3227
Sök

Någon här som jobbar på auktoriserad audi verkstad??

414 Inlägg
4 augusti 2015
Trådstartare
Hej, skulle behöva lite info om en Audi jag eventuellt är på G att köpa. Skulle vilja ha verkstadutdrag om vad som är gjort i alla fall senaste 2-3 åren. Samt om någon felsökning är gjord på bilen och vad den då sa.

Vet ju att arbetsorder brukar lagras i en databas, och någon gång bör ju denna bil ha vart inne för diverse felsökningar/rep/service senaste 2-3 åren.

PM'a mig för reg.nr om du kan hjälpa mig.

Lokala Audi handlaren (Smista) ville tyvärr inte det.

Är egentligen mest intresserad av om någon felsökning är gjord senaste tiden och vad den då resulterade i (Då jag själv läste av bilens felkoder med en icke avancerad dator och fick en återkommande kod)
Senast redigerat av Powe_R (4 augusti 2015)

Forummoderator
26 389 Inlägg
4 augusti 2015
Eh, är det inte denna information man får av ägaren av fordonet i fråga?
Om inte så skiter man liksom i den och går vidare..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

512 Inlägg
4 augusti 2015
Detta är uppvigling till brott mot personuppgiftslagen!

293 Inlägg
4 augusti 2015
_Thor_ skrev:

Ett fordon är inte skyddat av PUL

Det är väl inga konstigheter att ta fram ett utdrag över utförda åtgärder, det är ju inte alls säkert att den aktuella ägaren ägde bilen då och därav inte har uppgifterna.

Verkstan kan enkelt maska bort eventuella namn.

Tyvärr är det ju inte säkert att jobben utförts på en VAG verkstad.

414 Inlägg
4 augusti 2015
Trådstartare
Mack skrev:

Nej. Är en bilhandlare som säljer. Ska jag ha en i den kombinationen så får jag åka till Tyskland för att handla. Och det är inget jag har tid för just nu.

_Thor_ skrev:

På vilket sätt??

Lasse62 skrev:
_Thor_ skrev:

Det är väl inga konstigheter att ta fram ett utdrag över utförda åtgärder, det är ju inte alls säkert att den aktuella ägaren ägde bilen då och därav inte har uppgifterna.

Just Audi i smista sa att dom inte fick lämna ut någon som helst information. Inte ens när jag frågade om bilen hade vart inlämnad någon gång senaste tre åren. Dvs ville inte säga ett knyst.

Löjligt tycker jag.

Vet att det är just saker som bara är gjorda på auk verkstad som finns i system. Bilen är av typen svindyr att reparera, så tanken var mest att se om ägaren eventuellt själv hade haft bilen på verkstad för felet med koden, sedan fått en 50' offert men då sålt/bytt in bilen istället.. Inget som märks när man kör, men koden var återkommande så något va ju inte helt 100% även om den gick bra.

Inte kul om jag köper bilen, går till Audi med papper, får verkstadsutdrag, så visar det sig att bilen kanske va krockad förra året, eller att bilen va inne på felsökning förra månaden och fick anmärkning på ingen komp i cylinder 9 eller liknande.

Sist jag köpte Audi gick jag i efterhand och fick alla verkstadspapper. Bunten va lagom tjock. Även en mindre "krockskada" fanns med

Forummoderator
26 389 Inlägg
4 augusti 2015
Powe_R skrev:
Mack skrev:

Nej. Är en bilhandlare som säljer. Ska jag ha en i den kombinationen så får jag åka till Tyskland för att handla. Och det är inget jag har tid för just nu.

_Thor_ skrev:

På vilket sätt??

Lasse62 skrev:
_Thor_ skrev:

Just Audi i smista sa att dom inte fick lämna ut någon som helst information. Inte ens när jag frågade om bilen hade vart inlämnad någon gång senaste tre åren. Dvs ville inte säga ett knyst.

Löjligt tycker jag.

Vet att det är just saker som bara är gjorda på auk verkstad som finns i system. Bilen är av typen svindyr att reparera, så tanken var mest att se om ägaren eventuellt själv hade haft bilen på verkstad för felet med koden, sedan fått en 50' offert men då sålt/bytt in bilen istället.. Inget som märks när man kör, men koden var återkommande så något va ju inte helt 100% även om den gick bra.

Inte kul om jag köper bilen, går till Audi med papper, får verkstadsutdrag, så visar det sig att bilen kanske va krockad förra året, eller att bilen va inne på felsökning förra månaden och fick anmärkning på ingen komp i cylinder 9 eller liknande.

Sist jag köpte Audi gick jag i efterhand och fick alla verkstadspapper. Bunten va lagom tjock. Även en mindre "krockskada" fanns med

Står inte om du tar en Carfax på det aktuella fordonet då?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 354 Inlägg
5 augusti 2015
Fråga på någon annan VAG-verkstad. När jag skulle lämna in min Audi jag hade för några år sedan så läste han upp för mig, inget utdrag men han läste upp för mig vad som var gjort.

512 Inlägg
5 augusti 2015
Lasse62 skrev:
_Thor_ skrev:

Ett fordon är inte skyddat av PUL.

Han vill ha uppgifter om ett specifikt fordon, vem som ägt fordonet när är lätt att ta reda på.

Kundregister omfattas av PuL, och ett företag har ingen anledning eller skyldighet att lämna ut uppgifter ur kundregistret till privatpersoner (om det inte sker på begäran av kunden dvs).

293 Inlägg
5 augusti 2015
_Thor_ skrev:
Lasse62 skrev:
_Thor_ skrev:

Han vill ha uppgifter om ett specifikt fordon, vem som ägt fordonet när är lätt att ta reda på.

Kundregister omfattas av PuL, och ett företag har ingen anledning eller skyldighet att lämna ut uppgifter ur kundregistret till privatpersoner (om det inte sker på begäran av kunden dvs).

Själva bilen är inte skyddad av PuL så det finns inget hinder att lämna ut servicehistorik bakåt i tiden, det är inte kundregistret man lämnar ut.

Jag har personligen aldrig haft problem att få ut historiken, vare sig på egna fordon eller på sådana jag varit spekulant på, eventuella personuppgifter på enskilda brukar de flesta maska bort, är det företagsbilar så gör man inte så.

Om man skulle hänvisa till PuL så skulle jag t.ex inte kunna få ut historik för fordon jag själv äger för tiden innan jag blev ägare, det skulle bli lite krystat.

#GoodToBeBad
856 Inlägg
5 augusti 2015
Är säljaren Audi själva? Om inte - är det Audiverkstaden eller säljaren som är problemet? Frågan jag skulle ställa mig är, i det senare fallet, varför säljaren är så ovilligt att visa upp vad som är och inte är gjort (till deras vetskap givetvis) med en bil som uppenbarligen kan vara väldigt dyr att laga. Det är en rimlig förfrågan från dig som kund kan jag tycka.

914 Inlägg
5 augusti 2015
_Thor_ skrev:
Lasse62 skrev:
_Thor_ skrev:

Helt riktigt,det är EJ juridiskt korrekt att lämna ut uppgifter till annan än bilägaren.

512 Inlägg
5 augusti 2015
Aronson skrev:
_Thor_ skrev:
Lasse62 skrev:

Helt riktigt,det är EJ juridiskt korrekt att lämna ut uppgifter till annan än bilägaren.

Taget ur forumets egna regler;

7§ Uppmaning till brott

Det är inte under några omständigheter tillåtet att uppmana till brott i forumet (eller någon annanstans på Garaget)

Med detta i åtanke kanske moderator bör vidta åtgärder.

Powe_R skrev:
Hej, skulle behöva lite info om en Audi jag eventuellt är på G att köpa. Skulle vilja ha verkstadutdrag om vad som är gjort i alla fall senaste 2-3 åren. Samt om någon felsökning är gjord på bilen och vad den då sa.

Vet ju att arbetsorder brukar lagras i en databas, och någon gång bör ju denna bil ha vart inne för diverse felsökningar/rep/service senaste 2-3 åren.

PM'a mig för reg.nr om du kan hjälpa mig.

293 Inlägg
5 augusti 2015
Aronson skrev:
_Thor_ skrev:
Lasse62 skrev:

Vem påstår detta?

Förklara skillnaden nu!

Jag som ägare begär ut historiken resp jag som spekulant på fordonet gör det.

Om jag som ägare idag vill ha ut historik huruvida en aktion för något är utförd eller ej menar du alltså att PuL hindrar verkstaden från att lämna ut detta.

Läs lagtexten och återkom sedan :-)

414 Inlägg
5 augusti 2015
Trådstartare
_Thor_ skrev:
Lasse62 skrev:
_Thor_ skrev:

Nu är jag ingen domare, men tycker att det verkar dumt ändå. Är ju inte uppgifter om ägare jag vill åt, utan typ muntliga "utdrag" på när/om bilen vart inne på verkstad osv.

Inte heller något kundregister återigen då bilens ägare inte nämns. Vidare undrar jag då hur jag kan få se allt bakåt i tiden efter inköp?

Bör då inte exempelvis transportstyrelsens "fråga på annat fordon" förbjudas. Där kan vem som helst få reda på uppgifter som påställd/avställd bes eller obes, kreditköp eller ej, mätarställning osv.

Lasse62 skrev:
_Thor_ skrev:
Lasse62 skrev:

Själva bilen är inte skyddad av PuL så det finns inget hinder att lämna ut servicehistorik bakåt i tiden, det är inte kundregistret man lämnar ut.

Jag har personligen aldrig haft problem att få ut historiken, vare sig på egna fordon eller på sådana jag varit spekulant på, eventuella personuppgifter på enskilda brukar de flesta maska bort, är det företagsbilar så gör man inte så.

Om man skulle hänvisa till PuL så skulle jag t.ex inte kunna få ut historik för fordon jag själv äger för tiden innan jag blev ägare, det skulle bli lite krystat.

Jo, håller helt med dig, verkar rimligast. Då bör även tjänster som carfax vara förbjudna?

Squidspeed skrev:
Är säljaren Audi själva? Om inte - är det Audiverkstaden eller säljaren som är problemet? Frågan jag skulle ställa mig är, i det senare fallet, varför säljaren är så ovilligt att visa upp vad som är och inte är gjort (till deras vetskap givetvis) med en bil som uppenbarligen kan vara väldigt dyr att laga. Det är en rimlig förfrågan från dig som kund kan jag tycka.

Nej, är en vanlig bilfirma som säljer, dem själva tog in den som uppdrag av privatperson. Säljaren är egentligen inte ovillig, är ju bilfirman som har bilen, och fick ju koppla upp dator utan snack. Dem kan inte heller få något utdrag då bilen inte står i deras namn ännu.

293 Inlägg
5 augusti 2015
Vänd dig till en annan VAG verkstad är rådet, jag har aldrig hört på maken till dumheter.

Det går ju även att kontakta Audi i Tyskland :-)

Uppgifter om fordon är inte skyddade av någon lag, eventuella personuppgifter som lämnas ut på papper i samband med detta skyddas heller inte av PuL däremot är det inte godkänt att publicera uppgifterna sökbart på webben.

Jämför Transportstyrelsens e-tjänster, på webben kan man inte få fram enskilda personer som ägare, däremot via sms eller fax eller ett vanligt telefonsamtal, det går utmärkt att beställa ut ägaruppgifter på samtliga A8:or om man så önskar som ett exempel, finns inget i PuL som hindrar detta.

214 Inlägg
5 augusti 2015
Jag har varit på på VW verkstad. Där fick man se alla gånger bilen varit inne med datum och mätarställning och slutpris. Fanns nån kolumn om det var service eller nått annat oxå. Man fick inte se nått mer, inte vilka delar som blivit bytta eller annan info, Och hade nån annan verkstad gjort nått jobb så fick dom absolut inte öppna den fakturan. Lite jobbigt när svaret var ett klick iväg. Samma verkstad får jag inte köpa farthållarspakar av för man måste demontera en krockkudde när man monterar spaken hmm

716 Inlägg
5 augusti 2015
Väldigt konstigt att dom inte lämna ut info.. Min polare va på g å köpa en A6 allroad, dom lämna ut all info på vad som gjorts i Sverige och Tyskland med den. Tidigare felkoder etc OCH att killen på telefon sa lite fint "instrumentpanelen måste ha blivit utbytt. För under perioden xxxx och xxxx så minskades mätaren med xxxx mil" ett finare sätt istället för att skrika ut på telefon att bilen är skruvad, köp den inte...

Jag tror det beror på vem man pratar med

Bmw iaf lämnade ut allt jag ville på båda mina 5serie innan ja köpte dom (privat)
Senast redigerat av Krist (5 augusti 2015)

Avstängd
10 388 Inlägg
5 augusti 2015
Krist skrev:
Väldigt konstigt att dom inte lämna ut info.. Min polare va på g å köpa en A6 allroad, dom lämna ut all info på vad som gjorts i Sverige och Tyskland med den. Tidigare felkoder etc OCH att killen på telefon sa lite fint "instrumentpanelen måste ha blivit utbytt. För under perioden xxxx och xxxx så minskades mätaren med xxxx mil" ett finare sätt istället för att skrika ut på telefon att bilen är skruvad, köp den inte...

Bmw iaf lämnade ut allt jag ville på båda mina 5serie innan ja köpte dom (privat)

Eller så är det ett finare sätt att säga; Audis kombiinstrument strular till höger och vänster så det har nog blivit bytt.
Senast redigerat av it_mutt (5 augusti 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

716 Inlägg
6 augusti 2015
it_mutt skrev:
Krist skrev:

Eller så är det ett finare sätt att säga; Audis kombiinstrument strular till höger och vänster så det har nog blivit bytt.

Känns som att en -08 ska ha kombiinstrument med längre livslängd än bara 7år.. Så tolka vi det som iaf

Avstängd
10 388 Inlägg
6 augusti 2015
Krist skrev:
it_mutt skrev:
Krist skrev:

Känns som att en -08 ska ha kombiinstrument med längre livslängd än bara 7år.. Så tolka vi det som iaf

Ja, det kan man ju givetvis tycka. Konstigare saker har hänt när det gäller audis kombiinstrument enligt mina erfarenheter.

Det i sig kan väl iofs kvitta för TS' del.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök