DiwraZ skrev:
Evildan skrev:
Har du någon bild på hur det ser ut just där?
Är det avdelat till två filer?
Vem stod först vid väjningsplikten och väntade?
Nej det har jag inte.
Ingen mittlinje som visar att det är två körfält
Båda bilarna är på rull hela tiden och jag passerar honom på hans vänstra sida med 2/3 billängd, då styr han in i mig för att inte köra in i kantstenen på refugen(på hans högra sida)
Har sett infarten i inlägg från Mervolic.
Det är då enfiligt och du kör förbi den bilen som ligger till höger vid väjningsplikten till cirkulationsplatsen.
Det uppfattar jag som att du och bilen du följer efter faktiskt gör en omkörning av en annan bil.
Detta är vanligt även uppe hos oss, speciellt vid Mått Johanssons väg anslutning till Västerleden.
Vi kan på bilden anta att den vita bilen tänker sig att svänga ut den första utfarten mot lean cuisine raddan, men han kan lika gärna köra vidare mot sin märkesverkstad vid avfart två eller vidare mot avfart tre mot Mekonomen.
Av dom anledningarna väljer jag aldrig att chansa och köra om på väg in i en cirkulationsplats.
Däremot väl inne i cirkulationen dvs när skylten är passerad har den som gör filbytet ansvaret att hålla uppsikt vid genomförande av detta och den andra föraren får inte försvåra ett filbyte.
Som en annan medlem skrev i tråden, mitt i infarten när linjer eller skyltar om filindelning saknas är ett bra ställe att placera sig för att säkerställa att inget dylikt uppstår.
Vägvisare är inte att likna vid påbudsskyltar om det nu skulle finnas sådana över/före cirkulationen.
Väl inne i cirkulationsplatsen är det som vi alla förhoppningsvis vet valfritt att håller höger eller vänsterfil oavsett vilken utfart föraren ämnar ta.