1939
Sök

740 gle som inte går som den ska

25 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
#1
Hej, jag har en volvo 740 gle som inte går riktigt.
När jag startar den så går den ofta igång på tre cylindrar, men efter en stund så går den på alla fyra igen. Men den går inte riktigt rent då heller och det känns som jag inte får full effekt.
Jag har bytt tändstift och tändkablar. Då gick den helt klockrent utan problem i ca 2 veckor efter det. Men nu så har den börjat krångla på samma sätt igen.  Det är främst när motorn är ljummen eller varm som den vill starta på tre cylindrar.
Nån som har nåt tips på vad det kan vara?
Senast redigerat av mr_blyfot (18 december 2006)


7 Inlägg
18 december 2006
#2
Nu är det svårt att bedöma vad som är sönder utan att ha sett bilen, men det måste vara antingen bränsle eller tändsystemet.

volvo bm 350 ä en redig traktor de

264 Inlägg
18 december 2006
#3
Är ganska säker på att det är spridarna som börjar bli täta, prova o tryck ur dom så blir det säkert bättre, har haft samma problem på 3 av mina gle´s.


557 Inlägg
18 december 2006
#4
Jag tycker det låter som om du har fått fel på din LMM (Luftmassemätare) ev din Lambdasond.

//Jerry

264 Inlägg
18 december 2006
#5
Fimpha skrev:
Jag tycker det låter som om du har fått fel på din LMM (Luftmassemätare) ev din Lambdasond.

sitter juh tyvärr varken lmm lr lambda på den bilen han har.


25 Inlägg
2 januari 2007
Trådstartare
#6
Har även bytt fördelarlock och rotor nu men den fortsätter på samma sätt som innan än då.
Startar på tre cylindrar när den är varm och går inte rent sen heller. Nån som har nåt mer tips på va de kan vara?


21 761 Inlägg
2 januari 2007
#7
Enligt vad jag har läst på Volvo240 forumet så är K-Jetronic väldigt känsligt för luftläckage, det är väl B230E som du har antar jag.

25 Inlägg
2 januari 2007
Trådstartare
#8
Jo det stämmer det är en b230e. Vart ska ja leta efter luftläckage?


Servicetekniker
235 Inlägg
2 januari 2007
#9
Prova att spreja startgas över insuget och alla vakumslangar o kolla om motorn går upp lite i var va det. Så kollar du lättast luftläckage.

lycka till

Team Chevy740

Cotech
21 Inlägg
3 januari 2007
#10
byt spridar tätningarna e 95% säker på att de är stenhårda o otäta!
Ett vanligt fel är att en backventil till insp börjar läcka tillbaka bränsle då startar dom till först på 3 cyl o så ger man gas då bluddrar det lite för att sen gå perfekt på 4 brukar bara låta gött smile

Vägen är aldrig för lång i en Bmw =)


Sök