2209
Sök

Köpråd: Fyrhjulsdriven Kombi.

196 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#1
Dags att sälja iväg med den lilla bilen och byta upp sig till nått större med bra kvalité och mer kräma!
Så lite bra tips på fyrhjulsdrivna kombi bilar i en lagom prisklass (Upp till omkring 200tkr.) och gärna över 100hk vore bra. Gärna en låg bränslekonsumtion. (Exempel jag funderat på är Audi A4 Quattro Avant)

Tack på förhand för all hjälp & tips.

4 146 Inlägg
16 februari 2015
#2
Audi A4a är stort tycker du?
Finns ju många saker som väger in, speciellt vad det gäller 4wd. Är det viktigt med permanent 4wd eller går det bra med haldexsystem tex?

Det brukar löna sig att köra Svenskt så jag hade sagt klassikern xc70. Stor, bekväm, säker och det finns många av dom. Lär ju ha aningen högre förbrukning än A4an men det är en mycket större bil å andra sidan. Personligen tycker jag den är bra mycket snyggare än A4an också.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 februari 2015
#3
Jag åker själv Xc70. Är grymt nöjd. Dock är den minst sagt hård på bensin. Är du beredd att ta den kostnaden så är xc70 en trevlig vän. Annars är en v70 awd riktigt nice. Pendlade 80mil per vecka i en sådan d5 -06. Grym landsvägsbil med gott om plats

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 februari 2015
#4
Jaha...Diwraz vurmar för Voflo som vanligt, bästa köpet smile. Frågan är när "Mr Prius" dyker upp smile? Nej jag skulle satsa på en stor stark tysk diesel, tex en (ja kan ni tänka er....) en BMW 530XD, du får en 4-5 år gammal sådan för ca 200', förvisso "gamla karossen" men ändå...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 februari 2015
#5
dawwe skrev:
Jaha...Diwraz vurmar för Voflo som vanligt, bästa köpet smile. Frågan är när "Mr Prius" dyker upp smile? Nej jag skulle satsa på en stor stark tysk diesel, tex en (ja kan ni tänka er....) en BMW 530XD, du får en 4-5 år gammal sådan för ca 200', förvisso "gamla karossen" men ändå...

Trägen vinner. Snart är ni alla övertygade och följer mig på den smala vägen.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

4 146 Inlägg
16 februari 2015
#6
Om jag personligen skulle köpa något 4wd till mig själv så hade jag nog köpt en Porsche cayenne.
4wd och ganska rolig bil, riktigt billiga också nu om man jämför med vad dom kostade nya för några år sedan. Kvalitén lär det ju inte vara något fel på heller, men förbrukningen är nog inte den lägsta.

Exempel, Manuell är ju att föredra men finns mycket mindre utbud av dom tyvärr.
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche … 15&w=3


Sir
935 Inlägg
16 februari 2015
#7
Själv säger jag audi a6 quattro. Volvo i all ära (har 2 själv en v70n awd och en xc70)
Men Audis 4 hjulsdrift är 100gånger skönare tycker jag. A4:an jag hade tyckte jag var för liten, dock en gammal men ändå. A6an är bekvämare och större.
Bmw kan jag inte uttala mig om då jag inte åkt/kört deras 4wd.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

166 Inlägg
16 februari 2015
#8
Vill du ha en stor och rymlig bil skulle jag välja Skoda Superb.Har själv en diesel 170hk dsg 4wd som jag är grymt nöjd med.Dom ovannämda bilar kan slänga sig i väggen med just utrymmet i bilen.


196 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#9
Börjar med att tacka för alla tips som hittills skrivits.

Personligen är jag inte Volvo "frälst" och tycker inte att dom är speciellt vackra att se på, blir inte heller speciellt imponerad av deras omtalade bränsleförbrukning. Så inget Bingolotto-bling för min del.

När det kommer till hur pass mycket 4x4 drift jag behöver så åker jag mycket på en del små vägar men jag är inte i behov av permanent 4x4 drift. Känns mest som ett bra komplement att ha till vinterdäcken vid halt vinterväglag osv.

Sitter just nu och kollar igenom dom tyska alternativen ni har tipsat om och hittat mig en kandidat:
http://www.blocket.se/halland/BMW_530_x … 14&w=3
Om det inte vore för skinnklädseln så skulle den vara helt ideal. Om ni har fler tips eller någon anledning till varför detta inte skulle vara ett bra alternativ så skriv gärna!

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 februari 2015
#10
Subaru Legacy/outback etc? Är väl betydligt mer pålitliga i statistiken än annat elände som radas upp.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 februari 2015
#11
ConnysSvetsOTaxi skrev:
Börjar med att tacka för alla tips som hittills skrivits.

Personligen är jag inte Volvo "frälst" och tycker inte att dom är speciellt vackra att se på, blir inte heller speciellt imponerad av deras omtalade bränsleförbrukning. Så inget Bingolotto-bling för min del.

När det kommer till hur pass mycket 4x4 drift jag behöver så åker jag mycket på en del små vägar men jag är inte i behov av permanent 4x4 drift. Känns mest som ett bra komplement att ha till vinterdäcken vid halt vinterväglag osv.

Sitter just nu och kollar igenom dom tyska alternativen ni har tipsat om och hittat mig en kandidat:
http://www.blocket.se/halland/BMW_530_x … 14&w=3
Om det inte vore för skinnklädseln så skulle den vara helt ideal. Om ni har fler tips eller någon anledning till varför detta inte skulle vara ett bra alternativ så skriv gärna!

En suverän bil 5-serie E61, bekväm men absolut inget sömnpiller trots tyngd och storlek. Den har några svaga punkter som man bör se över men är för övrigt en rejäl konstruktion:

-Elektronik kring bakluckan, allt från kabelstammarna ut i själva luckan till antennförstärkaren som sitter bakom det övre bromsljuset i luckan. Kombinationen el och baklucka är ett klassiskt problem på 5-serie Touring från första generationen till idag, BMW tycker uppenbarligen att det hör till...

-Nivåregleringen bak, standard på Touring och sköts med luft. Egentligen en driftsäker konstruktion men den har en svaghet i  slangen till insuget på kompressorn, går den av suger kompressorn i sig skit från hjulhuset och havererar då förr eller senare. Den sitter i HB hjulhus bakom en panel, inspektera innan köp och byt ut i förebyggande syfte.  Det behöver inte ens vara delar från BMW utan köp valfri stump slang med rätt dimension och av god kvalité.

-Om bilen har den stora glasluckan så håll koll på dräneringen till den och vid köp kika efter tecken på fukt i bagaget. Om det blir stopp letar sig vattnet ner under bagaget där BMW inte har placerat något reservhjul, men beroende på vilken utrustning bilen har kan där finnas styrboxar som tar skada.

-Den bilen du har tittat ut har den lite äldre bensinsexan N52 (218Hk i 525Xi, 258Hk i 530Xi) och den är kanon. Den nyare sexan från och med 2007-03 heter N53 (525Xi/218Hk, 530Xi/272Hk) och går riktigt snålt tack vare direktinsprutning men sagda system drogs med problem till en början så se till att spridare, tändspolar, bränslepump och NOx-sensor har bytts ut till motsvarande uppdaterade version.

Övrigt som är bra att veta är att rostskyddet är mycket bra och bilar tillverkade från och med januari 2004 har 12års garanti, det vill säga alla E61 med xDrive som kom 2005. E61 har en svaghet och det är att shoppingluckan i bakluckan kunde skava mot lacken vilket skapade ett hål och senare rost, kontrollera där nedre hörnen av glaset ligger mot luckan och lyft på plasten som sitter där. BMW känner dock till problemet och brukar ta det på garanti, jag har personligen aldrig stött på problem eller hört talas om någon som blivit nekad.

Ett alternativ kunde kanske vara den mindre 3-serie E91, bekväm och har fullt tillräckligt med utrymmen men det är inte riktigt samma bil som 5-serie. Den är bra mycket smidigare att köra och mer körglad men inte lika slösande bekväm, driftkostnaderna blir något lägre och 3-serie har inga direkta sjukdomar så som femman har ovan.

Bra att veta angående det exemplar du har hittat är att den har tillvalet komfortstolar som du känner igen på justerbar övre hälft av ryggstödet, en kudde på nackstödet och ett lårstöd som smalnar av bakåt till skillnad från sportstolen som har ett helt rektangulär yta. Helt fantastiskt bekväma stolar som hör till bilen i mina ögon, men de fanns enbart i kombination med läderklädsel. Med undantag för ett fåtal exemplar av en specialmodell i Tyskland som fanns med delläder, jag vill dock minnas att det endast fanns till 525d (i bakhjulsdrivet utförande) tyvärr.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Evildan
16 februari 2015
#12
"Mr Prius" som "Mr hårfrisörs BMW" åsyftade anländer till tråden med buller och bång medtagandes en given vinnare, dock ingen Prius då dom saknar 4WD och inte, trots ett bagageutrymme större än en V60, är en kombi.
Föreslår en sådan här istället, utöver dom suveräna Legacy och Outback vilka redan är nämnda av en klok medlem.
http://www.blocket.se/dalarna/Toyota_Co … 12&w=3

Inte trängre än en A4 och trots äldre med stor säkerhet driftsäkrare och mer totalekonomisk.

Är det bil för en större budget som eftersöks och en kombi, inte en pseudoterrängbil med mattsvarta plastsjok liknande ett illasittande Kamei bodykit anno 1982 eller en SUV är det även enligt mig en nyare Subaru som är en vettig väg att gå.


Är det tyskt som lockar har MB trevliga 4-maticversioner att välja emellan i både E-klasse och den i AUDI A4 storlek C-Klasse.
Jag föredrar MB framför BMW då MB i mitt tycke är bekvämare, mjukare i gången trots att jämförbara modeller kommer runt ett hörn lika fort.
http://www.blocket.se/malmo/Mercedes_Be … 12&w=3
http://www.blocket.se/vastmanland/Merce … 12&w=3

Har du funderat på drivmedel?
Ska bilen vara i A4 storlek?

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 februari 2015
#13
Hm...Hårfrisör? De e väl inte som så att Mr Prius vill ha en gratis klippning kanske smile? Sen har jag ju några fler M än den av Mr Prius så kallade "Hårfrisörs modellen" *haha*
Corolla kan vi bortse från, too old. C klassen var OK . E klassen lite väl törstig gissar jag...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 201 Inlägg
16 februari 2015
#14
Fyrhjulsdriven kombi, finns det något annat än Legacy, Outback då smile

Evildan
16 februari 2015
#15
dawwe skrev:
Hm...Hårfrisör? De e väl inte som så att Mr Prius vill ha en gratis klippning kanske smile? Sen har jag ju några fler M än den av Mr Prius så kallade "Hårfrisörs modellen" *haha*
Corolla kan vi bortse från, too old. C klassen var OK . E klassen lite väl törstig gissar jag...

Är han duktig att klippa? Ingick kursen med frisörbilen eller var det en medfödd talang? big_smile

Vi får avvakta TS med mer information då uppställda önskemål är relativt yviga.

Toyrollan är ett vettigt alternativ för en mindre budget även om just detta exemplar är 15000kr överprisad.

E-Klasse finns även den med mindre motorer, länkade mest som ett modellförslag innan bränslefrågan är besvarad av TS.
http://www.blocket.se/varmland/Mercedes … 12&w=3

196 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#16
Tack för fortsatt hjälpsamhet från diverse frisörer och batteriförsäljare. (No harm intended.)

All info om 5-serien uppskattas men efter den lilla mini predikan om 3-serien lät den mer attraktiv då den verkar mer pålitlig och dom olika små felen verkar försvunnit. Dessutom att den enligt påståenden ska vara billigare i drift.

Corollan kan vi stryka direkt. Är inte det jag är ute efter men MB bilarna såg inte fy skam ut, men är inte dom rätt dyra i drift och reservdelar osv? Men för att återkomma till det jag är ute efter (Eftersom det efterfrågades lite mer detaljer.) När det kommer till drivmedel har jag inte tänkt så mycket på den biten. Är mest ute efter en låg bränsleförbrukning men vill inte att skatte kostnaderna ska skena iväg. Är ju samtidigt väl medveten om att ska det smaka så kostar det men det behöver ju inte gå till överdrift. Jag är endast ute efter kombi och inte en massa plast dekorerade monster truckar eller upphöjda stekar kärror. Och bilen behöver inte vara i samma storlek som en A4 men inte mindre. Är det fler saker ni sitter och kliar er i huvudet över så nämn det bara så ska jag försöka svara på era frågor.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
17 februari 2015
#17
Får nog också sälla mig till de som förspråkar Subaru, diesel är att föredra även om också bensinarna går fint dock med aningens klent bottenvrid (boxermotorerna har kort slaglängd, väldigt varvvilliga men lätt att få gubbstopp om man är för feg med gasen i korsningarna) vilket kan vara lite ovant i början. Om du kikar på diesel så undvik de första årsmodellerna som hade en del strul med rasade lager, årsmod -10 eller nyare har inte de problemen. I övrigt så har jag inget att anmärka på, ja de är plastigare än tyskarna, de är å andra sidan inte fullt så elektronikstinna som surkålsbilarna och man slipper på så vis en hel del retliga småfel som det potentiellt kan dra med sig. Service är inte särskilt dyrt dock så är intervallerna tätare än på tyskbilarna, 1500 mil (1000 mil rekommenderas dock på 2,5XT motorn men den finns bara i Impreza och Forester på svensksålda bilar, Legacy med den motorn är undantagslöst import). Subaru har även ryckt upp sig betydligt när det gäller automatlådorna som förvisso var driftsäkra tidigare men bara fyrstegade och ryckiga som fan själv. Numera är de sex eller om det till och med var sjustegade och går mjukt som en smekning.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

196 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#18
TS_quattro skrev:
Får nog också sälla mig till de som förspråkar Subaru, diesel är att föredra även om också bensinarna går fint dock med aningens klent bottenvrid (boxermotorerna har kort slaglängd, väldigt varvvilliga men lätt att få gubbstopp om man är för feg med gasen i korsningarna) vilket kan vara lite ovant i början. Om du kikar på diesel så undvik de första årsmodellerna som hade en del strul med rasade lager, årsmod -10 eller nyare har inte de problemen. I övrigt så har jag inget att anmärka på, ja de är plastigare än tyskarna, de är å andra sidan inte fullt så elektronikstinna som surkålsbilarna och man slipper på så vis en hel del retliga småfel som det potentiellt kan dra med sig. Service är inte särskilt dyrt dock så är intervallerna tätare än på tyskbilarna, 1500 mil (1000 mil rekommenderas dock på 2,5XT motorn men den finns bara i Impreza och Forester på svensksålda bilar, Legacy med den motorn är undantagslöst import). Subaru har även ryckt upp sig betydligt när det gäller automatlådorna som förvisso var driftsäkra tidigare men bara fyrstegade och ryckiga som fan själv. Numera är de sex eller om det till och med var sjustegade och går mjukt som en smekning.

Tack för den lilla introduktionen av Subaru alternativet.
Kollade runt efter alternativ efter att ha läst igenom ditt inlägg och tagit hänsyn till dina tips, Och hittade en bil.
(Se länken nedan)

http://www.blocket.se/gavleborg/Subaru_ … 14&w=3

Verkar vara en helt okej bil till ett riktigt bra pris. Verkar gå att komma över bra mycket billigare än övriga bilar som det tipsats om. ( Om man bortser från den lite äldre corollan förstås wink ) Men jag kommer inte alls överens med interiören. Den ser som sagt mycket plastig ut och inte alls speciellt inbjudande. Stolarna ser mer ut som att man sitter uppe på dom än i själva stolen. Så har dom gjort interiören i bilen jag har nu och det är verkligen inte en egenskap jag är ute efter. Service intervallen är den samma även den så det är inget som skrämmer bort intresset. Men den där interiören är ju frågan om den går att bortse ifrån.
Senast redigerat av ConnysSvetsOTaxi (17 februari 2015)

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
17 februari 2015
#19
Stolarna kan verka aningen platta men det är inget som stört mig, man sitter väldigt bra både i fram och baksäte, interiören är ju som sagt en smakfråga, den är iaf lättöverskådlig. Hela bilen är på något sätt byggd så, logiskt, är mer ingenjörerna som fått säga sitt än designers, bara titta under huven, dieslarna har visserligen lite plastkåpor men även där sitter allt överskådligt och lättåtkomligt även om just tändstiftsbyte är ett litet aber på bensinarna. Just den biten är ju dock en konsekvens av att det är en längsmonterad boxer.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 februari 2015
#20
ConnysSvetsOTaxi skrev:
Tack för fortsatt hjälpsamhet från diverse frisörer och batteriförsäljare. (No harm intended.)

All info om 5-serien uppskattas men efter den lilla mini predikan om 3-serien lät den mer attraktiv då den verkar mer pålitlig och dom olika små felen verkar försvunnit. Dessutom att den enligt påståenden ska vara billigare i drift.

Corollan kan vi stryka direkt. Är inte det jag är ute efter men MB bilarna såg inte fy skam ut, men är inte dom rätt dyra i drift och reservdelar osv? Men för att återkomma till det jag är ute efter (Eftersom det efterfrågades lite mer detaljer.) När det kommer till drivmedel har jag inte tänkt så mycket på den biten. Är mest ute efter en låg bränsleförbrukning men vill inte att skatte kostnaderna ska skena iväg. Är ju samtidigt väl medveten om att ska det smaka så kostar det men det behöver ju inte gå till överdrift. Jag är endast ute efter kombi och inte en massa plast dekorerade monster truckar eller upphöjda stekar kärror. Och bilen behöver inte vara i samma storlek som en A4 men inte mindre. Är det fler saker ni sitter och kliar er i huvudet över så nämn det bara så ska jag försöka svara på era frågor.

En 3-serie är inte dum men tyvärr är ingen bilmodell helt felfri, om du köper en med den nyare bensinsexan så kontrollera att ovanstående är gjort och även här kan bakluckan bli skavd så att det rostar. Men i det här fallet är det inte rutan utan själva ramen som skaver mot sidan. Öppna bakluckan och ta en titt där gasdämparen är fäst, lyft plastbiten och kontrollera efter rost, BMW känner till problemet och garantin (12år) täcker det.

En fördel rent ekonomiskt är att 3-serie finns med den lilla dieselfyran och xDrive, 2900:- i skatt och strax över halvlitern per mil enligt de officiella siffrorna för 177Hk men något lägre för de nyare med 184Hk. De officiella siffrorna brukar sällan stämma överens med verkligheten oavsett bilmodell, men snål är den och värd en titt om du kör mycket.

Men motorn är en viktig del av en bil och 320d är en helt okej bruksmotor men BMW kan göra mycket mer väluppfostrade motorer än så och bilen kommer mer till sin rätt med dem, om inte den bensindrivna sexan blir markant dyrare i drift så hade jag personligen föredragit en 325/30i xDrive.

Två exempel:
http://www.blocket.se/halland/BMW_320_D … 20&w=3
http://www.blocket.se/malmo/BMW_325i_X_ … 20&w=3

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök