2355
Sök

Audi a4 2.0 tdi 170 hk trögstartad med motorvärmare?

600 Inlägg
28 mars 2015
Trådstartare
#1
Har just köpt en b7a som jag prövade motorvärmaren på igår då fick den snurra på starten flera gånger? fick pröva om 3 gånger tror jag sedan hoppade den igång, den gick snabbt på starten så inget fel på strömmen..
Alltid startat på första varvet när jag inte använt värmaren? Men den vill gärna motorstopppa när den stått och man ska iväg ? inte då den gått ett tag?
Senast redigerat av ErsdaHL (28 mars 2015)

Forummoderator
18 024 Inlägg
28 mars 2015
#2
ErsdaHL skrev:
Har just köpt en b7a som jag prövade motorvärmaren på igår då fick den snurra på starten flera gånger? fick pröva om 3 gånger tror jag sedan hoppade den igång, den gick snabbt på starten så inget fel på strömmen..
Alltid startat på första varvet när jag inte använt värmaren? Men den vill gärna motorstopppa när den stått och man ska iväg ? inte då den gått ett tag?

Motorvärmaren är nog inte boven i dramat. En TDi ska snällt hoppa igång utan att glöda även i nollgradiga temp. Har den gått långt? Sliten pump är ju inget kul fel men pumpen kan stå lite fel. Byta bränslefilter kan även det göra goot och eftersom det är rätt billigt hade jag börjat där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

600 Inlägg
28 mars 2015
Trådstartare
#3
Hybridsmurfen skrev:
ErsdaHL skrev:
Har just köpt en b7a som jag prövade motorvärmaren på igår då fick den snurra på starten flera gånger? fick pröva om 3 gånger tror jag sedan hoppade den igång, den gick snabbt på starten så inget fel på strömmen..
Alltid startat på första varvet när jag inte använt värmaren? Men den vill gärna motorstopppa när den stått och man ska iväg ? inte då den gått ett tag?

Motorvärmaren är nog inte boven i dramat. En TDi ska snällt hoppa igång utan att glöda även i nollgradiga temp. Har den gått långt? Sliten pump är ju inget kul fel men pumpen kan stå lite fel. Byta bränslefilter kan även det göra goot och eftersom det är rätt billigt hade jag börjat där.

bilen var inne på vag och bytte kamrem, filter, olja, dieselfilter, multirem och spännhjul för 50 mil sedan. gått 23600

Forummoderator
18 024 Inlägg
28 mars 2015
#4
ErsdaHL skrev:
Hybridsmurfen skrev:
ErsdaHL skrev:
Har just köpt en b7a som jag prövade motorvärmaren på igår då fick den snurra på starten flera gånger? fick pröva om 3 gånger tror jag sedan hoppade den igång, den gick snabbt på starten så inget fel på strömmen..
Alltid startat på första varvet när jag inte använt värmaren? Men den vill gärna motorstopppa när den stått och man ska iväg ? inte då den gått ett tag?

Motorvärmaren är nog inte boven i dramat. En TDi ska snällt hoppa igång utan att glöda även i nollgradiga temp. Har den gått långt? Sliten pump är ju inget kul fel men pumpen kan stå lite fel. Byta bränslefilter kan även det göra goot och eftersom det är rätt billigt hade jag börjat där.

bilen var inne på vag och bytte kamrem, filter, olja, dieselfilter, multirem och spännhjul för 50 mil sedan. gått 23600

Aj då? Då bör ju allt vara ok. Milen är inte mycket heller så varken pump eller maskin ska vara dåliga. Kör ett  tag och se om problemet kommer tillbaka. Jag hade nu föreslagit tändningslåset men efter som den stoppa när du ska köra iväg känns det inte så heller. Hmm. Antar att det är en manuell?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

600 Inlägg
28 mars 2015
Trådstartare
#5
Hybridsmurfen skrev:
ErsdaHL skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Motorvärmaren är nog inte boven i dramat. En TDi ska snällt hoppa igång utan att glöda även i nollgradiga temp. Har den gått långt? Sliten pump är ju inget kul fel men pumpen kan stå lite fel. Byta bränslefilter kan även det göra goot och eftersom det är rätt billigt hade jag börjat där.

bilen var inne på vag och bytte kamrem, filter, olja, dieselfilter, multirem och spännhjul för 50 mil sedan. gått 23600

Aj då? Då bör ju allt vara ok. Milen är inte mycket heller så varken pump eller maskin ska vara dåliga. Kör ett  tag och se om problemet kommer tillbaka. Jag hade nu föreslagit tändningslåset men efter som den stoppa när du ska köra iväg känns det inte så heller. Hmm. Antar att det är en manuell?

Idag 2 grader varmt startade utan problem. La i backen men måste hålla varv för att inte motorstoppa går fint på tomgång

600 Inlägg
28 mars 2015
Trådstartare
#6
Javisst manuell 6 växlad quattro 2008 motor kod brd

Forummoderator
18 024 Inlägg
28 mars 2015
#7
ErsdaHL skrev:
Javisst manuell 6 växlad quattro 2008 motor kod brd

Och tomgång är helt ok? Inte för låg?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

600 Inlägg
28 mars 2015
Trådstartare
#8
Hybridsmurfen skrev:
ErsdaHL skrev:
Javisst manuell 6 växlad quattro 2008 motor kod brd

Och tomgång är helt ok? Inte för låg?

Ja 900 varv och kopplingen bettar bra

133 Inlägg
28 mars 2015
#9
Kan det vara så att din temperatursensor blir lurad pga motorvärmaren. Dvs vattnet runt värmaren är först varmt och sedan är iskallt. Min V70 kunde vara lite trögstartad ibland pga detta.

600 Inlägg
28 mars 2015
Trådstartare
#10
explosiv skrev:
Kan det vara så att din temperatursensor blir lurad pga motorvärmaren. Dvs vattnet runt värmaren är först varmt och sedan är iskallt. Min V70 kunde vara lite trögstartad ibland pga detta.

Ringde säljaren han sa att sista hab gjorts innan försäljning var byta bla bränsle filter och kamrem, antingen tjuvluft runt filter eller kuggad kamrem men har den kuggat tycker jag den borde gå riktigt illa?

5 123 Inlägg
28 mars 2015
#11
Jag gissar på att motorvärmaren lurar styrsystemet att motorn är varmare än vad den är och därför glöder den för lite i kombination med fel bränslemängd.
Har stött på samma fenomen på ett par bilar vid brukande av motorvärmare.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

600 Inlägg
28 mars 2015
Trådstartare
#12
mb_pucken skrev:
Jag gissar på att motorvärmaren lurar styrsystemet att motorn är varmare än vad den är och därför glöder den för lite i kombination med fel bränslemängd.
Har stött på samma fenomen på ett par bilar vid brukande av motorvärmare.

Det är möjligt men varför vill den dö när man ska iväg med kallnotor?

Forummoderator
18 024 Inlägg
28 mars 2015
#13
ErsdaHL skrev:
mb_pucken skrev:
Jag gissar på att motorvärmaren lurar styrsystemet att motorn är varmare än vad den är och därför glöder den för lite i kombination med fel bränslemängd.
Har stött på samma fenomen på ett par bilar vid brukande av motorvärmare.

Det är möjligt men varför vill den dö när man ska iväg med kallnotor?

Glödningen i en TDi är mer eller mindre onödig om man inte ska starta bilen i -20 grader. Har aldrig glödat mina 850/V70 dieslar. Visst kan den vara lite trött ett par sekunder efter start men inte så den dör. Måste man glöda bilen för att den ska starta är maskin helt slutkörd.

Hitta någon som kan läsa ut ev. felkoder. Måste du hålla varv för att den inte ska dö är det definitivt något fel. Min chef hade en exakt likadan bil och den kunde man i princip köra på tomgång genom växlarna. En A6 dock men men..

Har kamrem kuggat ett snäpp kan den gå perfekt men då är den mycket trött och drar en del diesel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

600 Inlägg
28 mars 2015
Trådstartare
#14
Hybridsmurfen skrev:
ErsdaHL skrev:
mb_pucken skrev:
Jag gissar på att motorvärmaren lurar styrsystemet att motorn är varmare än vad den är och därför glöder den för lite i kombination med fel bränslemängd.
Har stött på samma fenomen på ett par bilar vid brukande av motorvärmare.

Det är möjligt men varför vill den dö när man ska iväg med kallnotor?

Glödningen i en TDi är mer eller mindre onödig om man inte ska starta bilen i -20 grader. Har aldrig glödat mina 850/V70 dieslar. Visst kan den vara lite trött ett par sekunder efter start men inte så den dör. Måste man glöda bilen för att den ska starta är maskin helt slutkörd.

Hitta någon som kan läsa ut ev. felkoder. Måste du hålla varv för att den inte ska dö är det definitivt något fel. Min chef hade en exakt likadan bil och den kunde man i princip köra på tomgång genom växlarna. En A6 dock men men..

Har kamrem kuggat ett snäpp kan den gå perfekt men då är den mycket trött och drar en del diesel.

Den sticker iväg riktigt på trean. Bara när bilen stått ett tag och märkt det när jag ska backa ifrån, passaten var bara släppa kopplingen så gick den själv men måste gasa med nya

Forummoderator
18 024 Inlägg
28 mars 2015
#15
ErsdaHL skrev:
Hybridsmurfen skrev:
ErsdaHL skrev:

Det är möjligt men varför vill den dö när man ska iväg med kallnotor?

Glödningen i en TDi är mer eller mindre onödig om man inte ska starta bilen i -20 grader. Har aldrig glödat mina 850/V70 dieslar. Visst kan den vara lite trött ett par sekunder efter start men inte så den dör. Måste man glöda bilen för att den ska starta är maskin helt slutkörd.

Hitta någon som kan läsa ut ev. felkoder. Måste du hålla varv för att den inte ska dö är det definitivt något fel. Min chef hade en exakt likadan bil och den kunde man i princip köra på tomgång genom växlarna. En A6 dock men men..

Har kamrem kuggat ett snäpp kan den gå perfekt men då är den mycket trött och drar en del diesel.

Den sticker iväg riktigt på trean. Bara när bilen stått ett tag och märkt det när jag ska backa ifrån, passaten var bara släppa kopplingen så gick den själv men måste gasa med nya

Skulle den suga luft någonstans i bränslesystemet så borde den gå väldigt oroligt vid start men så är inte fallet antar jag? Är det torrt och fint runt dieselpumpen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 123 Inlägg
28 mars 2015
#16
Hybridsmurfen skrev:
ErsdaHL skrev:
mb_pucken skrev:
Jag gissar på att motorvärmaren lurar styrsystemet att motorn är varmare än vad den är och därför glöder den för lite i kombination med fel bränslemängd.
Har stött på samma fenomen på ett par bilar vid brukande av motorvärmare.

Det är möjligt men varför vill den dö när man ska iväg med kallnotor?

Glödningen i en TDi är mer eller mindre onödig om man inte ska starta bilen i -20 grader. Har aldrig glödat mina 850/V70 dieslar. Visst kan den vara lite trött ett par sekunder efter start men inte så den dör. Måste man glöda bilen för att den ska starta är maskin helt slutkörd.

Hitta någon som kan läsa ut ev. felkoder. Måste du hålla varv för att den inte ska dö är det definitivt något fel. Min chef hade en exakt likadan bil och den kunde man i princip köra på tomgång genom växlarna. En A6 dock men men..

Har kamrem kuggat ett snäpp kan den gå perfekt men då är den mycket trött och drar en del diesel.

Nja många nyare dieselbilar är riktigt svåratartade redan vid 0 gradigt utan att glöda dom. Försökte senast i veckan starta en ny Nissan utan att glöda och den startade ej. Glöddes den i några sekunder startade den direkt.
Min gamla dieselmerca startar direkt utan att glöda.
Antar att nyare commonrail (stavning?) är kinkigare vid kyla.
Att bilen blir orkeslös första minuterna kan bero på att den får fel bränsleblandning tills dess att insugstrmpen har registrerats och motorn har anpassat sig till den kalla luften.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 024 Inlägg
28 mars 2015
#17
mb_pucken skrev:
Hybridsmurfen skrev:
ErsdaHL skrev:

Det är möjligt men varför vill den dö när man ska iväg med kallnotor?

Glödningen i en TDi är mer eller mindre onödig om man inte ska starta bilen i -20 grader. Har aldrig glödat mina 850/V70 dieslar. Visst kan den vara lite trött ett par sekunder efter start men inte så den dör. Måste man glöda bilen för att den ska starta är maskin helt slutkörd.

Hitta någon som kan läsa ut ev. felkoder. Måste du hålla varv för att den inte ska dö är det definitivt något fel. Min chef hade en exakt likadan bil och den kunde man i princip köra på tomgång genom växlarna. En A6 dock men men..

Har kamrem kuggat ett snäpp kan den gå perfekt men då är den mycket trött och drar en del diesel.

Nja många nyare dieselbilar är riktigt svåratartade redan vid 0 gradigt utan att glöda dom. Försökte senast i veckan starta en ny Nissan utan att glöda och den startade ej. Glöddes den i några sekunder startade den direkt.
Min gamla dieselmerca startar direkt utan att glöda.
Antar att nyare commonrail (stavning?) är kinkigare vid kyla.
Att bilen blir orkeslös första minuterna kan bero på att den får fel bränsleblandning tills dess att insugstrmpen har registrerats och motorn har anpassat sig till den kalla luften.

Vi är nog inte riktigt överens där mb_pucken då jag upplever att direktinsprutade dieslar startar lätt och fint men gamla virvelkammare som MB behöver glödas... Kör dagligen nya/olika bilar i jobbet. Aldrig haft någon som inte startat direkt.

Men visst kan det vara en tempgivare som trilskas. Tycker TS ska köpa en felkodsläsare, ska man vara lite elak så kan det ju vara bra när man kör gammal Audi :-)

http://www.runns.se/felkodslasare/elm32 … oCrqLw_wcB

Sen laddar man ner Tourqe till mobilen/plattan om man nu inte är född på 1800-talet och har en iPhone men det är det väl ingen som har längre?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

600 Inlägg
28 mars 2015
Trådstartare
#18
mb_pucken skrev:
Hybridsmurfen skrev:
ErsdaHL skrev:
mb_pucken skrev:
Jag gissar på att motorvärmaren lurar styrsystemet att motorn är varmare än vad den är och därför glöder den för lite i kombination med fel bränslemängd.
Har stött på samma fenomen på ett par bilar vid brukande av motorvärmare.

Det är möjligt men varför vill den dö när man ska iväg med kallnotor?

Glödningen i en TDi är mer eller mindre onödig om man inte ska starta bilen i -20 grader. Har aldrig glödat mina 850/V70 dieslar. Visst kan den vara lite trött ett par sekunder efter start men inte så den dör. Måste man glöda bilen för att den ska starta är maskin helt slutkörd.

Hitta någon som kan läsa ut ev. felkoder. Måste du hålla varv för att den inte ska dö är det definitivt något fel. Min chef hade en exakt likadan bil och den kunde man i princip köra på tomgång genom växlarna. En A6 dock men men..

Har kamrem kuggat ett snäpp kan den gå perfekt men då är den mycket trött och drar en del diesel.

Nja många nyare dieselbilar är riktigt svåratartade redan vid 0 gradigt utan att glöda dom. Försökte senast i veckan starta en ny Nissan utan att glöda och den startade ej. Glöddes den i några sekunder startade den direkt.
Min gamla dieselmerca startar direkt utan att glöda.
Antar att nyare commonrail (stavning?) är kinkigare vid kyla.
Att bilen blir orkeslös första minuterna kan bero på att den får fel bränsleblandning tills dess att insugstrmpen har registrerats och motorn har anpassat sig till den kalla luften.

Hybridsmurfen skrev:
mb_pucken skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Glödningen i en TDi är mer eller mindre onödig om man inte ska starta bilen i -20 grader. Har aldrig glödat mina 850/V70 dieslar. Visst kan den vara lite trött ett par sekunder efter start men inte så den dör. Måste man glöda bilen för att den ska starta är maskin helt slutkörd.

Hitta någon som kan läsa ut ev. felkoder. Måste du hålla varv för att den inte ska dö är det definitivt något fel. Min chef hade en exakt likadan bil och den kunde man i princip köra på tomgång genom växlarna. En A6 dock men men..

Har kamrem kuggat ett snäpp kan den gå perfekt men då är den mycket trött och drar en del diesel.

Nja många nyare dieselbilar är riktigt svåratartade redan vid 0 gradigt utan att glöda dom. Försökte senast i veckan starta en ny Nissan utan att glöda och den startade ej. Glöddes den i några sekunder startade den direkt.
Min gamla dieselmerca startar direkt utan att glöda.
Antar att nyare commonrail (stavning?) är kinkigare vid kyla.
Att bilen blir orkeslös första minuterna kan bero på att den får fel bränsleblandning tills dess att insugstrmpen har registrerats och motorn har anpassat sig till den kalla luften.

Vi är nog inte riktigt överens där mb_pucken då jag upplever att direktinsprutade dieslar startar lätt och fint men gamla virvelkammare som MB behöver glödas... Kör dagligen nya/olika bilar i jobbet. Aldrig haft någon som inte startat direkt.

Men visst kan det vara en tempgivare som trilskas. Tycker TS ska köpa en felkodsläsare, ska man vara lite elak så kan det ju vara bra när man kör gammal Audi :-)

http://www.runns.se/felkodslasare/elm32 … oCrqLw_wcB

Sen laddar man ner Tourqe till mobilen/plattan om man nu inte är född på 1800-talet och har en iPhone men det är det väl ingen som har längre?

Har en s5 samsung :-)   säljaren visade sin sådan o sin nya Audi när jag frågade hur han bytt olja själv med service lampa osv.. Dum som man är bad man inte att få se om där fanns några koder.. Alltså jag måste ju inte direkt hålla fullgas för att inte få stopp men på passaten jag har så går den själv utan gas om jag säger..

825 Inlägg
29 mars 2015
#19
Har både vw tdi och ford tdci på jobbet , och vw bilarna är märkbart mer svårstartade om man inte glöder dom, dock är den ena av en gammal motorkonstruktion, så den är anpassad för att glödas, men den andra är ny.
Åkte en del i en MB Viano cdi 2005 buss innan , och den fick man värma i kanske 5 sek när den var kall, , annars tog den runt 4-5 sek att starta, även på sommaren, fast att den var ny då.

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

825 Inlägg
29 mars 2015
#20
Ett vanligt problem på 2.0 tdi n är annars spridarna, känner en som fick in en i A4 Tdi som inte startade, dock så startade den ibland, men stängde man av den , gick den inte igång igen, till sist upptäcktes ett problem med något gummi i spridarna, sen så funkade bilen igen.

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________


Sök