Hallå igen
Nu ska det uppdateras
Håll i hatten för nu blir det mycket bilder
I väntan på att mitt paket skulle komma så satt jag och funderade på hur jag skulle få plats med oljefiltret o den armen som de sitter på. Mitt grenrör har uttaget för den externa wastgaten ungefär där så skulle bli väldigt trångt
Så du spånade ideerna iväg på att skaffa en oljefilterförflyttare så jag kan montera oljefiltret någon annan stans, ex på balken och enbart ha två slangar som går från blocket
Så jag kollade runt lite på internett för o se vad sånna skulle kosta
men de visade sig vara väldigt dyra
så då bestämde jag mig för att tillverka en själv istället
Här är lite bilder på min konstruktion.
En aluminiumbit med ett hål samt ett spår för o-ringen som tätar mot blocket
Sedan gjorde jag en försänkning där en till o-ring ska täta av mot skruven som kommer sitta där, sedan fräste jag ett plan där jag borrade o gängade för en nippel
Sen vände jag på biten och borrade så att oljan från nippeln kan komma dit
Såhär blev resultatet
Här är även artiklarna målade och redo för att monteras, svart respektive silver som temat ska vara
*Addapter
*O-ring
*Nippel
*Skruv in i blocket med nippel samt o-ring på
Sen håller jag på o tillverka den "andra sidan" som själva oljefiltret sitter på
Det är samma princip men lite annorlunda
Mer bilder kommer självklart på denna när den är klar:)
Sen så kom äntligen det efterlängtade paketet med toppbultarna samt packningarna
Dock visade det sig att detta skruvkitt var vanliga skruvar av 12.9 kvalitet med några svarvade brickor/distanser.
Så när jag med denna information visste att det fungerar att ha sånna skruvar så är jag ju inte så sugen på att betala 600kr när jag kan fixa skruvar o svarva några distanser för bara en bråkdel av den summan
Jag ska ju dock poängtera att det inte är något fel på den produkt jag köpt av KG-trimming utan att jag enbart känner att det var lite onödigt att lägga dom pengarna på detta när jag kan fixa det själv
Så jag skickade tillbaka dom igen
Det var inga problem o gick smidigt. Bra service o hjälpsamma
SÅ som vi ser på bilden är det 3st längre distanser, detta för att kunna ha samma längd på skruvarna, men det tyckte jag var dumt då original är kortare för de grundare hålen
Så jag mätte lite o sedan svarvade jag till mina egna distanser samt fixade skruvar med rätt längd i 12.9 kvalitet
Tadaaa!
Här ser vi även mina packningar till oljeröret
Så nu när toppbultarna o packningarna kommit så kunde jag äntligen börja montera ihop motorn
Började med att montera dit oljepumpen med sitt tryckrör med dom nya packningarna
Sen på med den nya oljetrågspackningen
hälde även på lite olja vid alla lager här
Sen åkte tråget samt växellådsfästet på
När detta var gjort var det bara att vända på steken och ta sig an toppen
Här kommer lite bilder på hur toppen blev efter sin behandling o planingen
Efter jag rengjort packningsytan på toppen så gjorde jag detsamma på blocket, sen på med Elringpackningen o sen dit med toppen
Sedan fram med toppbultarna, jag oljade in gängorna o sedan skruvades dom i.
Sen momentdrog jag dem i stegen 20nm, 60nm o slutligen 110nm
Efter detta fick vattenpumpen åka dit med nya packningar. Även vattenröret, vattenpumpens remhjulet samt termostat med hus fick åka på plats
Sen tog jag fram givarna samt nippeln som ska sitta i toppen o drog dit dom med lite loctite på gängorna
Nu när allt detta var gjort så rengjorde jag alla gängor o sedan skruvade dit pinnbultarna i toppen
Här kan man även skåda min oljefilterförflyttare
Fler bilder kommer på detta då jag glömde att fota den lite närmare
Sen tog jag fram "skelettet", rengjorde o blåste rent det, sen applicerade jag packningsilicon på ytorna. Jag använde fingret för att fördela ut det tunt o jämnt
Här lyckade jag även fastna på bild lite gran
Sen på med "skelettet" o på med överfallen, sen momentdra med 20nm
Jag drar det såhär utan kamaxlar för att underlätta det hela, sen låter jag packningssiliconet torka o sen kan jag ta bort överfallen o fixa resten
Även här fastnade jag på bild
Det var så långt jag har kommit nu
tycker ändå det har gått fort fram nu
Mer blir det i helgen
Ska även "avtrimma" bilen nu i helgen är tanken så jag kan få loss lite delar som jag behöver på den här motorn istället
Turbo, spridare, oljeledningar o lite sånt
Så kommer få köra originalturbo nu ett tag
jag lär ju somna när jag ska försöka gasa
haha
Det får jag stå ut med ett tag tyvärr
ska även besikta bilen nu i februari så det blir bra att ha original då så blir det inget krångel
Tänkte även bjuda på en bild på bilen, det är såhär den ser ut just nu
ser lite tråkig ut, men går gör det vill jag lova
Min syster o hennes kompisar tyckte även detta var roligt
själv blev jag inte så jätteglad
Ja, jag vet att den är sne
Sen som avslutning tänkte jag även berätta att min bil har fyllt år
hon fyllde 27k mil här om dagen
Grattis Grattis
Det var allt för mig idag
Hoppas det var något som var intressant
Ha det bra o god natt!
/ Lundberg