Försäkringen skiljer enormt lite när du sätter den på någon som har fyllt 25. Men eftersom du sannolikt riskerar att bli utan ersättning om du skriver den på föräldrarna (det står i villkoren att den som använder bilen mest skall stå på den och det räcker med att du lagt upp bilen på garaget och finns med på ett antal bilder från träffar för att bolaget skall fatta galoppen) och det värsta är att du åker på att pröjsa alla skador runtom från egen ficka. Det vill säga eventuellt fordon du kolliderat med, skador på egendom runtom, det vill säga staket, gatlyktor och så vidare. Det blir en ganska sur slant att betala av på.
Grejen är den att du ingår i den kategorin som är inblandad i flest olyckor enligt statistiken. Helst ser försäkringsbolaget att du som ovan och ung förare kör en Polo 1,2 eller liknande bil som inte går så fort. Premien sätts också efter statistiken på modellen generellt. Den absolut billigaste bilen jag slagit på att försäkra är faktiskt en Rolls Royce, lustigt nog. Antalet olyckor och stölder på Rolls per år kan du räkna på fingrarna. Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, om du vill ha en bil som rör på sig, köp inte en bil som 90 % av alla killar 18-22 drömmer om. Glöm feta BMW och japanska plastsportbilar. Köp en gubbig bil med kräm istället, modellen kommer kosta mindre att försäkra eftersom den är inblandad i färre incidenter och det väger upp det faktum att du är ung något när det kommer till prislappen.
Sedan får du tänka lite effektkruva också. När jag köpte min 850 en gång i tiden valde jag mellan GLT och vanliga 140-hästaren. Jag valde 140-hästaren framför GLT på 170 eftersom den var billigare i försäkring, drog mindre och hade bättre bottendrag. Den är alltså snabbare än GLT upp till 3000 rpm. Jag som normalförare insåg snabbt att man i majoriteten av fallen håller sig under 3000 varv och då är det poänglöst att pröjsa mer för en bil som kräver att man varvar för att man skall få ut mervärdet.
Dieselbilar har generellt ofta mer kräm på låga varv, men en 10 år gammal dieselbil betingar ofta 3-4 gånger i skatt mot en bensinbil, det är alltså inte alltid att rekommendera. Första generationen med partikelfilter kräver också partikelfilterbyte, vilket kan bli enormt dyrt.
Sammanfattningsvis, tänk utanför lådan, så att säga. Leta reda på lite mer mogna modeller med kräm under huven och titta på försäkringskostnaden, det är oftast den som knäcker i din ålder. En kompis grabb skulle titta på en BMW, men gav upp eftersom försäkringen skulle landa på drygt 40 000 per år. Om bilen drar 1,1 liter eller 1,3 per mil är inte så farligt, milkostnaden skiljer 2,5-3 kronor ungefär. Men om försäkringen är 9 000 eller 40 000 per år... Ja, det är helt klart värre.
Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.