3113
Sök

Fråga om avgassystem

50 Inlägg
16 juli 2015
Trådstartare
Hej

Har köpt mig en Lexus GS300 -98, dvs den med Supra N/A motorn.
Det sitter standard avgassystem så när som på båda bakre ljuddämpare. Någon har bytt dessa från original till något eftermarknadstyp "Ulter sport". Dom låter ganska lite men det sitter ett "kors" (+) inne i vardera ljuddämpare samt så är anslutningen till båda ljuddämpare mindre än resten av systemet.
Min fråga är om det har någon stor påverkan (skadligt för motorn) på avgasflödet om det är mindre diameter på avgassystemet dom sista 30-40cm. Dvs avgassystemet går från 2.1/4" till 2".

Forummoderator
26 342 Inlägg
16 juli 2015
Nej det är inte skadligt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

50 Inlägg
16 juli 2015
Trådstartare
Ok, då var det som jag tänkte. Då Lexus har dubbla avgasrör efter katten och båda håller 2.1/4" medans Supra n/a har singelsystem på 2.1/4"-2.5".

Någon som har tips på vilket avgassystem som passar bäst på en GS300? Det ska inte bröla, utan låta lite vid vanlig körning medan vid full gas ska det komma skönsång ur 2JZ-GE motorn.

4 693 Inlägg
16 juli 2015
Det enda man kan göra mig veterligen som gör att det låter fränare när man bränner på fullt och normalt när man kör lugnt är öppet luftfilter.

Byter du avgassystem så kommer det låta mer båda vid låga och höga varv.

Är det exakt samma motor som Supra så kan kolla lite på lösningar till dessa, lär finns en del att välja på smile

Booyakasha!

50 Inlägg
16 juli 2015
Trådstartare
Motorn är samma men inte avgassystemet sad . Då får jag ha kvar det som sitter på nu, ganska tyst vid landsvägkörning men låter en del vid gaspådrag. Får lägga pengar istället på att snygga upp alla skarvar som finns innan bakre ljuddämparna.

270 Inlägg
16 juli 2015
Jag håller precis på med att byta ut avgassystemet på min GS300.Mitt har då 2" hela vägen,utom vid ingången till de bakre dämparna,där det är lite grövre.
Jag kapade rören efter de två resonansdämparna och provstartade,det lät faktiskt inte mycket alls.
Det är ju samma avgassystem på GS300 som GS430,utom första delen då.

50 Inlägg
16 juli 2015
Trådstartare
Mitt är 2.25" (54mm) vid resonansdämparna. Konstigt? Å det står Toyota/Lexus på mina resonansdämpare samt inga skarvar förän första böjen mot ljuddämparna (bakom bakaxeln).
Nu får dom sitta kvar där men ska bara snygga till fastsättningen. Det ser ut som om dom hänger något långt ner med en glipa på 5-6cm till stötfångaren.

50 Inlägg
17 juli 2015
Trådstartare
Då fick vi klarhet i det hela big_smile .
Trevlig helg!

Sök