På min förra motor så hade jag i slutändan lite problem med tempen i kupén, men nu när jag sålt av den och köpt en ny så tänkte jag att det kan vara värt att titta lite närmare på värmeventilterna i motorutrymmes vänstra del upp emot torpedplåten då dessa ej är renoverade innan och kan med tiden börja strula.
Jag köpte ett par värmeventiler av en polare och jag demonterade dessa, samt min egen på bilen.
Båda packningarna som synes på bilden var helt slut samt båda ventilerna var helt tvärstumma.
Packningarna på det andra paret värmeventiler jag hade köpt såg mycket fräschare ut
Även en ventil på det andra paret värmeventiler jag köpte var helt av så den blockerade flödet
Så jag tog isär båda helt och plockade ihop ett friskt par med fungerande motor.
Jag får hoppas att det fungerar när allting är monterat i bilen.
Jag har även haft problem med grenröret då på ena grenröret så har flänsen ned emot kattarna samt flexdelen varit helt av och saknas. Jag har letat efter hela grenrör att köpa men ej funnit något.
För att lösa detta problemet på bästa sätt enligt mig så köpte jag mig ett par S38b38 Originalkattar.
Det ger mig fördelen att jag kan måtta in den saknade rördelen och tillverka en ny.
Flänsen och den böjda rörbiten hittade jag i en låda i garaget, troligtvis ifrån mitt förra motorbygge.
Flexröret köpte jag på biltema.
Fulare svets får man leta efter men det håller tätt och det är det viktigaste för mig, dessutom ska röret lindas i avgasbandage så det spelar ingen roll hur det ser ut för mig.
Jag trodde dock att det skulle vara svårare och svetsa ihop stål med rostfritt då jag svetsade med kolsyra.
Så bygget fortsätter! I helgen ska jag köpa bandage och linda grenröret samt montera allting.
Tändstiften ska jag även montera:)
Förutom lambdasond så är hela motorn färdig för att lyftas i, men innan det ska göras så ska en växellåda införskaffas