://realoem.com/bmw/select.do?kind=P … amp;arch=0
Välj en modell och tillverkningsår/månad, det är inte hela världen vad du väljer för om delarna skiljer sig åt så står det 'Från' och 'Upp till' (tillverkningsår/månad) längre in i systemet när du plockat fram en specifik del. Välj sedan huvudgrupp 'Motor Elsystem' så har du generatorn där.

Det paket jag tänkte på är följande:
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod … &fg=95
Som går att hitta via Schmiedmann, en oberoende butik för delar och tillbehör till BMW:
http://www.schmiedmann.se/sv/bmw-e91lci … -0-445-684

Jag kan även rekommendera Autopower forum för mer information om BMW, du har nog själv koll på vilka frågor kring stereo du har och svaren kanske finns där? Ett tips, använd 'Sök inlägg' i ovankant: http://www.autopower.se/forum/forum.asp?id=10

Det finns även färdiga lösningar att montera i efterhand, Dynavin är en snygg lösning men den är dyr och jag vet inte vilka möjligheter för att bygga ut ljudet den erbjuder. Det du bör tänka på är att i teorin kan du montera lite var som helst, problemet i praktiken är att det skall samspela med bilens elektronik och mycket går via stereon (t.ex Färddator/Check Control och PDC parkeringsassistans) men bilen övervakar även batteri och laddning så du kan inte peta i vad som helst utan att berätta för bilen vad du gör. Det låter värre än vad det är och lösningar finns men man sparar mycket tid och frustation på att tänka efter före.

Och på tal om PDC så tänk på att det finns två varianter (endast bak och fram/bak) men det är endast i det senare fallet du får med en strömbrytare, PDC bak är aktivt så fort du lägger i backen och kör du mycket med släp är det ett irritationsmoment när du skall backa.

Jag sitter personligen bra i sportstolarna och kan rekommendera dem men en del klagar på att de är trånga vilket var korrekt förr men från och med E9x finns en finess som många missar, sidostödet går att justera med en knapp i vänster framkant. Därmed får de flesta kroppshyddor plats men om en spinkig typ körde bilen senast och en lite grövre tar plats utan att känna till den knappen kan det bli problem. Svankstöd är tyvärr inte standard men ett tillbehör värt att titta efter, jag har tyvärr missat det på två bilar i rad nu och på riktigt långa resor saknar jag det.

Jag tror Blocket är det som gäller men du kan alltid ta en titt på Autopower och deras Powerbörsen men det brukar inte vara något större liv där och de flesta bilarna känner man ändå igen från just Blocket. Import är alltid ett alternativ men utbudet brister knappast i Sverige så det kan tyckas vara att gå över ån efter vatten.

Om kvalitén råder olika åsikter men jag hade inte varit ett dugg orolig över en vettigt skött BMW, det är förmodligen ingen slump att man ofta hör talas om bilar med skruvade mätare utan det beror på att kvalitén gör att de kommer undan med det. Men just därför bör du göra en noggrann kontroll innan köp, det är ett problem med både svensksålda bilar och importer, så verifiera historiken bakåt: Hör med BMW och be om ett utdrag ur deras databas men kontrollera även stämplarna i serviceboken och slå en signal till de verkstäder bilen har besökt så att bilen verkligen varit där vid uppgivet tillfälle. Du kan även ta hjälp av besiktningen och beställa hem protokoll bakåt i tiden via respektive bolag och varför inte slå tidigare ägare en signal? Man får hoppas att en med rent mjöl i påsen orkar lägga några minuter på att hjälpa till.

Har kollat runt lite nu och det Hifi system du tipsar om är det någon form av original kit som sitter i vissa bilar? För så länge det bara handlar om högtalare och slutsteg så kan man nog trycka i vad som helst. Det ända är det där med huvudenheten som du pratade om att den gör så mycket mer än bara spelar musik när man säger till den. Då var ju faktiskt den där Dynavin enheten riktigt läcker! Det är ju bara frågan hur mycket den klara av. Jag är samtidigt inte i behov av någon form av tävlingsljud men lite värre grejer än original måste det nog i.

Ang. Stolarna så låter det toppen att dom är justerbara på det viset då jag själv är ganska bred över axlarna. Men det kanske bara är justerbart i den nedre delen av stolen? Har även noterat svank stödet du tipsade om så ett sådant lär jag skaffa mig om det inte redan finns monterat.

Verkar som jag får hålla mig till blocket.se men inget fel med det! Har kollat runt lite och hittat ett par alternativ.
(Se länkar nedan.) Men det vore som sagt kul om även någon Audi kunnig kunde ansluta sig och ge några goda tips o råd. Man vill ju höra av från båda parter innan man bestämmer sig.

http://www.blocket.se/gallivare/Audi_A4 … 14&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_ … 14&w=3

Och åter igen... SUV är inget alternativ....

Audi är mycket trevliga bilar och jag har aldrig varit särskilt entusiastisk över dem men A4 B8 är betydligt mer spänstig och körglad än tidigare modeller, en del av deras motorer har dragits med problem men 3.0TDI är stabil och har en trevlig karaktär. Däremot så borde den snarare jämföras med en 330D xDrive om det är en stor dieselsexa du vill ha.

Jag vill bara reservera mig angående paketet, det är något som erbjuds via BMW eller tredje part som är anpassat för bilen och påstås lyfta ljudet till motsvarande nivå som Hi-Fi eller enligt somliga ytterligare ett snäpp upp. Men jag har ingen egen erfarenhet av det, och beroende på hur mycket tid och energi man vill lägga kan man säkert hitta egna lösningar som du skriver.

Den Audi du länkar till har en mysig anläggning från B&O så den var påkostad, BMW har faktiskt ytterligare ett paket ovanför HK i form av Individual Audio det borde jag ha nämnt men utan att ha några siffror tror jag att det var ovanligt i mindre modeller med tanke på prislappen. Utöver Hi-Fi Alpine och Dynavin finns det andra färdiga lösningar till BMW, men det är två populära alternativ.

Om du tar en titt på stolarnas ryggstöd i exempelvis annonsen du länkar till så ser du i vilken höjd det smiter åt men att montera ett svankstöd i efterhand tror jag är svårt, då är det nog enklare att köpa lösa stolar med svankstöd och montera dit.

Angående den vita 320d så notera att bilen inte har något M-sportpaket utan endast en front som någon monterat dit i efterhand. I mina ögon är det ett minus, bilen blir 'varken eller' och jag hade återställt den eller vandrat vidare längs den vägen någon påbörjat, vilket kräver tid och resurser vilket jag hade velat se återspeglat i priset. Här kan du se bilens specifikation från fabrik:
http://www.bmwarchiv.de/vin/f150285.pdf

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

196 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
#35
Audi är mycket trevliga bilar och jag har aldrig varit särskilt entusiastisk över dem men A4 B8 är betydligt mer spänstig och körglad än tidigare modeller, en del av deras motorer har dragits med problem men 3.0TDI är stabil och har en trevlig karaktär. Däremot så borde den snarare jämföras med en 330D xDrive om det är en stor dieselsexa du vill ha.

Jag vill bara reservera mig angående paketet, det är något som erbjuds via BMW eller tredje part som är anpassat för bilen och påstås lyfta ljudet till motsvarande nivå som Hi-Fi eller enligt somliga ytterligare ett snäpp upp. Men jag har ingen egen erfarenhet av det, och beroende på hur mycket tid och energi man vill lägga kan man säkert hitta egna lösningar som du skriver.

Den Audi du länkar till har en mysig anläggning från B&O så den var påkostad, BMW har faktiskt ytterligare ett paket ovanför HK i form av Individual Audio det borde jag ha nämnt men utan att ha några siffror tror jag att det var ovanligt i mindre modeller med tanke på prislappen. Utöver Hi-Fi Alpine och Dynavin finns det andra färdiga lösningar till BMW, men det är två populära alternativ.

Om du tar en titt på stolarnas ryggstöd i exempelvis annonsen du länkar till så ser du i vilken höjd det smiter åt men att montera ett svankstöd i efterhand tror jag är svårt, då är det nog enklare att köpa lösa stolar med svankstöd och montera dit.

Angående den vita 320d så notera att bilen inte har något M-sportpaket utan endast en front som någon monterat dit i efterhand. I mina ögon är det ett minus, bilen blir 'varken eller' och jag hade återställt den eller vandrat vidare längs den vägen någon påbörjat, vilket kräver tid och resurser vilket jag hade velat se återspeglat i priset. Här kan du se bilens specifikation från fabrik:
http://www.bmwarchiv.de/vin/f150285.pdf

När det väl gäller Audi's alternativ så har jag sökt runt lite och läst olika inlägg och tester. Och det verkar vara den stora 3.0L sexan som man ska satsa på när det gäller dom. Har även kollat över BMW's utbud som du tipsat om (330D xDrive) men tycker dom är i det lite dyraste laget och dessutom gått mer mil än Audi's utbud. Iaf om man kollar det utbud som finns just nu i skrivandets stund. Kan tänka mig att dom bilarna säkerligen är värda sina pengar men att Audi's alternativ är så pass mycket billigare och dessutom i dom flesta fallen har gått mindre mil på vägen gör dom helt klart mer attraktiva i mina ögon om ingen har något större anledning till varför man skulle låta bli att köpa dessa bilar. Det verkar i det stora hela som att man får ungefär samma utrustning fast från respektive märke bara att den ena sidan är mer blygsamma med prislapparna än den andra, om det nu inte helt enkelt har med andra hands värdet att göra.

Okej, gillar verkligen den original känsla man får av Dynavin enheten. Ett väldigt stort plus enligt mig. När det kommer till stolarna så tror jag nog att dom kommer duga bra åt mig både med eller utan svankstöd. Sen när det gäller den vita bilen så om den bara har en M-front monterad i efterhand så är det väll ändå så att bilen är grovt över värderad?

Sen en sak jag funderat över när det kommer dessa diesel bilar. Är det någon idé att montera en KCR-box? Det ska rent tekniskt sett sänka förbrukningen och göra att bilens motor går mer optimalt. Så det borde väll ändå vara något man sparar in lite på i längden? Plus att man får lite mera ös och det är ju alltid roligt!
Senast redigerat av ConnysSvetsOTaxi (24 februari 2015)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 februari 2015
#36
ConnysSvetsOTaxi skrev:
Audi är mycket trevliga bilar och jag har aldrig varit särskilt entusiastisk över dem men A4 B8 är betydligt mer spänstig och körglad än tidigare modeller, en del av deras motorer har dragits med problem men 3.0TDI är stabil och har en trevlig karaktär. Däremot så borde den snarare jämföras med en 330D xDrive om det är en stor dieselsexa du vill ha.

Jag vill bara reservera mig angående paketet, det är något som erbjuds via BMW eller tredje part som är anpassat för bilen och påstås lyfta ljudet till motsvarande nivå som Hi-Fi eller enligt somliga ytterligare ett snäpp upp. Men jag har ingen egen erfarenhet av det, och beroende på hur mycket tid och energi man vill lägga kan man säkert hitta egna lösningar som du skriver.

Den Audi du länkar till har en mysig anläggning från B&O så den var påkostad, BMW har faktiskt ytterligare ett paket ovanför HK i form av Individual Audio det borde jag ha nämnt men utan att ha några siffror tror jag att det var ovanligt i mindre modeller med tanke på prislappen. Utöver Hi-Fi Alpine och Dynavin finns det andra färdiga lösningar till BMW, men det är två populära alternativ.

Om du tar en titt på stolarnas ryggstöd i exempelvis annonsen du länkar till så ser du i vilken höjd det smiter åt men att montera ett svankstöd i efterhand tror jag är svårt, då är det nog enklare att köpa lösa stolar med svankstöd och montera dit.

Angående den vita 320d så notera att bilen inte har något M-sportpaket utan endast en front som någon monterat dit i efterhand. I mina ögon är det ett minus, bilen blir 'varken eller' och jag hade återställt den eller vandrat vidare längs den vägen någon påbörjat, vilket kräver tid och resurser vilket jag hade velat se återspeglat i priset. Här kan du se bilens specifikation från fabrik:
http://www.bmwarchiv.de/vin/f150285.pdf

När det väl gäller Audi's alternativ så har jag sökt runt lite och läst olika inlägg och tester. Och det verkar vara den stora 3.0L sexan som man ska satsa på när det gäller dom. Har även kollat över BMW's utbud som du tipsat om (330D xDrive) men tycker dom är i det lite dyraste laget och dessutom gått mer mil än Audi's utbud. Iaf om man kollar det utbud som finns just nu i skrivandets stund. Kan tänka mig att dom bilarna säkerligen är värda sina pengar men att Audi's alternativ är så pass mycket billigare och dessutom i dom flesta fallen har gått mindre mil på vägen gör dom helt klart mer attraktiva i mina ögon om ingen har något större anledning till varför man skulle låta bli att köpa dessa bilar. Det verkar i det stora hela som att man får ungefär samma utrustning fast från respektive märke bara att den ena sidan är mer blygsamma med prislapparna än den andra, om det nu inte helt enkelt har med andra hands värdet att göra.

Okej, gillar verkligen den original känsla man får av Dynavin enheten. Ett väldigt stort plus enligt mig. När det kommer till stolarna så tror jag nog att dom kommer duga bra åt mig både med eller utan svankstöd. Sen när det gäller den vita bilen så om den bara har en M-front monterad i efterhand så är det väll ändå så att bilen är grovt över värderad?

Sen en sak jag funderat över när det kommer dessa diesel bilar. Är det någon idé att montera en KCR-box? Det ska rent tekniskt sett sänka förbrukningen och göra att bilens motor går mer optimalt. Så det borde väll ändå vara något man sparar in lite på i längden? Plus att man får lite mera ös och det är ju alltid roligt!

Om man tittat på andra bilar till salu tycker jag inte att den ligger bra till i pris och M-fronten är ytterligare ett minus i mina ögon eftersom bilen blir varken eller, men generellt tycker jag det är svåra bilar att värdera eftersom E91 börjar närma sig tio år som modell. Upp emot eller över 200.000:- för en modell som lanserades i slutet av 2005 är mycket i mina ögon.

Efterträdaren F31 ligger än så länge ett bra snäpp upp i pris men det fanns en tanke bakom att jag hintade mot lite billigare E91, tänk dig att du köper en för 120-130' istället och får i princip samma bil som den för 190'. Om tre år säljer du den på vilken värdeminskningen har varit betydligt mer gynnsam än för en 'likadan' med 50% högre pris, och köper en 320d xDrive F31 istället där fräckt utrustade exemplar på tre år trillat från drygt 300 till strax under 200.000:- istället.

Nu är jag inte ute efter att sätta griller i huvudet på dig för det är lätt att lura sig själv när det gäller bilköp, ovanstående innebär absolut en högre kostnad men du kan köra ungefär samma bil framöver för en lägre peng, och rent hypotetiskt byta upp dig till den nya modellen i framtiden för inte har du tänkt köra samma bil livet ut? Poängen är att bilarna du tittat på är dyra när du kan få ungefär samma bil för två tredjedelar av priset eller en innan facelift för under 100.000:-. Vill du lägga 200' är det inte en dum affär för bilarna är populära och blir knappast värdelösa över en natt även om äldre modeller till höga priser står inför ett större värdetapp, jag vill bara peka på ett alternativ.

Men att trimma bilen är jag personligen negativt inställd till även om det finns andra åsikter. I mina ögon är det osannolikt att någon liten firma kan optimera programvaran bättre än en hel stab med ingenjörer hos biltillverkaren, och sedan sälja den för några tusenlappar när motorns tillverkare ursprungligen haft en kostnad som kan räknas i miljarder. Jag tror att du köper dig lite extra krut till samma förbrukning på bekostnad av motorns livslängd och utsläppssiffror. Problem med t.ex turbo, partikelfilter, spridare eller momentomvandlare (om bilen har automatlåda) med flera är en risk du tar och på en modern turbodiesel är det dyra komponenter.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

7 441 Inlägg
2 mars 2015
#37
Vill du ha en ny "riktig" 4x4 i hemul prisklass så rekommenderar jag Niva. Konstant 4x4 med lågväxel och spärrbar mellandiffrential. Får dra 1.490 kg på *B*-kort.
Lite dyrare, men fortfarande ny, så föreslår jag Dacia Duster. I- urkopplingsbar 4x4 + en extra låg "etta" (lägre än vanliga "ettan").
Ett tredje alternativ, som ännu mer lämnat "riktig" 4x4, är Skoda Yeti.

Strunta i dessa onödigt dyra och synnerligen inkompetenta BMW, Audi och Volvo med släpdrift på bakhjulen.
Flera motortidningars tester visar hur dåliga de är utanför asfalten, då det t ex är fråga om att dra upp en båt, eller dra ett hästsläp på en lerig stallplats. För att inte tala om i snö på oplogad skogsväg.

Om det är framkomlighet under besvärliga förhållanden du prioriterar - köp en Land Rover Defender. Får dra 3.500 kg på *B*E*-kort.

Vill du endast ha "looken"? Sorgkanter runt hjulhusen gör du av svart bred tejp. Plastfoliebitar fram och bak liksom dammsugarrör efter sidorna stärker självkänslan. 4x4-dekaler köper du hos Biltema.

Ställ gärna fler frågor.wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 mars 2015
#38
torsen skrev:
Strunta i dessa onödigt dyra och synnerligen inkompetenta BMW, Audi och Volvo med släpdrift på bakhjulen.
Flera motortidningars tester visar hur dåliga de är utanför asfalten, då det t ex är fråga om att dra upp en båt, eller dra ett hästsläp på en lerig stallplats. För att inte tala om i snö på oplogad skogsväg.

Jag vet inte i vilken värld du lever men jag har gjort just det du beskriver vilket även många inom familj och bekantskapskrets gjort. Jag har helt gett upp bilar från stenåldern med spakar för lågväxel med mera och valt just BMW xDrive istället. Visst har stenåldern sina fördelar men BMW har visat sig minst lika dugliga i de lägen jag prövat dem* men är lika bekväma och säkra som en personbil till vardags, till skillnad från många 'riktiga' 4x4.

*Till exempel nysnö upp till strax under grillen med 1.3t efter, hämtat upp en sjuk häst liggandes i lerig backe (1.5-1.6t totalt) och kört till veterinären, sjösättning av båt vid sandstrand och nyfiken som jag är: Vadat en liten bit längs en grund bäck och sedan genat tillbaka upp över sandbanken samt ställt den med två hjul utan grepp (vänster på ena axeln och höger på den andra) och konstaterat att den gör inte bort sig utan skickar kraften dit den gör nytta. Det här med en X3 för en lägre 3-serie sätter förmodligen stopp lite tidigare.

Familj och bekanta har kört både BMW och andra bilar som du förmodligen inte räknat till gruppen 'riktiga' 4x4 och klarar sig gott med dem i liknande lägen med båtar, hästar, i hemvärn, jakt med mera. Det enda systemet som gjort bort sig var en Volvo med det gamla Visco-systemet under sjösättning av en båt på sand, efter min erfarenhet men det finns andra på Garaget som menar att systemet borde klara av det.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 004 Inlägg
2 mars 2015
#39
Rquired skrev:
torsen skrev:
Strunta i dessa onödigt dyra och synnerligen inkompetenta BMW, Audi och Volvo med släpdrift på bakhjulen.
Flera motortidningars tester visar hur dåliga de är utanför asfalten, då det t ex är fråga om att dra upp en båt, eller dra ett hästsläp på en lerig stallplats. För att inte tala om i snö på oplogad skogsväg.

Jag vet inte i vilken värld du lever men jag har gjort just det du beskriver vilket även många inom familj och bekantskapskrets gjort. Jag har helt gett upp bilar från stenåldern med spakar för lågväxel med mera och valt just BMW xDrive istället. Visst har stenåldern sina fördelar men BMW har visat sig minst lika dugliga i de lägen jag prövat dem* men är lika bekväma och säkra som en personbil till vardags, till skillnad från många 'riktiga' 4x4.

*Till exempel nysnö upp till strax under grillen med 1.3t efter, hämtat upp en sjuk häst liggandes i lerig backe (1.5-1.6t totalt) och kört till veterinären, sjösättning av båt vid sandstrand och nyfiken som jag är: Vadat en liten bit längs en grund bäck och sedan genat tillbaka upp över sandbanken samt ställt den med två hjul utan grepp (vänster på ena axeln och höger på den andra) och konstaterat att den gör inte bort sig utan skickar kraften dit den gör nytta. Det här med en X3 för en lägre 3-serie sätter förmodligen stopp lite tidigare.

Familj och bekanta har kört både BMW och andra bilar som du förmodligen inte räknat till gruppen 'riktiga' 4x4 och klarar sig gott med dem i liknande lägen med båtar, hästar, i hemvärn, jakt med mera. Det enda systemet som gjort bort sig var en Volvo med det gamla Visco-systemet under sjösättning av en båt på sand, efter min erfarenhet men det finns andra på Garaget som menar att systemet borde klara av det.

Var och tittade på en Dacia Duster just på grund av nypriset. Vi behövde en ny bil... Den var ett skämt inuti. Provkörde inte ens... Vi köpte en gammal Alfa som nöd-bil tills vidare. Man ska inte stressa. ven här kan det bli en 4wd pga dålig väg. Men då enbart suv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 146 Inlägg
2 mars 2015
#40
AA men skall man ha något riktigt så kan man ju strunta i 4wd helt och hållet och köpa en pansarvagn eller bandvagn direkt. Det är mycket bättre om man skall köra igenom Bagdad eller invadera Nordkorea.

En pansarvagn får du dra mycket mer än 3.5 ton bakom också dessutom. Dessutom behöver du troligen inte ens ha körkort.
Senast redigerat av zemet (2 mars 2015)



Sök