Jag har stört mig ett tag på att man måste låsa och låsa upp bilen flera gånger innan samtliga dörrar är låsta/olåsta. Man ser dessutom ganska så larvig ut när man springer runt bilen flera varv och känner på alla dörrar, innan man nöjd går därifrån med en fullständigt låst bil. Därför blev detta trådens första projekt. De dörrar som krånglar är passagerardörrarna på vänster sida. (Jaguaren hämtades i England 1997 och är därför högerstyrd).
Det kommer bli en del bilder, håll i er! (På vissa foton skymtar man bruksbilen, en mycket trevlig Lupo!)
Passagerardörr fram, innan demontering. Direkt till höger om dörrhandtaget ser ni den manuella "låsspaken". Den är i låst läge så som den ser ut här, olåst så ligger den framåt, i bilens färdriktning.
Under handtaget sitter spaken som reglerar sidospegeln. Det har hänt flertalet gånger att passagerare misstager denne för dörrhandtag, vilket leder till en sidospegel som agerar flygplanspanare...
Sidofacket avmonterat, fyra skruvar i bottnen, två i armstödet, samt en upphängning med två pinnar som lirar i motsvarande hål i plåten.
Självklart blev bilden upp och ned... Upphängningspinnarna är de rostiga styckena som sitter på tvärslån längst ned (till vänster i bild) samt längst till höger i bild, på överkanten av sidan på facket. Statusen på tyg och trä är ganska bra i denna dörr, men tanken är att i framtiden byta ut allt detta i alla dörrar.
Innan jag lyckades meckla bort panelen från sidospegelreglaget togs en bild, men självfallet glömde jag att ta ett foto med "ren" dörr.
Här sitter boven i dramat. Bilden visar två par metallpinnar sammankopplade med varsin metallklämma. Det är en olycklig vinkel, men varje par löper helt individuellt, vilket inte riktigt framgår. Det övre paret är kopplade till dörrhandtaget, och det undre till låsmekanismen. Efter lite jämkande med det undre paret reagerar nu låset så som jag vill att det ska göra. Enkelt beskrivet kan man säga att jag "spände" paret genom att föra den ena pinnen framåt i klämman, som sedan spänner fast pinnen i låst läge.
Här är dagens inlägg egentligen slut, i och med att problemet är löst, men jag skickar upp lite bilder som visar varför låset inte kunde uppfylla sin funktion.
Jag skruvade bort dörrens öppningsmekanism. Bilden visar "frånsidan", dvs den sida som sitter mot dörrplåten. Ungefär mitt på mekanismens högra halva syns ett tjockt metallstift. När detta förs uppåt öppnas bildörren.
Här ser man ganska tydligt konturerna från öppningsmekanismen. I den utskurna plåten skymtar den läpp, som när den förs uppåt, påverkar stiftet i föregående bild. Läppen ligger i upplåst läge.
Här ser ni hur det ser ut från insidan av dörren. Notera läppens förhållande till metallstiftet. Dörren är nu upplåst och allt ser bra ut.
Här skall dörren vara låst, men eftersom jag ännu inte hade spänt låsanordningens metallpinnar, går dörren att öppna. Om läppen nu skulle föras uppåt, påverkas metallstiftet, och dörren öppnas.
Efter spänning ser resultatet ut såhär. Läppen löper fritt när den förs uppåt, och dörren förblir stängd.
Dörren går nu att låsa och öppna på första försöket, ringdans runt bilen är nu ett minne blott. Dock räknar jag med att metallspännet som håller samman låspinnarna kommer att mattas ut och ge med sig millimeter för millimeter. Så proceduren får väl upprepas någon gång framöver, om inte hela anordningen skall bytas ut.
Ber om ursäkt för felaktig nomenklatur. Ställ frågor om ni är osäkra på vad jag menar med pinnar och spännen, läppar och metallstift.
Väl mött!