-matte skrev:
it_mutt
Jag har skickat ett mail till finansministern för se huruvida förslaget är öppet för ändringar eller om det redan är fastställt.
Med all sannolikhet är det redan fastställt, då förslaget har blivit presenterat för allmänheten.
Nu spekulerar du visserligen bara. Men, det ändrar inte på det faktum att du inte hänvisade till någonstans där det stod att det "är så", utan att det bara var förslag.
Med tanke på att budgetförslaget/proposition lämnas framåt hösten (September/Oktober någon gång vill jag ha för mig, det var Oktober 2014 iaf), så lär det inte vara fastslaget ännu. Än mindre då budgetförslaget/propositionen är just, ett
förslag som ska röstas igenom.
Förslag presenteras för allmänheten hela tiden. Sen säger du det själv; "...redan fastställt, då förslaget har blivit presenterat för allmänheten."
Ett förslag är aldrig fastställt, det ligger i ordets (förslag) natur att inte vara fastställt.
Sen kan det, som påpekat, vara väldigt sannolikt att det "blir så", men då har vi nyckelbiten i "blir så", dvs inte "är så redan nu".
Det kan ju bli intressant att se, om du nu mot förmodan skulle få något svar, huruvida det tolkas som att förslaget i sig är öppet för ändringar, eller om just förslaget är "bestämt" i sig självt. Med andra ord; Om du frågade som du skrev här så frågar du just om själva förslaget i sig är öppet för förändring eller om det är "Detta är vårt förslag, vi tänker inte föreslå något annat".