Toyotas återförsäljarnät upplever jag som förtroendeingivande och hjälpsamt om något i sällsynta fall skulle inträffa.
Toyota är inte utan orsak kända för sin tillförlitlighet och höga säkerhet samt sitt mycket höga andrahandsvärde.
I närapå samtliga tillförlitlighetsundersökningar oavsett var i världen dom görs eller av vilket företag så hamnar alltid Toyota högt upp, i regel bland topp tre av jämförda märken.
Min erfarenhet av märket delar den åsikten då jag ägt en mängd olika bilar och Toyotorna har alltid skött sig till skillnad från den mängd tyska bilar jag ägt vilket gör att jag närapå avråder ett köp från VAG, inte minst pga deras kundbemötande i garantiärenden samt bilmärkets återkommande placeringar på nämnda listor.
Auris 5d, en bil i Focus/Golfklassen med bra utrymmen och numera i modern tid tillverkar Toyota bilar med god skjutmån i stolen. Snål och allmänt ekonomisk att äga. 1.6 132hk förbrukar enligt körcykeln blandad körning 5.9l/100km.
Avensis, rymlig och bekväm bil som inte är särskilt törstig trots sin storlek.
En Touring 1.8 147hk manuell 2014 förbrukar endast 6.5l/100km blandad körning enligt körcykeln.
Du skev initialt att manuell låda är ett krav, när du är hos Toylådeåterförsäljaren och provklämmer något så prova en Aurishybrid är ändå mitt råd, antingen kommer du uppskatta den sömnlösa lådan eller så gör du det inte.
Jag var skeptisk innan jag körde en HSD första gången 2004 men ändrade uppfattning, men jag förstår nöjet med ett färskt körkort och viljan att röra om i oljan med en spak.
Jag har kört många mil och uppskattar istället bekvämligheten till vardags med den steglösa ryckfria lådan.