2726
Sök

Volvos äldre 850, s70,v70 Awd till Rwd

467 Inlägg
21 juni 2015
Trådstartare
#1
hej tänkte kolla lite hur svårt/ lätt det är att göra om en awd till en rwd. motorn ska vara i original läge och byta till manuell låda. någon som vet lite om detta ämne?

467 Inlägg
30 juni 2015
Trådstartare
#2
Har nu köpt mig en s70 awd 99 automat och undrar nu vilken manuell växel låda man ska skaffa sig huvudsaken är att svepe på växel lådan passar på 2,5t motorn. driv axlarna fram ska jag ta bort och svetsa diffbromsen på växellådan. men jag vet inte vilken växellåda som är hållbarast

klabbarpan
3 041 Inlägg
1 juli 2015
#3
Hur har du tänkt få den att driva bak? Visst en liten stund lär den kanske druva men lär rassa mellandiffen ganska snabbt.
Ja manuell låda är tämligen enkelt då den tages från en manuell awd. Sen skall du lösa kabelhärvan, koppling, mm.


4 670 Inlägg
1 juli 2015
#4
Är dom väl bara byggda för att fördela en 10% bak? Dvs de lär väl aldrig hålla för att skicka all effekt till bakhjulen. Ska man köra så skulle ja rekommendera evo drivlina eller audis. Men de kräver ju lite jobb 😄


467 Inlägg
1 juli 2015
Trådstartare
#5
nixon89 skrev:
Hur har du tänkt få den att driva bak? Visst en liten stund lär den kanske druva men lär rassa mellandiffen ganska snabbt.
Ja manuell låda är tämligen enkelt då den tages från en manuell awd. Sen skall du lösa kabelhärvan, koppling, mm.

jag har inte kollat på det så mycket en men ska se om det går att antingen går att svetsa VISKOKOPPLING eller byta ut den helt till en längre kardan

467 Inlägg
1 juli 2015
Trådstartare
#6
Japs-Micke skrev:
Är dom väl bara byggda för att fördela en 10% bak? Dvs de lär väl aldrig hålla för att skicka all effekt till bakhjulen. Ska man köra så skulle ja rekommendera evo drivlina eller audis. Men de kräver ju lite jobb 😄

det är samma bakaxel som i 960 och dom håller ju för en hel del

Forummoderator
26 359 Inlägg
1 juli 2015
#7
Daniel_89_Boy skrev:
Japs-Micke skrev:
Är dom väl bara byggda för att fördela en 10% bak? Dvs de lär väl aldrig hålla för att skicka all effekt till bakhjulen. Ska man köra så skulle ja rekommendera evo drivlina eller audis. Men de kräver ju lite jobb 😄

det är samma bakaxel som i 960 och dom håller ju för en hel del

Axeln ja, men drivningen är definitivt inte densamma.
Läst på hur den fungerar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

467 Inlägg
1 juli 2015
Trådstartare
#8
Mack skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
Japs-Micke skrev:
Är dom väl bara byggda för att fördela en 10% bak? Dvs de lär väl aldrig hålla för att skicka all effekt till bakhjulen. Ska man köra så skulle ja rekommendera evo drivlina eller audis. Men de kräver ju lite jobb 😄

det är samma bakaxel som i 960 och dom håller ju för en hel del

Axeln ja, men drivningen är definitivt inte densamma.
Läst på hur den fungerar?

nej jag vet att drivningen absolut inte är samma. ja det har jag

Forummoderator
26 359 Inlägg
1 juli 2015
#9
Daniel_89_Boy skrev:
Mack skrev:
Daniel_89_Boy skrev:

det är samma bakaxel som i 960 och dom håller ju för en hel del

Axeln ja, men drivningen är definitivt inte densamma.
Läst på hur den fungerar?

nej jag vet att drivningen absolut inte är samma. ja det har jag

Jag skulle tro att det är enklare - och definitivt hållbarare i längden - att bygga om så pass att du får plats med axel, kardan och hela faderullan från exempelvis en Volvo 900-serie, än att gå vägen du har tänkt..men självfallet kan andra få rätta mig om jag har fel i mitt påstående.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

467 Inlägg
1 juli 2015
Trådstartare
#10
Mack skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
Mack skrev:

Axeln ja, men drivningen är definitivt inte densamma.
Läst på hur den fungerar?

nej jag vet att drivningen absolut inte är samma. ja det har jag

Jag skulle tro att det är enklare - och definitivt hållbarare i längden - att bygga om så pass att du får plats med axel, kardan och hela faderullan från exempelvis en Volvo 900-serie, än att gå vägen du har tänkt..men självfallet kan andra få rätta mig om jag har fel i mitt påstående.

du menar att vinkel växel och kardan inte håller?

Forummoderator
26 359 Inlägg
1 juli 2015
#11
Daniel_89_Boy skrev:
Mack skrev:
Daniel_89_Boy skrev:

nej jag vet att drivningen absolut inte är samma. ja det har jag

Jag skulle tro att det är enklare - och definitivt hållbarare i längden - att bygga om så pass att du får plats med axel, kardan och hela faderullan från exempelvis en Volvo 900-serie, än att gå vägen du har tänkt..men självfallet kan andra få rätta mig om jag har fel i mitt påstående.

du menar att vinkel växel och kardan inte håller?

Korrekt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

467 Inlägg
1 juli 2015
Trådstartare
#12
Mack skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
Mack skrev:

Jag skulle tro att det är enklare - och definitivt hållbarare i längden - att bygga om så pass att du får plats med axel, kardan och hela faderullan från exempelvis en Volvo 900-serie, än att gå vägen du har tänkt..men självfallet kan andra få rätta mig om jag har fel i mitt påstående.

du menar att vinkel växel och kardan inte håller?

Korrekt.

inte ens om jag byter till en s60r växellåda vinkelväxel och kardan?

467 Inlägg
1 juli 2015
Trådstartare
#13
nixon89 skrev:
Hur har du tänkt få den att driva bak? Visst en liten stund lär den kanske druva men lär rassa mellandiffen ganska snabbt.
Ja manuell låda är tämligen enkelt då den tages från en manuell awd. Sen skall du lösa kabelhärvan, koppling, mm.

jag frågade vilken växel låda man ska ha som håller bäst och självklart blir det från en awd manuell

Forummoderator
26 359 Inlägg
1 juli 2015
#14
Daniel_89_Boy skrev:
Mack skrev:
Daniel_89_Boy skrev:

du menar att vinkel växel och kardan inte håller?

Korrekt.

inte ens om jag byter till en s60r växellåda vinkelväxel och kardan?

Då pratar vi väl Haldex, och det är en jäkla skillnad.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

467 Inlägg
1 juli 2015
Trådstartare
#15
Mack skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
Mack skrev:

Korrekt.

inte ens om jag byter till en s60r växellåda vinkelväxel och kardan?

Då pratar vi väl Haldex, och det är en jäkla skillnad.

jusdet det är ju det på dom. men växel låda o det borde väl passa en då eller?

467 Inlägg
5 juli 2015
Trådstartare
#16
någon som vet någon starkare vinkelväxel. läste på Nordicr att xc90 v8 skulle vara starkare någon som vet om den passar


Sök