3662
Sök

Köra bil utan glasögon under tiden+

24 Inlägg
4 april 2015
Trådstartare
Tja. Hade villkoret glasögon på mitt körkort och skickade brev i torsdags med nytt godkänt synintyg och skrivelse om att jag vill bli av med villkoret, till transportstyrelsen i Örebro. Brevet kommer att nå dit på tisdag eftersom det är röda dagar och dagen efter kommer jag nog få blanketter från transportstyrelsen om förnyelse av körkort då villkoret kommer att tas bort och där det ska tillverkas ett nytt körkort. Är det okej att jag så länge kör bil utan glasögon över helgen trots att villkoret står på mitt körkort? Vet att man får böter 1600 kronor, men om jag bestrider boten för att sedan visa mitt nya villkorsfria körkort för rätten, kommer då domstolen stå på min sida?

3 295 Inlägg
4 april 2015
Kör utan men ha dom med dig. Är väl inte jättejobbigt direkt och andvända dom ändå eller?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
4 april 2015
Du får inte köra utan glasögon innan det är taget ett nytt beslut i frågan. Hurvida ärendet läggs ner eller ej vågar jag inte svara på.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

24 Inlägg
4 april 2015
Trådstartare
DiwraZ skrev:
Du får inte köra utan glasögon innan det är taget ett nytt beslut i frågan. Hurvida ärendet läggs ner eller ej vågar jag inte svara på.

Villkoret kommer att tas bort eftersom jag klarat synundersökningen. Har själv snackat med en handläggare från transportstyrelsen

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
4 april 2015
hole skrev:
DiwraZ skrev:

Villkoret kommer att tas bort eftersom jag klarat synundersökningen. Har själv snackat med en handläggare från transportstyrelsen

Det spelar tyvärr ingen roll. Myndigheter kan inte tänka logiskt utan förhåller sig till regelverk.

Det är lite som att köra mot rött ljus när ingen annan är i korsningen. Det är ju snart din tur men du får ändå inte köra förens det slår om till grönt.

24 Inlägg
4 april 2015
Trådstartare
DiwraZ skrev:
hole skrev:
DiwraZ skrev:

Det spelar tyvärr ingen roll. Myndigheter kan inte tänka logiskt utan förhåller sig till regelverk.

Det är lite som att köra mot rött ljus när ingen annan är i korsningen. Det är ju snart din tur men du får ändå inte köra förens det slår om till grönt.

Myndigheter tar sitt beslut. Frågan är om domstolen kan tolka olika?

8 883 Inlägg
4 april 2015
hole skrev:
Tja. Hade villkoret glasögon på mitt körkort och skickade brev i torsdags med nytt godkänt synintyg och skrivelse om att jag vill bli av med villkoret, till transportstyrelsen i Örebro. Brevet kommer att nå dit på tisdag eftersom det är röda dagar och dagen efter kommer jag nog få blanketter från transportstyrelsen om förnyelse av körkort då villkoret kommer att tas bort och där det ska tillverkas ett nytt körkort. Är det okej att jag så länge kör bil utan glasögon över helgen trots att villkoret står på mitt körkort? Vet att man får böter 1600 kronor, men om jag bestrider boten för att sedan visa mitt nya villkorsfria körkort för rätten, kommer då domstolen stå på min sida?

Domstolen lär gå på beslutsdatumet från Transportstyrelsen.
Men frågan är ju varför du inte kan ha glasögonen under tiden du väntar på beslutet eller avstå från bilkörning.

Fotograf på tierpidag.se

#GoodToBeBad
856 Inlägg
4 april 2015
Jag hade samma dilemma efter att ha gjort en starroperation för ett par år sedan.

Jag blev av transportstyrelsens handläggare ombedd att ta en kopia på intyget från läkaren (om att jag inte längre behövde glasögon för att köra bil) och ha med mig i bilen tills dess att beslutet hade kommit och ett nytt körkort var beställt. Blev också ombedd att skriva handläggarens direktnummer på intyget så jag hade det till hands OM jag skulle bli stoppad.

Det är inte vattentätt, men det ger i alla fall en fingervisning. Polis och domstol kan säkert tolka annorlunda, och regler är regler. Men för mig fanns inte alternativet att använda glasögon då de efter operationen, istället för att normalt sett ge god syn, hade gjort mig blind. Jag hade dock kunnat avstå från bilkörning, som Hamilton är inne på - även om jag givetvis inte ville.

398 Inlägg
4 april 2015
Låt säga att du gjort en ögonoperation eller vad det heter. Ska du då behöva köra med dina gamla glasögon som gör att du ser sämre när du kör tills ditt kort är uppdaterat? Jag tror inte det finns så mycket praxis eftersom det är ett relativt nytt fenomen att man inte får synen ändrad så man ser bra från en dag till en annan, men i takt med att det blir vanligare lär det komma riktlinjer på intyg osv skulle jag tro.

Det största problemet skulle jag säga är försäkringsbolaget om du råkar ut för en olycka. Ser de att du kör utan glasögon olovligt kan dom nog knorra även om du blir friad i rätten.

Muttley
4 april 2015
Ta med intyget när du kör. 
Använd inte glasögon om du inte behöver och är känslig för de är inte bra smile

24 Inlägg
4 april 2015
Trådstartare
tkd_rille skrev:

Intyget är hos posten på väg till transportstyrelsen cool

167 Inlägg
5 april 2015
Du ska ha glasögon på tom det datum du har ett beslut som säger annorlunda om man är strikt formell.

3 121 Inlägg
5 april 2015
Jag har inte använt glasögon på 10 år. Har linser istället. Polisen har aldrig frågat om jag ser eller inte när de stoppat mig.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
5 april 2015
viccoA skrev:
Jag har inte använt glasögon på 10 år. Har linser istället. Polisen har aldrig frågat om jag ser eller inte när de stoppat mig.

Vad har det med saken att göra? En av mina arbetsgivare föreslog 2 arbetspass som bröt mot vilotiden. Då ifrågasatte jag det. Svaret jag fick var att en kollega inte blivit kollad på 26år så det är lugnt. Samma resonemang

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
5 april 2015
DiwraZ skrev:
viccoA skrev:

Vad har det med saken att göra? En av mina arbetsgivare föreslog 2 arbetspass som bröt mot vilotiden. Då ifrågasatte jag det. Svaret jag fick var att en kollega inte blivit kollad på 26år så det är lugnt. Samma resonemang

Och ett resonemang som inte håller med tanke på att om du skulle vara inblandad i en olycka och det sedan framkommit att du brutit mot vilotiderna så hade du blivit påsatt hårt där bak, torrt, med en grov påk i en rättegång...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
5 april 2015
TS_quattro skrev:
DiwraZ skrev:
viccoA skrev:

Och ett resonemang som inte håller med tanke på att om du skulle vara inblandad i en olycka och det sedan framkommit att du brutit mot vilotiderna så hade du blivit påsatt hårt där bak, torrt, med en grov påk i en rättegång...

Ja och detsamma gäller en person som fifflar med brillorna. Det var dit jag försökte komma

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
5 april 2015
viccoA skrev:

Kan man se att en person har linser så kan det väl inte vara nåt problem, eller kan det?????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
5 april 2015
DiwraZ skrev:
TS_quattro skrev:
DiwraZ skrev:

Ja och detsamma gäller en person som fifflar med brillorna. Det var dit jag försökte komma

Exakt.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Muttley
5 april 2015
hole skrev:
tkd_rille skrev:

Intyget är hos posten på väg till transportstyrelsen cool

Synd du skulle kopierat det smile
Då är de upp till dig.   Ser du verkligen bra så hade Jag kört.  Har själv krav på glasögon/linser när
Jag kör taxi men inte privat. 
Ingen har ifrågasatt.

Så länge du inte är halvblind och kör.

Saabifierad
2 031 Inlägg
5 april 2015
Finns en liknande tråd på flashback där trådskaparen skickade sin kamrat och gjorde syntestet, är det du?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sök