2452
Sök

Skoda Octavia RSII Dumpventil eller filter?

150 Inlägg
11 juli 2015
Trådstartare
#1
HäjHäj..

Bilen är en Octavia RS2 2010 (alltså 2.0tsi och INTE tfsi ifall det spelar någon roll)

Lite grann som rubriken lyder undrar jag vilket som gör minst skador på motorkomponenter.
vet att original håller längst, men är barnsligt kär i när de låter och pyser så undrar va ni skulle rekommendera.

sett att de finns adapter man kan sätta i mellan tryckrör/tryckslang och dumpventilen som släpper ut viss del av övertrycket.

så min fråga är ju vilket som är rekommenderat, att köpa ett öppetfilter eller köpa en Forge dumpadapter?

Mvh

135 Inlägg
11 juli 2015
#2
Köper du ett RIKTIGT filter och sköter det enligt instruktionerna så är min uppfattning att bilen ska ta minst skada i förhållande till alternativet.

Edit: Detta förutsätter dock att filtret skärmas av mot motorrummet eller på annat sätt möjliggör att endast kall luft kommer i närheten av filtret, annars kan du lätt få höga insugstemperaturer = inte bra.
Senast redigerat av klubbfors (11 juli 2015)

71 Inlägg
13 juli 2015
#3
varför välja? gör det seriöst isåfall med lmm sim och ett cai!


Der Dildo-dirigent aus Dortmund
55 Inlägg
13 juli 2015
#4
Har aldrig varit med om att en motor tagit skada av en öppen dump, de som kan hända är ju att motorlampor tänds ifall dumpen sitter efter lmm vilket innebär att redan uppmätt luft pytsas ut i atmosfären vilket sen leder till felaktiga avgasvärden men att något skulle ta skada har jag mycket svårt att tro, sen ska man ju välja ett kvalitetsfilter, däremot så behöver det inte innebära att det är bättre utan att det flödar bättre än ett skitfilter.

///M - the most powerful letter

135 Inlägg
17 juli 2015
#5
Bara för att motorlampor inte lyser så betyder inte det att motorn mår bra, vid utsläppning av luften efter LMM så går bilen för fett med sot och bränd katalysator som några av följderna. Bara för att bilen går framåt utan att sprängas betyder inte det att den mår bra av situationen.

Angående filtret så är det både rätt och fel, ett kvalitetsfilter flödar bättre än ett biltema men renar också bättre.
Kör själv med ett biltemafilter i 740:in och det fungerar, men jag är helt övertygad om att diverse damm och liknande sugs med.
Detta "spelar ingen roll" då motorn redan är ganska trött efter 53 tusen mil, men på nya motorn kommer jag inte att köra med något annat än kvalitetsfilter.

Der Dildo-dirigent aus Dortmund
55 Inlägg
20 juli 2015
#6
Men snälla, hur mycket kör du och dumpar? Ja att den går fett stämmer och det är som sagt därför motorlampan ofta tänds på nyare bilar, men att man skulle dumpa så mycket luft att man skulle sota igen katten känns så långsökt att de gör ont i kroppen bara av att tänka på det.
Kör med ett kraftigt läckage på en insugspackning i ett halvår så köper jag teorin om igensotad kat lite lättare.

///M - the most powerful letter

135 Inlägg
21 juli 2015
#7
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Läs det här, om du inte tror mig så är torpis riktigt duktig och vet vad han pratar om.

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
21 juli 2015
#8
dom där ska ALLTID ha återcirkulerande dump  polarns behövde då ingen öppen dump  hade endå 370hk i en oöppnad Rs maskin..  en öppen dump förstör bara och gör ingen som helst nytta..den lät förövrigt jävligt gött.. och gick jävligt bra

Kör fort så hinner inget hända...

Cupra_
21 juli 2015
#9
Jag kör bara med ett insugskit, ingen öppen dump, och det låter rätt rejält när bilen dumpar.
Det känns safe tycker jag, inte haft några problem i alla fall.

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
21 juli 2015
#10
Deception skrev:
Jag kör bara med ett insugskit, ingen öppen dump, och det låter rätt rejält när bilen dumpar.
Det känns safe tycker jag, inte haft några problem i alla fall.

polarn körde så på sin skoda också..
tyvärr är insugs kittet svindyrt..bsr hade kass passform tyckte jag.. massa skit som pajat för honom.  iof är mycket gjort med hans bil och han körde rätt hårt med stackarn..

Kör fort så hinner inget hända...

Cupra_
21 juli 2015
#11
Growe skrev:
Deception skrev:
Jag kör bara med ett insugskit, ingen öppen dump, och det låter rätt rejält när bilen dumpar.
Det känns safe tycker jag, inte haft några problem i alla fall.

polarn körde så på sin skoda också..
tyvärr är insugs kittet svindyrt..bsr hade kass passform tyckte jag.. massa skit som pajat för honom.  iof är mycket gjort med hans bil och han körde rätt hårt med stackarn..

Jo, mitt kit är rätt dyrt men passformen var bra och ljudet fint smile Kanske blir billigare i längden än att hitta på andra grejer som kanske leder till följdskador..

150 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#12
Okej, så vi hoppar hela idén med öppen/hybrid dump!

Ger mig på att leta efter ett filterkit, verkar kosta mellan 3500kr-5600kr till 2010-
men endast 1990kr+ till 2004-2009, någon som vet vad som gjordes om?

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
21 juli 2015
#13
Massor filtret sitter i motorkåpan orginal. Men det är överpriser så det sjunger om det. Ett rör bara o lite silikon slang

Kör fort så hinner inget hända...

Cupra_
21 juli 2015
#14
Growe skrev:
Massor filtret sitter i motorkåpan orginal. Men det är överpriser så det sjunger om det. Ett rör bara o lite silikon slang

Precis, det kan vara bra att veta. Monterar du ett insugskit får du antingen köra utan motorkåpa eller hitta på något annat som jag gjorde.
https://www1.garaget.org/archive/107/106387/371772/371772-3605902.jpg

Köpte en kåpa till Audi TTS och fick dit..
Senast redigerat av Deception (21 juli 2015)


Sök