3516
Sök

Passat -99 1.8T temperatur

21 Inlägg
9 juli 2015
Trådstartare
#1
Tja.

Temperaturen på motor står alltid på det lägsta(50C?), oavsett hur långt jag kör. Har hört att det både kan vara termostaten och tempgivaren. Men jag vet inte riktigt hur man byter någon av dom så det skulle ju vara bra att få veta vilken det var först. Ni kanske har lite mer erfarenhet och kan säga på rak arm vad det är som är felet?

Oljelampan blinkar även vid uppstart, om det har någon betydelse. Vad nu det kan bero på? Och jag vet att det inte är för lite olja, bytte nyligen oljefilter och olja, samt kontrollerat oljan både kall och varm.

Tacksam för hjälp, har inte tillgång till VAG-com tyvärr, och har inte lust att slänga in passaten på någon verkstad.

Avstängd
10 388 Inlägg
9 juli 2015
#2
zerty skrev:
Tja.

Temperaturen på motor står alltid på det lägsta(50C?), oavsett hur långt jag kör. Har hört att det både kan vara termostaten och tempgivaren. Men jag vet inte riktigt hur man byter någon av dom så det skulle ju vara bra att få veta vilken det var först. Ni kanske har lite mer erfarenhet och kan säga på rak arm vad det är som är felet?

Oljelampan blinkar även vid uppstart, om det har någon betydelse. Vad nu det kan bero på? Och jag vet att det inte är för lite olja, bytte nyligen oljefilter och olja, samt kontrollerat oljan både kall och varm.

Tacksam för hjälp, har inte tillgång till VAG-com tyvärr, och har inte lust att slänga in passaten på någon verkstad.

Låt bilen stå på tomgång 10min efter att du kört, stiger inte tempen då, kan du -nog- utesluta termostaten och sikta in dig på tempgivaren.

Blinkar lampan när du slår på tändningen eller när du startat bilen?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

21 Inlägg
9 juli 2015
Trådstartare
#3
Låt bilen stå på tomgång 10min efter att du kört, stiger inte tempen då, kan du -nog- utesluta termostaten och sikta in dig på tempgivaren.

Blinkar lampan när du slår på tändningen eller när du startat bilen?

Jag ska testa der, återkommer imorgon med svar.
När jag vrider på tädningen lyser den rött, tillsammans med alla andra. Därefter blinkar den gult 3-4 gånger. Även att oljenivån är ok.

Hur är det med att byta tempgivare? Måste man tömma glykolen då?
Tack för svar!

Avstängd
10 388 Inlägg
9 juli 2015
#4
zerty skrev:
Låt bilen stå på tomgång 10min efter att du kört, stiger inte tempen då, kan du -nog- utesluta termostaten och sikta in dig på tempgivaren.

Blinkar lampan när du slår på tändningen eller när du startat bilen?

Jag ska testa der, återkommer imorgon med svar.
När jag vrider på tädningen lyser den rött, tillsammans med alla andra. Därefter blinkar den gult 3-4 gånger. Även att oljenivån är ok.

Hur är det med att byta tempgivare? Måste man tömma glykolen då?
Tack för svar!

Kan vara så "enkelt" att nivågivaren är kass

Nej, nu har jag inte bytt på någon Passat, men dock på ett par A4:or (same same). Sitter i bakkant av motorn (mellan motorn och torpedväggen, på ett rör där).
Plugga ur kontakten, ut med låsclipset, dra upp givaren, se till att man får o-ringen med upp, dit med ny givare + o-ring, tillbaka med låsclipset (det nya som medföljer), dra lite smått i givaren för att se att den faktiskt sitter fast (lätt att clipset hamnar fel/under o då inte låser fast givaren), plugga i kontakten - Klart.

Bör inte försvinna någon kylvätska värt att nämna o nej, du behöver inte tömma innan. Rinner i värsta fall ut en DL (om ens det)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök