2773
Sök

Regga ombyggt fordon med annan motor

596 Inlägg
10 juli 2015
Trådstartare
Hej lite dum fråga kanske, men visst kan man byta motor i en bil som redan är reggad som ombyggtfordon å regga med den? Tänkte från icke turbo till turbo motor?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 juli 2015
Som vanligt är det bäst att fråga SFRO direkt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
10 juli 2015
sellstedt1 skrev:
Hej lite dum fråga kanske, men visst kan man byta motor i en bil som redan är reggad som ombyggtfordon å regga med den? Tänkte från icke turbo till turbo motor?

Om den är reggad som ombyggt fordon betyder inte i min värld att man kan stoppa i vilken motor man vill. Men jag kan ha fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 700 Inlägg
10 juli 2015
Här har TS svaret han söker efter.

BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre

Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning. Observera dock undantagsregler för ombyggt fordon som samtidigt E85-konverteras, prata med din besiktningsman om den saken.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)

Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

http://sfro.com/index.php/bil/avgasregler-mm

596 Inlägg
10 juli 2015
Trådstartare
Ja där var svaret :-) tackar

Sök