3964
Sök

Första-bil: 900 T eller 93 Turbo?

11 Inlägg
13 mars 2015
Trådstartare
#21
Echonator skrev:
Eredox skrev:
Mycket bra text. Jag kommer definitivt följa ditt råd och "leka av mig" med en 9-3 og 98-02 med turbo ofc. Jag kommer definitivt även att chippa den och försöka få ut maximaleffekt ur den till den gräns motorn exploderar wink
Så vilken modell bör jag välja om jag ska skaffa en så rå och stark modell som möjligt?

Ja alltså det absolut roligaste du kan hitta på med små medel är att skaffa en 9000 2.3t/T/Aero. Kostar inte många tusenlappar att mosa ut en massa effekt och bara busa av sig. Skaffar du en 2.3t eller 2.3T så bör du skicka på en TD04-15T från en Aero innan du börjar ösa på med effekt. Inte för att T25:an som sitter från början är dålig, men motorkaraktären blir så mycket roligare med 15T på den motorn.

Alternativ 2 är att skaffa en 9-3 00-02 Aero, dvs MED Trionic 7, men där motorn har fått sig lite omsorg i form av nya kolvar (antingen från B204/B234, eller smidda). Då kan du investera i ett par vettiga spridare och sedan välja Biopower-program. Det blir galet kul och trevlig karaktär med E85 (ja du kommer kunna välja valfri blandning av sprit och bensin) när man får lite aggressiva tändmappar.

Listan kan väl rankas ungefär enligt följande:
1 - 9000 2.3t/T/Aero
2 - 9-3 Aero (med T5-kolvar eller smidda)
3 - 9-3 2.0T 98-99 (185/200 hk)


Men som alltid i prisklassen 15000 kr så kommer allt till samma beslut, dvs skicket på sakerna får avgöra. Det hänger på vad man känner att ens mekarkunskaper räcker till. Personligen om jag fick välja på två bilar där den ena var rostig och jävlig fast med motor i toppskick, och den andra i jävligt fint skick men med rasad motor så hade jag valt den med rasad motor bara för att jag hellre slänger ihop en ny spis än att laga rost...

Tack så mycket för informationen! big_smile
Ja jag håller med om att det är bäst med en rostfri bil. Däremot så undrar jag vad de olika färgerna på tändkassetterna symboliserar och hur man i allmänhet vet vilken modell som är vilken om säljaren inte har någon aning om vilken modell det är (även om det inte är särskilt troligt).

En till grej bara: Smidda kolvar, vad är det för något? Är inte expert.


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
13 mars 2015
#22
Eredox skrev:
Echonator skrev:
Eredox skrev:
Mycket bra text. Jag kommer definitivt följa ditt råd och "leka av mig" med en 9-3 og 98-02 med turbo ofc. Jag kommer definitivt även att chippa den och försöka få ut maximaleffekt ur den till den gräns motorn exploderar wink
Så vilken modell bör jag välja om jag ska skaffa en så rå och stark modell som möjligt?

Ja alltså det absolut roligaste du kan hitta på med små medel är att skaffa en 9000 2.3t/T/Aero. Kostar inte många tusenlappar att mosa ut en massa effekt och bara busa av sig. Skaffar du en 2.3t eller 2.3T så bör du skicka på en TD04-15T från en Aero innan du börjar ösa på med effekt. Inte för att T25:an som sitter från början är dålig, men motorkaraktären blir så mycket roligare med 15T på den motorn.

Alternativ 2 är att skaffa en 9-3 00-02 Aero, dvs MED Trionic 7, men där motorn har fått sig lite omsorg i form av nya kolvar (antingen från B204/B234, eller smidda). Då kan du investera i ett par vettiga spridare och sedan välja Biopower-program. Det blir galet kul och trevlig karaktär med E85 (ja du kommer kunna välja valfri blandning av sprit och bensin) när man får lite aggressiva tändmappar.

Listan kan väl rankas ungefär enligt följande:
1 - 9000 2.3t/T/Aero
2 - 9-3 Aero (med T5-kolvar eller smidda)
3 - 9-3 2.0T 98-99 (185/200 hk)


Men som alltid i prisklassen 15000 kr så kommer allt till samma beslut, dvs skicket på sakerna får avgöra. Det hänger på vad man känner att ens mekarkunskaper räcker till. Personligen om jag fick välja på två bilar där den ena var rostig och jävlig fast med motor i toppskick, och den andra i jävligt fint skick men med rasad motor så hade jag valt den med rasad motor bara för att jag hellre slänger ihop en ny spis än att laga rost...

Tack så mycket för informationen! big_smile
Ja jag håller med om att det är bäst med en rostfri bil. Däremot så undrar jag vad de olika färgerna på tändkassetterna symboliserar och hur man i allmänhet vet vilken modell som är vilken om säljaren inte har någon aning om vilken modell det är (även om det inte är särskilt troligt).

En till grej bara: Smidda kolvar, vad är det för något? Är inte expert.

Röd kassett har du till Trionic 5, och svart kassett till Trionic 7.
Trionic är Saabs egna motorstyrsystem, men man brukar slarvigt kalla motorerna för T5 och T7. Detta för att man bytte motorgeneration när man bytte från Trionic 5 till Trionic 7.
"T5-motorn" är B204 och B234, och "T7-motorn" är B205 och B235.

Trionic 5 såldes på samtliga 9000 med turbo from årsm 1994. Alla 9-3 98-99 med turbo har T5, men även vissa årsm -00 av modellen 2.0t (B204E), dvs lättryckare.

Du känner igen T5 på att du har en röd kassett, du saknar luftmassemätare, har en MAP-sensor på fjäderbensstaget, har en farthållarenhet monterad vid passagerarens fjäderbenstorn.

T7 har således svart kassett, luftmassemätare, ingen MAP-sensor på staget, ingen separat farhållarenhet, tryckrör i plast (på 9-3), samt att det bör stå Ecopower på ventilkåpan...


Vill du vara helt säker så skriver du in chassinumret här http://saabvin.com/
Chassinumret får du via transportstyrelsen om du knappar in regnumret. T5 har som sagt B204/B234 och om motorkoden är B205 eller B235 så är det T7.


"Smidda" kolvar innebär att kolvarna är gjorda ur smitt material. Att smida är en mekanisk bearbetningsmetod där råämnet bearbetas med slag och genom det öka hållfastheten i stålet. Man kan likna det med att krama en snöboll extra hårt och länge jämfört med att bara ta lite snö och forma till en boll smile


11 Inlägg
13 mars 2015
Trådstartare
#23
Echonator skrev:
Eredox skrev:
Echonator skrev:

Ja alltså det absolut roligaste du kan hitta på med små medel är att skaffa en 9000 2.3t/T/Aero. Kostar inte många tusenlappar att mosa ut en massa effekt och bara busa av sig. Skaffar du en 2.3t eller 2.3T så bör du skicka på en TD04-15T från en Aero innan du börjar ösa på med effekt. Inte för att T25:an som sitter från början är dålig, men motorkaraktären blir så mycket roligare med 15T på den motorn.

Alternativ 2 är att skaffa en 9-3 00-02 Aero, dvs MED Trionic 7, men där motorn har fått sig lite omsorg i form av nya kolvar (antingen från B204/B234, eller smidda). Då kan du investera i ett par vettiga spridare och sedan välja Biopower-program. Det blir galet kul och trevlig karaktär med E85 (ja du kommer kunna välja valfri blandning av sprit och bensin) när man får lite aggressiva tändmappar.

Listan kan väl rankas ungefär enligt följande:
1 - 9000 2.3t/T/Aero
2 - 9-3 Aero (med T5-kolvar eller smidda)
3 - 9-3 2.0T 98-99 (185/200 hk)


Men som alltid i prisklassen 15000 kr så kommer allt till samma beslut, dvs skicket på sakerna får avgöra. Det hänger på vad man känner att ens mekarkunskaper räcker till. Personligen om jag fick välja på två bilar där den ena var rostig och jävlig fast med motor i toppskick, och den andra i jävligt fint skick men med rasad motor så hade jag valt den med rasad motor bara för att jag hellre slänger ihop en ny spis än att laga rost...

Tack så mycket för informationen! big_smile
Ja jag håller med om att det är bäst med en rostfri bil. Däremot så undrar jag vad de olika färgerna på tändkassetterna symboliserar och hur man i allmänhet vet vilken modell som är vilken om säljaren inte har någon aning om vilken modell det är (även om det inte är särskilt troligt).

En till grej bara: Smidda kolvar, vad är det för något? Är inte expert.

Röd kassett har du till Trionic 5, och svart kassett till Trionic 7.
Trionic är Saabs egna motorstyrsystem, men man brukar slarvigt kalla motorerna för T5 och T7. Detta för att man bytte motorgeneration när man bytte från Trionic 5 till Trionic 7.
"T5-motorn" är B204 och B234, och "T7-motorn" är B205 och B235.

Trionic 5 såldes på samtliga 9000 med turbo from årsm 1994. Alla 9-3 98-99 med turbo har T5, men även vissa årsm -00 av modellen 2.0t (B204E), dvs lättryckare.

Du känner igen T5 på att du har en röd kassett, du saknar luftmassemätare, har en MAP-sensor på fjäderbensstaget, har en farthållarenhet monterad vid passagerarens fjäderbenstorn.

T7 har således svart kassett, luftmassemätare, ingen MAP-sensor på staget, ingen separat farhållarenhet, tryckrör i plast (på 9-3), samt att det bör stå Ecopower på ventilkåpan...


Vill du vara helt säker så skriver du in chassinumret här http://saabvin.com/
Chassinumret får du via transportstyrelsen om du knappar in regnumret. T5 har som sagt B204/B234 och om motorkoden är B205 eller B235 så är det T7.


"Smidda" kolvar innebär att kolvarna är gjorda ur smitt material. Att smida är en mekanisk bearbetningsmetod där råämnet bearbetas med slag och genom det öka hållfastheten i stålet. Man kan likna det med att krama en snöboll extra hårt och länge jämfört med att bara ta lite snö och forma till en boll smile

Tack, då vet jag! big_smile Mycket välformulerat!


167 Inlägg
14 mars 2015
#24
Saab 95 som är väl underhållen kan du faktiskt få för 14k. Ett landsvägslok jämfört med 900 och 93 som jag också har erfarenhet av. Vlådor på og900 är ju en katastrof och ng 900/93 går inte att jämföra med 95.. Ok att motorerna blev känsligare på senare Saab men är de välskötta så behöver de inte va nått problem. Sålde nyligen min 2.3t 02 med 36000 mil på mätaren. Bästa bilen jag ägt hittills bara man sköter om dem med rätt olja och oljebyten.
9000 kanske är bästa saaben någonsin men väldigt svårt få tag på vettiga sådana.

1 861 Inlägg
14 mars 2015
#25
Ingooo skrev:
Saab 95 som är väl underhållen kan du faktiskt få för 14k. Ett landsvägslok jämfört med 900 och 93 som jag också har erfarenhet av. Vlådor på og900 är ju en katastrof och ng 900/93 går inte att jämföra med 95.. Ok att motorerna blev känsligare på senare Saab men är de välskötta så behöver de inte va nått problem. Sålde nyligen min 2.3t 02 med 36000 mil på mätaren. Bästa bilen jag ägt hittills bara man sköter om dem med rätt olja och oljebyten.
9000 kanske är bästa saaben någonsin men väldigt svårt få tag på vettiga sådana.

Saab 9-5 är ett landsvägs lok men även mycket dyrare i drift... Sen är det en ganska stor bil med!


167 Inlägg
14 mars 2015
#26
Dyrare i drift håller jag inte med om numera men jag kanske har haft tur med min 95 också.
Mitt råd är att jag tror det är betydligt enklare att hitta en fräsch 95 för 14k än en 900/93 alt 9000. Men visst är 95an lite större och därmed lite annan karaktär på.
Dessutom är 95an väsentligt säkrare, skönare och bättre i de flesta avseenden anser jag. Förutsatt att den är ompysslad men det gäller ju alla bilar i denna prisklass förstås.

1 861 Inlägg
14 mars 2015
#27
Ingooo skrev:
Dyrare i drift håller jag inte med om numera men jag kanske har haft tur med min 95 också.
Mitt råd är att jag tror det är betydligt enklare att hitta en fräsch 95 för 14k än en 900/93 alt 9000. Men visst är 95an lite större och därmed lite annan karaktär på.
Dessutom är 95an väsentligt säkrare, skönare och bättre i de flesta avseenden anser jag. Förutsatt att den är ompysslad men det gäller ju alla bilar i denna prisklass förstås.

Fast jag anser ju att litern(okej 0.9) milen är dyrare än 0.7... tongue Sen är skatten dyrare med vill jag tro? Försäkring lär ju också va dyrare...


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
14 mars 2015
#28
Ingooo skrev:
Dyrare i drift håller jag inte med om numera men jag kanske har haft tur med min 95 också.
Mitt råd är att jag tror det är betydligt enklare att hitta en fräsch 95 för 14k än en 900/93 alt 9000. Men visst är 95an lite större och därmed lite annan karaktär på.
Dessutom är 95an väsentligt säkrare, skönare och bättre i de flesta avseenden anser jag. Förutsatt att den är ompysslad men det gäller ju alla bilar i denna prisklass förstås.

Att överhuvudtaget hitta en 95 är tämligen marigt eftersom modellen slutade tillverkas 1978 wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 861 Inlägg
15 mars 2015
#29
IceEyes skrev:
Ingooo skrev:
Dyrare i drift håller jag inte med om numera men jag kanske har haft tur med min 95 också.
Mitt råd är att jag tror det är betydligt enklare att hitta en fräsch 95 för 14k än en 900/93 alt 9000. Men visst är 95an lite större och därmed lite annan karaktär på.
Dessutom är 95an väsentligt säkrare, skönare och bättre i de flesta avseenden anser jag. Förutsatt att den är ompysslad men det gäller ju alla bilar i denna prisklass förstås.

Att överhuvudtaget hitta en 95 är tämligen marigt eftersom modellen slutade tillverkas 1978 wink

Ville skriva det men samtidigt ville jag inte va dryg i onödan men ah +1 big_smile


167 Inlägg
15 mars 2015
#30
De som retar upp sig på saker som är små... Stör ni er lika mkt varje gång ni ser "95" irl på bakluckorna på 9-5or? 😝

1 861 Inlägg
16 mars 2015
#31
Ingooo skrev:
De som retar upp sig på saker som är små... Stör ni er lika mkt varje gång ni ser "95" irl på bakluckorna på 9-5or? 😝

Nope 9-5 som saknar bindes sträcket har en mindre 5a vilket är samma sak ungefär ^^



Sök