2407
Sök

Fordonsplacering vid färd mot cirkulationsplats

Yawn...
3 151 Inlägg
30 juni 2015
#61
frasse4 skrev:
I eller i anslutning till rondeller är jag själv mest oroad för att hamna i en sammanstötning just för att det känns som att risken är att det döms som bådas fel av försäkringsbolaget oavsett att man själv vet sig ha rätt. Exempelvis som nämndes tidigare att man lär ut att man ska ligga till vänster vid tredje avfarten i en tvåfilig rondell, men det är ju heller inte olagligt att ligga i högerfil ett helt varv...

Jag är alltid försiktigt i rondeller av just den orsaken, jag också.

Lita aldrig på någon. roll

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
30 juni 2015
Trådstartare
#62
Mervolic skrev:
frasse4 skrev:
I eller i anslutning till rondeller är jag själv mest oroad för att hamna i en sammanstötning just för att det känns som att risken är att det döms som bådas fel av försäkringsbolaget oavsett att man själv vet sig ha rätt. Exempelvis som nämndes tidigare att man lär ut att man ska ligga till vänster vid tredje avfarten i en tvåfilig rondell, men det är ju heller inte olagligt att ligga i högerfil ett helt varv...

Jag är alltid försiktigt i rondeller av just den orsaken, jag också.

Lita aldrig på någon. roll

Bra tumregel

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Avstängd
10 388 Inlägg
30 juni 2015
#63
Vet inte om jag missade "något" men du får visst köra om vid korsningar, under vissa förutsättningar.

- - Edit - -

Kan ju vara bra att ta med undantagen också;

Du får köra om om det genom ex.vis skyltning visar att anslutande vägar har väjningsplikt. Då har personen/bilen väjningsplikt mot -all- trafik på vägen den ska ut på.

Däremot anser jag det vara förbannat onödigt att köra om vid en korsning även om man nu "skulle få just där".

- - Edit 2 - -

I typisk "migordning";

Trafikförordning (1998:1276)

39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.
Senast redigerat av it_mutt (30 juni 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
30 juni 2015
#64
it_mutt skrev:
Vet inte om jag missade "något" men du får visst köra om vid korsningar, under vissa förutsättningar.

- - Edit - -

Kan ju vara bra att ta med undantagen också;

Du får köra om om det genom ex.vis skyltning visar att anslutande vägar har väjningsplikt. Då har personen/bilen väjningsplikt mot -all- trafik på vägen den ska ut på.

Däremot anser jag det vara förbannat onödigt att köra om vid en korsning även om man nu "skulle få just där".

- - Edit 2 - -

I typisk "migordning";

Trafikförordning (1998:1276)

39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.

Inget av dessa undantag är gällande i den aktuella situationen, därav att jag inte klippte in texten utan valde att länka så någon kunde tillgodogöra sig den fullständiga informationen, så som du nu tog dig tiden att göra.
(jkl Curlinggubbe) wink


I det här fallet skulle inte situationen uppstått om den ena parten bilist "A" inte gjort denna otillåtna omkörning som påverkade fordonens placering i cirkulationsplatsen sekunden efter.
Jag kan tänka mig att detta blir ett fall av delat ansvar för olyckan trots att den som byter fil i "normala fall" är den skyldige så har trafikant "A" genom en otillåten manöver skaffat sig den aktuella placeringen som bilist "B" inte kunnat förutse då man inte räknar med att bli omkörd vid en enfilig väjningsplikt oavsett vägens bredd.

Avstängd
10 388 Inlägg
30 juni 2015
#65
Evildan skrev:
it_mutt skrev:
Vet inte om jag missade "något" men du får visst köra om vid korsningar, under vissa förutsättningar.

- - Edit - -

Kan ju vara bra att ta med undantagen också;

Du får köra om om det genom ex.vis skyltning visar att anslutande vägar har väjningsplikt. Då har personen/bilen väjningsplikt mot -all- trafik på vägen den ska ut på.

Däremot anser jag det vara förbannat onödigt att köra om vid en korsning även om man nu "skulle få just där".

- - Edit 2 - -

I typisk "migordning";

Trafikförordning (1998:1276)

39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.

Inget av dessa undantag är gällande i den aktuella situationen, därav att jag inte klippte in texten utan valde att länka så någon kunde tillgodogöra sig den fullständiga informationen, så som du nu tog dig tiden att göra.
(jkl Curlinggubbe) wink


I det här fallet skulle inte situationen uppstått om den ena parten bilist "A" inte gjort denna otillåtna omkörning som påverkade fordonens placering i cirkulationsplatsen sekunden efter.
Jag kan tänka mig att detta blir ett fall av delat ansvar för olyckan trots att den som byter fil i "normala fall" är den skyldige så har trafikant "A" genom en otillåten manöver skaffat sig den aktuella placeringen som bilist "B" inte kunnat förutse då man inte räknar med att bli omkörd vid en enfilig väjningsplikt oavsett vägens bredd.

Nej det handlade mest om att "få med det". Att det alltså inte är totalförbjudet med omkörningar vid korsningar (oavsett vad man nu må tycka om det hela).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
30 juni 2015
#66
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
it_mutt skrev:
Vet inte om jag missade "något" men du får visst köra om vid korsningar, under vissa förutsättningar.

- - Edit - -

Kan ju vara bra att ta med undantagen också;

Du får köra om om det genom ex.vis skyltning visar att anslutande vägar har väjningsplikt. Då har personen/bilen väjningsplikt mot -all- trafik på vägen den ska ut på.

Däremot anser jag det vara förbannat onödigt att köra om vid en korsning även om man nu "skulle få just där".

- - Edit 2 - -

I typisk "migordning";

Trafikförordning (1998:1276)

39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.

Inget av dessa undantag är gällande i den aktuella situationen, därav att jag inte klippte in texten utan valde att länka så någon kunde tillgodogöra sig den fullständiga informationen, så som du nu tog dig tiden att göra.
(jkl Curlinggubbe) wink


I det här fallet skulle inte situationen uppstått om den ena parten bilist "A" inte gjort denna otillåtna omkörning som påverkade fordonens placering i cirkulationsplatsen sekunden efter.
Jag kan tänka mig att detta blir ett fall av delat ansvar för olyckan trots att den som byter fil i "normala fall" är den skyldige så har trafikant "A" genom en otillåten manöver skaffat sig den aktuella placeringen som bilist "B" inte kunnat förutse då man inte räknar med att bli omkörd vid en enfilig väjningsplikt oavsett vägens bredd.

Nej det handlade mest om att "få med det". Att det alltså inte är totalförbjudet med omkörningar vid korsningar (oavsett vad man nu må tycka om det hela).

Okidoki, vi är överens igen.
Jag har min absoluta ståndpunkt gällande omkörning i samband med korsning, men ännu har jag inte världsherraväldet även om det närmar sig med stormsteg.

6 139 Inlägg
30 juni 2015
#67
Hej!
Men du åker nog dit tyvärr!...Enligt paragraf 39 ovan får inte omkörning ske strax före eller i en korsning.
Du kommer bakom honom och lägger dig vänster om honom på en väg som har en fil, bägge bilarna står still eller rullar sakta (du är på G att köra om) Ni kör bägge in i rondellen med dig något före men du hinner inte köra om innan den andre måste väja för stenkanten och väjer vänster och kör in i sidan på dig).

Kort sagt du försöker genomföra en omkörning i en "korsning"men lyckas inte! !´
Glasklart!

Men från det ena till det andra...Hur f... gör folk när de kör ur en rondell??? Jag har sett massor av bilister som blinkar vänster när de kör ut ur en rondell!mad


Yawn...
3 151 Inlägg
30 juni 2015
#68
jaka54 skrev:
Hej!
Men du åker nog dit tyvärr!...Enligt paragraf 39 ovan får inte omkörning ske strax före eller i en korsning.
Du kommer bakom honom och lägger dig vänster om honom på en väg som har en fil, bägge bilarna står still eller rullar sakta (du är på G att köra om) Ni kör bägge in i rondellen med dig något före men du hinner inte köra om innan den andre måste väja för stenkanten och väjer vänster och kör in i sidan på dig).

Kort sagt du försöker genomföra en omkörning i en "korsning"men lyckas inte! !´
Glasklart!

Men från det ena till det andra...Hur f... gör folk när de kör ur en rondell??? Jag har sett massor av bilister som blinkar vänster när de kör ut ur en rondell!mad

Jo, fast i stadstrafik (hastigheter under 70km/h) får man köra om både före och i korsningar vad jag vet, man får även köra om i höger körfält. Kan hända att jag har missförstått något, men det du menar har jag bara hört när det gäller högre hastigheter...


Folk blinkar antagligen vänster när dom lämnar rondellen för att dom blandar ihop det hela. Dom tror att det är lagkrav på att blinka när man ska in i rondellen (eller cirkulationsplats som det egentligen så fint ska heta), men att det är frivilligt att blinka när man kör ut ur den.

Så när dom ska ta tredje avfarten i en snurra så blir det att dom blinkar vänster när dom kör in i rondellen, sen får den blinka tills dom lämnat rondellen helt enkelt. Fast vissa idioter glömmer ju stänga av den då också, och kör blinkades hela vägen tills nästa skarpa vänsterkurva då den automatiskt stängs av... roll

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 juli 2015
Trådstartare
#69
Satt idag och filosoferade när jag gled fram på enkelriktad gata i centrum. Kom fram till slutet av gatan, där det finns en 4vägskorsning där högerregel gäller.

Lägger mig vid vänster trottoarkant och svänger sedan ut vänster. Detta verkar de flesta vara överens om att det är rätt förfarande.

Frågan jag då ställer mig är vad skillnaden på en enkelriktad gata och en cirkulationsplats är. Gäller i synnerhet då påfarten till cirkulationsplatsen.

Sug på den ni...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Evildan
2 juli 2015
#70
DiwraZ skrev:
Satt idag och filosoferade när jag gled fram på enkelriktad gata i centrum. Kom fram till slutet av gatan, där det finns en 4vägskorsning där högerregel gäller.

Lägger mig vid vänster trottoarkant och svänger sedan ut vänster. Detta verkar de flesta vara överens om att det är rätt förfarande.

Frågan jag då ställer mig är vad skillnaden på en enkelriktad gata och en cirkulationsplats är. Gäller i synnerhet då påfarten till cirkulationsplatsen.

Sug på den ni...

Påfarten är inte markerad som just enkelriktad, du suger. big_smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 juli 2015
Trådstartare
#71
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Satt idag och filosoferade när jag gled fram på enkelriktad gata i centrum. Kom fram till slutet av gatan, där det finns en 4vägskorsning där högerregel gäller.

Lägger mig vid vänster trottoarkant och svänger sedan ut vänster. Detta verkar de flesta vara överens om att det är rätt förfarande.

Frågan jag då ställer mig är vad skillnaden på en enkelriktad gata och en cirkulationsplats är. Gäller i synnerhet då påfarten till cirkulationsplatsen.

Sug på den ni...

Påfarten är inte markerad som just enkelriktad, du suger. big_smile

Den (påfarten) är väl markerad med påbjuden körriktning och är då i min värld per automatik enkelriktad. Men det är väl jag som blivit yr av alla varv.

Körskolorna (här i stan) lär ut att man ska agera på det viset jag önskar. Dom lär ju ut en massa dumheter oxå som man inte ska ta någon notis av så jag har väl blivit förd bakom ljuset i denna fråga vid körkortstagandet.

Du suger, säger man inte!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Evildan
2 juli 2015
#72
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Satt idag och filosoferade när jag gled fram på enkelriktad gata i centrum. Kom fram till slutet av gatan, där det finns en 4vägskorsning där högerregel gäller.

Lägger mig vid vänster trottoarkant och svänger sedan ut vänster. Detta verkar de flesta vara överens om att det är rätt förfarande.

Frågan jag då ställer mig är vad skillnaden på en enkelriktad gata och en cirkulationsplats är. Gäller i synnerhet då påfarten till cirkulationsplatsen.

Sug på den ni...

Påfarten är inte markerad som just enkelriktad, du suger. big_smile

Den (påfarten) är väl markerad med påbjuden körriktning och är då i min värld per automatik enkelriktad. Men det är väl jag som blivit yr av alla varv.

Körskolorna (här i stan) lär ut att man ska agera på det viset jag önskar. Dom lär ju ut en massa dumheter oxå som man inte ska ta någon notis av så jag har väl blivit förd bakom ljuset i denna fråga vid körkortstagandet.

Du suger, säger man inte!!

Fan, då är det ju jag som suger. big_smile

Kontakta din körskola och fråga en trafiklärare vad som gäller. Kan bli ett spännande svar då jag har flera kamrater som arbetar som just detta, några av dom är duktiga och några suge...äh är inget vidare på det.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 juli 2015
Trådstartare
#73
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:

Påfarten är inte markerad som just enkelriktad, du suger. big_smile

Den (påfarten) är väl markerad med påbjuden körriktning och är då i min värld per automatik enkelriktad. Men det är väl jag som blivit yr av alla varv.

Körskolorna (här i stan) lär ut att man ska agera på det viset jag önskar. Dom lär ju ut en massa dumheter oxå som man inte ska ta någon notis av så jag har väl blivit förd bakom ljuset i denna fråga vid körkortstagandet.

Du suger, säger man inte!!

Fan, då är det ju jag som suger. big_smile

Kontakta din körskola och fråga en trafiklärare vad som gäller. Kan bli ett spännande svar då jag har flera kamrater som arbetar som just detta, några av dom är duktiga och några suge...äh är inget vidare på det.

Så som jag beskriver blev jag lärd på trafikskola. Av en som hållit på sedan hedenhös. När farsan tog körkort, nån gång för 100 år sedan (tidigt 70 tror jag) sa läraren att en cirkulationaplats är att betrakta som 4vägskors. Idag säger samma yrkeskår att densamme skall betraktas som enkelriktad gata utan slut.

Men det som är viktigast enligt trafikskolorna idag är att man kör så sakta man kan och gärna sliter ner texten på däcken mot kantstenen (tydlig placering)

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Yawn...
3 151 Inlägg
2 juli 2015
#74
DiwraZ skrev:
Men det som är viktigast enligt trafikskolorna idag är att man kör så sakta man kan och gärna sliter ner texten på däcken mot kantstenen (tydlig placering)

För att inte glömma att man ska släppa gasen ungefär 300 meter innan en korsning, så man får puttra extra länge på tomgången innan man kommer till sin destination. För tydligen sparar det massa bränsle att köra i 15 minuter istället för i 9 minuter. roll

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 juli 2015
Trådstartare
#75
Mervolic skrev:
DiwraZ skrev:
Men det som är viktigast enligt trafikskolorna idag är att man kör så sakta man kan och gärna sliter ner texten på däcken mot kantstenen (tydlig placering)

För att inte glömma att man ska släppa gasen ungefär 300 meter innan en korsning, så man får puttra extra länge på tomgången innan man kommer till sin destination. För tydligen sparar det massa bränsle att köra i 15 minuter istället för i 9 minuter. roll

Men att motorbromsa är bra. Jag kör som en biltjuv privat men motorbromsar alltid in mot korsning osv. Har schysta förbrukningssiffror. Dock skall inte millitant ecodriving kombineras med extra låg fart i alla lägen som miljöfascister och andra klent begåvade förespråkar.

Håller man 120km/h+ så är väl 300m innan en lämplig punkt att lätta på foten. Men inte i 70 knutar...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Yawn...
3 151 Inlägg
3 juli 2015
#76
DiwraZ skrev:
Mervolic skrev:
DiwraZ skrev:
Men det som är viktigast enligt trafikskolorna idag är att man kör så sakta man kan och gärna sliter ner texten på däcken mot kantstenen (tydlig placering)

För att inte glömma att man ska släppa gasen ungefär 300 meter innan en korsning, så man får puttra extra länge på tomgången innan man kommer till sin destination. För tydligen sparar det massa bränsle att köra i 15 minuter istället för i 9 minuter. roll

Men att motorbromsa är bra. Jag kör som en biltjuv privat men motorbromsar alltid in mot korsning osv. Har schysta förbrukningssiffror. Dock skall inte millitant ecodriving kombineras med extra låg fart i alla lägen som miljöfascister och andra klent begåvade förespråkar.

Håller man 120km/h+ så är väl 300m innan en lämplig punkt att lätta på foten. Men inte i 70 knutar...

Absolut, jag har en liknande körstil själv. Har alltid kört så, enda sedan jag började köra moppe i alldeles för låg ålder... Men som jag fick träna mig till att göra på körskolan (fick ändå påpekning på uppkörningen om att jag körde lite väl snabbt in mot korsningarna "men det lär man sig med tiden") var bara absurt. Dom menade att man skulle krypköra dom sista 50-70 metrarna innan en korsning ungefär, var omöjligt att nå korsningen genom att bara rulla på tomgången...

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 juli 2015
Trådstartare
#77
Mervolic skrev:
DiwraZ skrev:
Mervolic skrev:

För att inte glömma att man ska släppa gasen ungefär 300 meter innan en korsning, så man får puttra extra länge på tomgången innan man kommer till sin destination. För tydligen sparar det massa bränsle att köra i 15 minuter istället för i 9 minuter. roll

Men att motorbromsa är bra. Jag kör som en biltjuv privat men motorbromsar alltid in mot korsning osv. Har schysta förbrukningssiffror. Dock skall inte millitant ecodriving kombineras med extra låg fart i alla lägen som miljöfascister och andra klent begåvade förespråkar.

Håller man 120km/h+ så är väl 300m innan en lämplig punkt att lätta på foten. Men inte i 70 knutar...

Absolut, jag har en liknande körstil själv. Har alltid kört så, enda sedan jag började köra moppe i alldeles för låg ålder... Men som jag fick träna mig till att göra på körskolan (fick ändå påpekning på uppkörningen om att jag körde lite väl snabbt in mot korsningarna "men det lär man sig med tiden") var bara absurt. Dom menade att man skulle krypköra dom sista 50-70 metrarna innan en korsning ungefär, var omöjligt att nå korsningen genom att bara rulla på tomgången...

Vi är lika i många ämnen...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Evildan
3 juli 2015
#78
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:

Den (påfarten) är väl markerad med påbjuden körriktning och är då i min värld per automatik enkelriktad. Men det är väl jag som blivit yr av alla varv.

Körskolorna (här i stan) lär ut att man ska agera på det viset jag önskar. Dom lär ju ut en massa dumheter oxå som man inte ska ta någon notis av så jag har väl blivit förd bakom ljuset i denna fråga vid körkortstagandet.

Du suger, säger man inte!!

Fan, då är det ju jag som suger. big_smile

Kontakta din körskola och fråga en trafiklärare vad som gäller. Kan bli ett spännande svar då jag har flera kamrater som arbetar som just detta, några av dom är duktiga och några suge...äh är inget vidare på det.

Så som jag beskriver blev jag lärd på trafikskola. Av en som hållit på sedan hedenhös. När farsan tog körkort, nån gång för 100 år sedan (tidigt 70 tror jag) sa läraren att en cirkulationaplats är att betrakta som 4vägskors. Idag säger samma yrkeskår att densamme skall betraktas som enkelriktad gata utan slut.

Men det som är viktigast enligt trafikskolorna idag är att man kör så sakta man kan och gärna sliter ner texten på däcken mot kantstenen (tydlig placering)

Jag instämmer med den senare beskrivningen av en cirkulationsplats.

Cirkulationen i sig har mycket riktigt en påbjuden körriktning, men inte själva infarten till densamma innan du passerat påbudsskylten. Vilket då gör den till enfilig om inte annat anges enligt min uppfattning och därav är en omkörning enligt tidigare länkat material otillåten.

EcoDriving som är från Finland är ett intressant ämne även det, många missuppfattar det som att köra långsamt med sega accelerationer är alltid ett besparande körsätt.
En relativt rask fartökning samt ha uppmärksamhet på övrig trafik för att undvika stopp eller onödig fartminskning är några bra EcoDrivingtips. Det krävs mer av föraren att köra snålt än att bara lufsa på.

Jag rullar fram till korsningar eller trafikljus, med lite vana lär man sig vid vilket avstånd som passar för respektive fordon då en del har mycket motorbroms och andra väldigt lite såsom min, den rullar säkerligen 300 meter från 70km/h tills den står still på planmark. Skall givetvis undersökas senare under dagen.

Att låta bilen motorbromsa sig fram till ett eventuellt stopp är mycket riktigt bränslebesparande då en modern bilmotor stänger av bränsletillförseln, att rulla på tomgång däremot med kopplingen nedtryckt är helt förkastligt ur förbrukningssynpunkt.

Som fotnot är det inte tillåtet att köra snabbt fram till en korsning för att sedan bromsa hårt då en sådan förare anses visa underlåtenhet till att stanna.

Yawn...
3 151 Inlägg
3 juli 2015
#79
Evildan skrev:
Jag instämmer med den senare beskrivningen av en cirkulationsplats.

Cirkulationen i sig har mycket riktigt en påbjuden körriktning, men inte själva infarten till densamma innan du passerat påbudsskylten. Vilket då gör den till enfilig om inte annat anges enligt min uppfattning och därav är en omkörning enligt tidigare länkat material otillåten.

Jo? I min värld betyder detta att den har en påbjuden körriktning. I slutet av påfarten (vid rondellens början) är det dessutom "väjningsplikttrianglar" målade tvärs över påfarten.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23449724/rondell6.jpg

Evildan skrev:
EcoDriving som är från Finland är ett intressant ämne även det, många missuppfattar det som att köra långsamt med sega accelerationer är alltid ett besparande körsätt.
En relativt rask fartökning samt ha uppmärksamhet på övrig trafik för att undvika stopp eller onödig fartminskning är några bra EcoDrivingtips. Det krävs mer av föraren att köra snålt än att bara lufsa på.

Jag rullar fram till korsningar eller trafikljus, med lite vana lär man sig vid vilket avstånd som passar för respektive fordon då en del har mycket motorbroms och andra väldigt lite såsom min, den rullar säkerligen 300 meter från 70km/h tills den står still på planmark. Skall givetvis undersökas senare under dagen.

Att låta bilen motorbromsa sig fram till ett eventuellt stopp är mycket riktigt bränslebesparande då en modern bilmotor stänger av bränsletillförseln, att rulla på tomgång däremot med kopplingen nedtryckt är helt förkastligt ur förbrukningssynpunkt.

Som fotnot är det inte tillåtet att köra snabbt fram till en korsning för att sedan bromsa hårt då en sådan förare anses visa underlåtenhet till att stanna.

Helt rätt. Jag har aldrig behövt använda bromsen annat än som komplement, särskilt inte på uppkörningen och när jag övningskörde. Vid det tillfället jag refererar till fick jag beröm för att jag "äntligen gjorde som man ska göra", och då hade jag rullat bra många meter med kopplingen nertryckt för att bilen inte skulle dö...det gick så långsamt sista biten. Och det var inte ens skymd sikt i korsningen. Hela den lektionen körde jag runt och hade kopplingen nere alldeles för mycket och fick ibland komplettera med lite gas för att ta mig fram till korsningarna, och då fick jag beröm av läraren för att min ecodriving var så bra. roll

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 juli 2015
Trådstartare
#80
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:

Fan, då är det ju jag som suger. big_smile

Kontakta din körskola och fråga en trafiklärare vad som gäller. Kan bli ett spännande svar då jag har flera kamrater som arbetar som just detta, några av dom är duktiga och några suge...äh är inget vidare på det.

Så som jag beskriver blev jag lärd på trafikskola. Av en som hållit på sedan hedenhös. När farsan tog körkort, nån gång för 100 år sedan (tidigt 70 tror jag) sa läraren att en cirkulationaplats är att betrakta som 4vägskors. Idag säger samma yrkeskår att densamme skall betraktas som enkelriktad gata utan slut.

Men det som är viktigast enligt trafikskolorna idag är att man kör så sakta man kan och gärna sliter ner texten på däcken mot kantstenen (tydlig placering)

Jag instämmer med den senare beskrivningen av en cirkulationsplats.

Cirkulationen i sig har mycket riktigt en påbjuden körriktning, men inte själva infarten till densamma innan du passerat påbudsskylten. Vilket då gör den till enfilig om inte annat anges enligt min uppfattning och därav är en omkörning enligt tidigare länkat material otillåten.

EcoDriving som är från Finland är ett intressant ämne även det, många missuppfattar det som att köra långsamt med sega accelerationer är alltid ett besparande körsätt.
En relativt rask fartökning samt ha uppmärksamhet på övrig trafik för att undvika stopp eller onödig fartminskning är några bra EcoDrivingtips. Det krävs mer av föraren att köra snålt än att bara lufsa på.

Jag rullar fram till korsningar eller trafikljus, med lite vana lär man sig vid vilket avstånd som passar för respektive fordon då en del har mycket motorbroms och andra väldigt lite såsom min, den rullar säkerligen 300 meter från 70km/h tills den står still på planmark. Skall givetvis undersökas senare under dagen.

Att låta bilen motorbromsa sig fram till ett eventuellt stopp är mycket riktigt bränslebesparande då en modern bilmotor stänger av bränsletillförseln, att rulla på tomgång däremot med kopplingen nedtryckt är helt förkastligt ur förbrukningssynpunkt.

Som fotnot är det inte tillåtet att köra snabbt fram till en korsning för att sedan bromsa hårt då en sådan förare anses visa underlåtenhet till att stanna.

Nu anar jag viss tvetydighet. Du håller med om att en cirkulationsplats är att betrakta som enkelriktad gatan? Men du vill inte att man ska köra på samma vis?

En vanlig väg är väl enfilig i varje riktning? Där får man ju köra om. Vad är då skillnaden på infarten mot cirkulationen?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!


Sök