Både 9-3 och 9-5 är mycket bra köp idag eftersom man får mycket bil för pengarna. Nu är det en 9-3 som du är spekulant på och en av årsmodell 2004 är väl inte så mycket att kommentera om. Knappa 22K mil är ju inte mycket på en drygt 10 år gammal 9-3 som du säkert kan pruta ner till 25K kronor eller lite drygt 20K kronor om du har tur.
För övrigt - vill du verkligen ha en automat? En kombi står oftast i högre värde.
Annars vad beträffar 9-5. En av årsmodell 2004 är ett "säkert" köp. Årsmodellerna 1998 - 2002 eller om det var 2003 hade problem med vevhusventilation som kunde förorsaka sk oilsludge som kunde förorsaka totalt motorras. I kombination med att kamaxelkedjan blev utsliten i förtid. Dålig tändkassett, turbo som ofta lade av innan 20K mil, lysdioderna på datorn krånglade ofta vintertid var andra problem på dessa främst 2,0t modeller fram tom 2003.
Har själv en 1999 som jag haft i fyra år som jag bara bytt styrleder på så jag har väl haft tur trots att det är en 2,0t. 2,3t modellen är klart att föredra då 150 hk i en bil som väger 1,7 ton är lite väl lite. 2,3t drar faktiskt mindre soppa än en 2,0t.