3172
Sök

Köpråd: Peugeot 207 1.6 XS

28 Inlägg
11 mars 2015
Trådstartare
Hej,
Jag kikar på att skaffa mig en begagnad bil till vettigt pris och har fastnat lite för Peugeot 207 XS 1.6, bensindriven, årsmodell 2007.

Är dock lite fundersam när jag har läst information om bilmodellen på nätet.

Jag hittade information som sa "De allvarligaste felen har gällt 1,6-litersmotorerna på 120 hk, 150 hk och 175 hk. Där har kondensvatten bildats i motorn, speciellt på exemplar som mest körts kortare sträckor. Då har motorns styrelektronik gått in i nödläge. Oljebyte i förtid blir då nödvändigt, eftersom smörjningen försämras."

Den informationen sa att problemet gäller 1.6-motorn. En annan artikel sa att problemet rör sig om 1.6 VTi. Jag vet inte vilken motor den här bilen har, VTi eller HDi eller vad det nu är men motoreffekten är 88 kW vilket landar på runt 120 hk (kW * 1,36). Och de listor jag har sett på Peugeot 120 hk visar att det är en VTi-motor.

Så frågan är om jag ska överge planerna för den här bilen och/eller den motorstyrkan?

Är det kanske någon som kör Peugeot 207 1.6 och har upplevt de här problemet?

/ Johan

4 158 Inlägg
11 mars 2015
Det handlar om att byta oljan tillräckligt ofta ( inte varje 3000 men max <1500mil )

väljer man den mototsvagare verionen av 1,6:an så har mn lite mer marinaler
princemotorn med direktinsprutning går billigare än vanlig traditionell

här är en enkel guide/artikel som förhoppningsvis minskar risken att gå på en mina:
http://www.nsd.se/nyheter/begagnatfallo … 31936.aspx

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

2 021 Inlägg
11 mars 2015
Denna motor kan funka hur bra som helst eller krångla hur mycket som helst enligt min erfarenhet.
sträckt kamkedja
tändspolar
frusen vevhusvent samt frusen ställmotor till valvetronic är väll lite problem dom drabbas av vintertid

när dom funkar går dom riktigt bra och snålt

Förövrigt en Bmw tillverkad motor, samma som i mini cooper mfl

326 Inlägg
11 mars 2015
Rille0 skrev:

Såvitt jag vet är motorerna ett samarbete mellan Citroen/Peugeot och BMW, och motorerna tillverkas av PSA i Douvrin, Frankrike.

Så att säga att det är en BMW-tillverkad motor kanske är att ta i.

28 Inlägg
11 mars 2015
Trådstartare
Tack för länken spillolja. Matnyttiga saker.

Känns som det är läge att hoppa över en Peugeot 207 med 1.6 motor så är jag på säkra sidan i alla fall. smile

543 Inlägg
11 mars 2015
jag säger bara... efter man ägt en fransk bil så blir det ingen mer.
Iofs så hade jag en gammal 306'a men man fick lite avsmak.

Har man tur så har man inga större problem, annars så blir det el fel, oljud i bakvagn (som dom inte ändrat på än sen de 205'an) enligt en peugoet mekaniker kan det komma redan vi 2000 mil eller inte alls, sladdrig växelspak, hjullager, topplagring osv.. då hade min bil gått strax över 11000.

Trött och bitter?? javisst!

2 021 Inlägg
11 mars 2015
Peter_5565 skrev:
Rille0 skrev:

Såvitt jag vet är motorerna ett samarbete mellan Citroen/Peugeot och BMW, och motorerna tillverkas av PSA i Douvrin, Frankrike.

Så att säga att det är en BMW-tillverkad motor kanske är att ta i.

Du har nog helt rätt, Bmw utvecklad motor är kanske mer rätt benämning

tobbeh78 skrev:
jag säger bara... efter man ägt en fransk bil så blir det ingen mer.
Iofs så hade jag en gammal 306'a men man fick lite avsmak.

Har man tur så har man inga större problem, annars så blir det el fel, oljud i bakvagn (som dom inte ändrat på än sen de 205'an) enligt en peugoet mekaniker kan det komma redan vi 2000 mil eller inte alls, sladdrig växelspak, hjullager, topplagring osv.. då hade min bil gått strax över 11000.

fast nu har ju inte 207an torsionsfjädring så att jämföra den med en gammal 80/90tals konstruktion som 306an är väll orättvist tongue
Min åsikt är att 207an är en bra bil med relativt få typfel

543 Inlägg
12 mars 2015
visst är det orättvist men jag kommer inte köpa en pegga eller en fransk bil igen, som sagt det gav mig avsmak för deras bilar.

Dom ligger bra i pris samt det finns många till salu.. om det nu är positivt.

Trött och bitter?? javisst!

28 Inlägg
14 mars 2015
Trådstartare
Många varnar för franska bilar. Säger att de är skräp mm. Ändå kan man läsa tex den här artikeln http://www.bytbil.com/nyheter/qvkvakyg som rankar Peugeot 207 som den pålitligaste bilen i Europa. Och som har ytterligare 2 Peugeot på sin 10-topplista.

Inte undra på att det är svårt att välja bil. smile
Senast redigerat av jotel (14 mars 2015)

Sök