Oftast löser ett termostatbyte mycket, man får tillbaka värme i kupen, samt tempen ligger bättre (inte stiger när man står stilla vid rödljus och sjunker när man kör, eller slår på värmen)..
Vattenpumpen kan vara ett dåligt ex som har "gett upp" skovelhjulet i kan ha gått sönder/av och inte snurrar som det ska, och då pumpas inte vattnet runt och därmed så blir det effekten som du beskriver...
Finns aldrig riktigt någon säker hållbarhet på saker och ting, utan det är mest uppskattat att det borde hålla såhär länge, om det sen gör det eller inte är en bra fråga...
Min gamla V70 fick jag nerslag på en länkarm och styrled på motsatta sidor, byttes på mekonomen, min lokala verkstad, och allt var frid och fröjd, året efter fick jag nerslag på exakt samma delar, så mekonomen bytte dessa på garanti, så bara för det var nya delar betydde inte att dom var bra, som det visade sig, medans volvo original delarna som suttit på motsatta sidor hållt i många fler år, trots samma "slitage" som dom nya delarna....
Du borde ha garanti på vattenpumpen, så du kanske ska snacka med verkstaden som bytte den?