3377
Sök

Dunkar under bilen vid gaspådrag (peugeot 307

6 Inlägg
11 juli 2015
Trådstartare
Hej som rubriken lyder har jag en peugeot 307 -07 manuell som det dunkar till på när man gasar hårt från att ha motorbromsar.

det är inte ett vanligt dunk,utan ett kraftigt sådant. Kan misstänka att det är kopplingen för den är lite konstig och måste bytas. Ex den rycker lite ojämt ibland när man gasar från 1an.

Fråga 2: Vid kopplingsbyte vad ska man köpa? finns ju på typ meck-hemsidor en kopplingssats med lameller osv för dryga 1600 kr. är det värt det och sedan lämna in bilen till min kompis mamma som är mekaniker och låta henne byta? smile

3 173 Inlägg
11 juli 2015
Inte nå motorfäste som har pajat?  Satt motorn rör på sig för mycket.och slår i något

117 Inlägg
11 juli 2015
Fråga 1 Det är ett typiskt motor/växellådskudde fenomen.
Be nån som kan,tex kompisens kära mor kolla det innan du byter koppling.
fråga 2 det blir nog svårt att få det billigare än så.

Gummi är färskvara och bör bytas ofta

2 849 Inlägg
11 juli 2015
Skulle också tippa på motor/växellådsfäste, ev avgasröret som slår i på nåt ställe, men ganska långsökt kanske.

Ruska på motorn så bör du se om den rör sig onormalt mycket. Skall sitta ganska stumt men lite ska den ju röra sig.

Ang lameller så kommer du inte billigare undan än förslaget du gett. kolla på hemsidor, kan skilja en del från företag till företag. (Köp dock inget kinatillverkat s*it, om det finns sånt)

6 Inlägg
12 juli 2015
Trådstartare
anderz_1 skrev:

Hittade faktiskt någon typ av gummie vid ena motorfästet idag. Tror det kan va det! Men ännu en gång.. nytt problem antipollution faulty kom upp i displayen. Kan det va spridare  som har problem? Eller kanske katten? Ska man köra in en injection cleaner? smile

2 849 Inlägg
12 juli 2015
Fredriklindman skrev:
anderz_1 skrev:

Hittade faktiskt någon typ av gummie vid ena motorfästet idag. Tror det kan va det! Men ännu en gång.. nytt problem antipollution faulty kom upp i displayen. Kan det va spridare  som har problem? Eller kanske katten? Ska man köra in en injection cleaner? smile

Då är det nog det fästet som behöver bytas.

Ang det nya felet kan det eg. va precis vad som helst. Kan va allt från tändspole till katalysator. Kan va nån givare som fått spel med

Nåt är det med avgasreningen iallafall.

Det du kan prova med är att nolla datorn, ta av minuspolen i ca 10 min och se om meddelandet försvinner.

Fast sen måste du ändå nolla felkoder då bilprovningen kommer se detta då det ligger kvar i felkodsminnet och kommer hittas med OBD-kontrollen.

Jag skulle börja med att läsa av felkoder, då det blir billigast i längden och inte börja byta saker som det visar sig inte va!

Sök