3145
Sök

Ny huvudenhet till V70n

1 523 Inlägg
30 juli 2015
Nausea skrev:
valstadkillen skrev:
robinr- skrev:
Nu lugnar vi ner oss lite killar, det är bra med inputs och olika synpunkter. Eftersom jag inte kan så mycket om just bilstereo så vänder jag mig till detta forumet. Vet inte om det framgick i första inlägget att jag är ute efter en bra ljudbild men det bör inte kosta en förmögenhet. Jag har ett bra hifi-system hemma i vardagsrummet som spelar enigt mig snuskigt bra och jag gillar det, kan erkänna att jag saknar lite av den där absolut vassaste diskanten men jag tycker samtidigt det skär ganska mycket i öronen och blir jobbigt att lyssna på i längden. Hur som helst!

Jag kan vara beredd att spräcka min budget när det gäller huvudenhet. Jag är väldigt sugen på 178BT eftersom många rekommenderar den, men visst den kostar lite också.

Det kit-systemet jag har kollat på är detta Ground Zero GZRC 16XII av de videos jag lyckats titta på känns det som ett bra system. Det är iaf det som jag fastnat lite extra för.

Kommer driva det med ett 2-kanals slutsteg, mb quart premium pab-2100 för att vara exakt. Det borde inte vara några problem.

viktigast är monteringen! sedan ha bra musik med hög uppspelningshastighet. rekomenderar tidal hifi. Miami  501 är bra lågnivåkabel med störningsskydd.

Vad menar du med uppspelningshastighet? Menar du bitrate på ljudfiler?

kb/s. spotify har som max 320 kb/s (dugligt) Tidal hifi är på äver 1400 kb/s!

1 523 Inlägg
30 juli 2015
att du rankar volvo och saab som top of the line är ju rätt så kul. en har konkat och en annan har dålig ekonomi hahaha audi,merca,bmw är mer top of line isåfall wink tack du gjorde min dag smile

Avstängd
598 Inlägg
30 juli 2015
valstadkillen skrev:

Och vad är bitrate på en CD? 1,411,200 bits per sekund, vanlig red book industristandard sedan ett antal årtionden. Det du kallar Tidal hifi heter i själva verket flac, som komprimerar ljudfiler.

Avstängd
598 Inlägg
30 juli 2015
valstadkillen skrev:
att du rankar volvo och saab som top of the line är ju rätt så kul. en har konkat och en annan har dålig ekonomi hahaha audi,merca,bmw är mer top of line isåfall wink tack du gjorde min dag smile

MB och BMW är top-of-the-line, Audi är definitivt inte det. De har problem med många utav sina motorer.

1 523 Inlägg
30 juli 2015
Nausea skrev:
valstadkillen skrev:

Och vad är bitrate på en CD? 1,411,200 bits per sekund, vanlig red book industristandard sedan ett antal årtionden. Det du kallar Tidal hifi heter i själva verket flac, som komprimerar ljudfiler.

visst det är komprimerad musik men i riktigt bra kvalite! testat i både hemma i min ipoddockningsstation och i min bil och låter mycket bättre än spotify. mer klarare ljud och spelar högre! visst en köpt CD är det bästa men blir dyrt om man ska ha den musik man lyssnar på osv flac är bättre kvalitet än mp3 t.ex. det är flac eller cd skivor som gäller! jag valde flac

1 523 Inlägg
30 juli 2015
Nausea skrev:
valstadkillen skrev:

MB och BMW är top-of-the-line, Audi är definitivt inte det. De har problem med många utav sina motorer.

och saab har inga negativt? deras växellådor? ända som är bra på saab är turbon. volvo har bromssjukdomar!  alla bilar har för och nackdelar

1 523 Inlägg
30 juli 2015
väntar fortfarande på att se vad du har för setup! så jag kan döma

1 494 Inlägg
30 juli 2015
robinr- skrev:
Nu lugnar vi ner oss lite killar, det är bra med inputs och olika synpunkter. Eftersom jag inte kan så mycket om just bilstereo så vänder jag mig till detta forumet. Vet inte om det framgick i första inlägget att jag är ute efter en bra ljudbild men det bör inte kosta en förmögenhet. Jag har ett bra hifi-system hemma i vardagsrummet som spelar enigt mig snuskigt bra och jag gillar det, kan erkänna att jag saknar lite av den där absolut vassaste diskanten men jag tycker samtidigt det skär ganska mycket i öronen och blir jobbigt att lyssna på i längden. Hur som helst!

Jag kan vara beredd att spräcka min budget när det gäller huvudenhet. Jag är väldigt sugen på 178BT eftersom många rekommenderar den, men visst den kostar lite också.

Det kit-systemet jag har kollat på är detta Ground Zero GZRC 16XII av de videos jag lyckats titta på känns det som ett bra system. Det är iaf det som jag fastnat lite extra för.

Kommer driva det med ett 2-kanals slutsteg, mb quart premium pab-2100 för att vara exakt. Det borde inte vara några problem.

Behöver du inte köpa prylarna precis nu kan du ju alltid åka till nån tävling och ta en titt på SQ bilarna och snacka med dom för där har du ju mkt kunskap och möjligheten att provlyssna på bra system där grejerna har möjlighet att prestera tongue

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 juli 2015
Nausea skrev:
valstadkillen skrev:
Nausea skrev:
Sen Alpine! Du bytte Alpines top-of-the-line HU mot en Pilowood (Pioneer + Kenwood = pile of wood, brasved) dubbeldin och kallar det ett neutralt ljud?  Du har väl för dåliga högtalare som låter trevligare med inbyggd loudness = hissad bas och diskant. Men du hör inte musiken, röster, harmonier och strumming guitars! Man måste först lära sig att en ton inte bara är EN frekvens utan en grundton och övertoner. Om anläggningen inte klarar av att återge alla dessa toner/deltoner/övertoner hör du inte musiken som den ska upplevas. Därför låter en gitarr så mycket bättre i händerna på en kunnig person än en som bara spelar en ton i taget. https://www.youtube.com/watch?v=YuxpQ0gwFSk

I did not start the flame war!

Jo du startade med ett dumt inlägg! Dåligt system? Nja duger helt klart när det är färdigt!
Kenwood dubbeldin
Mosconi 6to8
A stolparna: dayton mellanregister och diskant
Dörrarna: spl dynamics hf6.5" middar
Handsfacket: gladen sqx08
Skuffen: re audio se12d4
Steg: ground zero uranium 2225sq & 4.150sq och ett B2 quattro mkii
Kenwood och pioneer är inte skit! Alpine är inte skit heller! Alla har sina för och nackdelar!
Min kenwood bt60u lät mkt trevligare ån både Alpine iva202r och pioneer avh2400bt. Allt beror på smaksak! cde178bt är en bra maskin men ide178bt är för dyr för hans budget!

Som sagt, högtalarna är skit. Dessutom har du för många vilket gör det svårkalibrerat. Och de olika märkena passar inte ihop ljudmässigt, helt olika karaktärer. Dessutom ljuger du nu för i det förra inlägget skrev du att du bytte ut ett Alpine 178bt medan du nu skriver att du jämfört Pilowood med en betydligt billigare och sämre som förmodöligen inte ens har tidskomp och nivåjustering på alla kanaler. Nej, du har inte
hört musiken med detta hopkok till anläggning. Eftersom du nyligen börjat investera i Mosconi Gladen, byt ut alla högtalare från andra märken till Gladen också. Subben sist, för där kan andra märken vara bättre. Sen byter du ut alla kablar mot bättre. Sen kan du börja säga att du har hifi i bilen.

Dayton Audio skit? O.o
Det är mer än vad jag visste.
Tänk på att Dayton användes i en bil som vann SM ett år o kom då tvåa på EM. Ops..
Dayton Audio är extremt prisvärda. Deras Reference-linje med aluminiumkon har ett ljud som påminner om EAD (även Jordan då grunden är gemensamt utvecklad) till bråkdelen av priset.
Jag tycker du skall tagga ner och skaffa dig lite mer kött på benen och erfarenhet INNAN du uttalar dig.

Nejdå, jag har inte hållt på med bilstereo i snart 24 år, jag arrangerar inte tävlingar, jag bedömer inte bilar på tävlingar och nej jag umgås INTE med sverige och europaelit vad gäller bilstereo *himlar med ögonen*

Alltså.....jag kan med ge mig in i sandlådan men ta ett kliv bakåt, iakta så ser du att det är inte en fråga om vad för grejer man använder utan vad man GÖR med dem.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök