Hej Det här är min projekttråd om min Volvo 740 Tic som jag byggt en 16v turbomotor i. Jag kommer dela mycket bilder och berätta om bilen o det runt om :) Även mycket tankar o mina ideer samt mina egna konstruktioner :)... Visa mer
Hejsan Idag var jag med toppen till Ultra-motor så dem kunde kolla så allt såg bra ut o mäta inspänningstrycket Kollade även tätheten etc Den blev godkänd så nu kan jag montera den Måste bara få ut två pinnbultar på avgassidan som gått av men det är förhoppningsvis inte allt för svårt
Nu har det hänt saker Har monterat toppen Så här kommer lite bilder från det
Började att göra iordning däckstaplar som bord där jag kunde hålla på runt motorn
Sen skrapades alla rester av packning på dem båda topphalvorna Dem hade använt ganska mycket glurr som man ser på bilden inte bra att ha det i kanalerna som det var
När toppen var ren så sprutade jag i lite mer olja runt kolvarna så det smörjer ringarna, sen dit med packningen o på med toppen
ARP-bultarna momentdrogs sedan med ARP-fett på både brickan, gängorna samt anläggningsytorna
Efter det var de dags för den övre topphalvan att åka dit Var på Volvo och köpte deras lim som rekommenderas till detta 402kr för denna tub
Sen monterades överdelen på toppen samt överfallen o så momentdrog jag allt för att få det jämnt med limmet Sedan demonterades ena sidans överfall o en kam monterades o momentdrogs sen likadant på den andra sidan
Gängorna för insug samt grenrör rengjordes samt så skrapades packningsytorna rena sen monterades pinnbultar Rostfria på grenrörssidan
En ny 87° termostat fick även hitta dit
Sen fick det bli en lite paus med motorn o så tog jag mig ann hydrauliska tryckan Då det var för dålig "utväxling" (hävarm) så fick jag göra om den lite med fler justermöjligheter närmare centrum på leden Sen monterades den Kände redan stor skillnad nu bara genom att "torrbromsa" Så det återstår o se hur det funkar
Jag även tillverkan en avluftningsburk till växellådan Så kommer gå upp med en avluftningsslang från växellådan till denna burk så den slipper trycka ur sig någon olja. Ett litet filter kommer monteras uppepå
Det var de jag hade för nu Hoppas det var något kul o titta på
Hej Slänger in dem sista bilderna jag har när jag ändå är i farten
Var iväg på kryssning i helgen till Riga så vart lite annat än bilen i två dagar Men igår så hann jag lite i alla fall
Mitt grenrör har tidigare läckt lite vid flänsen mot toppen så kollade med en stållinjal o den var inte helt rak. Så det vara bara att ta en rak stålgrejj samt lite sandpapper o börja nöta Lång tid tog det men nu hoppas jag att det ska vara plant
Grenröret provmonterades på motorn för att kolla så allt passar Även värmeskölden för kamremmen åkte på plats
Turbon har för första gången fått vara i bilen nu
Så den packades upp o provmonterades också Så jäkla vackert!!!!!!!!!
Kompressorhuset slår i min värmesköld lite så ska slipa ur så den inte ligger emot Men annars passar den ju riktigt bra Inga modifikationer som behövs verkar det som
Det var de de sista jag hade
Det där lär ju ändå vara värt några kommentarer Hahaa
Det var ingen dålig snurra! men vad är det som är tanken att göra på bilen mer nu när du börjar få ihop motorn?
Nej men visst Precision 5858
*Lacka motorrummet *Måla underredet (där jag varit o svetsat) *Bygga bränslesystem *Bygga avgassystem *Koppla in styrsystemet *Göra klart huvud-elsystemet Dessa saker är ju igentligen dem ända som behövs göras innan mappning
Sen har jag ju lite mer saker som ska göras efter de *Sätta ihop inredningen *Styrvinkelkittet *Koppla in originalmätare *O så lite allmänt "lullull"
Det var ingen dålig snurra! men vad är det som är tanken att göra på bilen mer nu när du börjar få ihop motorn?
Nej men visst Precision 5858
*Lacka motorrummet *Måla underredet (där jag varit o svetsat) *Bygga bränslesystem *Bygga avgassystem *Koppla in styrsystemet *Göra klart huvud-elsystemet Dessa saker är ju igentligen dem ända som behövs göras innan mappning
Sen har jag ju lite mer saker som ska göras efter de *Sätta ihop inredningen *Styrvinkelkittet *Koppla in originalmätare *O så lite allmänt "lullull"
Så de är tanken Hoppas det var svar på din fråga
Ja det är lite ändå alltså! Ska bli kul att läsa, är ju trotsallt roligaste/intressantaste projektet jag följer!
Det var ingen dålig snurra! men vad är det som är tanken att göra på bilen mer nu när du börjar få ihop motorn?
Nej men visst Precision 5858
*Lacka motorrummet *Måla underredet (där jag varit o svetsat) *Bygga bränslesystem *Bygga avgassystem *Koppla in styrsystemet *Göra klart huvud-elsystemet Dessa saker är ju igentligen dem ända som behövs göras innan mappning
Sen har jag ju lite mer saker som ska göras efter de *Sätta ihop inredningen *Styrvinkelkittet *Koppla in originalmätare *O så lite allmänt "lullull"
Så de är tanken Hoppas det var svar på din fråga
Ska vara fina dem där turbosarna. Själv fixa jag en 5558 till min.
Det var ingen dålig snurra! men vad är det som är tanken att göra på bilen mer nu när du börjar få ihop motorn?
Nej men visst Precision 5858
*Lacka motorrummet *Måla underredet (där jag varit o svetsat) *Bygga bränslesystem *Bygga avgassystem *Koppla in styrsystemet *Göra klart huvud-elsystemet Dessa saker är ju igentligen dem ända som behövs göras innan mappning
Sen har jag ju lite mer saker som ska göras efter de *Sätta ihop inredningen *Styrvinkelkittet *Koppla in originalmätare *O så lite allmänt "lullull"
Så de är tanken Hoppas det var svar på din fråga
Ja det är lite ändå alltså! Ska bli kul att läsa, är ju trotsallt roligaste/intressantaste projektet jag följer!
Joo de är ju så :p men ska ligger i nu så snart är den ihop Riktigt kul o höra! Tack så mycket
Det var ingen dålig snurra! men vad är det som är tanken att göra på bilen mer nu när du börjar få ihop motorn?
Nej men visst Precision 5858
*Lacka motorrummet *Måla underredet (där jag varit o svetsat) *Bygga bränslesystem *Bygga avgassystem *Koppla in styrsystemet *Göra klart huvud-elsystemet Dessa saker är ju igentligen dem ända som behövs göras innan mappning
Sen har jag ju lite mer saker som ska göras efter de *Sätta ihop inredningen *Styrvinkelkittet *Koppla in originalmätare *O så lite allmänt "lullull"
Så de är tanken Hoppas det var svar på din fråga
Ska vara fina dem där turbosarna. Själv fixa jag en 5558 till min.
Jo det har jag också hört ska ju vara god för 5-600hk så kommer bli perfekt för mitt mål Trevligt! Vad siktar du på för effekt?
Tja Jag passar på att slänga in en bild på avluftningsburken till växellådan där den sitter på plats En liten trycklyftsljuddänpare fick agera filter Den sitter ju även på en plattas täcker hålet där slangarna till värmepaket i vanliga fall går in. Med en liten gummimatta som tätar på baksidan Blev riktigt bra tycker jag
Ikväll ska jag till garaget så mer bilder kommer inom närtid
En sak jag kom å tänka på, kommer den köras på gatan eller bara bana? hur kommer du göra vid bes med bur/motor osv?
Den kommer köras både på gatan o på bana Men ska försöka besikta med allt, både buren o motorn men det får bli ett senare problem, just nu fokuseras det bara på att bli klart
Tjabba Igår han jag inte med så mycket då jag skulle iväg, men lite småfix hans det med
Tog fram insuget o började göra rent de Blivit otroligt dammigt sedan jag la det på hyllan i höstas
Hade ju även flygit upp massa olja insuget så jag plockade isär o rengjorde det på insidan också Sen var det bara att skruva fast de på motorn
När de var på plats var jag ju tvungen att fota hur hela motorn ser ut trots att jag ska bort med grenröret igen då jag ska bygga några förstärkningsstag Ser ju ytterst mysigt ut
Jag tycker det ser så jäkla fett ut med att turbon liksom omsluter kamremskåpan Kamremskåpan liksom åker in där bakom
Det var de jag hade från igår Beställde även rör till avgassystemet idag så det blir att hämta de efter jobbet, 3,5" blir det
*Lacka motorrummet *Måla underredet (där jag varit o svetsat) *Bygga bränslesystem *Bygga avgassystem *Koppla in styrsystemet *Göra klart huvud-elsystemet Dessa saker är ju igentligen dem ända som behövs göras innan mappning
Sen har jag ju lite mer saker som ska göras efter de *Sätta ihop inredningen *Styrvinkelkittet *Koppla in originalmätare *O så lite allmänt "lullull"
Så de är tanken Hoppas det var svar på din fråga
Ska vara fina dem där turbosarna. Själv fixa jag en 5558 till min.
Jo det har jag också hört ska ju vara god för 5-600hk så kommer bli perfekt för mitt mål Trevligt! Vad siktar du på för effekt?
Tja den e ju specad till 650hk så den lär ju klara sig. Men 500 hk ska ju inte vara några problem hoppas jag.