4563
Sök

Dioder, kopplas, Storlek!

Egenföretagare
2 496 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
Tjenare! Tänkte montera dioder tex under stolarna som lyser ner på mattorna / fotutrymet, det jag undrar är om en 10 mm diod är lagom ? så kopplar man det på den övringa innerbelysningen, tanken med det är nämligen att det ska vara lite exklusivare och inte se ut som nån 740 med porr röda neon rör överallt.

Diderna liggerpå 3,2 V styck , det betyder väll att kopplar man samman 4 så får man ett lagom motstånd ?

http://www.clasohlson.se/Product/Catego … 030;251031

Det är vitt sken jag pratar om !
Senast redigerat av tsdi (16 december 2006)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

4 554 Inlägg
17 december 2006
ptja jag tror inte chlaes ohlssons dioder har så intensivt ljus så några stycke lär behövas.. ja det är inte så svårt att montera dit dom.. men som sagt motstånd behövs till som men det är ju lätt att fixa.. go for it! våga vägra fjant neon!

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
17 december 2006
det borde gå bra att seriekoppla 4 dioder men tänk på att bilens system går upp till 14 men borde inte va någe problem för det så det är bara till att löda på.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

218 Inlägg
17 december 2006
om du tar ett motstånd på 470ohm så kan du köra så många du vill om du parallkopplar dom

4 554 Inlägg
17 december 2006
BMTech skrev:
det borde gå bra att seriekoppla 4 dioder men tänk på att bilens system går upp till 14 men borde inte va någe problem för det så det är bara till att löda på.

paralellkoppla tycker ja är bättre.. blir aldrig bra med seriekoppling går en sönder så lyser ingen... sen lyser dom jämnare med paralellt

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
17 december 2006
JApp det är sant men jag sa bara att det går smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

4 554 Inlägg
17 december 2006
BMTech skrev:
JApp det är sant men jag sa bara att det går smile

hehe jaja:P blir och beställa dioder jag med.. fastande för dom högintensiva vita.. skoj med dioeder... kan ha de till allt:D

mannen utan vidare
11 Inlägg
17 december 2006
Lysdioder går inte sönder om man ansluter dem rätt så det går bra att seriekoppla också. Men det är viktigt att känna till att man *alltid* måste ha en resistor, det spelar ingen roll om man seriekopplar dioderna så att det stämmer bra med spänningen - strömmen blir för hög utan motstånd och de brinner upp som glödlampor!
Om dioderna har ett framspänningsfall på 3,2 V så kan du seriekoppla 3 st vilket blir 9,6 volt. Förkopplingsmotståndet kommer att ha som mest 4 volt över sig och du vill begränsa strömmen till 20 mA för den vita sorten. Med en resistor på 180 ohm (som är ett standardväre, nästa är 220) så har du maximerat vad du kan få ut (och även tagit lite på marginalerna om du verkligen har 13,6 volt ända framme vid dioderna och full laddning) och jag vågar nog lova att de håller längre än resten av bilen. Friskt kopplat, hälften brunnet.

Nu är det nu igen och nu är det nu igen och nuet varar väl till sedan
Men det var inte sant nej det var inte sant för däremellan kommer medan

110 Inlägg
17 december 2006
Hur många mcd måste dioderna lysa med? såg att de var på 11 000mcd på sidan mcguyver angav. Tror det ligger på 2 500mcd på kjell.com men dom e massa billigare.. så har man 5 st från kjell borde det väl lika lysa starkt, eller?

Have a good time, all the time!

Egenföretagare
2 496 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
Tack för alla BRA svar smile blir till att beställa snart smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

93 Inlägg
18 december 2006
Hej kul Projekt!
jag tycker att du ska beställa på www.sweled.net duktigt mycke billigare och ruskig snabb servise.. fick mina dagen efter.. plus att dom skickar med motståndena som du behöver...
sen som ren bonus tar dom en 10 i frakt!!

Lycka till

Idrott luktar svett, sport luktar bensin
går det inte att laga med silvertejp är det trasigt!

666 Inlägg
18 december 2006
http://www.lasergravyr.net/catalog/inde … Path=22_26
jag beställde där ifrån, tycker de har riktigt bra gerjer och pris

Sök