2494
Sök

Fordonsplacering vid färd mot cirkulationsplats

Yawn...
3 151 Inlägg
3 juli 2015
#81
DiwraZ skrev:
Nu anar jag viss tvetydighet. Du håller med om att en cirkulationsplats är att betrakta som enkelriktad gatan? Men du vill inte att man ska köra på samma vis?

En vanlig väg är väl enfilig i varje riktning? Där får man ju köra om. Vad är då skillnaden på infarten mot cirkulationen?

Är inte helt säker på detta, men har för mig att jag hört någonstans att man får inte köra två bilar i bredd i samma körfält. Dock uppmanas man ju göra just detta vid korsningar och rondeller... roll

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 juli 2015
Trådstartare
#82
Mervolic skrev:
DiwraZ skrev:
Nu anar jag viss tvetydighet. Du håller med om att en cirkulationsplats är att betrakta som enkelriktad gatan? Men du vill inte att man ska köra på samma vis?

En vanlig väg är väl enfilig i varje riktning? Där får man ju köra om. Vad är då skillnaden på infarten mot cirkulationen?

Är inte helt säker på detta, men har för mig att jag hört någonstans att man får inte köra två bilar i bredd i samma körfält. Dock uppmanas man ju göra just detta vid korsningar och rondeller... roll

Så på en bred landsväg så måste du över mittlinjen för att få köra om? Det kan inte stämma

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Evildan
3 juli 2015
#83
DiwraZ skrev:
Mervolic skrev:
DiwraZ skrev:
Nu anar jag viss tvetydighet. Du håller med om att en cirkulationsplats är att betrakta som enkelriktad gatan? Men du vill inte att man ska köra på samma vis?

En vanlig väg är väl enfilig i varje riktning? Där får man ju köra om. Vad är då skillnaden på infarten mot cirkulationen?

Är inte helt säker på detta, men har för mig att jag hört någonstans att man får inte köra två bilar i bredd i samma körfält. Dock uppmanas man ju göra just detta vid korsningar och rondeller... roll

Så på en bred landsväg så måste du över mittlinjen för att få köra om? Det kan inte stämma

Omkörning på landsväg är en helt annan sak.


Vid korsning eller vid anslutning till korsning är det inte tillåtet att köra om såtillsvida de undantag som itmutt skrev in är gällande.

En cirkulationsplats är en helt separat del av vägen och infarten/tillfarten är en förlängning av den väg du kör på tills du passerar skylten för cirkulationsplats, då anses du vara inne i cirkulationen och regelverket för cirkulation gäller.


70km/h ned till 50km/h görs rullande på planmark på 200meter ganska precist och 300meter rull så är jag nere i 40km/h.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 juli 2015
Trådstartare
#84
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Mervolic skrev:

Är inte helt säker på detta, men har för mig att jag hört någonstans att man får inte köra två bilar i bredd i samma körfält. Dock uppmanas man ju göra just detta vid korsningar och rondeller... roll

Så på en bred landsväg så måste du över mittlinjen för att få köra om? Det kan inte stämma

Omkörning på landsväg är en helt annan sak.


Vid korsning eller vid anslutning till korsning är det inte tillåtet att köra om såtillsvida de undantag som itmutt skrev in är gällande.

En cirkulationsplats är en helt separat del av vägen och infarten/tillfarten är en förlängning av den väg du kör på tills du passerar skylten för cirkulationsplats, då anses du vara inne i cirkulationen och regelverket för cirkulation gäller.


70km/h ned till 50km/h görs rullande på planmark på 200meter ganska precist och 300meter rull så är jag nere i 40km/h.

Har studerat lite mer kring hur folk faktiskt gör. De flesta ligger i mitten oavsett vart de ska. Men det är ytterst ovanligt med högerplacering för att sedan åka mot andra eller tredje avfarten. Detta borde ses över och basuners ut till allmänheten så alla är överens

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Evildan
3 juli 2015
#85
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:

Så på en bred landsväg så måste du över mittlinjen för att få köra om? Det kan inte stämma

Omkörning på landsväg är en helt annan sak.


Vid korsning eller vid anslutning till korsning är det inte tillåtet att köra om såtillsvida de undantag som itmutt skrev in är gällande.

En cirkulationsplats är en helt separat del av vägen och infarten/tillfarten är en förlängning av den väg du kör på tills du passerar skylten för cirkulationsplats, då anses du vara inne i cirkulationen och regelverket för cirkulation gäller.


70km/h ned till 50km/h görs rullande på planmark på 200meter ganska precist och 300meter rull så är jag nere i 40km/h.

Har studerat lite mer kring hur folk faktiskt gör. De flesta ligger i mitten oavsett vart de ska. Men det är ytterst ovanligt med högerplacering för att sedan åka mot andra eller tredje avfarten. Detta borde ses över och basuners ut till allmänheten så alla är överens

Det är ändock tillåtet att ligga till höger för att fortsätta till avfart två eller tre osv.

Vi har en cirkulation här i byn där samtliga kör från vänster fil och ut ur den och en annan med högerfil som alla använder för fortsatt färd igenom.

Där Mälarvägen ansluter till Torshällavägen svänger samtliga från innerfil ut på Torshällavägen mot Torshälla.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 juli 2015
Trådstartare
#86
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:

Omkörning på landsväg är en helt annan sak.


Vid korsning eller vid anslutning till korsning är det inte tillåtet att köra om såtillsvida de undantag som itmutt skrev in är gällande.

En cirkulationsplats är en helt separat del av vägen och infarten/tillfarten är en förlängning av den väg du kör på tills du passerar skylten för cirkulationsplats, då anses du vara inne i cirkulationen och regelverket för cirkulation gäller.


70km/h ned till 50km/h görs rullande på planmark på 200meter ganska precist och 300meter rull så är jag nere i 40km/h.

Har studerat lite mer kring hur folk faktiskt gör. De flesta ligger i mitten oavsett vart de ska. Men det är ytterst ovanligt med högerplacering för att sedan åka mot andra eller tredje avfarten. Detta borde ses över och basuners ut till allmänheten så alla är överens

Det är ändock tillåtet att ligga till höger för att fortsätta till avfart två eller tre osv.

Vi har en cirkulation här i byn där samtliga kör från vänster fil och ut ur den och en annan med högerfil som alla använder för fortsatt färd igenom.

Där Mälarvägen ansluter till Torshällavägen svänger samtliga från innerfil ut på Torshällavägen mot Torshälla.

Det viktiga är att alla enas om att göra på samma sätt. Helst det mest logiska sättet oxå. Vi kommer nog inte längre är jag rädd

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Evildan
3 juli 2015
#87
Här ser du på vägbanans färg hur majoriteten kör ut ur denna cirkulation.

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-5f825e3910532d00a021754bf505b811.jpg

Fullt tillåtet dessutom.

Evildan
3 juli 2015
#88
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:

Har studerat lite mer kring hur folk faktiskt gör. De flesta ligger i mitten oavsett vart de ska. Men det är ytterst ovanligt med högerplacering för att sedan åka mot andra eller tredje avfarten. Detta borde ses över och basuners ut till allmänheten så alla är överens

Det är ändock tillåtet att ligga till höger för att fortsätta till avfart två eller tre osv.

Vi har en cirkulation här i byn där samtliga kör från vänster fil och ut ur den och en annan med högerfil som alla använder för fortsatt färd igenom.

Där Mälarvägen ansluter till Torshällavägen svänger samtliga från innerfil ut på Torshällavägen mot Torshälla.

Det viktiga är att alla enas om att göra på samma sätt. Helst det mest logiska sättet oxå. Vi kommer nog inte längre är jag rädd

Jag anser att det viktigaste är att vi alla är medvetna om vilka regler som gäller och sedan kör vi efter dom med undantag för dom som inte kan regelverket och då får den som har rätten på sin sida ändå väja för att undvika olycka.
Vill någon köra in i cirkulationen på högervarv så låt honom göra det men håll uppsikt så inget händer är min inställning.
Vidare kör jag i mitten av infarten för att undvika problemet, så mycket tid sparas inte och så bråttom kan ingen människa ha att det är fysiskt omöjligt att vänta dom extra sekunder det tar om alla kör enfiligt.

Den jag tidigare visade med vit BMW på bilden, där körde jag senast igår och två bilar ställer sig bakom mig sida vid sida, när jag som står i mitten kör ut första avfarten fortsätter bägge rakt in i cirkulationen och den bilen som låg åt vänster blev tvungen att nita för att inte tvingas köra upp på rondellen.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 juli 2015
Trådstartare
#89
Den är ju tvåfilig. Då kan det ju inte vara okej att köra som spåren visar!

Dom få sekunderna du talar om blir lätt minuter och kilometer... För de som hamnar längst bak i kön med "ecodriving"fanatiker

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Evildan
3 juli 2015
#90
DiwraZ skrev:
Den är ju tvåfilig. Då kan det ju inte vara okej att köra som spåren visar!

Dom få sekunderna du talar om blir lätt minuter och kilometer... För de som hamnar längst bak i kön med "ecodriving"fanatiker

Suck.

Jo det är fullt tillåtet.

https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
http://www.korkort.se/rondell/
http://www.automotorsport.se/artiklar/n … maste-veta

Det där med velocipeden börjar närma sig dig kanske?

Är några sekunder eller någon minut ett problem i vardagen, då får man lära sig att åka hemifrån tidigare.
Arbetar du kontaktar du din beställningscentral och meddelar enkelt att du blir sen så slipper ni vite för sen ankomst.
Ingen kund är värd att riskera sin säkerhet eller körkort för.

Tålamod är en dygd, inte minst i trafiken. Som du vet har även jag kört någon mil i tidigare yrke.
Senast redigerat av Evildan (3 juli 2015)

Yawn...
3 151 Inlägg
3 juli 2015
#91
Vad jag kan se av länkarna du skickade Evildan, så stämmer inte deras illustrationer med det exemplet du visade. I ditt exempel har dom ju kört rätt ut från inre filen, medans vad som beskrivs i länkarna är att man ska genomföra ett filbyte innan man kör ut ur rondellen.

Evildan
3 juli 2015
#92
Mervolic skrev:
Vad jag kan se av länkarna du skickade Evildan, så stämmer inte deras illustrationer med det exemplet du visade. I ditt exempel har dom ju kört rätt ut från inre filen, medans vad som beskrivs i länkarna är att man ska genomföra ett filbyte innan man kör ut ur rondellen.

http://www.korkort.se/rondell/
Där står det tydligt i vid sista bilden på sidan:
Om du kör ut ur cirkulationen från vänster körfält måste du vara extra uppmärksam på fordonen i höger körfält eftersom du inte vet om de ska fortsätta att köra i cirkulationen.

Tänk också på att du gör ett körfältsbyte.

Återigen, det är fullt tillåtet att köra ut ur cirkulationsplatsen från det vänstra körfältet.


Lägger till ännu en sida som behandlar körning i cirkulationsplats och hoppas att det nu framgår med tydlighet att det är tillåtet att svänga ur cirkulationen direkt från det vänstra körfältet.
http://www.övningskörning.com/cirkulationsplats/
Senast redigerat av Evildan (3 juli 2015)

Egen
277 Inlägg
3 juli 2015
#93
Passerade du honom före infart i cirkulationsplatsen va de väl ändå ditt fel?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 juli 2015
Trådstartare
#94
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Den är ju tvåfilig. Då kan det ju inte vara okej att köra som spåren visar!

Dom få sekunderna du talar om blir lätt minuter och kilometer... För de som hamnar längst bak i kön med "ecodriving"fanatiker

Suck.

Jo det är fullt tillåtet.

https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
http://www.korkort.se/rondell/
http://www.automotorsport.se/artiklar/n … maste-veta

Det där med velocipeden börjar närma sig dig kanske?

Är några sekunder eller någon minut ett problem i vardagen, då får man lära sig att åka hemifrån tidigare.
Arbetar du kontaktar du din beställningscentral och meddelar enkelt att du blir sen så slipper ni vite för sen ankomst.
Ingen kund är värd att riskera sin säkerhet eller körkort för.

Tålamod är en dygd, inte minst i trafiken. Som du vet har även jag kört någon mil i tidigare yrke.

Nu är jag på gränsen till värmeslag efter en lång dag med hårt knuten slips och har inte tålamod att ta del av bifogade länkar.

Vad är då meningen med filindelningen om den inte är till för att användas? Man ska ha högerplacering men det är samtidigt lugnt att gena kortaste vägen? Det rimmar inte. Det kan inte vara så illa ställt att man får göra lite som man vill bara man inte krockar med någon??

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Yawn...
3 151 Inlägg
3 juli 2015
#95
Evildan skrev:
Mervolic skrev:
Vad jag kan se av länkarna du skickade Evildan, så stämmer inte deras illustrationer med det exemplet du visade. I ditt exempel har dom ju kört rätt ut från inre filen, medans vad som beskrivs i länkarna är att man ska genomföra ett filbyte innan man kör ut ur rondellen.

http://www.korkort.se/rondell/
Där står det tydligt i vid sista bilden på sidan:
Om du kör ut ur cirkulationen från vänster körfält måste du vara extra uppmärksam på fordonen i höger körfält eftersom du inte vet om de ska fortsätta att köra i cirkulationen.

Tänk också på att du gör ett körfältsbyte.

Återigen, det är fullt tillåtet att köra ut ur cirkulationsplatsen från det vänstra körfältet.


Lägger till ännu en sida som behandlar körning i cirkulationsplats och hoppas att det nu framgår med tydlighet att det är tillåtet att svänga ur cirkulationen direkt från det vänstra körfältet.
http://www.övningskörning.com/cirkulationsplats/

Sant, jag missade det.

Men för att hålla oss till ämnet så har det ju ingen betydelse i det här fallet, när man byter körfält så har man väjningsplikt och skyldighet att kolla speglar och döda vinkeln, så personen som körde in i T.S. gjorde ju felet i alla fall? Sen om jag förstår detta rätt så betraktas cirkulationsplatsen som en egen väg, och då kan det ju omöjligen påverka om någon har begått ett fel/brott på en annan väg, så oavsett om T.S. körde om på landsvägen eller på påfarten innan cirkulationsplatsskylten har ju ingen betydelse då.

Evildan
4 juli 2015
#96
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Den är ju tvåfilig. Då kan det ju inte vara okej att köra som spåren visar!

Dom få sekunderna du talar om blir lätt minuter och kilometer... För de som hamnar längst bak i kön med "ecodriving"fanatiker

Suck.

Jo det är fullt tillåtet.

https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
http://www.korkort.se/rondell/
http://www.automotorsport.se/artiklar/n … maste-veta

Det där med velocipeden börjar närma sig dig kanske?

Är några sekunder eller någon minut ett problem i vardagen, då får man lära sig att åka hemifrån tidigare.
Arbetar du kontaktar du din beställningscentral och meddelar enkelt att du blir sen så slipper ni vite för sen ankomst.
Ingen kund är värd att riskera sin säkerhet eller körkort för.

Tålamod är en dygd, inte minst i trafiken. Som du vet har även jag kört någon mil i tidigare yrke.

Nu är jag på gränsen till värmeslag efter en lång dag med hårt knuten slips och har inte tålamod att ta del av bifogade länkar.

Vad är då meningen med filindelningen om den inte är till för att användas? Man ska ha högerplacering men det är samtidigt lugnt att gena kortaste vägen? Det rimmar inte. Det kan inte vara så illa ställt att man får göra lite som man vill bara man inte krockar med någon??

Då inväntar jag med respons om så trots mer text är nödvändig tills hettan lagt sig och du kunnat tillgodogöra dig informationen.

Evildan
4 juli 2015
#97
Mervolic skrev:
Evildan skrev:
Mervolic skrev:
Vad jag kan se av länkarna du skickade Evildan, så stämmer inte deras illustrationer med det exemplet du visade. I ditt exempel har dom ju kört rätt ut från inre filen, medans vad som beskrivs i länkarna är att man ska genomföra ett filbyte innan man kör ut ur rondellen.

http://www.korkort.se/rondell/
Där står det tydligt i vid sista bilden på sidan:
Om du kör ut ur cirkulationen från vänster körfält måste du vara extra uppmärksam på fordonen i höger körfält eftersom du inte vet om de ska fortsätta att köra i cirkulationen.

Tänk också på att du gör ett körfältsbyte.

Återigen, det är fullt tillåtet att köra ut ur cirkulationsplatsen från det vänstra körfältet.


Lägger till ännu en sida som behandlar körning i cirkulationsplats och hoppas att det nu framgår med tydlighet att det är tillåtet att svänga ur cirkulationen direkt från det vänstra körfältet.
http://www.övningskörning.com/cirkulationsplats/

Sant, jag missade det.

Men för att hålla oss till ämnet så har det ju ingen betydelse i det här fallet, när man byter körfält så har man väjningsplikt och skyldighet att kolla speglar och döda vinkeln, så personen som körde in i T.S. gjorde ju felet i alla fall? Sen om jag förstår detta rätt så betraktas cirkulationsplatsen som en egen väg, och då kan det ju omöjligen påverka om någon har begått ett fel/brott på en annan väg, så oavsett om T.S. körde om på landsvägen eller på påfarten innan cirkulationsplatsskylten har ju ingen betydelse då.

Om förare "A" kör om förare "B" när dom kör ut från cirkulationens påfart och precis efteråt så sker en olycka när förare "B" skall svänga till den fil denna ämnar bruka för fortsatt färd.
Till följd utav detta då förare "B" inte kan anses förväntas att bil "A" skulle befinna sig på det stället den gör pga att bil "A" begår ett fel sekunden/sekunderna innan så anser jag att även bil "A" är medskyldig vid olyckan.
Varför?
Olyckan hade inte inträffat dom emellan om inte bil "A" strax innan hade gjort den felaktiga manövern.


Ett annat exempel:
Om bil "A" har väjningsplikt i en korsning och ändå kör rätt ut framför fordon "B" som då inte hinner bromsa och kör in i bil "A" bakifrån.

Enligt trafikboken är det alltid den som kör på bakifrån som är skyldig.
Enligt trafikboken är det den som har väjningsplikt som är skyldig.

Vems är felet?
Felet gjordes ju innan bil "A" körde ut på den korsande vägen och kan då inte hållas ansvarig?

Yawn...
3 151 Inlägg
4 juli 2015
#98
Evildan skrev:
Om förare "A" kör om förare "B" när dom kör ut från cirkulationens påfart och precis efteråt så sker en olycka när förare "B" skall svänga till den fil denna ämnar bruka för fortsatt färd.
Till följd utav detta då förare "B" inte kan anses förväntas att bil "A" skulle befinna sig på det stället den gör pga att bil "A" begår ett fel sekunden/sekunderna innan så anser jag att även bil "A" är medskyldig vid olyckan.
Varför?
Olyckan hade inte inträffat dom emellan om inte bil "A" strax innan hade gjort den felaktiga manövern.

Om du skulle vara med i en olycka i Eskilstuna och den som körde in i dig hävdar att det är ditt fel för att du körde för fort på E20 på väg in mot Eskilstuna, skulle du acceptera det då? Motiveringen till den anklagelsen skulle då vara att du överskred hastighetsbegränsningen på E20 och nu befann dig på en plats som du egentligen inte skulle ha hunnit till. Därför är det ditt fel, trots att du körde helt lagligt på den vägen där ni krockade..?

Nej, jag köper inte att det skulle vara TS fel för att han gjorde fel på en annan väg än den där olyckan skedde.

Dock är ditt exempel inte helt pricksäkert, då det är andra förutsättningar. Ett bättre exempel vore följande:

Bil A kör i vänster körfält på en 2-1-väg och kör om bil B. När omkörningen pågår svänger bil B ut ur sitt körfält och kolliderar med bil A för att bil B inte har iakttagit väjningsplikten vid körfältsbytet. Vems är felet? Ganska självklart i min värld. Vad som hände tidigare är orelevant, du har fortfarande skyldighet att kontrollera att ett körfältsbyte kan göras utan risk. Det står det också om i dom rondell-länkarna du skickade.

Evildan skrev:
Ett annat exempel:
Om bil "A" har väjningsplikt i en korsning och ändå kör rätt ut framför fordon "B" som då inte hinner bromsa och kör in i bil "A" bakifrån.

Enligt trafikboken är det alltid den som kör på bakifrån som är skyldig.
Enligt trafikboken är det den som har väjningsplikt som är skyldig.

Vems är felet?
Felet gjordes ju innan bil "A" körde ut på den korsande vägen och kan då inte hållas ansvarig?

Vet inte riktigt vart du vill komma med det här. Det är andra förutsättningar än vad som är relevant till trådens ämne. Eller har du en poäng som jag missar?

Evildan
4 juli 2015
#99
Mervolic skrev:
Evildan skrev:
Om förare "A" kör om förare "B" när dom kör ut från cirkulationens påfart och precis efteråt så sker en olycka när förare "B" skall svänga till den fil denna ämnar bruka för fortsatt färd.
Till följd utav detta då förare "B" inte kan anses förväntas att bil "A" skulle befinna sig på det stället den gör pga att bil "A" begår ett fel sekunden/sekunderna innan så anser jag att även bil "A" är medskyldig vid olyckan.
Varför?
Olyckan hade inte inträffat dom emellan om inte bil "A" strax innan hade gjort den felaktiga manövern.

Om du skulle vara med i en olycka i Eskilstuna och den som körde in i dig hävdar att det är ditt fel för att du körde för fort på E20 på väg in mot Eskilstuna, skulle du acceptera det då? Motiveringen till den anklagelsen skulle då vara att du överskred hastighetsbegränsningen på E20 och nu befann dig på en plats som du egentligen inte skulle ha hunnit till. Därför är det ditt fel, trots att du körde helt lagligt på den vägen där ni krockade..?

Nej, jag köper inte att det skulle vara TS fel för att han gjorde fel på en annan väg än den där olyckan skedde.

Dock är ditt exempel inte helt pricksäkert, då det är andra förutsättningar. Ett bättre exempel vore följande:

Bil A kör i vänster körfält på en 2-1-väg och kör om bil B. När omkörningen pågår svänger bil B ut ur sitt körfält och kolliderar med bil A för att bil B inte har iakttagit väjningsplikten vid körfältsbytet. Vems är felet? Ganska självklart i min värld. Vad som hände tidigare är orelevant, du har fortfarande skyldighet att kontrollera att ett körfältsbyte kan göras utan risk. Det står det också om i dom rondell-länkarna du skickade.

Evildan skrev:
Ett annat exempel:
Om bil "A" har väjningsplikt i en korsning och ändå kör rätt ut framför fordon "B" som då inte hinner bromsa och kör in i bil "A" bakifrån.

Enligt trafikboken är det alltid den som kör på bakifrån som är skyldig.
Enligt trafikboken är det den som har väjningsplikt som är skyldig.

Vems är felet?
Felet gjordes ju innan bil "A" körde ut på den korsande vägen och kan då inte hållas ansvarig?

Vet inte riktigt vart du vill komma med det här. Det är andra förutsättningar än vad som är relevant till trådens ämne. Eller har du en poäng som jag missar?

Poängen i bägge exemplen är att vad som föranleder olyckan är att en trafikant gör något otillåtet sekunden innan olyckan och därav är där han är vid det aktuella tillfället.

Om jag exempelvis körde för fort för 1 minut sedan är givetvis irrelevant då det inte påverkar händelseförloppet i realtid på samma vis som det sammanhängande händelseförloppet som TS situation är.

Yawn...
3 151 Inlägg
4 juli 2015
#100
Evildan skrev:
Poängen i bägge exemplen är att vad som föranleder olyckan är att en trafikant gör något otillåtet sekunden innan olyckan och därav är där han är vid det aktuella tillfället.

Om jag exempelvis körde för fort för 1 minut sedan är givetvis irrelevant då det inte påverkar händelseförloppet i realtid på samma vis som det sammanhängande händelseförloppet som TS situation är.

Du skrev tidigare att påfarten räknas som en del av cirkulationsplatsen efter att man passerat skylten. Så du menar att det är olagligt att ligga till höger/vänster i påfarten till en cirkulationsplats för att släppa förbi andra trafikanter? Trots att alla körskolor jag känner till uppmanar sina elever att tillämpa detta beteendet?


Sök