2873
Sök

Är det stora skillnader mellan kvalité och märke?

Volvo850-92
1 678 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#1
Jag brukar köpa bildelar på nätet och jag har testat olika märken så som BOSCH, Metzger, Elring, Mapco och alla dessa märken har varit riktigt prisvärda. Speciellt BOSCH för att torkarbladen för vindrutan håller fortfarande.

Det jag tänker köpa är:
* Kuggremssats
* Nya tändsstift
* Ny olja
* Luftfilter
* Torkarblad

Har ni några erfarenheter på vad man ska prioritera väl? Kuggremsats är viktigt att den håller alla dagar så den kommer jag kosta på lite.

Men då kommer jag till frågan: Hur stor skillnad är det i kvalité mellan märkerna?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 249 Inlägg
26 april 2015
#2
Volvo740-88 skrev:
Jag brukar köpa bildelar på nätet och jag har testat olika märken så som BOSCH, Metzger, Elring, Mapco och alla dessa märken har varit riktigt prisvärda. Speciellt BOSCH för att torkarbladen för vindrutan håller fortfarande.

Det jag tänker köpa är:
* Kuggremssats
* Nya tändsstift
* Ny olja
* Luftfilter
* Torkarblad

Har ni några erfarenheter på vad man ska prioritera väl? Kuggremsats är viktigt att den håller alla dagar så den kommer jag kosta på lite.

Men då kommer jag till frågan: Hur stor skillnad är det i kvalité mellan märkerna?

Handlar det om 1 år eller 10 år????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Volvo850-92
1 678 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
Volvo740-88 skrev:
Jag brukar köpa bildelar på nätet och jag har testat olika märken så som BOSCH, Metzger, Elring, Mapco och alla dessa märken har varit riktigt prisvärda. Speciellt BOSCH för att torkarbladen för vindrutan håller fortfarande.

Det jag tänker köpa är:
* Kuggremssats
* Nya tändsstift
* Ny olja
* Luftfilter
* Torkarblad

Har ni några erfarenheter på vad man ska prioritera väl? Kuggremsats är viktigt att den håller alla dagar så den kommer jag kosta på lite.

Men då kommer jag till frågan: Hur stor skillnad är det i kvalité mellan märkerna?

Handlar det om 1 år eller 10 år????

/Benny

1 år.


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
26 april 2015
#4
Hur länge ett tändstift håller beror ju mycket på hur frisk motorn är i övrigt, om den går fett/snålt/drar mycket olja etc, men generellt så funkar vanliga NGK standardstift alldeles utmärkt, gamla förgasarbilar kunde äta tändstift som smågodis på en insprutningsmotor är det mindre vanligt. Olja funkar fint med vad som helst som har rätt siffror på dunken mer eller mindre, huvudsaken är ju att den byts när den ska bytas, hellre köpa billig olja och byta oftare.
Luftfilter är samma skit där, ett pappersfilter är ett pappersfilter, så länge det är anpassat för att sitta i din bil så duger det med biltema, vid tveksamhet - byt oftare, samma sak med oljefilter, det ska ju ändå ur och i med ett nytt när man byter olja.
Vad gäller torkarblad så brukar det vara vinterns frost och sommarens sol som tar död på dem, står bilen i garage istället för utomhus när den inte används så håller bladen längre oavsett märke. Trico är ett märke som fungerat bra för mig åtminstone när det gäller traditionella (dvs ej flatblade) torkarblad.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Volvo850-92
1 678 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#5
TS_quattro skrev:
Hur länge ett tändstift håller beror ju mycket på hur frisk motorn är i övrigt, om den går fett/snålt/drar mycket olja etc, men generellt så funkar vanliga NGK standardstift alldeles utmärkt, gamla förgasarbilar kunde äta tändstift som smågodis på en insprutningsmotor är det mindre vanligt. Olja funkar fint med vad som helst som har rätt siffror på dunken mer eller mindre, huvudsaken är ju att den byts när den ska bytas, hellre köpa billig olja och byta oftare.
Luftfilter är samma skit där, ett pappersfilter är ett pappersfilter, så länge det är anpassat för att sitta i din bil så duger det med biltema, vid tveksamhet - byt oftare, samma sak med oljefilter, det ska ju ändå ur och i med ett nytt när man byter olja.
Vad gäller torkarblad så brukar det vara vinterns frost och sommarens sol som tar död på dem, står bilen i garage istället för utomhus när den inte används så håller bladen längre oavsett märke. Trico är ett märke som fungerat bra för mig åtminstone när det gäller traditionella (dvs ej flatblade) torkarblad.

Okej! Billig olja, billiga tändstift, billiga filter - byt ofta!
Got it!

Men hur blir det kamremssats då? Min kamrem är inte bytt sedan vid 24K mil och nu har den gått 27.5 K mil. Den stannade vid 27K mil 2014 då jag köpte bilen för att renovera den och då hade den stått sedan 2010. Så kamremmen är gammal iallafall.


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
26 april 2015
#6
om det är till en volvo så köp original, troligen ingen större prisskillnad mot mekonomen/meca etc

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 249 Inlägg
26 april 2015
#7
Volvo740-88 skrev:
TS_quattro skrev:
Hur länge ett tändstift håller beror ju mycket på hur frisk motorn är i övrigt, om den går fett/snålt/drar mycket olja etc, men generellt så funkar vanliga NGK standardstift alldeles utmärkt, gamla förgasarbilar kunde äta tändstift som smågodis på en insprutningsmotor är det mindre vanligt. Olja funkar fint med vad som helst som har rätt siffror på dunken mer eller mindre, huvudsaken är ju att den byts när den ska bytas, hellre köpa billig olja och byta oftare.
Luftfilter är samma skit där, ett pappersfilter är ett pappersfilter, så länge det är anpassat för att sitta i din bil så duger det med biltema, vid tveksamhet - byt oftare, samma sak med oljefilter, det ska ju ändå ur och i med ett nytt när man byter olja.
Vad gäller torkarblad så brukar det vara vinterns frost och sommarens sol som tar död på dem, står bilen i garage istället för utomhus när den inte används så håller bladen längre oavsett märke. Trico är ett märke som fungerat bra för mig åtminstone när det gäller traditionella (dvs ej flatblade) torkarblad.

Okej! Billig olja, billiga tändstift, billiga filter - byt ofta!
Got it!

Men hur blir det kamremssats då? Min kamrem är inte bytt sedan vid 24K mil och nu har den gått 27.5 K mil. Den stannade vid 27K mil 2014 då jag köpte bilen för att renovera den och då hade den stått sedan 2010. Så kamremmen är gammal iallafall.

Bilen har alltså stått i c:a 5 år och innan det så gick den c:a 2500 mil efter kamremsbytet. Är det rätt uppfattat? I så fall om du håller på att renovera så tycker jag nog att byte av kamremmen inte är så dumt och då vet du att den är fräsch när du ska köra med bilen igen förutsatt att den inte ska stå 5 år till för då kan du vänta med att byta remmen tills det är dags att köra med bilen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Volvo850-92
1 678 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#8
Vettemannen skrev:
Volvo740-88 skrev:
TS_quattro skrev:
Hur länge ett tändstift håller beror ju mycket på hur frisk motorn är i övrigt, om den går fett/snålt/drar mycket olja etc, men generellt så funkar vanliga NGK standardstift alldeles utmärkt, gamla förgasarbilar kunde äta tändstift som smågodis på en insprutningsmotor är det mindre vanligt. Olja funkar fint med vad som helst som har rätt siffror på dunken mer eller mindre, huvudsaken är ju att den byts när den ska bytas, hellre köpa billig olja och byta oftare.
Luftfilter är samma skit där, ett pappersfilter är ett pappersfilter, så länge det är anpassat för att sitta i din bil så duger det med biltema, vid tveksamhet - byt oftare, samma sak med oljefilter, det ska ju ändå ur och i med ett nytt när man byter olja.
Vad gäller torkarblad så brukar det vara vinterns frost och sommarens sol som tar död på dem, står bilen i garage istället för utomhus när den inte används så håller bladen längre oavsett märke. Trico är ett märke som fungerat bra för mig åtminstone när det gäller traditionella (dvs ej flatblade) torkarblad.

Okej! Billig olja, billiga tändstift, billiga filter - byt ofta!
Got it!

Men hur blir det kamremssats då? Min kamrem är inte bytt sedan vid 24K mil och nu har den gått 27.5 K mil. Den stannade vid 27K mil 2014 då jag köpte bilen för att renovera den och då hade den stått sedan 2010. Så kamremmen är gammal iallafall.

Bilen har alltså stått i c:a 5 år och innan det så gick den c:a 2500 mil efter kamremsbytet. Är det rätt uppfattat? I så fall om du håller på att renovera så tycker jag nog att byte av kamremmen inte är så dumt och då vet du att den är fräsch när du ska köra med bilen igen förutsatt att den inte ska stå 5 år till för då kan du vänta med att byta remmen tills det är dags att köra med bilen.

/Benny

Bilen har stått i 5 år, men kamremsbytet gjordes innan den blev ståendes år 2010. Kamremsbyte skedde vid 24K mil och den blev ståendes vid 27K mil. Sen har det gått 5 år och nu är den på 27.5K mil.


Volvo850-92
1 678 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#9
Enligt mil handbok så ska jag ha ACEA A3 för min motor är tubroladdad.
Kan jag då använda denna? http://www.bildelaronline24.se/liqui-moly/2451901

Innehåll [liter]: 5
Fatmodell: Dunk
Tillverkargodkänd: BMW LL-04
specifikation: ACEA A3-04/B4-04
Viskositetsklass SAE: 5W-40
Kem.egenskaper: delsysntetisk

Boken säger att delsyntetisk olja är OK om ovanstående stämmer överens.
Senast redigerat av Volvo740-88 (26 april 2015)


Volvo850-92
1 678 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#10
TS_quattro skrev:
om det är till en volvo så köp original, troligen ingen större prisskillnad mot mekonomen/meca etc

Jo. Att köpa en kamrem från BOSCH kostar ca 700 kr. På volvo måste jag ge 2500 kr. Har frågat dem.


Volvo850-92
1 678 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#11
Om jag bytte kamrem vid 24.2 K mil och den har nu gått 27.5 K mil, måste jag då byta vattenpump också när jag byter kamrem? Eller det kanske är onödigt?


Evildan
26 april 2015
#12
Volvo740-88 skrev:
Enligt mil handbok så ska jag ha ACEA A3 för min motor är tubroladdad.
Kan jag då använda denna? http://www.bildelaronline24.se/liqui-moly/2451901

Innehåll [liter]: 5
Fatmodell: Dunk
Tillverkargodkänd: BMW LL-04
specifikation: ACEA A3-04/B4-04
Viskositetsklass SAE: 5W-40
Kem.egenskaper: delsysntetisk

Boken säger att delsyntetisk olja är OK om ovanstående stämmer överens.

Eller så köper du denna billigare olja med samma klassning:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … 000022956/
248.90kr för 5 liter.

Evildan
26 april 2015
#13
Volvo740-88 skrev:
Om jag bytte kamrem vid 24.2 K mil och den har nu gått 27.5 K mil, måste jag då byta vattenpump också när jag byter kamrem? Eller det kanske är onödigt?

Jag skulle inte byta vattenpump, den åldras inte på samma vis som gummiremmen.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#14
Evildan skrev:
Volvo740-88 skrev:
Om jag bytte kamrem vid 24.2 K mil och den har nu gått 27.5 K mil, måste jag då byta vattenpump också när jag byter kamrem? Eller det kanske är onödigt?

Jag skulle inte byta vattenpump, den åldras inte på samma vis som gummiremmen.

Då vet jag! Ska inte byta...än iallfall smile


Volvo850-92
1 678 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#15
Evildan skrev:
Volvo740-88 skrev:
Enligt mil handbok så ska jag ha ACEA A3 för min motor är tubroladdad.
Kan jag då använda denna? http://www.bildelaronline24.se/liqui-moly/2451901

Innehåll [liter]: 5
Fatmodell: Dunk
Tillverkargodkänd: BMW LL-04
specifikation: ACEA A3-04/B4-04
Viskositetsklass SAE: 5W-40
Kem.egenskaper: delsysntetisk

Boken säger att delsyntetisk olja är OK om ovanstående stämmer överens.

Eller så köper du denna billigare olja med samma klassning:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … 000022956/
248.90kr för 5 liter.

10W40 ska jag inte ha i min bil. 5W40 ska jag ha. BilderarOnljne24 säljer tokbillig högklassig olja som det kom från träden smile


Evildan
26 april 2015
#16
Volvo740-88 skrev:
Evildan skrev:
Volvo740-88 skrev:
Enligt mil handbok så ska jag ha ACEA A3 för min motor är tubroladdad.
Kan jag då använda denna? http://www.bildelaronline24.se/liqui-moly/2451901

Innehåll [liter]: 5
Fatmodell: Dunk
Tillverkargodkänd: BMW LL-04
specifikation: ACEA A3-04/B4-04
Viskositetsklass SAE: 5W-40
Kem.egenskaper: delsysntetisk

Boken säger att delsyntetisk olja är OK om ovanstående stämmer överens.

Eller så köper du denna billigare olja med samma klassning:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … 000022956/
248.90kr för 5 liter.

10W40 ska jag inte ha i min bil. 5W40 ska jag ha. BilderarOnljne24 säljer tokbillig högklassig olja som det kom från träden smile

Aha, nä då funkar inte den jag länkade till.
Nu har du ingenstans skrivit vad det handlar om för bil så det är svårt att råda fullt ut då.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … 000022954/
5 liter för 348.90kr men då är det bättre olja, en helsyntet.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#17
Evildan skrev:
Volvo740-88 skrev:
Evildan skrev:

Eller så köper du denna billigare olja med samma klassning:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … 000022956/
248.90kr för 5 liter.

10W40 ska jag inte ha i min bil. 5W40 ska jag ha. BilderarOnljne24 säljer tokbillig högklassig olja som det kom från träden smile

Aha, nä då funkar inte den jag länkade till.
Nu har du ingenstans skrivit vad det handlar om för bil så det är svårt att råda fullt ut då.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … 000022954/
5 liter för 348.90kr men då är det bättre olja, en helsyntet.

Finns då ett problem. Biltema finns ca 15 mil ifrån mig.
Vad sägs som denna då?

http://www.bildelaronline24.se/liqui-moly/2451901


10 164 Inlägg
26 april 2015
#18
Evildan skrev:
Volvo740-88 skrev:
Om jag bytte kamrem vid 24.2 K mil och den har nu gått 27.5 K mil, måste jag då byta vattenpump också när jag byter kamrem? Eller det kanske är onödigt?

Jag skulle inte byta vattenpump, den åldras inte på samma vis som gummiremmen.

Jag skulle bytta den om den drivs av kamremmen en skuren vattenpump kan ställa till det om man har otur.

(finns säkert annars intervall på bytte av vattenpump om det ska göras vid varje bytte eller ej)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
26 april 2015
#19
Djo skrev:
Evildan skrev:
Volvo740-88 skrev:
Om jag bytte kamrem vid 24.2 K mil och den har nu gått 27.5 K mil, måste jag då byta vattenpump också när jag byter kamrem? Eller det kanske är onödigt?

Jag skulle inte byta vattenpump, den åldras inte på samma vis som gummiremmen.

Jag skulle bytta den om den drivs av kamremmen en skuren vattenpump kan ställa till det om man har otur.

(finns säkert annars intervall på bytte av vattenpump om det ska göras vid varje bytte eller ej)

Att inte byta vattenpump när kamremmen byts begriper jag inte... På en modern bil byts kamrem 2-3 gånger på bilens livstid. Då kan man väl kosta på sig en vattenpump??

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

10 164 Inlägg
26 april 2015
#20
DiwraZ skrev:
Djo skrev:
Evildan skrev:

Jag skulle inte byta vattenpump, den åldras inte på samma vis som gummiremmen.

Jag skulle bytta den om den drivs av kamremmen en skuren vattenpump kan ställa till det om man har otur.

(finns säkert annars intervall på bytte av vattenpump om det ska göras vid varje bytte eller ej)

Att inte byta vattenpump när kamremmen byts begriper jag inte... På en modern bil byts kamrem 2-3 gånger på bilens livstid. Då kan man väl kosta på sig en vattenpump??

Håller halt klart med om det. smile

Men finns bilar där kamremmen bytts oftare än vattenpumpen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök