3123
Sök

BMW e36 Turbo "Streetdrifter"

HELSMIDD 2.9L M50/M52 VANOS Bromsad till 903Whp/1000nm

372 669 Visningar
Uppdaterades senast 29 november 2018
776 Inlägg
24 juli 2015
Trådstartare
#101
Epforce skrev:
Så sjukt nice finish smile
Klart man blir sugen på att göra något liknande med min men med CSN samt en motorcykel så kommer man inte så långt haha lol

Ser fram emot vad borgwarner:n kommer lämna. Är en riktigt mysig snurra, kanske blir en sån i framtiden om jag får för mig att också bygga smidd maskin

Lycka till med dynon och hoppas att inget tjurar smile

Tackar, kul att höra!

Jo jag är lite nyfiken själv måste jag säga! Går ifrån Precision trenden litegrann och provar nått nytt samt lite andra lösningar smile
Senast redigerat av Speed88 (24 juli 2015)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

George
1 956 Inlägg
24 juli 2015
#102
Ser mycket bra ut!
Enda jag funderar på är hur lättskruvat det är? Ser inte lätt ut.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

776 Inlägg
25 juli 2015
Trådstartare
#103
jojje81 skrev:
Ser mycket bra ut!
Enda jag funderar på är hur lättskruvat det är? Ser inte lätt ut.

Vet inte om du syftar på hela bygget eller någonting specifikt? Allt är ju relativt men det är ju såklart inte som att skruva i en volvo 740 där det mesta är ganska enkelt och gott om plats. Det är väl vad man är van vid helt enkelt smile

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
25 juli 2015
Trådstartare
#104
Det blir mycket speciallösningar i det här bygget som man skulle kunna undvika om man vill. Men det är som lite därför jag bygger såhär också. Man lär sig alltid nått nytt. Som jag byggde förra säsongen var ju mer rakt på så att säga.
Senast redigerat av Speed88 (25 juli 2015)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

George
1 956 Inlägg
25 juli 2015
#105
Det jag syftade på e placering av rören kontra fläns och pinnbultar. (Grenrör)
Ser ut som ganska mycket krångel för att komma åt.
Å andra sidan så kanske det inte går att göra på annat vis

Det är alltid en kompromiss man gör när man bygger men man måste se till det praktiska också smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

776 Inlägg
25 juli 2015
Trådstartare
#106
jojje81 skrev:
Det jag syftade på e placering av rören kontra fläns och pinnbultar. (Grenrör)
Ser ut som ganska mycket krångel för att komma åt.
Å andra sidan så kanske det inte går att göra på annat vis

Det är alltid en kompromiss man gör när man bygger men man måste se till det praktiska också smile

Jasså, nä det är inga problem. Tog hänsyn till det när jag byggde grenröret smile Det är mer plats än det ser ut på bild så man kommer åt alla uppifrån med ett litet spärrakaft eller ännu smidigare en ledad spärrnyckel big_smile

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
25 juli 2015
Trådstartare
#107
Jobbar i helgen så projektet får vänta, till veckan blir det färdigtställa grenröret med uttag för wastegate, temp givare och uttag för mäta mottryck vid dyno.

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

George
1 956 Inlägg
25 juli 2015
#108
Vad för avgashus har du på turbon? Vilken wg?

I vinter blir det nog turbo ist för kompressor på min smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

776 Inlägg
25 juli 2015
Trådstartare
#109
jojje81 skrev:
Vad för avgashus har du på turbon? Vilken wg?

I vinter blir det nog turbo ist för kompressor på min smile

Det är t4 twinentry A/R .91

Tanken är att jag ska köra med dubbla TiAl MVR 44mm eftersom jag kör pulssplit smile

Kikade lite på din bil och du har ju en seriös motor så du kan nog ta ut dubbla effekten av vad du har nu om du vill wink
Senast redigerat av Speed88 (25 juli 2015)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

George
1 956 Inlägg
25 juli 2015
#110
Speed88 skrev:
jojje81 skrev:
Vad för avgashus har du på turbon? Vilken wg?

I vinter blir det nog turbo ist för kompressor på min smile

Det är t4 twinentry A/R .91

Tanken är att jag ska köra med dubbla TiAl MVR 44mm eftersom jag kör pulssplit smile

Kikade lite på din bil och du har ju en seriös motor så du kan nog ta ut dubbla effekten av vad du har nu om du vill wink

Har en gt3076r som ligger på hyllan med keramiska lager fast med 0.63 huset. Vilket blir för litet så jag funderar på att byta till 1.06 ist för att spara lite på mottrycket smile Annars så ligger det en Tial 44m.m mvr och tial Q 50mm dump också.
Har legat länge å väntat på nått skoj tongue

Ja motorn pallar me en del men jag vill inte ha så mycket effekt.
500whp med ett fint register är prima wink

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

776 Inlägg
25 juli 2015
Trådstartare
#111
jojje81 skrev:
Speed88 skrev:
jojje81 skrev:
Vad för avgashus har du på turbon? Vilken wg?

I vinter blir det nog turbo ist för kompressor på min smile

Det är t4 twinentry A/R .91

Tanken är att jag ska köra med dubbla TiAl MVR 44mm eftersom jag kör pulssplit smile

Kikade lite på din bil och du har ju en seriös motor så du kan nog ta ut dubbla effekten av vad du har nu om du vill wink

Har en gt3076r som ligger på hyllan med keramiska lager fast med 0.63 huset. Vilket blir för litet så jag funderar på att byta till 1.06 ist för att spara lite på mottrycket smile Annars så ligger det en Tial 44m.m mvr och tial Q 50mm dump också.
Har legat länge å väntat på nått skoj tongue

Ja motorn pallar me en del men jag vill inte ha så mycket effekt.
500whp med ett fint register är prima wink

Kan tänka mig att registret är vääldigt trevligt som det är nu big_smile

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

George
1 956 Inlägg
25 juli 2015
#112
E beredd att inte hålla med dig tongue 
Just nu känns det som en urstark sugis.. vilket e trevligt men turbo e mycket trevligare 😃

När spoolet kommer och verkligen allt exploderar vid 3500rpm kan man inte leva utan 😉

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

776 Inlägg
25 juli 2015
Trådstartare
#113
jojje81 skrev:
E beredd att inte hålla med dig tongue 
Just nu känns det som en urstark sugis.. vilket e trevligt men turbo e mycket trevligare 😃

När spoolet kommer och verkligen allt exploderar vid 3500rpm kan man inte leva utan 😉

Hehe jag rättar mig själv "körbarare" register wink Finns ju en anledning att jag kör turbosexa big_smile trevligt med en liten hästapark wink

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

222 Inlägg
25 juli 2015
#114
Ser ut att bli grymt med placering av turbo samt bygget av grenröret. Keep going! big_smile

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson

776 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
#115
Funderade hur jag skulle lösa oljereturen när det är så extremt trångt under turbon, värmen blir ju ett bekymmer med en slang. Så jag har påbörjat en oljeretur av ett aluminiumrör. Får se hur jag löser biten mellan tråg och rör.

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-06e46de2bad9d75a47be83e49dd1bf8a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-a62cf2916270228f88c84b99b64b8fcc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-3bf7a325ebd85c9f42653e30ad44eb29.jpg

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

111 Inlägg
26 juli 2015
#116
Speed88 skrev:
TEXT

Ska du köra oljepump ?

Jag har i princip samma lutning och höjd på min turbo och många säger ju att det blir problem.. Men jag har inte haft problem alls denna säsongen. smile


776 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
#117
Epforce skrev:
Speed88 skrev:
TEXT

Ska du köra oljepump ?

Jag har i princip samma lutning och höjd på min turbo och många säger ju att det blir problem.. Men jag har inte haft problem alls denna säsongen. smile

Nä jag börjar utan, kollar man på nätet så är det vanligaste svaret att om lagerhuset på turbon sitter ovanför nivån på oljan i tråget så blir det inget problem om man har tillräckligt grov oljeretur. Så jag börjar utan och gör det enkelt.. Man lär ju få blårök väldigt snabbt om det visar sig att det inte fungerar. Vet en handfull trådar där det diskuterats och inte varit något problem på en m50 iaf. Så vi får hoppas på det helt enkelt! Du är ju ännu en till som bevisar att det går uppenbarligen big_smile

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

111 Inlägg
26 juli 2015
#118
Speed88 skrev:
Epforce skrev:
Speed88 skrev:
TEXT

Ska du köra oljepump ?

Jag har i princip samma lutning och höjd på min turbo och många säger ju att det blir problem.. Men jag har inte haft problem alls denna säsongen. smile

Nä jag börjar utan, kollar man på nätet så är det vanligaste svaret att om lagerhuset på turbon sitter ovanför nivån på oljan i tråget så blir det inget problem om man har tillräckligt grov oljeretur. Så jag börjar utan och gör det enkelt.. Man lär ju få blårök väldigt snabbt om det visar sig att det inte fungerar. Vet en handfull trådar där det diskuterats och inte varit något problem på en m50 iaf. Så vi får hoppas på det helt enkelt! Du är ju ännu en till som bevisar att det går uppenbarligen big_smile

Yes, låter bra smile


776 Inlägg
27 juli 2015
Trådstartare
#119
Färdigställde Oljereturen och såhär blev resultatet med AN10 anslutningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-2d6d5e23ea27da6223bc09c2ccb4fdca.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-0f950d71db0cf37302e0d83a3a6c540b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-21b6ea1a45b7451101866f79744c88af.jpg

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

George
1 956 Inlägg
27 juli 2015
#120
Ser bra ut smile kanske lite väl nära turbinhuset.. säkert bara bilden som liras igen wink

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!


Sök