2799
Sök

Dumpventil Volvo T4 motor, inga risker?

41 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har ett V40 T4 projekt igång, och har lite saker jag undrar över.

För det första: Visst måste jag chippa bilen först innan jag installerar en dumpventil, för annars har jag hört att luftmassemätaren får fri-spel?

Och om/när jag då chippar, var ska dumpventilen monteras? Är det på den grova insugsslangen från IC:n ? Den som går direkt till insuget alltså?

Tacksam för svar!


--------

Im not driving to fast, I'm just flying to low!

Kör före du, så väntar jag på dig där framme
Allt under 19" är vinterdäck

8 883 Inlägg
14 december 2006
#2
Nej du behöver inte chippa bilen för att montera en dumpventil. Men sitter det inte redan en på din bil?

Fotograf på tierpidag.se

666 Inlägg
14 december 2006
#3
har du luftmasse mätare så ska du inte ha en öppendump, det är du lmm får frispel, så du behöver en återcitkulerande( kvittrande dump) eller en hybrid dump som fungerar pyser ut litta luft å leder tillbaka litta

///Silver


2 594 Inlägg
14 december 2006
#4
silverbird skrev:
har du luftmasse mätare så ska du inte ha en öppendump, det är du lmm får frispel, så du behöver en återcitkulerande( kvittrande dump) eller en hybrid dump som fungerar pyser ut litta luft å leder tillbaka litta

///Silver

det som silver skrev trodde jag med men det finns öppna dumpar, forge heter dom me dubbla kolvar speciellt gjorda för lmm så det där me hybrid är mestadels skitsnack va jag hörde när jag ringde Motornord och dom borde veta

41 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
#5
okej. Men går det att sätta öppen dump om man chippar först?

Och ja, jag har en dumpventil, men den är återcirkulerande, men jag vill ha en stor öppen så jag får ett rejält pys-ljud wink

Och jag har ite fått svar på var den skall monteras ännu!

// Väyrynen

Kör före du, så väntar jag på dig där framme
Allt under 19" är vinterdäck

3 295 Inlägg
14 december 2006
#6
silverbird skrev:
har du luftmasse mätare så ska du inte ha en öppendump, det är du lmm får frispel, så du behöver en återcitkulerande( kvittrande dump) eller en hybrid dump som fungerar pyser ut litta luft å leder tillbaka litta

///Silver

och vem har sagt att en återcirkulerande Avlastningsventil kvittrar? om den kvittrar är den antingen för hårt spänd/Feljusterad eller trasig... då försvinner trycket ut igenom turbon istället och då blir det kvitterljud när luften "Studsar" mot impeller bladen...
kolla på Www.jbraceparts.se , där ser du vart den ska sitta..

MVH Johan
Senast redigerat av Slave_joe (14 december 2006)


8 883 Inlägg
14 december 2006
#7
Turbo_Finnen skrev:
okej. Men går det att sätta öppen dump om man chippar först?

Och ja, jag har en dumpventil, men den är återcirkulerande, men jag vill ha en stor öppen så jag får ett rejält pys-ljud wink

Och jag har ite fått svar på var den skall monteras ännu!

// Väyrynen

Ja det går att sätta öppen dump, du behöver inte ens chippa för att göra det...Men det lär fungera sämre än original..

Använd sökfunktionen, den här frågan har diskuterats i många trådar.

Fotograf på tierpidag.se

Fartygsingenjör
550 Inlägg
14 december 2006
#8
Hamilton skrev:
Turbo_Finnen skrev:
okej. Men går det att sätta öppen dump om man chippar först?

Och ja, jag har en dumpventil, men den är återcirkulerande, men jag vill ha en stor öppen så jag får ett rejält pys-ljud wink

Och jag har ite fått svar på var den skall monteras ännu!

// Väyrynen

Ja det går att sätta öppen dump, du behöver inte ens chippa för att göra det...Men det lär fungera sämre än original..

Använd sökfunktionen, den här frågan har diskuterats i många trådar.

Alltså du sätter ju inte in en avlastningsventil för att försämmra prestandan i bilen den är till för att släppa ut laddtrycket när gasspjället stängs för att minska risken för tryckstötar mot turbon sen dels får man det härliga ljudet och som sagt var så finns forge dumparna för bilar med LMM.



MVH
Senast redigerat av wrapman (14 december 2006)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

666 Inlägg
14 december 2006
#9
det finns gått om kvittrande återförslutande dumpar, men om man vill ha en eftermarknadsdump som inte låter någonting ska man nog inte lägga ner pengar och tid på att byta den heller enligt mig iaf... men smaken är som baken

//Silver


Slave_joe skrev:
silverbird skrev:
har du luftmasse mätare så ska du inte ha en öppendump, det är du lmm får frispel, så du behöver en återcitkulerande( kvittrande dump) eller en hybrid dump som fungerar pyser ut litta luft å leder tillbaka litta

///Silver

och vem har sagt att en återcirkulerande Avlastningsventil kvittrar? om den kvittrar är den antingen för hårt spänd/Feljusterad eller trasig... då försvinner trycket ut igenom turbon istället och då blir det kvitterljud när luften "Studsar" mot impeller bladen...
kolla på Www.jbraceparts.se , där ser du vart den ska sitta..

MVH Johan


1 813 Inlägg
25 april 2007
#10
Dumpventil - Går det att montera annan dumpventil ?
En i alldagligt tal kallad 'dumpventil' avser en avlastningsventil för turbon. Denna har till uppgift att eliminera skadliga laddtryckspikar i systemet och det finns två typer beroende på motorkonstruktion. Bilar som har luftmängdmätare skall ha en återcirkulerande avlastningsventil. Det som saluföres på marknaden som "dumpventil" är oftast en 'öppen' avlastningsventil som släpper ut övertrycket direkt i luften ('atmosfären') för att därigenom ge ett sportigare ljud vid växling.

avråder således att montera sådana på bilar som har luftmängdmätare/luftmassemätare.
Styrenheten gör ständiga beräkningar på hur mycket bränsle som krävs i förhållande till luftmängden (luftmassan) som passerar. En öppen sk. 'dumpventil' gör att 'uppmätt luft' släpps ut och förorsakar betydligt fetare bränsle blandning vilket ger sämre funktion, prestanda, miljö och hållbarhet i vissa varvintervaller.

Risk finns också att denna överrikade bränsleblandning antändes efter förbränningsrummet och kan då förorsakar skador på ex. katalysatorn eller turbo.

Till bilar med luftmängdmätare rekommenderar vi därför att bibehålla den återcirkulerande avlastningsventil av originaltyp för att säkerställa funktion och för undvika driftstörningar och skador.

På bilar som saknar luftmängdmätare (ex. Saab med Trionic 5 styrsystem) kan en 'öppen' dumpventil monteras.

Åk före du så väntar jag på dig där..!


Sök