3400
Sök

Nissan s13 200sx Förstabilsprojekt

Ett projekt där jag tänker lära mig mer om bilar och därefter ha kul med den då fått körkortet. Förhoppningsvis finner ni lite nöje i att läsa det och ska försöka hålla det uppdaterat så ofta jag hinner :) Mer info finns i... Visa mer

10 427 Visningar
Projektet avslutat 7 mars 2016
16 Inlägg
31 juli 2015
Trådstartare
#1
Tjenare! smile

Väldigt ny här men tänkte att det hade varit kul att skriva av sig lite om vad man gör i garaget.

Kort historik och bakgrund:

Då jag nyligen fyllde 17 kände jag att moped och a traktortiden var över och beslöt mig att skaffa
förstabilsprojektet i god tid till 18 års dagen.

Alltid haft en stor fascination av japanska bilar genom The Fast and Furious, FAF Tokyo Drift och spel som underground 2 som man lira som småtting. Därigenom kändes s13 som det perfekta valet då den är relativt lättmekad, lätt och bakhjulsdriven bil med helt okej motor.

Bilen fick jag tag på genom att en arbetskamrat tidigare hade haft kontakt med ägaren men backat ur affären på grund av personliga intressen, säljaren hade därefter aldrig lagt upp den på blocket eller liknande. Bilen har förövrigt stått obesiktigad i 10 år i garage men ska ha gått senast för ungefär 2 år sen.

Detta är som sagt ett projekt då jag vill lära mig mer om motorer, el och alla andra egenskaper som används så kommer kanske inte vara det bästa projektet men jag ska göra så seriöst och bra som jag kan.

Under veckan jag haft bilen i min ägo har jag plockat ur motorn, delvis fixat elen, plockat av alla skivor och belägg för att göra redo för byte.

Saker att göra:

Plocka ur motorn (x)
Fixa elen (/)
Byta belägg och skivor, ev svarva bakskivorna då de såg ganska ok ut ()
Kolla igenom skicket på motorn och byta det som behövs bytas ()
Fixa oljeretur från turbon ()
Bygga tryckrör ()
Antagligen försöka besiktiga med fuelcell eller bygga om bagaget så jag får upp orginaltanken under ()
Svetsa avgasrör ()
Göra egen grov hjulinställning då den nya hjulupphängningen aldrig varit inställd ()
Besiktiga bilen och hoppas på det bästa ()
Ev montera smidd botten till våren om pengar finns ()
Ev dra om elen till eftermarknadsmätarna då det är klåpdraget enligt mig ()

Kommer antagligen bli mer så kommer lägga till det under projektets gång.

Lite info om bilen:

Det är en nissan s13 200sx från 1992 som gått 12000 mil jag (farsan) är 5:ägaren på. Den importerades till Sverige 2004 från ett okänt land.
Sitter för närvarande:

Motor:
K&N filter
Setrab oljekyl
Skyline 444 cc spridare
Ferrita 3" med racekat och dubbla 4,5" japdämpare
T28 turbo
Sexpuckad sinter lamell
10 Gallons bränsle cell
Extraktor grenrör

En bild från hemresan, fick några blickar redan då när man åkte genom JKPG centrum wink
http://i.imgur.com/stO1DX4.jpg

Precis fått av den från trailern vilket var lite av ett helvete med bakkjolen...
http://i.imgur.com/ylYJ9iR.jpg
http://i.imgur.com/yeZUTkv.jpg

Hemmastadd i garaget bland volvo, merca och bmw
http://i.imgur.com/2Sdtfu5.jpg
http://i.imgur.com/oiLgW2d.jpg

Motorn åkte ut i söndags kväll
http://i.imgur.com/Vz4CyKW.jpg

Att elen inte fungerade alls i början var på grund av att det inte satt någon huvudsäkring i den, 75 Amperen alltså.
Så blev till att klåpgöra en tills man köpt en riktig. Satte en koppartråd på vardera stift och har fungerat än så länge. Ser dock extremt klåpigt ut haha...
http://i.imgur.com/uvB2ZOF.jpg

Nu får jag se när jag åker till garaget nästa gång men kommer antagligen vara där till helgen och ska se till att ta några fler bilder då smile

Feedback är alltid kul att få wink
Senast redigerat av japskanon (31 juli 2015)

system7
737 Inlägg
1 augusti 2015
#2
följer smile

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org

16 Inlägg
2 augusti 2015
Trådstartare
#3
Kul att se att lite folk har börjat följa projektet:) Blev i alla fall inget mek den här helgen då jag jobbat hela lördag och söndag och inte haft tid att ta mig ut till garaget. Blir nog en tur dit dock efter jobbet imon då jag antagligen hade tänkt plocka av oljetråget och börja se över lagerna eller fortsätta försöka hitta varför jag inte har 12 volt till knapparna på instrumentpanelen, elhissar och elspeglarna. Men fick lite slantar för helgjobbet  iaf som förhoppningsvis går till nya skivor och belägg fram under veckan om jag inte hittar något mer akut som behöver införskaffas;)

8 Inlägg
3 augusti 2015
#4
Följer !

16 Inlägg
3 augusti 2015
Trådstartare
#5
Blev en kort tur till garaget så hann inte med så mycket men har i alla fall börjat:)

Började med att ta av tråget och fick en liten överraskning då jag hittade två små klumpar med olja blandat med lite metallflisor i botten:D
http://i.imgur.com/igW10PR.jpg

Tråget såg ganska tråkigt ut också så blir nog att slipa upp det och lackera om det innan jag plockar på den igen.
http://i.imgur.com/WIz6oHn.jpg

Tråget borta.
http://i.imgur.com/rsTLDy5.jpg

När jag höll på och lossa fyrans lageröverfall så tänkte man visst på för mycket brudar och elfel roll så råkar man tappa ner en av muttrarna ner i blocket till kolven... Ett antal svordomar och lite pill senare får jag dock ut den igen med en lång plattmejsel. Sådana gånger är man aningens förbannad att man inte har en magnetpenna bland verktygen;)
http://i.imgur.com/ol05nKH.jpg

Tyckte de fyra vevlagren närmast tråget såg helt okej förutom ett som hade en reva längs med hela lagret som man till och med kände med nageln ganska bra. Så får bli nya lager till den denna månaden istället för bromsar antagligen.

Lagret med revan:
http://i.imgur.com/J9jamSt.jpg

Det var allt jag hann med att göra med motorn för denna gången men ska antagligen dit någon mer gång i veckan för att se hur resten av lagren ser ut.





Då jag hade lite dötid i slutet i väntan på skjuts hem tog jag lite bilder som kanske kan vara intressant att se:)

Mina nuvarande stolar, notera också den fula enorma rosa shiftlighten som jag aldrig planerar att montera in utan var förra ägaren som antagligen tyckte det var coolt.. tongue
http://i.imgur.com/kKzmYsW.jpg

En liten bild på den lilla inredning som sitter på nu, kommer eventuellt plocka ur hela frampanelen om jag inte hittat felet med elen till inredningen snart. Så man kan felsöka lite enklare.
http://i.imgur.com/j5CDii5.jpg

Min fuelcell och batteri i den egenbyggda "hålet" som eventuellt ska bort:
http://i.imgur.com/H4f90M6.jpg

Fälgarna som ska på sen, Koya GTR4 19". Har klistermärkena för centrumen också men har inte satt på dem än.
http://i.imgur.com/EXUC0xR.jpg

Sen en sista bild lite av de grejerna jag fick med i affären och min älskade soffa som dock inte går att använda för närvarande på grund av att den är rätt fylld med grejer.
http://i.imgur.com/O5MLylJ.jpg



Det var allt för den här gången men återkommer säkerligen nån gång senare i veckan.
Senast redigerat av japskanon (3 augusti 2015)

72 Inlägg
3 augusti 2015
#6
Ser ju bra ut wink dock tycker jag att det ska va original paket på, men det visste du ju redan wink
Keep it upp. bara att fråga vid hjälp (Y)
// Du kan aldrig gissa vem wink


16 Inlägg
3 augusti 2015
Trådstartare
#7
Haha, orginalpaketet blir det nog aldrig men rocket bunny är inte en omöjlighet om pengar finns i framtiden. Går ju dock inte flyga till månen med det...wink och jag vet nog allt vem du är... "tuner" ;D
Senast redigerat av japskanon (3 augusti 2015)

54 Inlägg
5 augusti 2015
#8
Detta kan bli intressant smile Följer smile

297 Inlägg
5 augusti 2015
#9
Följer! Kul med fler s13 i jönköpingstrakten! smile


16 Inlägg
5 augusti 2015
Trådstartare
#10
Kul att med lite mer följare, det gör att det blir lite roligare att sitta och uppdatera och ladda upp bilder smile

Haha, sällan man ser s13 i trafik i Jönköping faktist tycker jag, de brukar ju enbart cruisa in vid meets;)

Fick bort det sista av bottendelen igår och tänkte dela med mig av några bilder. Dock är två av dem av lite dålig skärpa då jag inte märkte det förrän jag kom hem och det var försent att ändra på det wink


Började i alla fall med att plocka bort de övre ramlagern då de redan satt löst och såg att det skulle bli nya ramlager också när jag plockade ut det andra ramlagret och fick en till överraskning som var go att hitta innan uppstart big_smile (Dålig skärpa men man ser koppar i den djupaste revan)
http://i.imgur.com/HZ5ilq9.jpg

Resten av övre ramlagerna såg desamma som vevlagerna bra ut på alla lager förutom ett så surt på det sättet. Men kommer kännas bra att ha en helt renoverad bottendel för en gång skull, speciellt när det är en ca18.

Bild med vevaxeln och alla vevlager ute samt en på vevaxeln som den står tills den får en plats på hyllan:
http://i.imgur.com/saGdmL9.jpg]
http://i.imgur.com/3uEcVml.jpg

Blev inte så mycket mer gjort på motorn efter det så passade på att börja piffa till tråget lite. Började att skölja ut tråget för att få bort all skit som låg i botten som man aldrig vill få in i motorn. Vattenslangen och en halv burk brakeclean i löste bort det mesta som ni kan se här.
http://i.imgur.com/i6WfNx9.jpg

Försökte också slipa med en tryckluft på en extremt dålig kompressor vilket gick sådär och fick mig att ge upp efter en halvtimmer då jag knappt kommit någon vart. Får bli till att fixa en bättre kompressor eller helt enkelt använda handkraft för att få det gjort tongue
http://i.imgur.com/wCYTDzT.jpg

Ska beställa lager och packningar till bottendelen innan veckoslutet så kommer antagligen kunna börja plocka ihop bottendelen nästa vecka. Tror jag också åker ut och fortsätter felsöka elen och uppdaterar väl här om jag hittar felet annars blir nog nästa inlägg gällande bottendelen igen:)
Hörs!
Senast redigerat av japskanon (4 september 2015)

16 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
#11
Har blivit tyst här senaste senaste veckan då jag varit borta sen förra onsdagen, men nu är man i alla fall hemma igen smile

Var och hämtade ut ett trevligt paket i morse innehållande oljereturslang från turbon, ram (std) och vevlager (std) och en packningsats till bottendelen.

http://i.imgur.com/pDbgkHp.jpg

Blir dock en paus på arbetet på några dagar då jag fortfarande väntar på plastigage då jag inte inte kunde mäta lagerspelet innan utan att veta om de förra lagren var öd eller inte, även om jag fått rekommendationen att standardlager ska fungera då den gått 12k mil så vill jag vara säker och veta att bottendelen håller. Men det ska komma i veckan och förhoppningsvis får jag rätt glapp då.

Behöver dock köpa de två packningarna som tätar emellan block och vev, packningsmassa till mellan tråget och blocket samt värmebeständig färg för tråget då jag nästan har slipat ner det nu  innan jag smäller ihop allt. Men det får vänta tills den 25 då man får den efterlängtade juli lönen:) Då blir det nog en riktigt stor beställning på grejer också så det ser jag fram emot.

Hörs!

Häver
13 Inlägg
17 augusti 2015
#12
Fränt bygge, prem lagd! Tycker som föregående talare att du ska ta å kasta det där bodykittet så långt åt h*lvete som det bara går om du inte vill att bilen ska se ut som en riskokare wink
Trist med skurna lager men det blir ju skönt med nytt när den är ihop sen!
/håkan

"Gasa tills det rasar."
"Fullt ös medvetslös!"

16 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
#13
Kul att se att även volvoraggare gillar de klassiska japanarna;) Gällande kjolpaketet, hade inte rocketbunny vart så jävla dyrt hade det redan suttit på! Sen så sitter väl inte liite underground stuk fel nån gång ibland:)
Senast redigerat av japskanon (18 augusti 2015)

2 117 Inlägg
18 augusti 2015
#14
Kul bygge och att bilen får ett nytt liv igen.
Rekommenderar dig att låta en motorfirma mäta upp veven. När ett lager slitits kan det ha skadat veven och då behöver den eventuellt slipas till nästa dimension alternativt räcker det med en polering.


16 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
#15
Okej, får väl ta en tur och be jkpg motorrenovering ta en titt på det under nästkommande vecka:)

16 Inlägg
20 augusti 2015
Trådstartare
#16
Kort uppdatering

Fick tillbaks mina nysvarvade bakskivor som jag tycker blev riktigt bra.
http://i.imgur.com/0aBWPVQ.jpg

Fick också klart tråget ikväll då jag slipat, lackat och skrapat av den gamla packningsmassan.
Lackeringen blev väl hyfsad men det är väl så det blir om munstycket på färgburken pajar så att den sprutar okontrollerat åt alla håll när man ska börja med tredje lagret;)
http://i.imgur.com/nMj9DVz.jpg

Nylackat
http://i.imgur.com/3Pu1kKf.jpg

Gamla packningen bortskrapad
http://i.imgur.com/ZurRSw5.jpg

Hörs!

16 Inlägg
28 augusti 2015
Trådstartare
#17
Ursäkta att det varit lite tyst på sistone, men har saknat mycket småsaker så har inte blivit så mycket gjort.

Har i alla fall fått hem lite grejer från japtuning, inkluderat en magnetisk oljeplugg vilket antagligen kommer vara en billig försäkring och nu väntar jag bara på mina framskivor med belägg fram och bak och sedan ventilkåpspackningen som är på väg ifrån England.


Tog också en sväng förbi Biltema idag och skaffade lite billig olja att starta upp och sen tvätta motorn med och lite andra småsaker.

http://i.imgur.com/iRD5TpM.jpg

Sedan är vevaxeln inne på diamantputsning och uppmätning för närvarande och ska vara klart tills nästa vecka.
När den kommit tillbaks ska det nog hända lite grejer på projektet för då ska jag nästan har allt jag behöver för att plocka ihop den och provstarta första gången i min ägo. Blir också ett kompressionstest av alla cylindrarna då så att jag vet att topp och kolv/kolvringar håller måttet.

Hörs på nästa update!smile

16 Inlägg
4 september 2015
Trådstartare
#18
Lite info.
Fick hem vevaxeln igår och hann med att montera in alla lager och momentdra alla bultar och muttrar, ska antagligen ut idag efter skolan och skrapa av de sista packningarna och se om jag hinner montera resten av bottendelen innan kvällen. Bilder m.m. kommer i en större update snart:)
Hörs!

16 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#19
Häckade nästan hela helgen i garaget så har fått lite gjort sen sist.

Började med att montera bottendelen vilket gick relativt snabbt och smidigt, enda som inte gick smidigt var en skruv med dåliga gängor till oljepumpen som gick av men hittade en som passade perfekt på garagegolvet.
http://i.imgur.com/ujxPVJK.jpg


Bild på motorn efter tråget åkt på, bortse min oljeretur, ska byta ut bonnemeket mot en enda riktig slang innan uppstart.
http://i.imgur.com/9m4KjBe.jpg

Kamremmen var dock ett helvete att få på rätt. Jag och en kille från fordonsgymnasium satt säkerligen runt två timmar och försökte passa in den rätt. Kan dock bero på att jag då inte visste om att man kunde vrida kamaxlarna med en stor blocknyckel. Istället så använde vi plattmejslar och bände emot bulthuvudena under kamhjulen, vilket resulterade i en hel uppsättning böjda biltema plattmejslar roll
Men tillslut fick vi på den rätt. big_smile
http://i.imgur.com/l99ewRb.jpg

Nästkommande problem kom när vi skulle montera ner motorn mot växellådan samma kväll. Hur vi än vrickade, vände och tryckte ville de inte gå ihop. Efter ett par timmar av inpassande fick vi dra oss för dagen så vi skulle hinna med den sista nattbussen i alla fall.wink

Dagen efter fick jag också hjälp av en jävligt schysst kille och med honom bestämde vi oss för att montera motor och växellåda utanför bilen för att se vad som är felet. Sant som sagt plockade vi ut lådan och utanför bilen ville den såklart inte heller gå på. Efter lite klurande så kom jag på att jag hade en extra växellåda utan sprängkåpa så vi plocka upp den på en pallbock och centrerade kopplingen på det sättet. Efter det gled lådan på utan problem. Sjukt skumt att mitt centreringsdon i plast inte fungerade dock, gick på koppling och allt.

Bild på det "lilla paktetet" som sen skulle in
http://i.imgur.com/Y1yhHcF.jpg

Fick grym lyfthjälp underifrån bilen så vi fick in motor och växellåda på en timme ungefär, vi använde dock lite för mycket vinkel på motorn och vxllåda så det var anledningen att det tog lite tid att få in honom.

Men till sist satt allt det där det skulle vara:)
http://i.imgur.com/WzkSZX6.jpg

Har sedan helgen börjat koppla in motorn med slangar kontakter m.m. och är väl relativt klar. Kvar att göra innan uppstart är väl att fixa klart tryckrör, köpa skruvar till ventilkåpor, tömma oljan i oljekylen och fixa oljeretur seriöst.
Får jag tryckrören och om det är något mer jag behöver relativt snabbt hoppas jag på en uppstart innan slutet av månaden.

Det var allt för den här gången, hörs!

Speciellt tack till Johannes och Jacob för grym lyft och inpassningshjälp!smile

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
10 september 2015
#20
Spännande att se vart detta tar vägen! Lägger prem smile

Administratör för JDM Life Sweden

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök