ConnysSvetsOTaxi skrev:
Börjar med att tacka för alla tips som hittills skrivits.
Personligen är jag inte Volvo "frälst" och tycker inte att dom är speciellt vackra att se på, blir inte heller speciellt imponerad av deras omtalade bränsleförbrukning. Så inget Bingolotto-bling för min del.
När det kommer till hur pass mycket 4x4 drift jag behöver så åker jag mycket på en del små vägar men jag är inte i behov av permanent 4x4 drift. Känns mest som ett bra komplement att ha till vinterdäcken vid halt vinterväglag osv.
Sitter just nu och kollar igenom dom tyska alternativen ni har tipsat om och hittat mig en kandidat:
http://www.blocket.se/halland/BMW_530_x … 14&w=3Om det inte vore för skinnklädseln så skulle den vara helt ideal. Om ni har fler tips eller någon anledning till varför detta inte skulle vara ett bra alternativ så skriv gärna!
En suverän bil 5-serie E61, bekväm men absolut inget sömnpiller trots tyngd och storlek. Den har några svaga punkter som man bör se över men är för övrigt en rejäl konstruktion:
-Elektronik kring bakluckan, allt från kabelstammarna ut i själva luckan till antennförstärkaren som sitter bakom det övre bromsljuset i luckan. Kombinationen el och baklucka är ett klassiskt problem på 5-serie Touring från första generationen till idag, BMW tycker uppenbarligen att det hör till...
-Nivåregleringen bak, standard på Touring och sköts med luft. Egentligen en driftsäker konstruktion men den har en svaghet i slangen till insuget på kompressorn, går den av suger kompressorn i sig skit från hjulhuset och havererar då förr eller senare. Den sitter i HB hjulhus bakom en panel, inspektera innan köp och byt ut i förebyggande syfte. Det behöver inte ens vara delar från BMW utan köp valfri stump slang med rätt dimension och av god kvalité.
-Om bilen har den stora glasluckan så håll koll på dräneringen till den och vid köp kika efter tecken på fukt i bagaget. Om det blir stopp letar sig vattnet ner under bagaget där BMW inte har placerat något reservhjul, men beroende på vilken utrustning bilen har kan där finnas styrboxar som tar skada.
-Den bilen du har tittat ut har den lite äldre bensinsexan N52 (218Hk i 525Xi, 258Hk i 530Xi) och den är kanon. Den nyare sexan från och med 2007-03 heter N53 (525Xi/218Hk, 530Xi/272Hk) och går riktigt snålt tack vare direktinsprutning men sagda system drogs med problem till en början så se till att spridare, tändspolar, bränslepump och NOx-sensor har bytts ut till motsvarande uppdaterade version.
Övrigt som är bra att veta är att rostskyddet är mycket bra och bilar tillverkade från och med januari 2004 har 12års garanti, det vill säga alla E61 med xDrive som kom 2005. E61 har en svaghet och det är att shoppingluckan i bakluckan kunde skava mot lacken vilket skapade ett hål och senare rost, kontrollera där nedre hörnen av glaset ligger mot luckan och lyft på plasten som sitter där. BMW känner dock till problemet och brukar ta det på garanti, jag har personligen aldrig stött på problem eller hört talas om någon som blivit nekad.
Ett alternativ kunde kanske vara den mindre 3-serie E91, bekväm och har fullt tillräckligt med utrymmen men det är inte riktigt samma bil som 5-serie. Den är bra mycket smidigare att köra och mer körglad men inte lika slösande bekväm, driftkostnaderna blir något lägre och 3-serie har inga direkta sjukdomar så som femman har ovan.
Bra att veta angående det exemplar du har hittat är att den har tillvalet komfortstolar som du känner igen på justerbar övre hälft av ryggstödet, en kudde på nackstödet och ett lårstöd som smalnar av bakåt till skillnad från sportstolen som har ett helt rektangulär yta. Helt fantastiskt bekväma stolar som hör till bilen i mina ögon, men de fanns enbart i kombination med läderklädsel.
Med undantag för ett fåtal exemplar av en specialmodell i Tyskland som fanns med delläder, jag vill dock minnas att det endast fanns till 525d (i bakhjulsdrivet utförande) tyvärr.