Tjenare!
Väldigt ny här men tänkte att det hade varit kul att skriva av sig lite om vad man gör i garaget.
Kort historik och bakgrund:
Då jag nyligen fyllde 17 kände jag att moped och a traktortiden var över och beslöt mig att skaffa
förstabilsprojektet i god tid till 18 års dagen.
Alltid haft en stor fascination av japanska bilar genom The Fast and Furious, FAF Tokyo Drift och spel som underground 2 som man lira som småtting. Därigenom kändes s13 som det perfekta valet då den är relativt lättmekad, lätt och bakhjulsdriven bil med helt okej motor.
Bilen fick jag tag på genom att en arbetskamrat tidigare hade haft kontakt med ägaren men backat ur affären på grund av personliga intressen, säljaren hade därefter aldrig lagt upp den på blocket eller liknande. Bilen har förövrigt stått obesiktigad i 10 år i garage men ska ha gått senast för ungefär 2 år sen.
Detta är som sagt ett projekt då jag vill lära mig mer om motorer, el och alla andra egenskaper som används så kommer kanske inte vara det bästa projektet men jag ska göra så seriöst och bra som jag kan.
Under veckan jag haft bilen i min ägo har jag plockat ur motorn, delvis fixat elen, plockat av alla skivor och belägg för att göra redo för byte.
Saker att göra:
Plocka ur motorn (x)
Fixa elen (/)
Byta belägg och skivor, ev svarva bakskivorna då de såg ganska ok ut ()
Kolla igenom skicket på motorn och byta det som behövs bytas ()
Fixa oljeretur från turbon ()
Bygga tryckrör ()
Antagligen försöka besiktiga med fuelcell eller bygga om bagaget så jag får upp orginaltanken under ()
Svetsa avgasrör ()
Göra egen grov hjulinställning då den nya hjulupphängningen aldrig varit inställd ()
Besiktiga bilen och hoppas på det bästa ()
Ev montera smidd botten till våren om pengar finns ()
Ev dra om elen till eftermarknadsmätarna då det är klåpdraget enligt mig ()
Kommer antagligen bli mer så kommer lägga till det under projektets gång.
Lite info om bilen:
Det är en nissan s13 200sx från 1992 som gått 12000 mil jag (farsan) är 5:ägaren på. Den importerades till Sverige 2004 från ett okänt land.
Sitter för närvarande:
Motor:
K&N filter
Setrab oljekyl
Skyline 444 cc spridare
Ferrita 3" med racekat och dubbla 4,5" japdämpare
T28 turbo
Sexpuckad sinter lamell
10 Gallons bränsle cell
Extraktor grenrör
En bild från hemresan, fick några blickar redan då när man åkte genom JKPG centrum
Precis fått av den från trailern vilket var lite av ett helvete med bakkjolen...
Hemmastadd i garaget bland volvo, merca och bmw
Motorn åkte ut i söndags kväll
Att elen inte fungerade alls i början var på grund av att det inte satt någon huvudsäkring i den, 75 Amperen alltså.
Så blev till att klåpgöra en tills man köpt en riktig. Satte en koppartråd på vardera stift och har fungerat än så länge. Ser dock extremt klåpigt ut haha...
Nu får jag se när jag åker till garaget nästa gång men kommer antagligen vara där till helgen och ska se till att ta några fler bilder då
Feedback är alltid kul att få
Väldigt ny här men tänkte att det hade varit kul att skriva av sig lite om vad man gör i garaget.
Kort historik och bakgrund:
Då jag nyligen fyllde 17 kände jag att moped och a traktortiden var över och beslöt mig att skaffa
förstabilsprojektet i god tid till 18 års dagen.
Alltid haft en stor fascination av japanska bilar genom The Fast and Furious, FAF Tokyo Drift och spel som underground 2 som man lira som småtting. Därigenom kändes s13 som det perfekta valet då den är relativt lättmekad, lätt och bakhjulsdriven bil med helt okej motor.
Bilen fick jag tag på genom att en arbetskamrat tidigare hade haft kontakt med ägaren men backat ur affären på grund av personliga intressen, säljaren hade därefter aldrig lagt upp den på blocket eller liknande. Bilen har förövrigt stått obesiktigad i 10 år i garage men ska ha gått senast för ungefär 2 år sen.
Detta är som sagt ett projekt då jag vill lära mig mer om motorer, el och alla andra egenskaper som används så kommer kanske inte vara det bästa projektet men jag ska göra så seriöst och bra som jag kan.
Under veckan jag haft bilen i min ägo har jag plockat ur motorn, delvis fixat elen, plockat av alla skivor och belägg för att göra redo för byte.
Saker att göra:
Plocka ur motorn (x)
Fixa elen (/)
Byta belägg och skivor, ev svarva bakskivorna då de såg ganska ok ut ()
Kolla igenom skicket på motorn och byta det som behövs bytas ()
Fixa oljeretur från turbon ()
Bygga tryckrör ()
Antagligen försöka besiktiga med fuelcell eller bygga om bagaget så jag får upp orginaltanken under ()
Svetsa avgasrör ()
Göra egen grov hjulinställning då den nya hjulupphängningen aldrig varit inställd ()
Besiktiga bilen och hoppas på det bästa ()
Ev montera smidd botten till våren om pengar finns ()
Ev dra om elen till eftermarknadsmätarna då det är klåpdraget enligt mig ()
Kommer antagligen bli mer så kommer lägga till det under projektets gång.
Lite info om bilen:
Det är en nissan s13 200sx från 1992 som gått 12000 mil jag (farsan) är 5:ägaren på. Den importerades till Sverige 2004 från ett okänt land.
Sitter för närvarande:
Motor:
K&N filter
Setrab oljekyl
Skyline 444 cc spridare
Ferrita 3" med racekat och dubbla 4,5" japdämpare
T28 turbo
Sexpuckad sinter lamell
10 Gallons bränsle cell
Extraktor grenrör
En bild från hemresan, fick några blickar redan då när man åkte genom JKPG centrum
Precis fått av den från trailern vilket var lite av ett helvete med bakkjolen...
Hemmastadd i garaget bland volvo, merca och bmw
Motorn åkte ut i söndags kväll
Att elen inte fungerade alls i början var på grund av att det inte satt någon huvudsäkring i den, 75 Amperen alltså.
Så blev till att klåpgöra en tills man köpt en riktig. Satte en koppartråd på vardera stift och har fungerat än så länge. Ser dock extremt klåpigt ut haha...
Nu får jag se när jag åker till garaget nästa gång men kommer antagligen vara där till helgen och ska se till att ta några fler bilder då
Feedback är alltid kul att få
Senast redigerat av japskanon (31 juli 2015)
0
0
0
0