2485
Sök

V70n -01, smuts i oljepåfyllningshålet?

29 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
Ok men då får du förklara lite mer för jag kan inte mycket om motorer och vill inte framstå som en idiot på detta forum men jag trodde risken för igensättning MINSKADE med en flush och inte ÖKAR som du skriver.

Bilverkstaden sa inget om att jag måste kolla silen efteråt, det borde han väl isåfall uppmuntrat mig till, eller?

Jag fattar ju så mycket att skiten i motorn löses upp av denna "flush-maskin" kopplad till motorn men den skiten försvinner ju med ut i filtret inne i maskinen, inget ska ju finnas kvar i motorn.

Så snälla, förklara lite mer vad det är jag missat och förklara på ett bra sätt så även jag förstår. Tack smile

2 250 Inlägg
13 augusti 2015
Längst ned i motorn, oljetråget, sugs olja upp av oljepumpen. Pressas direkt via oljfiltret ut till de ställen i motorn som behöver smörjas med olja.
För att inte allt för stora partiklar, typ koksbitar eller t o m fint grus som någon illvillig lyckats pilla ned, inte ska orsaka skador på pumpen, så har röret som går mellan pump och botten på tråget, försetts med en sil.

Mycket skit i oljan, gör att silen sätts igen! Då får inte pumpen tillräckligt med olja att pumpa vidare.

Så rengöring av silen är att rekommendera. Inget dundermedel i världen löser upp all skit.
Senast redigerat av Meaganeowner (13 augusti 2015)

29 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
Aha, ok jag tror jag förstår lite bättre. Det var inte bra.... 1 timmes jobb på verkstad?

1 661 Inlägg
14 augusti 2015
En arbetsdag kanske....

Sök