När man minst anar det.. (inlägg för veckans pyssel)
Listbyte dimljus och tonade lyktor !
Efter ett fruktansvärt långt och kallt 20h pass på jobbet i onsdags, hinner sova 2,5 h innan ny arbetsdag börjar..
Vid lunchtid torsdag, traskar förbi personalparkering och inser jag har punka på ett bakdäck.
Åh suck men tacksam för tid och plats. Åker iväg och lämnar in. Skulle få det lagat. Kanon. Ska hämta kl 15.30.
Dagen går, kommer dit och får en tom fälg i famnen. (?) - Nej det gick inte. Och vi har inga lika dimensioner i begagnat. Åh gud känner jag hur energin bara rinner ut... Hur fanken gör jag nu.. Tillbaka på jobbet (lånat firmabilen) och som tur va känner nya timanställda en kille som jobbar på skroten som kollar upp å ja kan blåsa dit och köpa ett begagnat däck.
Och nu till det roliga
: Påväg till deras däckhörna, sitter ihopsjunken och trött; Dyker den plötsligt upp! ... En skrotad lika dan passat, samma kulör med alla kromlister kvar.. Då fick man tillbaka lite energi!
Nytt däck fixat och traskar illvasst iväg och checkar den där bilen. - Ja dessa måste jag ha!
Sagt och gjort. Dagen efter (fredag) så fort jag slutat, skyndade jag mig dit och plockade av dem i spöregnet för att hinna innan de stänger kl 17. Va kul vilket helgpyssel som väntade!
Bilen före projektet...
Kolla va läckert de kommer bli....
Lördag: Kom till mitt garaget och i princip vände i dörren. Hade glömt hur mkt vi ställde in där efter flytt, upp o låna kompis garage och jag trodde ja skulle riva av mig håret innan jag fått av limmet på kromlisterna!! Vet man kan använda prepsol mm men tror min hade hunnit dunsta ur så de bet inge vidare. Skrapa skrapa och tog kallavfettning mm. Fick ge upp på kvällen med lite lim kvar på alla.
Söndag; stack in på jobbet och låna ena garaget. Alltså limmet drev mig tokig, jag tänkte Någon måste ha provat samma och haft en bättre lösning. Och faktiskt ! Tack vare garaget.org och alla forum som finns här hittade jag en skitbra tråd!
Jag sprayade på WD40 !
Då tappar limmet sin klibbiga konsistens. Hade seriöst panik dagen innan, hela handen klibbig med limklumpar. Nu gick de blåsa av från fingrar mm! Tog en slät mejsel och skrapa. Sen måste du givetvis använda thinner eller något annat att tvätta bort fettet med men det funkade fan 7 gånger snabbare! Känslan när man upptäcker sånt efter allt slit
Gick kanon att försiktigt dra av listerna. Till fördel göra detta på varm/ljummen bil. Använd värmepistol om man inte har tillgång till varmgarage. Blev lite 50/50 om limmet satt på dörr eller list.
Använde mer Wd40 och trasa. Spraya, låt verka, knåpa. I mitt fall ska inte dörrar målas om, så då får man försiktigt välja föremål att knåpa med. Mejsel är ingen hit o råka repa med. Ganska utsatt område trots allt. Jag använde försiktigt tumnageln. Har du ingen nagel får du väl muta ett fruntimmer att knåpa. Hahah..
Hur som haver: Sen tvätta med något lösningsmedel. Tar du något starkt var försiktig men på trasa att snabbt torka av brukar inte vara några problem. Att spraya och lämna är inge bra.
Tejpade ut var klackar är för att skona min stötfångare..
Kolla så snyggt ! Vilken skillnad !!
Hann inte byta alla innan de va dags att fara hem o ställa iordning ny vecka. Så jag fick stå ut med svarta plastlister på en sida och tjusiga highline lister på en. + Fram och bak. De sitter med "stift" och tejp på dörrar och på kofångare är de klackar. Åt ett håll sitter de med hakar och skjuts på plats. Innersta är nog en plastlåsning men drog man försiktigt losnade den. Är nog inga problem att den är "urploppad" på dem till nästa gång de monteras. Fixade resten dagen efter och kopplade in dimljusen. Inväntar ny knapp då de inte är så original men nu funkar de med helljus.
Och igår tog man tummen ur och tonade bakljusen. Ett rent helvete på dessa lysen. Inte perfekt men det blev endå bra, så jag är nöjd. Jag har alla fall gjort det själv och det är så jäkla kul att fixa och trixa ! (bron som speglas) Och kul att få lite mer glans i vänster lykta som tidigare var urblekt mm. Såklart syns de gamla sprickorna igenom men man ska inte kolla så noga
Får väl se vad som kommer härnäst. Givetvis knapp som borde komma närsomhelst
För övrigt ser man nu va fräsch bilen e när matte behaga tvätta. #dödenattbopågrusväg