3324
Sök

740 med fk motor startar inte! AKUT!!

9 Inlägg
28 mars 2015
Trådstartare
#1
Hej!

Har en 740 som jag bytt motor i till en fk motor från en 940 96a. Har även flyttat över boxarna som är chippade!

Problemet är:

Spridarna öppnar inte, har bränsle fram till fulerailen och gnista finns!

Har prövat:

byta till GL-boxarna, byta spridare, byta vevaxelgivare, direkjordat spridarna, byta spridarrelä (båda klickade).

mätte spänning till spridarna och fick    10,20  -   0,15  -  0-15  -  0,15  ...  mycket lustigt...

Det sitter R-spridare på den men de gjorde ingen skillnad med originalspridarna så antar att det inte spelar någon roll!


Forummoderator
26 361 Inlägg
28 mars 2015
#2
Ska det inte vara motstånd till spridarna?
Årsmodell på 740:in?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=292907

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
28 mars 2015
#3
Mack skrev:
Ska det inte vara motstånd till spridarna?
Årsmodell på 740:in?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=292907

Det ska INTE va motstånd till 968orna

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
26 361 Inlägg
28 mars 2015
#4
DiwraZ skrev:
Mack skrev:
Ska det inte vara motstånd till spridarna?
Årsmodell på 740:in?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=292907

Det ska INTE va motstånd till 968orna

Nehepp..nej då rättar jag mig efter det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
28 mars 2015
#5
Mack skrev:
DiwraZ skrev:
Mack skrev:
Ska det inte vara motstånd till spridarna?
Årsmodell på 740:in?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=292907

Det ska INTE va motstånd till 968orna

Nehepp..nej då rättar jag mig efter det.

Men använder man de spridare som är original till ft/fk som är ljusgröna i plasten och svart metall används motstånd. R-spridare, Gröna spridare,968or kärt barn har många namn är helt i plast och har en mörkare grön färg och är såkallat högohmiga

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
28 mars 2015
#6
Du ska ha 12 volt eller batterispänning i de gröna sladdarna till spridarna. När spridarna ska öppna jordas de grå eller orangea (kanske finns fler färger beroende på årsm) via bränsleboxen och spridarna öppnas. Alla spridare öppnar samtidigt för den som inte vet det.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
26 361 Inlägg
28 mars 2015
#7
DiwraZ skrev:
Mack skrev:
DiwraZ skrev:

Det ska INTE va motstånd till 968orna

Nehepp..nej då rättar jag mig efter det.

Men använder man de spridare som är original till ft/fk som är ljusgröna i plasten och svart metall används motstånd. R-spridare, Gröna spridare,968or kärt barn har många namn är helt i plast och har en mörkare grön färg och är såkallat högohmiga

Då har man lärt sig det, hehe.
Tack snälla Diwraz.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
28 mars 2015
#8
Mack skrev:
DiwraZ skrev:
Mack skrev:

Nehepp..nej då rättar jag mig efter det.

Men använder man de spridare som är original till ft/fk som är ljusgröna i plasten och svart metall används motstånd. R-spridare, Gröna spridare,968or kärt barn har många namn är helt i plast och har en mörkare grön färg och är såkallat högohmiga

Då har man lärt sig det, hehe.
Tack snälla Diwraz.

Jag är självutnämnd doktor i ämnet och sprider gärna min kunskap. Skål temfan eller mots uttalande

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

3 Inlägg
28 mars 2015
#9
När du försökte startade bilen för första gången med fk motorn, hade du R spridarna eller original spridarna då?


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
28 mars 2015
#10
AlexN_T skrev:
När du försökte startade bilen för första gången med fk motorn, hade du R spridarna eller original spridarna då?

Du tänker bränd box?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

3 Inlägg
28 mars 2015
#11
DiwraZ skrev:
AlexN_T skrev:
När du försökte startade bilen för första gången med fk motorn, hade du R spridarna eller original spridarna då?

Du tänker bränd box?

Aa


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
29 mars 2015
#12
AlexN_T skrev:
DiwraZ skrev:
AlexN_T skrev:
När du försökte startade bilen för första gången med fk motorn, hade du R spridarna eller original spridarna då?

Du tänker bränd box?

Aa

Ja det får gärna TS svara på

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

9 Inlägg
29 mars 2015
Trådstartare
#13
Som det står så är det bara batteriström på en utav spridarna. Och de är lika dant med både 940 boxarna som med 740 boxarna! 

Båda bilarna gick felfritt innan vi gjorde detta!


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
29 mars 2015
#14
MikCleanz skrev:
Som det står så är det bara batteriström på en utav spridarna. Och de är lika dant med både 940 boxarna som med 740 boxarna! 

Båda bilarna gick felfritt innan vi gjorde detta!

Då har du kabelbrott. Det går en kabel från boxen som förgrenar sig under insugey till varje spridare

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

695 Inlägg
30 mars 2015
#15
Tjena!

Jag har precis samma fel med min 945:ltt. Stått i 4 veckor och startar direkt. Men efter besiktningsmannen varit ute och provkört den så var den väldig svårstartad och nu startar den ej. Har tändning och soppa fram till spridarna. Men spridarna öppnar inte. Har mätt 12 volt fram till spridarna också! Har bytat spridarbrygga från en annan till min ltt utan resultat. Den tänder på startgas men dör när startgasen är slut hmm Testat byta spridarrelä och spridarmotstånd. Ger inget resultat hmm

Mina tankar och idéer börjar ta slut så om någon har en ide om vad det kan vara så är jag öppen för förslag!? hmm


9 Inlägg
31 mars 2015
Trådstartare
#16
Har mätt på båda kablarna till spridarna (vit och grön) , och de är batterispänning på båda två och även när man kör på startmotorn


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
31 mars 2015
#17
MikCleanz skrev:
Har mätt på båda kablarna till spridarna (vit och grön) , och de är batterispänning på båda två och även när man kör på startmotorn

Då misstänker jag att din bränslebox har packat ihop. Har du mätt mellan vit och jord och har batterispänning?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

9 Inlägg
1 april 2015
Trådstartare
#18
Jaa det är så jag har mätt! Där finns det batterispänning! Har prövat med 3st boxar, ingen skillnad


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
1 april 2015
#19
MikCleanz skrev:
Jaa det är så jag har mätt! Där finns det batterispänning! Har prövat med 3st boxar, ingen skillnad

Har du tagit av kontakterna när du mäter?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

695 Inlägg
1 april 2015
#20
Vad har boxarna för slutnummer. Tänk på att 977 och 984 har immobilizer a.k.a startspärrar. Testa en 962, där finns ingen startspärr och sitter på 945 fk/ft -95. Jag hade tänkt tästa en sådan box i min fk -96:a smile



Sök