Då blir det en update i dag ochså! blev inget jobb i dag! så drog till fassans jobb för att plocka ut resterande av mattan
Så tog ut stolarna & började rensa skiten!
Så efter några timmars slit med den jävla mattan så är nästan alllt ute, är lite kvar som ska ut men pallade inte hålla på mer för kvällen så får bli till helgen
Så golvet dammsugat och fixat, stolarna på plats igen blev rätt gött
Det är lite vad som har hänt i dag så blir lite små pill för att få allt perfa! Växelpinnen ska fixas mitt konsolen ska ochså fixas till så får se till helgen vad som händer o sker
Får blir en snabb update. Har segat nu ett tag på grund av att jag har mått dålgt med diverse saker.. Så nu är det fixat i alla fall, mappning & deka spridarna, ska boka bänkningen nästa vecka! får hoppas kopplingen håller bara! nästa månad blir det koppling & kanske turbo
[b]Tja gott folk. har legat lite på latsidan nu ett tag framöver har inte haft ork eller pengar till att fixa så mycket på bilen. men nu har det trillat in lite och motivationen har kommit så smått tebax & har varit i farten och fixat lite grejor o bokat in grejor!! så nu jävla ska jag försöka bli kvar med motorn till sommaren så jag kan börja lite smått med framvagnen och växellådan. Det är rätt så drygt när man kör med ett rullande projekt
lite info om nytt & komma ska:
Beställde ju spridare för snart 1.5 vecka sedan, men dem var då slut i lager, så ringde till bakaxeldelar som jag då beställde spridarna & dem är åter i lager i fredag 160506.. så dem skickar ut direkt på måndag i så fall!
Mappningen är bokad Bänkning kommer så småningom
Så tack upp en vända till sölvesborg och hämta extraktor grenrör i går
Här har vi det så ska lindas in innan montering, ska även i nästa vecka fixa Olja och vatten slangar till turbon
underifrån "t25 fläns" Så kommer behöva få modda om downpipe, då turbon kommer komma upp en bit.
Var även och hämtade intercoolern häromdagen mått på den 140 x 550 x 65 Så får se om den räcker till
Sen hållt på fram o tebax med bilen nu, då den är obes o ska in på bes!! så fick plocka av sportratten och navet, för montering av orginal igen! Fick ej tutan att fungera samt att srs lampan lös! vissade sig att det hade smulats i sönder i airbagrullen! så blev skroten och fixa en bättre beg! så nu fungerar tutan! så blir att släcka lampan sen är den redo för bes! "håll tummarna för en Godkänd genomgång"
Detta är lite smått som är gjort och fixat.. Ska dra i gång så småningom med att montera bränsle pumpen, spridare & grenrör så fort slangarna och spridarna har kommit, så kommer blir fler bilder framöver.. sen får det räcka med motorn ett tag, för sen får jag gå på framvagn och växellåda, samt chassi.
Tänkte nu göra en liten update om vad som har hänt och som ska fixas! vart och besiktiga bilen förra veckan, och den gick igenom, men så dum som jag var och glömde trianglen.. men inget som jag behövde komma tebax med sen blev det demontering av front, grenrör, turbo & orginal fläkten
Där står hon och blir besiktigad! den gick igenom, men dock fick jag för att jag glömde trianglen men inget jag behövde komma tebax med i alla fall
Där har vi det beviset hehe
påbörjande av demontering, av front, turbo och intercooler & grenrör
Då var grenrör och turbo av, upptäckte även att ett olje rör vad dåligt då det var rätt kladdigt under turbo och på motor blocket!
turbon i bra skick fortfarande, rullat cirka 2k mil, endast lite glapp då det inte är någon olja i den! den har endå fått gå hårt i cirka 800 mil men i moron får den ev en ny ägare, då jag letar större turbo
Fick även prövat extraktor grenröret & och det satt som en handske, men är lite modd endå, en pinbullt behövs kortas lite, grenrör måste svetsas om då turbon kommer upp en bit, fläkten åkte ochså annars hade jag ej fått på grenröret, så blir 2 andra fläktar direkt på kylaren sen
Även beställt stålomspunna slangar till olja & vatten så det är på g hem
Så det är lite som har hänt med bilen nu, väntar enu på mina spridare, dem skulle ha kommit förra veckan så dem har ej dykt upp än, har inte fått mail på att dem är på väg i heller! då det börja bli lite panik.. så får hoppas dem kommer snart. kommer mer info inom kort då det är en del kvar att göra. blir att modda in den nya alu intercoolern, byta lite packningar, blir även o hög glans polera tryckrören och ventil kåpan!
Då tänkte jag slänga upp en liten update om vad som har hänt med bilen. nu har jag kommit en bra bit på vägen i alla fall:lol:
Fick ju mina slangar förra veckan, så blev att smälla dit dem! och det blev kanon!
Då jag inte kunde/kan köra med orginal fläkten så fick det bli en annan fläkt, då det inte är mycket till plats kvar för orginal på grund av grenröret. så blev en 14" fläkt så får väll se om den levererar bra
Så nu när allt är färdig med fläkten och slangarna till turbon, så var det o gå på med grenröret och turbon, pinnbultarna, vart ju för långa så dem går i kollectorn så fick kapa ner dem en bit, men det hjälpte inte då m8 bulten var för stor och bre.. så vi fick börja leta lite andra skruvar och borra upp.. men efter 1-5 timmes letaden borrande och en massa svär ord! så fick vi det till att passa och lira tsm
Så nu sitter grenrör och turbo på plats
blev lite motgångar, då jag tänkte lite fel när jag beställde slangarna, att dem var ju till td04 med orginal grenrör.. så olje matningen blev lite för kort, då grenrör och turbo bygger upp lite. så ska fixa längre slang i veckan här.. Sen är det bara returen och Downpipen som ska fixas sen är den redo för start
Så det är lite vad som har hänt nu, Pumpen åker nog i till helgen om jag hinner, sen spridarna är äntligen på g nu efter långt o länge! mappningen är färdig Så förhoppningsvis början på nästa månad så ska den vara mappad & bänkad & klar
var ju ett tag sen jag uppdaterade här, men tänkte nu slänga upp en lite update om vad som har hänt och vad ska komma här näst. Fick lägga på en liten rem med att få i hopa bilen nu för att se om allt lirar som den ska, för blir saab fest upp i dalarna nästa månad!
Så blev & köra lämna boxen på mappning, spridarna kommer på onsdag! så ja snabba pjux nu, så ska beställa bänkning inom kort här för att få veta hjul häst och motor häst. "så har man det på papper så kan inte gnälla"
boxen på väg till om mappning & konvertera till t7 mv
Fick då monterat intercoolern, blev så där men är ju inte riktigt klart, då ic måste komma in en bit till mot ac kylet för att jag ska kunna få på fronten.
Så nu är allting nästan på plats
Då grenröret och turbon bygger upp cirka 10cm, så resulterar det att cobran bygger upp 10cm ju! Så fick bli & kapa det Så det var jäms med grenröret.
Fick tag i en 90 flex slang från en Ford! och den passade som en handske, så fick även på luftfiltret.. även detta ska byggas om sen, ska ner i fronten
Det är lite om vad som har nu senast, nu så småningom så ska jag börja med & uppgradera växellådan, chassi Så som polyuretan bussningar, Stabstag Fram/bak Subframe stag Sänkning sats med dämpare. viggen platta, 6p sinter & får blir Quaife diff till nästa år..
återkommer snart med en ny Update med Pump & spridare byte
Lite skillnad dem orginala vart rätt sledna i o ringarna så höll inte tätt för fem öre Så nog inte konstigt att bilen gick tasktigt.. men nu är 875cc spridarna på plats
Efter lite svordomar och slitande så fick jag monterat spridarna
Fick monterat t7 mv ochså Så ska bli kul o se skillnaden mellan t5 ventilen nu
Fick ge mig på det här med pump byte, kan bara säga jävla pill med o få ut armaturen hel från tanken asså! här är bild på orginal vs 255l pump
hmm haha lite för stor pump till orginal behållaren, men det löste man lätt med en kniv så men behöver snida till lite för att få den till o passa helt hundra. men får bli nytt bränsle filter och rensa tanken på den för där var rätt mycket skit i silen!
Så detta är vad som har hänt i dag i moron förhoppningsvis så blir det sätta i hoppa allt igen behöver ny bränsle slang till armaturen. sen blir det nog uppstart och köra lite repor för att se så mappningen levererar, Fick tebax den i dag
Hallå hallå, har varit extremt seg med att lägga upp info om bilen, men den har mest stått still på grund av en massa motgångar och strul med ecu, bränsle, tändning osv, inget har alls varit på min sida.. Var extremt nära på ge upp hoppet. men nu har det mesta blivit fixat och nu fungerar bilen som den nästan ska, har lite ladd problem då den inte laddar mer än 1kg och ska ladda 1.6kg men det ska felsökas nu i helgen!
Börja med att jag skulle mappa om bilen för Deka spridarna och turbo, grenrör! men blev bara att bilen inte startade, så visade sig att spridaren inte öppnade, så provade en annan ecu mest för att kolla så det inte var något med bränsle fram till fuelrailen, och bilen startade med polaren ecu! så¨blev att åka upp med boxen igen till Gdm och han hade gjort om allt så det skulle funka! så åkte ner till garaget igen för att se om bilen startade, men icke den startade inte. Så fick tupp juck! Ringde då nordic i dalarna, så han sa det löser vi, skickade upp ecu till han! han kopplade upp den! Då var den helt nollad! ingen information på den ecu inte! Så han mappade om med sin programvara, och skicka ner boxen igen! så sätter i boxen.. Men bilen startar fortfarande inte! Så han tycker det är skumt och provar en box till för att säkerställa om min är helt kaputt men får ner den ochså! och bilen startar endå inte så börja kolla så där är tändning fram! och gnista är där! men spridarna öppnar fortfarande inte.. Så sprutar startgas! då tänder hon till igen! men dör direkt! fortfarande ingen soppa ner i kannorna. så då utersluter jag att det inte kommer fram soppa tillräckligt lossar bränsletryck regulatorn, då pissar det ut soppa! börja då klia mig i håret, och plockar upp armaturen igen! och dubbelkolla, pumpen startar, och allt såg rätt ut! Men fortfarande inte framgång! ger upp några dagar! Sen i dag kom brossan för att hjälpa mig lite, plockar då ur armaturen igen för att demontera alla slangar och börja om! när det vart fixat så öste vi ner pumpen i tanken igen! och smäller dit retur och matar ledningen, vips så startar hon till och sedan dör igen! och jag får extrem adhd! men var bara och lossa igen! då visade sig att slangen till pumpen hade åkt av på grund av trycket från pumpen! och hade spänt för lite, så var bara och spänna slangen igen! så nu startar hon och går fint på tomgång och körning. men har lite problem med laddet! så men det ska fixas i morgon kväll
så här har vi certifikatet på mappen
allting återställt i dag efter uppstarten efter snart 4 veckor sen
Gdm borta! nordic på plats
Så det är det enda som har hänt nu senast Kommer ny update om ett tag Då jag ska fixa underredet på bilen, fixa upp bromsarna, försöka fixa nya fälgar! sen kommer bänkningen nästa månad! stay tuned hehe
Cirka 1.5 år har pärlan ståt, på grund av dålig ekonomi och bristande intresse! Så sålde av allt trim då, men efter idag när jag vaknade och skulle köra till jobb så kickade till i huvudet på mig! saknade efter LADDtryck blev extremt stort, så fick lite fart i fingrarna, så nu är det dax och återskapa den "FAST med lite mer effekt i"
Så har kollat upp det mesta nu som ska beställas så småningom om jag får sålt mitt andra projekt!
2k18 blir då Större turbo, men kommer köra på deka 875cc igen, större intercooler, 255 pump annat extraktor grenrör, om mapp på det.
* Garrett gt2870 * Deka 875cc * Större intercooler * 3" downpipe * 3.5" Sidepipe * 255 pump * Extrem extraktor grenrör * Nordic mappa om *byta tryckplatta och lamell * Hks SSQV Dumpventil * 3 bars mappsensor