Grymma idéer! Kanske mer värt att satsa på ett obromsat släp isåfall? Tanken är väl mest att det ska vara ett kul projekt, och kanske slänga in en stereoanläggning, en grill, ett litet kylskåp m.m
Hittade denna länk via caromanias länk, kan vara värt en kik ifall någon mer var intresserad av ett bygge
https://www.flickr.com/groups/matching-trailers/pool/mopar300 skrev:
Jodå, lasta får man ca 300 kg då den e obromsad..
Kolla i mitt galleri så får du lite idéer om å hur man kan å inte kan göra..
Mitt släp e till salu, med el utan papper...
Intressant! Tror du att den kan gå att regga som obromsat släp? Har varit i kontakt med besiktningsingenjörer, och det är mer eller mindre omöjligt att regga som bromsat släp
Grymt snyggt gjord, har svårt att tro att sbp skulle släppa det så enkelt bara.
Har varit i kontakt med en besiktningsingenjör och fått detta svar på denna fråga:
Hej!
Filip heter jag och jag kommer här med en lite annorlunda fråga.
Jag skall lite kortfattat försöka förklara grundtanken med det hela.
Jag har en Volvo 855 som jag skulle vilja bygga om och registrera som släpvagn. Dvs, jag har tänkt svetsa fast en draganordning från exempelvis en biltrailer eller husvagn på den tillkapade Volvon, för att sedan ha släpet så lik originalbilen som möjligt. Jag har läst mycket om ombyggnationer av bilar till släp, men något jag inte kan hitta svar på är bromsarna, har ni möjlighet att svara på vad som är godkänt?
Draganordningens bromstyp skall vara av typen påskjutsbroms. Utifrån angiven bromstyp har jag två val - antingen med hjälp av ett stag aktivera Volvons originalmonterade hydrauliskt styrda bromssystem och således låta bakvagnen på Volvon agera hjulaxel+bromsar. Alternativ två är att utgå från en trailer/husvagnsram och sänka ner ett tillkapat Volvochassi och svetsa fast detta, och således låta trailerns/husvagnens originalmonterade hjulupphängning sitta.
Vilken typ, om någon, är fördelaktigen vald ur besiktningssynpunkt? Krävs säkrskilda tillverkarintyg vid en registreringsbesiktning för bromsanordningar? Föreligger särskilda krav på hydrauliska/mekaniska bromsanordningar vid amatörbyggda släp/fordon?
Jag tackar på förhand och hoppas att jag har vänt mig till rätt instans i mitt ärende!
MVH
//Filip
Hej!
Vid ombyggnation från en bil till ett släp så kommer ditt fordon att anses vara ett nytt fordon. Kraven som gäller då är att bromsarna skall fylla dagens krav. I det läget går tyvärr inte original bromsar att använda utan hjulbromsarna måste vara av typ som är typgodkänd och avsedd för montering på släpvagnar.
Utgår du som i ditt andra alternativ från ett befintligt släp så kan eventuellt släpfordonets identitet behållas. Då krävs att chassit från den ursprungliga vagnen är orört. I så fall gäller samma krav på det släpet som när det var nytt och bromsarna som är monterade bör då fungera om de inte är ändrade. Observera dock att du i sådana fall inte får svetsa fast 850ins kaross på ramen utan den skall vara bultad i befintliga fästen. Detta då man inte får göra åverkan på originalchassit.
Jag skulle tro att den enklare av metoderna är att använda sig av ett ursprungligt chassi vid denna byggnationen men allt beror på vad du har för kunskaper och tillgång till delar och verktyg. Vi kommer kräva ett intyg av dig vid registreringen om du gör enligt alternativ ett. Tyvärr finns inga undantag för amatörbyggda släp utan dessa regler omfattar endast bilar. Egentillverkade släp har samma krav på sig som fabrikstillverkade släp har. Detta regelverket heter TSFS 2010:2 och de tekniska kraven hittar du i bilaga 1.
Hoppas det kan hjälpa någon i framtiden