Om det låter som en pingisboll i katalysatorn är det ett ganska dåligt tecken eller hur?
Det har varit så ett tag och nu svarar den på acceleration genom att låta som en moped och gå ned i varv istället för upp. Om den är helt kall klarar den att rusa upp ordentligt några gånger men sedan kan man bara trycka lite på gaspedalen annars låter det som en sotig tvåtaktare. Jag misstänkte bränslepump ett tag men det här borde nog vara avgassystem.
Eftersom jag inte behöver fungerande katalysator enligt lag, men måste låta den sitta kvar, tänkte jag ta ned den och titta iallafall om man kan ta bort de skramlande bitarna.
Nu till frågorna:
1. Om man skall rensa katalysatorn, är det bara våld som gäller. Jag tänkte om det är något man skall tänka på. Röret som går bort till första ljuddämparen kommer att sitta kvar så jag måste gå in framifrån.
2. Är det ingen risk att även CO-värdet påverkas av en ofungerande katalysator? Det är det enda som ligger till grund för godkända avgasvärden på bilar före -89 som jag har förstått det.